BNR

Business is pleasure

Mijn 40 lessen uit tien jaar ondernemerschap

Sinds ik als ondernemer begon in 2000 heb ik heel wat geleerd. Soms door te proberen, soms door keihard onderuit te gaan, vaak door gaandeweg te ervaren. Profiteer van mijn leerproces, en versnel je eigen ontwikkeling, met mijn 40 lessen uit tien jaar ondernemerschap.
Laat je inspireren door mensen die meer succes hebben dan jij.

Zoek ze op, interview ze, volg ze online, ontmoet ze, onderzoek ze.
Geef jaloezie geen kans, maar stel de vragen:
Wat doen ze wat ik ook wil en kan?
Kan ik van ze leren?
Wat heb ik hen te bieden zodat ze mij willen helpen?
Wat hebben ze wat jij niet wilt? En wat is het verschil?

Leven lang leren

Leidt een leven lang leren door het volgen van trainingen, lezen van boeken, volgen van seminars.

Be the change. Wees het goede voorbeeld voor je klanten: volg je droom en zet deze om in concrete resultaten.

Fun is a currency. Minstens zo belangrijk als geld.

Gedrag is de belangrijkste vorm van personal branding. En het is ook nog het lastigst te veranderen.
Als gedrag iets anders communiceert dan je website, folder, elevator pitch, visitekaartje, CV en sociale media, wint je gedrag.
Wees authentiek, neem jezelf als uitgangspunt. Da’s wel zo makkelijk.

Boekfactor

Versnel je personal branding met de boekfactor:
Eén boek: factor 2
Een goed boek: factor 5
Een goed verkopend boek: factor 6.
Meerdere goed verkopende boeken: 8
Bestseller auteur (> 10.000 per boek): factor 10

Televisie is de killer app voor promotie. Wat op televisie komt kan geen rotzooi zijn.
Mijn optredens in ‘De Nieuwe Moscowitcz’ (in 2005), bij Jort K en DWDD beïnvloedde de perceptie van veel mensen onevenredig positief. Wel terecht overigens.

Radio is een goede tweede. Vooral als het een zender betreft die wordt beluisterd.
Mijn wekelijkse bijdrage als BNR carrierecoach heeft me veel gebracht.

Dromen zijn bedrog, behalve die waar je werk van maakt. Ze zijn jouw kadootjes aan de wereld.

Loslaten

Blijf je onderweg afvragen of je droom nog echt je droom is. Zo niet, durf het los te laten.
Tien jaar geleden droomde ik ervan CEO van een groot bedrijf te worden, met veel personeel in dienst. Brrrr.

Schrijf je doelen, dromen en verlangens op. Lees het regelmatig terug en verbind je met de realisatie ervan. Het is fascinerend hoeveel er uit is gekomen van de dromen die ik vijf jaar geleden opschreef tijdens het ‘Bal der Beloften

Richt je met je personal branding en marketing niet alleen naar buiten, maar ook op je collega’s. Zij zijn minstens net zo belangrijk voor je succes als de buitenwereld.

Actie

Het is nooit te vroeg voor actie.

Bereid je voor. Minacht de automatische piloot. Daar storten vliegtuigen mee neer.

Ontwikkel de vaardigheden van slimmer werken. Besteed uit wat je niet zelf kunt of wilt doen. Vraag hulp. Ik heb zoveel gehad aan Getting Things Done, Lifehacking.nl en The Four Hour Workweek.

Wordt steeds beter in het onderwerp van je passie. Vernieuw alleen wat vernieuwd moet worden. Behoud, verdiep en ontwikkel wat goed is.

Zorg voor een werkplek waar jij als allereerste blij van wordt. Je klanten komen af en toe langs, jij zit er het meest. Onze locaties zitten om die reden op plekken midden in de stad, op de prachtigste en gezelligste plekken.

Volg je intuitie in samenwerking. Als het – zeker na enige tijd – niet helemaal lekker voelt, neem dan weer afscheid van elkaar. Blijf trouw aan jezelf. Daar heb ik nooit spijt van gekregen.

Zorg dat je in de pers komt. Bedenk hoe wat jij doet de moeite waard is om over te schrijven. Wordt vrienden met de schrijvende pers. Neem gerust wat risico.

Een column in een medium waar je klanten voor warm lopen is een aanrader.
Als je van schrijven houdt.
Mijn Telegraaf columns zijn een vaste marketing tool voor me, waarvoor ik zo nodig alles op zij zet. Ik schreef last-minute columns met mijn kids in de speeltuin of in een internetcafé op vakantie in Marokko.

Zorg dat je grip krijgt op je financiën. Zoek er hulp bij als het niet je ding is. Wat je factureert minus je kosten is wat je overhoudt. Best belangrijk. Onderzoek je ‘financial footprint’. Geloof je echt in overvloed?

Deel je dromen met anderen. Ze gaan er echt niet mee vandoor, want ze hebben niet dezelfde passie. Ze hebben wellicht wel goede ideeen, contacten en tips voor je.

Factureer

Weggeven is goed, maar de kans is groot dat je meer waarde toevoegt als iemand er ook echt geld voor over heeft. Waar je de meeste waarde toevoegt kun je het meest factureren.

Optimaliseer de waarde die je kunt leveren. Denk als je klant. Wat heb je nog meer waar ze wat aan heeft? Het is je morele plicht het optimale aan te bieden. Laat de keuze aan de klant. Lever meer dan je klant verwacht.

Evalueer met je klant. Luister echt en leer ervan.

Je eigen ontwikkeling is een investering geen kostenpost.
Ik investeerde veel en met plezier in inspirerende trips om mensen te ontmoeten, seminars te bezoeken, onderzoek te doen, boeken te schrijven. Geen seconde spijt van.

Live your talents

Doe waar je goed in bent.
Ik ben geen coach, ben er veel te ongeduldig voor. Toch heb ik regelmatig gecoacht.
Het werkt niet voor mij en zeker niet voor de klant. Dus niet doen.

Klassiek adverteren werkt nauwelijks.
Ik gaf een paar keer duizenden euro’s uit, met nagenoeg geen respons.
Ga voor inhoudelijke artikelen in de pers, of voor lezersacties.

Creeer fans. Investeer in je relatie met hen. Geef en creeer waarde.

Zorg voor harde afspraken op papier in langere samenwerkingen. Vrijblijvendheid is de hond in de pot en ondermijnt het succes.

Voor je verkoop geldt dat wat je zaait je zult oogsten.
Als je niet zaait, wiedt en onderhoudt blijft je tuintje kaal of overheerst het onkruid.
Werk en prive zijn één. Business is pleasure.
Schroom niet om je partner, vrienden en kennissen voor je business te benutten.
Schroom ook niet om je business voor je partner, vrienden en kennissen te benutten.

Hire for attitude, train for skills.

De klik met de mensen die je inhuurt is cruciaal.

Besteed uit wat als werk voelt.
Doe niet waar je niet goed in bent.
Anderen doen dat met veel plezier.
Ik ben zo blij met hulp op financien, projectmanagement, acquisitie, relatieonderhoud, PR en personal brandmanagement.

Neem af en toe een paar dagen afstand. Trek je eens terug in de bossen, in een huisje, aan zee. Ik koos voor Costa Rica, Diever, Amerika. Heerlijk en cruciale momenten in mijn ontwikkeling.

Schakel een mentor of een coach in voor gebieden waar je wilt leren. Ik had en heb ze op de volgende gebieden: ondernemen, schrijven, marketing, internet, Mac, GTD, spreken, seminars geven, financien en groot denken.

Zorg voor de juiste peer-group. De mensen om je heen bepalen je plafond. Kies de juiste. En neem afscheid van de verkeerde.

Zorg goed voor jezelf. Een gezonde geest in een gezond lichaam is niet voor niets een cliché. Houd je lichamelijke fitheid op niveau.

Beperk vergaderen tot een minimum.
Zeker als je er, zoals ik, zo weinig geduld voor hebt.

Zorg voor je eigen dreamteam, bestaand uit mensen met dezelfde passie maar aanvullende talenten.

Werk op een Mac. En beheers de finesses ervan.

Ontslag een zegen?

Kans in ontslag

Mijn item bij BNR ging vandaag over de kans in ontslag. Hoewel het een cliché lijkt, ben ik er echt van overtuigd dat het voor veel mensen het beste is wat hen kan overkomen. Niet dat het makkelijk is om dat vooraf in te zien, maar achteraf kijken de meeste mensen positief naar een ontslag. Omdat het hen brengt naar een betere plek, terwijl ze normaliter niet in beweging zouden zijn gekomen.

Begin gewoon je eigen baan!

In mijn BNR item van vandaag spraken we over de mogelijkheid om je eigen baan te verzinnen en te gaan doen. Ik gaf mezelf als voorbeeld, omdat ‘DroomBaanGoeroe®’ niet echt een bestaande baan was…

Schrijver aan bed

Ook sprak ik over David de Poel. Hij is ‘Schrijver aan bed’ en heeft hiermee een ludieke inkomstenbron heeft gevonden. Ook kan hij zich daarnaast verder als schrijver ontwikkelen.

Zonder gekheid, ik denk dat creativiteit en ondernemend denken je kunnen helpen om levenslange baanzekerheid te hebben, op basis van je eigen unieke capaciteiten en passies.

Ik ben vaste gast op Radio 100% NL

Vaste gast

Het was al een paar keer ad hoc tot stand gekomen, maar vanaf nu ben ik elke dinsdagochtend (volgens Myrna de saaiste dag van de week) vaste gast van Myrna Goossen, op Radio 100% NL.

Korte itempjes van 2 minuten telefonisch, over iets wat met werken, droombanen en carrière te maken heeft. Een leuke manier om weer een ander deel van het publiek te bereiken, naast de inhoudelijkere items op BNR Nieuwsradio. Binnenkort zullen de items ook via deze blog en mijn websites te beluisteren en te downloaden zijn.

Conflicten uit je verleden, een garantie voor de toekomst?

Conflicten of schandalen

Hoe ga je om met conflicten of schandalen uit je verleden waar je mee te maken hebt gehad? Daar spraken we over in mijn wekelijkse carriere-item op BNR Nieuwsradio.

Mijn advies: ga staan voor wie je bent, en ga dingen waar je in gefaald hebt niet uit de weg. Het gaat er natuurlijk uiteindelijk om zoveel mogelijk jezelf te kunnen zijn. Ik kon mijn eigen ervaring bij Randstad aanhalen om te laten zien hoe dat werkt.

Familie advies rond de kerst

Kerst

Op BNR sprak ik vandaag over de komende kerstdagen, en hoe je actief je familie kunt inzetten om tips, adviezen en hulp te krijgen bij het realiseren van je doelen en dromen voor 2009. Misschien hebben zij wel een verrassend beeld over jouw talenten en dromen, en hoe die met elkaar te verbinden.

Netwerken werkt soms verrassend goed als je er onverwachte mensen bij betrekt. Niet alleen op je werk of via blogs en Twitter, maar ook aan onder de kerstkalkoen.

Presentatrice Frederique kon zich er nog niet al te veel bij voorstellen, maar gaande de uitzending werd het duidelijker.

Pagina 1 van 3123