afvallen

Je hebt invloed op je eigen geluk

Vorige week sprak ik met een vriend over afvallen. Hij heeft al jaren wat meer kilo’s dan hij zou willen, en afvallen lukt maar niet. Op enig moment zei hij: ‘ik geloof niet dat mijn geluk afhangt van die paar kilootjes meer of minder’.
En daar was ik het niet met hem eens.

In het begin van het jaar ben ik er –  eindelijk, ook in mijn geval – in geslaagd om 14 kilo af te vallen. Eindelijk had ik mijn overtollige kilo’s afgeschud, waarover ik al eerder een blogbericht schreef. Dat was al jaren een van mijn doelen, en eindelijk was het me gelukt!
En als ik terug kijk, heeft dat mijn persoonlijk geluk wel degelijk zeer positief beinvloed. En dat zit in een aantal dingen:

  • ik voel me fitter en gezonder;
  • ik ben trots op mezelf, dat ik mijn doel heb gehaald;
  • ik krijg veel complimenten van mensen die vinden dat wat minder kilo’s me goed staat;
  • ik heb meer en leuker contact met onbekenden, waarschijnlijk deels omdat ik er beter uit zie en deels omdat ik mezelf beter voel, met meer zelfvertrouwen.

Afvallen heeft mij dus gelukkiger gemaakt.
En dat afvallen heb ik zelf gedaan. Ik heb mezelf dus gelukkiger gemaakt.

Ik hoor het vaker, als het gaat over het stellen van doelen en het nastreven ervan. Het argument van deze vriend: ‘Ik denk niet dat mijn persoonlijke geluk afhangt van ….. minder kilo’s, een betere baan, meer geld. Toch denk ik dat het in veel gevallen dus wel zo is.

Als je nadenkt over wat je heel graag wilt, wat je droom is, of je verlangen en je zet vervolgens alles op alles om dat te laten lukken, dan doe je jezelf een groot plezier. Jouw actie vergroot de kans dat het je ook daadwerkelijk lukt je doel te bereiken, of dat nou gaat om minder kilo’s, stoppen met roken, meer sporten, een leukere baan, meer opdrachten, meer geld op je bankrekening, etc. En de kans is groot dat je persoonlijke geluk daarmee groter wordt. Zelfs als het (nog) niet (helemaal) lukt om je doel te bereiken.

Toen ik me bovenstaande realiseren, was ik ook direct weer gemotiveerd om mijzelf op scherp te zetten: van de 14 kilo die ik afviel, zijn er alweer 5 bij gekomen. En die gaan eraf voor 31 december, dat beloof ik je! De handleiding staat in dat eerdere blogbericht.
En dit boek van Timothy Ferriss gaat me daar ook vast bij helpen. Doe je mee? We hebben nog 3 weken.

Mijn dubbelleven en alcohol

Sinds oud en nieuw drink ik geen alcohol meer. Zoals dat vaker gaat, besloot ik de wijntjes en biertjes eens een poosje te laten staan. Geen idee voor hoe lang. Goede voornemens, je kent ze.

Tegelijkertijd kreeg ik een reactie op mijn blog over ‘het eindejaarsgesprek met jezelf’ van Ruth, uit Indonesie. Zij vertelde trots te zijn al twee jaar geen alcohol meer te drinken. Ik was getriggerd.

Rond 15 januari besloot ik, o.a. geinspireerd door een filmpje van Anthony Robbins, werk te gaan maken van mijn droom om minder dan 90 kg te wegen. Daar paste mijn tijdelijke alcohol-ban natuurlijk perfect in. Met mijn inspanningen om af te vallen verlengde ik automatisch mijn non alcohol experiment.

Inmiddels zijn we bijna 4 maanden verder. Ik ben 14 kg lichter, voel me fit en mentaal scherp. En ik drink nog steeds geen alcohol, ondanks de verleiding die er af en toe is om mee te doen in de gewoonte van velen om me heen. Het is opvallend hoe vaak je gek aan gekeken wordt als je een frisje neemt in plaats van een prosecco, biertje of wijntje.

En na vier maanden heb ik een bijzondere ontdekking gedaan. Het niet drinken van alcohol levert me een zee van tijd, scherpte, effectiviteit, energie en mogelijkheden op! En er is eigenlijk geen nadeel aan!

Het voelt alsof ik een dubbelleven heb gekregen. Ik maak feestjes mee waar ik me uitstekend vermaak, leuke gesprekken en plezier en fiets fris als een hoentje naar huis. Ik sta tot 3 uur ‘s nachts op een housefeest in de Gashouder, om vanaf 9 uur de volgende ochtend een super Droombaandag te verzorgen, zonder een centje pijn. Gisteren begon een Amsterdamse vrijmibo om 18 uur op ‘t Spui en ging over in een gezellige avond via de Pieper, George en Bo Cinq tot 2.00 u. En vanmorgen stond ik om 9 uur weer in mijn Yoga les. Het begin van een heerlijke zaterdag in de zon. Hoe anders zou dat gelopen zijn als ik mijn glaasjes had meegedronken tussen 18.00 en 2.00 uur?

Ik ben er eigenlijk wel uit.
Ik verleng mijn experiment voor onbepaalde tijd.
Ik ben er blij mee!

Afvallen zoals Napoleon Hill het zou doen

Ik houd van uitdagingen, die zetten me aan tot actie. Een uitdaging gekoppeld aan een intrinsiek verlangen of droom werkt bij mij magisch!

Sinds een paar weken realiseer ik me dat 10 kilo lichter zijn, of eigenlijk op het gewicht uitkomen wat bij me paste toen ik 20 was (voordat mijn studententijd begon), niets minder is dan een volwaardige droom of verlangen. Dat is iets waar ik gewoon heel erg naar uit zie, en tegelijkertijd ook heel erg (onderhuids en subtiel) ontevreden over ben in mijn huidige leven. Dat vertaalt zich in minder zelfvertrouwen, minder lekker in mijn vel zitten, minder blij zijn als ik in de spiegel kijk, minder fit zijn, minder aantrekkelijk voelen, minder spontaan zijn naar anderen, minder comfortabel zijn op het strand of zwembad, minder lol en plezier hebben. En dus, minder uit mijn leven halen dan mogelijk. Ineens werd het me helemaal duidelijk dat die 10 of 12 kilo teveel gewicht die ik met me meesleep, eigenlijk een hele grote invloed hebben op mij en mijn bestaan.

Sinds ik me dat heb gerealiseerd ben ik vol gedoken in het terugbrengen van mijn gewicht naar de default stand van onder de 90 kilo. Met een vastberaden doelgerichtheid zoals Napoleon Hill het in zijn onvolprezen boek ‘Think & Grow Rich’ beschreven heeft.
Door het zo precies te voelen zoals ik het boven beschreven heb, is er in mijn hoofd een soort hefboom in werking getreden, waardoor ik eigenlijk geen enkele twijfel heb dat het te doen is en dat het mij gaat lukken. Dat helpt me om dat wat ervoor gedaan moet worden – want het gaat natuurlijk zeker niet vanzelf – met speels gemak klaar te spelen. Omdat het niet meer gaat om wat ik moet doen, maar het gaat om waarom ik het doe. Omdat ik me intens verbonden heb met het wenkend perspectief van het lichaam wat bij me past. En net zo intens beleef wat het nu en in de toekomst voor me betekent als ik daar niets aan doe.
Ik moet zeggen dat dat een geweldige beleving is, nu al, zonder dat het resultaat is geboekt.

Zoals gezegd weet ik dat er het een en ander voor moet doen. 
Wat ik tot nu toe doe is:

  • Ik drink geen alcohol meer vanaf 1 januari (2 glaasjes uitgezonderd ergens begin januari). Het grappige is dat ik hiermee was gestopt voordat ik me dit verlangen realiseerde. Een mooie bijkomstigheid.
  • Ik beperk het snaaien en snoepen tot een minimum.
  • Ik gebruik geen suiker meer in koffie en thee (ook geen honing)
  • Op aanraden van mijn collega Ilonka heb ik gevisualiseerd hoeveel 10 kilo eigenlijk is, met tien pakken suiker (zwaar!!). Dat geeft een mooi hefboomeffect. Dat wil ik dus niet meer dagelijks mee hoeven slepen!
  • Ik heb mijn afvaldroom gedeeld met mijn collega’s tijdens ons weekend in Portugal. Sowieso deel ik het met steeds meer mensen, want het helpt! Het belangrijkste effect is op mezelf, dat ik er steeds meer vol in ga staan. Fascinerend vind ik het feit dat het toch een niet echt ‘cool’ ding is voor mensen. Ik merk nu ineens hoe subtiel de invloed van mensen om je heen kan zijn. Vooral mensen die zelf ook net iets te zwaar zijn, kunnen soms heel indirect afwijzend of terughoudend reageren (zou zomaar iets met eigen onzekerheid te maken kunnen hebben). Ik laat dit vrij makkelijk van me afglijden, tenslotte ben ik op een missie!
  • Sinds drie weken doe ik drie keer per week Bikram Yoga. Dat is een vrij fysiek zware 90 minuten durende yoga in een ruimte die 40 graden is. Doel is om soepeler te worden en afvalstoffen uit te stoten. Je valt er ook van af. Het is een nieuwe ervaring, pittig, maar zeer bevredigend. Een hele nieuwe manier van met je lichaam bezig zijn.
  • Ook loop ik een paar keer per week hard. Niet al te lang, driekwartier ongeveer, en dat gaat eigenlijk heel lekker.
  • Ik heb een online Mentaal Dieet Plan aangeschaft, getriggerd door het feit dat het zich voornamelijk tussen je oren afspeelt hoe en wat en waarom je eet. Het heeft me een aantal mooie inzichten opgeleverd en ook wat praktische tips:
  • veel water drinken helpt, en dan niet in glazen maar in een paar halve liter flesjes per dag. Bijvoorbeeld net voordat je gaat eten, wat je hongergevoel minder maakt.
  • meerdere malen per dag kleine maaltijden, dus bijvoorbeeld zowel om 11 uur als om 2 uur één broodje, in plaats van een complete lunch om half één.
  • tijdens het eten pas een volgende hap nemen als je mond leeg is. Zo’n open deur, maar ik betrap mezelf er continu op.
  • het verschil tussen vetten, loolhydraten en eiwitten en het geheim van eiwit als brandstof als je wilt afvallen.
  • Ook ben ik de online cursus van Psychologie Magazine ‘Denk je slank’ gestart. Ben ook hier vooral getriggerd in het mentale aspect. Hoe kun je je gedachten sturen om je eetgedrag te veranderen. Want uiteindelijk is dat toch wat je dikt maakt en houdt: wat en hoe je eet. Of zoals een trainer bij Tony Robbins ooit zei: ‘The problem is that this whole (wees naar z’n mond) bigger is than that whole (wees naar z’n achterste). 😉
  • Daarnaast heb ik me aangemeld voor het 1 kilo per week dieet van Dr. Frank, wat een enorme hit blijkt te zijn met 177.000 mensen die meedoen (en 2 tot 3000 per dag erbij). Ook bij hem draait het om eiwitten als sleutel. Ik vind het een vertrouwenwekkend verhaal en laat me er graag door inspireren.

Uit alle dingen die ik oppik en aan deelneem vorm ik mijn eigen proces. Met vastberaden doelgerichtheid. Want wat je je kunt indenken en waar je in kunt geloven kun je bereiken, zegt Napoleon Hill. En ik zie uit naar de resultaten!