Dromen

De noordzee over zeilen

Elke dag iets doen waar je bang voor bent. Een mooi streven zoals verwoord in het lied van Baz Luhrman.
Lucas Schroder, spraakmakend solozeiler die in mijn boek ‘Marijn Is Klaar Met Werken’, wordt opgevoerd omdat hij zijn oceaanovertocht liet sponsoren door zijn werkgever T-Mobile. Een bijzonder verhaal. Hij vaarde in 27 dagen van Frankrijk naar Brazilië, in zijn eentje op een piepklein bootje.
Ik besloot met hem mee te gaan de Noordzee over. Ik wilde snappen wat hij deed en het wel eens meemaken, hoewel ik er ook een beetje zenuwachtig van werd. Tenslotte is Lucas’ bootje maar 6,5 meter, van alle luxe ontdaan en alleen gericht op hard en effectief zeilen. Barbaars sporten.

Dus liep ik zaterdag 11 juni vol goede moed door de haven in Scheveningen in de vroege morgen, met vers gekochte zeillaarzen, thermisch ondergoed en een mooi geleend zeilpak. De haven lag vol met schitterende zeilboten, de een nog groter en luxer dan de andere. En Lucas’ boot….

Het zeilen begon met een sleepje uit de haven, want de boot heeft uiteraard geen motor. Buitengaats de zeilen hoog en op naar de startlijn, een paar mijl uit de kust. De regen die ons vergezelde had zich inmiddels in hagel ontwikkeld en tegen de tijd dat de start plaats vond, kwam het met bakken uit de hemel. Mijn pak hield het goed en onontkoombaar zetten we koers richting Engeland.

Over mijn schouder zag ik hoe het strand van Scheveningen lekker in het zonnetje lag. De strandtenten op het Zwarte Pad openden hun deuren. Ik kon me een heerlijk dagje op het strand, met live muziek en goed gezelschap voorstellen, ware het niet dat wij 50 mijl (90 km) de andere kant op gingen varen.

Hoewel mijn pak het goed hield was de wind fors koud. Op de kleine boot van Lucas is het hard werken, maar voor een relatieve zeil-leek als ik, is het voornamelijk in de weg zitten. Lucas sprong van links naar rechts, verwisselde zeilen, ging overstag en terug, tweakde en snuffelde aan elke lijn en katrol. Het kon steeds nog iets scherper, sneller, beter.
We voerden gesprekken, hadden plezier en lachten om de regen. Toch kreeg ik het steeds kouder en werd ook enigszins misselijk. Al snel leek het slim om even binnen te zitten om op te warmen.
Daar moet je je overigens niet teveel van voorstellen. Binnen zitten in Lucas’ boot is je oprollen in het vooronder. Het is er wel wat warmer en je dommelt er lekker weg op de woelige baren.

Lucas was overigens in zijn nopjes aan dek. In zijn element. Continu bezig verder zijn zeil-skills te verbeteren, scherper te varen en er een knoopje bij te snoepen, door de Genaker door de Spinaker te vervangen, of andersom.

Ik zal een lang verhaal kort maken. Dit zeilavontuur is niet mijn nieuwe roeping.
Ik heb met verbazing en bewondering gekeken naar Lucas, die er naar uit ziet om drie weken op dit bootje, solo (!), de oceaan over te gaan zeilen. Maar mij is het te barbaars, te eenzaam, te nutteloos, te zwaar, te eenzijdig. Meest kenmerkend was misschien mijn vraag aan Lucas, nog 20 mijl verwijderd van de boei die ons keerpunt vormde: ‘Lucas, wat gingen we ook alweer doen bij die boei?’

Maar hoe interessant om te zien dat Lucas inderdaad in zijn element was met zijn boot. Heerlijk aan het pielen, aan het finetunen, beter, harder, scherper te zeilen. Wat voor de één een droom is, is voor de ander een drama. Wederom bevestigd, in levende lijve.
Terwijl ik keer naar Lucas, dacht ik aan de situaties waarin ik me in mijn element voelde. Een vier uur durend seminar geven voor 300 mensen. Twee weken alleen in Costa Rica, om mijn boek te schrijven. Uren aan het pielen zijn, achter de computer websites bijwerken en teksten schrijven.
Misschien wel dingen waar Lucas van zou gruwen….

Lucas vertrekt in september, met zijn nieuwe sponsor Brunel, om dezelfde tocht die hij drie jaar geleden deed, nog eens te doen. Hij verwacht er, door zijn nieuwe, snellere, betere boot, anderhalve dag minder over te doen. Da’s dus nog maar 25 dagen 24 uur per dag zeilen, solo op een boot van 6,5 meter.
Mijn respect is gegroeid, nu ik weet hoe zwaar dit is. Topsport met een hoofdletter T.
En Lucas gaat er 25 dagen van genieten, in zijn element.
Lucas, bedankt voor de ervaring. Geniet! En succes.

Een voicemail van Johan Cruijff!!

Een onverwacht bericht van Johan Cruijff op mijn voicemail (luister hieronder), na m’n navolgende column in de Telegraaf van afgelopen zaterdag:

Cruijff’s droombaan (snelcursus)

De beroemde nummer 14 heeft met zijn carrierestap een probleem, wat voor veel mensen herkenbaar is: hoe blijf je trouw aan je eigen talenten, terwijl er een breder beroep op je wordt gedaan? Een snelcursus voor Johan en voor wie zich in hem herkent.

Cruijff is een unieke persoon met vele talenten en bijzondere kwaliteiten. Hij is één van de sterktste ‘personal brands’ van Nederland. De enige persoon die een eigen taal op zijn naam heeft staan! Ik voer zijn voorbeeld daarom graag op in mijn lezingen over ‘personal branding’. De merkwaarden ‘authentiek’, ‘eigenwijs’ en ‘autoriteit’ komen dan altijd vrij makkelijk uit het publiek naar voren. Zijn kennis en ervaring als voetballer, trainer en voetbalanalist zijn ook onbetwist.

Nu krijgt Johan de positie van bestuurder in zijn schoenen geschoven. Een functie die veel minder bij hem voor de hand ligt. Je voelt aan je klompen dat het geen perfecte match is als Johan teveel moet overleggen, afstemmen en politiek moet zijn. Toch wordt nu op hem, in het heetst van de strijd, een beroep gedaan om een dergelijke functie te gaan invullen.
Ongevraagd adviseer ik hem de volgende drie dingen te doen, die jij ook kunt toepassen als men andere dingen van je vraagt dan datgene wat bij je past:

Realiseer je glashelder wat je talenten en drijfveren zijn. Voor iemand met de  levenservaring en zelfkennis van Johan is dat geen probleem. Anderen zullen hier wellicht nog wat onderzoek naar moeten doen om een goed inzicht in sterke en zwakke kanten te hebben. Weet wat je te bieden hebt!

Wees vervolgens 100% trouw aan dat wat jij te bieden hebt, zonder water bij de wijn te doen in een nieuwe (aangeboden) functie, hoe verleidelijk ook. Als de match met de nieuwe baan niet 100% is, neem er dan mentaal afstand van.

Praat vervolgens helemaal niet meer over de vacante functie, maar vertel de mensen om je heen stelselmatig wat jij te bieden hebt, waar jouw kracht ligt en wat je daarmee kunt brengen. Je kunt dit uitbreiden door te vertellen waar je niet goed in bent en waar je dus niet op ingezet moet worden.

Als je dit drie stappen plan uitvoert, zul je zien dat anderen voor jou bedenken dat de baan in kwestie niet het beste idee is. In de daardoor ontstane ruimte, ontstaat het beeld van de ideale functie die wel bij je past. MIsschien moet je het lot een beetje helpen door een nieuwe functie te bedenken die perfect past.

Ik ben benieuwd wat de echte droombaan van Johan bij Ajax wordt!

BREKEND! Luister hier naar het voicemailbericht van Johan, n.a.v. deze column!*

PS. Cruijff en jij hebben nog maar tot 8 mei 23.59 uuur om je in te schrijven voor de DroomBaanReis

*) deze geluidsfile kreeg ik toegezonden van Dave, die zijn droombaan gevonden heeft!

Wat te doen bij schijnloyaliteit

In een onderzoek van Right Management geeft 74% van de werknemers aan ‘latent werkzoekend’ te zijn. Dus: of heel actief aan het solliciteren, of passief advertenties in de gaten houden, of open staan voor nieuwe kansen en daar ogen en oren voor open houden. Een uitdaging voor werkgevers….

De crisis lijkt over te zijn gewaaid en de massale terugtocht van  babyboomers die met pensioen gaan, leidt tot steeds meer tot krapte op de arbeidsmarkt. De schijnloyaliteit van veel werknemers, die zich in de afgelopen twee jaar rustig hebben gehouden – uit crisis-angst elders geen baan te kunnen vinden – vertaalt zich nu in een rusteloos om zich heen kijken, door driekwart van werkend Nederland!

Wat een drama voor werkgevers!
Als driekwart van je mensen eigenlijk het liefste elders zou zijn, hoe effectief en productief kun je dan met elkaar iets moois bouwen of onderhouden? Hoe blijf je dan zelf als baas of leidinggevende nog gemotiveerd?

Het antwoord is eigenlijk eenvoudig.

Steeds meer werkgevers zien in dat de relatie met je werknemers niet ‘for granted’ kan worden genomen. En door bovenstaande cijfers zullen nog veel meer werkgevers zich dat gaan realiseren.

‘Amuse me, or loose me’
bleek een van de belangrijkste eisen van de nieuwe generatie werknemers, volgens een onderzoek van Studentalent uit 2010. Ik denk dat dit het belangrijkste kenmerk is van ‘het nieuwe werken’. Werknemers nemen met minder geen genoegen meer, ze willen zichzelf in kunnen zetten als totaal mens, compleet met talenten, drijfveren, waarden, dromen en ambities. Werkgevers zullen de relatie met hun werknemers steeds serieuzer moeten nemen en echt moeten kijken wat individuele werknemers boeit.

Gedurende de (beperkte) tijd dat werkgever en werknemer met elkaar optrekken, zullen beide partijen op gelijkwaardige manier moeten bekijken hoe beider doelstellingen, ambities, kwaliteiten en dromen elkaar kunnen versterken. Alleen dan is een organisatie in staat om werknemers te behouden die in de overige 25% vallen: zij die er graag voor kiezen voorlopig te blijven en samen synergetisch te werken.

Business is pleasure

Mijn 40 lessen uit tien jaar ondernemerschap

Sinds ik als ondernemer begon in 2000 heb ik heel wat geleerd. Soms door te proberen, soms door keihard onderuit te gaan, vaak door gaandeweg te ervaren. Profiteer van mijn leerproces, en versnel je eigen ontwikkeling, met mijn 40 lessen uit tien jaar ondernemerschap.
Laat je inspireren door mensen die meer succes hebben dan jij.

Zoek ze op, interview ze, volg ze online, ontmoet ze, onderzoek ze.
Geef jaloezie geen kans, maar stel de vragen:
Wat doen ze wat ik ook wil en kan?
Wat kan ik van ze leren?
Wat heb ik hen te bieden zodat ze mij willen helpen?
Wat hebben ze wat jij niet wilt? Wat is het verschil?

Leidt een leven lang leren door het volgen van trainingen, lezen van boeken, volgen van seminars.

Be the change. Wees het goede voorbeeld voor je klanten: volg je droom en zet deze om in concrete resultaten.

Fun is a currency. Minstens zo belangrijk als geld.

Gedrag is de belangrijkste vorm van personal branding. En het is ook nog het lastigst te veranderen.
Als gedrag iets anders communiceert dan je website, folder, elevator pitch, visitekaartje, CV en sociale media, wint je gedrag.
Wees authentiek, neem jezelf als uitgangspunt. Da’s wel zo makkelijk.

Versnel je personal branding met de boekfactor:
Eén boek: factor 2
Een goed boek: factor 5
Een goed verkopend boek: factor 6.
Meerdere goed verkopende boeken: 8
Bestseller auteur (> 10.000 per boek): factor 10

Televisie is de killer app voor promotie. Wat op televisie komt kan geen rotzooi zijn.
Mijn optredens in ‘De Nieuwe Moscowitcz’ (in 2005), bij Jort K en DWDD  beinvloedde de perceptie van veel mensen onevenredig positief. Wel terecht overigens.

Radio is een goede tweede. Vooral als het een zender betreft die wordt beluisterd.
Mijn wekelijkse bijdrage als BNR carrierecoach heeft me veel gebracht.

Dromen zijn bedrog, behalve die waar je werk van maakt. Ze zijn jouw kadootjes aan de wereld.

Blijf je onderweg afvragen of je droom nog echt je droom is. Zo niet, durf het los te laten.
Tien jaar geleden droomde ik ervan CEO van een groot bedrijf te worden, met veel personeel in dienst. Brrrr.

Schrijf je doelen, dromen en verlangens op. Lees het regelmatig terug en verbind je met de realisatie ervan. Het is fascinerend hoeveel er uit is gekomen van de dromen die ik vijf jaar geleden opschreef tijdens het ‘Bal der Beloften

Richt je met je personal branding en marketing niet alleen naar buiten, maar ook op je collega’s. Zij zijn minstens net zo belangrijk voor je succes als de buitenwereld.

Het is nooit te vroeg voor actie.

Bereid je voor. Minacht de automatische piloot. Daar storten vliegtuigen mee neer.

Ontwikkel de vaardigheden van slimmer werken. Besteed uit wat je niet zelf kunt of wilt doen. Vraag hulp. Ik heb zoveel gehad aan Getting Things Done, Lifehacking.nl en The Four Hour Workweek.

Wordt steeds beter in het onderwerp van je passie. Vernieuw alleen wat vernieuwd moet worden. Behoud, verdiep en ontwikkel wat goed is.

Zorg voor een werkplek waar jij als allereerste blij van wordt. Je klanten komen af en toe langs, jij zit er het meest. Onze locaties zitten om die reden op plekken midden in de stad, op de prachtigste en gezelligste plekken.

Volg je intuitie in samenwerking. Als het – zeker na enige tijd – niet helemaal lekker voelt, neem dan weer afscheid van elkaar. Blijf trouw aan jezelf. Daar heb ik nooit spijt van gekregen.

Zorg dat je in de pers komt. Bedenk hoe wat jij doet de moeite waard is om over te schrijven. Wordt vrienden met de schrijvende pers. Neem gerust wat risico.

Een column in een medium waar je klanten voor warm lopen is een aanrader.
Als je van schrijven houdt.
Mijn Telegraaf columns zijn een vaste marketing tool voor me, waarvoor ik zonodig alles op zij zet. Ik schreef lastminute columns met mijn kids in de speeltuin of in een internetcafe op vakantie in Marokko.

Zorg dat je grip krijgt op je financien. Zoek er hulp bij als het niet je ding is.
Wat je factureert minus je kosten is wat je overhoudt. Best belangrijk.
Onderzoek je ‘financial footprint’. Geloof je echt in overvloed?

Deel je dromen met anderen. Ze gaan er echt niet mee vandoor, want ze hebben niet dezelfde passie. Ze hebben wellicht wel goede ideeen, contacten en tips voor je.

Factureer!
Weggeven is goed, maar de kans is groot dat je meer waarde toevoegt als iemand er ook echt geld voor over heeft. Waar je de meeste waarde toevoegt kun je het meest factureren.

Optimaliseer de waarde die je kunt leveren. Denk als je klant. Wat heb je nog meer waar ze wat aan heeft? Het is je morele plicht het optimale aan te bieden. Laat de keuze aan de klant. Lever meer dan je klant verwacht.

Evalueer met je klant. Luister echt en leer ervan.

Je eigen ontwikkeling is een investering geen kostenpost.
Ik investeerde veel en met plezier in inspirerende trips om mensen te ontmoeten, seminars te bezoeken, onderzoek te doen, boeken te schrijven. Geen seconde spijt van.

Live your talents.
Doe waar je goed in bent.
Ik ben geen coach, ben er veel te ongeduldig voor. Toch heb ik regelmatig gecoachd.
Het werkt niet voor mij en zeker niet voor de klant.
Niet doen.

Klassiek adverteren werkt nauwelijks.
Ik gaf een paar keer duizenden euro’s uit, met nagenoeg geen respons.
Ga voor inhoudelijke artikelen in de pers, of voor lezersacties.

Creeer fans. Investeer in je relatie met hen. Geef en creeer waarde.

Zorg voor harde afspraken op papier in langere samenwerkingen. Vrijblijvendheid is de hond in de pot en ondermijnt het succes.

Voor je verkoop geldt dat wat je zaait je zult oogsten. 
Als je niet zaait, wiedt en onderhoudt blijft je tuintje kaal of overheerst het onkruid. 

Werk en prive zijn één. Business is pleasure.
Schroom niet om je partner, vrienden en kennissen voor je business te benutten.
Schroom ook niet om je business voor je partner, vrienden en kennissen te benutten.

Hire for attitude, train for skills. De klik met de mensen die je inhuurt is cruciaal.

Besteed uit wat als werk voelt.
Doe niet waar je niet goed in bent.
Anderen doen dat met veel plezier.
Ik ben zo blij met hulp op financien, projectmanagement, acquisitie, relatieonderhoud, PR en personal brandmanagement.

Neem af en toe een paar dagen afstand. Trek je eens terug in de bossen, in een huisje, aan zee. Ik koos voor Costa Rica, Diever, Amerika. Heerlijk en cruciale momenten in mijn ontwikkeling.

Schakel een mentor of een coach in voor gebieden waar je wilt leren. Ik had en heb ze op de volgende gebieden: ondernemen, schrijven, marketing, internet, Mac, GTD, spreken, seminars geven, financien en groot denken.

Zorg voor de juiste peer-group. De mensen om je heen bepalen je plafond. Kies de juiste. En neem afscheid van de verkeerde.

Zorg goed voor jezelf. Een gezonde geest in een gezond lichaam is niet voor niets een cliché. Houd je lichamelijke fitheid op niveau.

Beperk vergaderen tot een minimum.
Zeker als je er, zoals ik, zo weinig geduld voor hebt.

Zorg voor je eigen dreamteam, bestaand uit mensen met dezelfde passie maar aanvullende talenten.

Werk op een Mac. En beheers de finesses ervan.

Gratis DroomBaanDag® bij de virtuele DroomBaanReis

Als speciale kerstbonus, gaf ik bij de lancering van  de virtuele DroomBaanReis, deelname aan de DroomBaanDag® op 27 januari kado. Daarmee is het ineens echt een offer-you-cant-refuse! Vandaar de overweldigende belangstelling waarschijnlijk…

Onderstaand het filmpje wat ik gebruikte voor de aftrap. Klik op het plaatje voor het filmpje en alle info over dit programma:

Pagina 1 van 912345...Minst recente »