Droombaan

Elke dag actie (maar wat?)

Elke dag actie (maar wat?)

Ik ben druk met het schrijven aan mijn nieuwe boek, ‘de Z(Z)P-er als merk’, wat over enkele weken uitkomt. In dit boek deel ik één van mijn belangrijkste overtuigingen ten aanzien van ondernemerschap. En dat is dat elke dag actie, je uiteindelijk succesvol maakt. Wanneer jij jouw deel doet en met gestructureerde, gepassioneerde discipline elke dag minimaal één ding doet in de richting van jouw droombaan of droombestaan, dan zul je daar gegarandeerd steeds dichterbij komen. Dat is de snelste en enige weg naar succes.Daar ben ik echt van overtuigd.

Actie

De eerste actie die je moet ondernemen, is ontdekken wat jij te bieden hebt. Zelfonderzoek is de eerste stap. Maar zelfonderzoek zonder actie is niet effectief en zonde van je tijd. Je moet uiteindelijk in actie, naar buiten….

Wil je, om het boek nog beter te maken, met me meedenken welke acties je allemaal kunt ondernemen? Je kunt natuurlijk het beste bezig zijn met uitvoerend werk. Hiermee creëer je waarde voor je klanten. Door een topprestatie neer te zetten, zullen je tevreden klanten met je mee gaan denken en als ambassadeurs je helpen om vervolgopdrachten te krijgen en duurzaam inzetbaar te zijn.

Wanneer je even zonder een klus zit, gebruik je alle tijd om te zaaien. Een goede manier om mensen te laten zien wat je kan, is om het gewoon te gaan doen. Desnoods onbetaald, in de vorm van een pilot, een stage of een vriendendienst.

Tijd vrijmaken

Of je nou wel of niet een betaalde klus hebt, je zult tegelijkertijd tijd vrij moeten maken om te zaaien om later te kunnen oogsten. Je dagelijkse acties die gericht zijn op het stevig neerzetten van wat jij te bieden hebt, zullen op termijn resultaat opleveren. Uit onderstaande lijst kun je inspiratie halen om elke dag in actie te komen.

Communicatie:

Offline:

  • visitekaartjes
  • persoonlijk profiel 
  • een onweerstaanbaar cv
  • een eigen folder of flyer
  • een op jouw merk-template gebaseerde voicemail boodschap
  • een bestickering van je auto maken
  • je kleding aanpassen
  • een aangepaste inrichting van je werkplek
  • een bewust gekozen ontmoetingsplek creëren
  • een bij jou passend marketing gadget bedenken
  • een eenmalig of terugkerend event creëren

Online:

  • persoonlijke website(s)
  • eigen blog
  • webinars organiseren
  • een aangepaste email handtekening
  • je LinkedIn profiel
  • twitteren vanuit je personal branding
  • een periodieke nieuwsbrief versturen, bijvoorbeeld eens per maand, of per week
  • persbericht versturen bij een bijzondere mijlpaal
  • een Google Adwords campagne
  • zoekmachine optimalisatie
  • een QR-code maken, die verwijst naar je website

Public relations:

  • een persbestand aanleggen
  • radio en televisie contact leggen
  • gericht artikelen schrijven en aanbieden
  • een column schrijven, bijvoorbeeld voor een vakblad of voor een online podium

Kennis verzamelen en delen:

  • een rss feeds inrichten
  • mensen interviewen en bestuderen
  • trainingen meedoen
  • seminars bezoeken
  • intervisie meedoen en/of organiseren
  • presentaties maken en op slideshare delen
  • filmpjes maken op YouTube
  • presentaties geven
  • gastbloggen op blogs van anderen
  • reageren op blogs van anderen
  • nieuws lezen en van comments voorzien en doorsturen
  • best practises beschrijven, wat je doet voor je klanten
  • onderzoekjes doen en publiceren
  • je kennis vastleggen (en uitbreiden), door boeken te schrijven
  • een ebook maken
  • online kennisproducten maken

Contacten opdoen en onderhouden

  • evalueren met klanten en oud-klanten
  • klantensysteem aanleggen (CRM)
  • klantencontactplan maken
  • klantenbijeenkomst organiseren
  • potentiële klanten in kaart brengen en benaderen
  • vak-gerelateerde contacten
  • samenwerkingspartners bedenken en contact mee leggen
  • collega’s (die t zelfde doen)
  • collega’s Z(Z)P-er (die iets anders doen, voor de gezelligheid)
  • netwerkavonden bezoeken
  • in bestuur plaats nemen van clubs

Doe je dat thuis ook?

Doe je dat thuis ook?

Als mensen vragen wat wij met mijn bedrijf TalentFirst nou precies doet, kan ik voor de lange en de korte route kiezen. De lange route leidt langs uitgebreide beschrijvingen van onze talentenontwikkelingsprogramma’s voor grote en kleine bedrijven, personal branding trainingen, de persoonlijke coaching voor individuen, seminars en inspiratiesessies. Best leuk om te vertellen, maar wel wat lang. Daarom kies ik vaker voor de kortere route. Die is eenvoudiger en luidt: “Wij helpen mensen om meer zichzelf te zijn op hun werk”.

Gedraag je

In de meeste organisaties en bedrijven worden medewerkers, bewust of onbewust, subtiel of wat minder subtiel, aangezet om zich te gedragen zoals het hoort. Hele volksstammen spelen tijdens kantooruren een rol. Ze doen hun uiterste best om te passen in het ideaalprofiel, kleden zich naar behoren (bijvoorbeeld net zoals de baas) en gedragen zoals ze denken dat het hoort. Het resulteert in een grote grijze massa vergelijkbare professionals, die nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn. Wij helpen mensen om zich daar bewust van te worden en om opnieuw een keuze te hebben.

Doe je dat thuis ook?

Het is namelijk maar de vraag of die aangepaste versie van jezelf wel de leukste versie is! Tenslotte gedragen de meeste mensen zich thuis, met vrienden of familie anders dan op hun werk. Zou het kunnen dat de thuisversie van jezelf eigenlijk leuker, echter en effectiever is?

Het is de moeite waard om eens te onderzoeken. Wat zou er gebeuren als je meer jezelf bent op je werk? Welke dingen doe je thuis en laat je op je werk achterwege? En welke daarvan (vast niet allemaal) zou je best kunnen doen op je werk? Stel jezelf of je collega’s af en toe eens de vraag ‘Doe je dat thuis ook?’.

Thank God It’s Monday

Ik ben geïnspireerd door mensen die echt zichzelf zijn op hun werk, en daardoor een bijzonder leven leiden, succes hebben in hun loopbaan en minder stress over de werk/ prive balans. Zij kijken niet alleen uit naar het weekend, maar ook naar de maandagmorgen, om weer lekker aan de slag te gaan! Voor hen is werken een feest.
Hoe je dat doet, bespreken we met tal van voorbeelden en rolmodellen op het podium tijdens het ‘Thank God It’s Monday’-event in Amsterdam op 20 juni. Het geheim van een inspirerend leven blijkt namelijk verrassend eenvoudig: Werken is geen opgave meer is, als je gewoon jezelf bent. Juist op je werk!

Een voicemail van Johan Cruijff!!

Een voicemail van Johan Cruijff!!

Een onverwacht bericht van Johan Cruijff op mijn voicemail (luister hieronder), na m’n navolgende column in de Telegraaf van afgelopen zaterdag:

Cruijff’s droombaan (snelcursus)

De beroemde nummer 14 heeft met zijn carrièrestap een probleem, wat voor veel mensen herkenbaar is: hoe blijf je trouw aan je eigen talenten, terwijl er een breder beroep op je wordt gedaan? Een snelcursus voor Johan en voor wie zich in hem herkent.

Cruijff is een unieke persoon met vele talenten en bijzondere kwaliteiten. Hij is één van de sterkste ‘personal brands’ van Nederland. De enige persoon die een eigen taal op zijn naam heeft staan! Ik voer zijn voorbeeld daarom graag op in mijn lezingen over ‘personal branding’. De merkwaarden ‘authentiek’, ‘eigenwijs’ en ‘autoriteit’ komen dan altijd vrij makkelijk uit het publiek naar voren. Zijn kennis en ervaring als voetballer, trainer en voetbalanalist zijn ook onbetwist.

Nu krijgt Johan de positie van bestuurder in zijn schoenen geschoven. Een functie die veel minder bij hem voor de hand ligt. Je voelt aan je klompen dat het geen perfecte match is als Johan teveel moet overleggen, afstemmen en politiek moet zijn. Toch wordt nu op hem, in het heetst van de strijd, een beroep gedaan om een dergelijke functie te gaan invullen.
Ongevraagd adviseer ik hem de volgende drie dingen te doen, die jij ook kunt toepassen als men andere dingen van je vraagt dan datgene wat bij je past:

Talenten en drijfveren

Realiseer je glashelder wat je talenten en drijfveren zijn. Voor iemand met de  levenservaring en zelfkennis van Johan is dat geen probleem. Anderen zullen hier wellicht nog wat onderzoek naar moeten doen om een goed inzicht in sterke en zwakke kanten te hebben. Weet wat je te bieden hebt!
Wees vervolgens 100% trouw aan dat wat jij te bieden hebt, zonder water bij de wijn te doen in een nieuwe (aangeboden) functie, hoe verleidelijk ook. Als de match met de nieuwe baan niet 100% is, neem er dan mentaal afstand van.
Praat vervolgens helemaal niet meer over de vacante functie, maar vertel de mensen om je heen stelselmatig wat jij te bieden hebt, waar jouw kracht ligt en wat je daarmee kunt brengen. Je kunt dit uitbreiden door te vertellen waar je niet goed in bent en waar je dus niet op ingezet moet worden.

Help het lot

Als je dit drie stappen plan uitvoert, zul je zien dat anderen voor jou bedenken dat de baan in kwestie niet het beste idee is. In de daardoor ontstane ruimte, ontstaat het beeld van de ideale functie die wel bij je past. Misschien moet je het lot een beetje helpen door een nieuwe functie te bedenken die perfect past.

Ik ben benieuwd wat de echte droombaan van Johan bij Ajax wordt!

BREKEND! Luister hier naar het voicemailbericht van Johan, n.a.v. deze column!

All the juice

All the juice

Sinds vorige week weet ik het, in een Engelstalige presentatie stelde ik me voor: I’m the dreamjob-guy. Klinkt best lekker, ik houd m erin.
Ik krijg een steeds duidelijker beeld van het concept ‘droombaan’. Want de term grijpt om zich heen, maar waar staat het nou echt voor?
Wat is een droombaan? Wat is jouw droombaan?

Droombaan

De korte uitleg: je droombaan heb je als je goed betaald het werk kan doen wat je zelfs zou doen als je er geen geld voor kreeg. Eenvoudig toch? Werk waarvan je energie krijgt, de lichtjes in je ogen, etc. Maar de iets langere uitleg die mij de laatste tijd bezig houdt gaat verder.

Je droombaan is het doen van het werk, waarin alle facetten van jouw persoonlijkheid echt tot uiting komen. Ook die delen die wat minder voor de hand liggen of die wat minder sociaal wenselijk of geaccepteerd zijn. En dan wordt het uitdagender, maar komt het ook dichter bij de optimale bijdrage die jij aan de wereld te leveren hebt.
Dat vraagt moed, doorzettingsvermogen en oprechte zelfreflectie.

Mijn eigen droombaan

Zo ontdekte ik onlangs het volgende over mijn eigen droombaan: Met TalentFirst verzorgen wij leiderschaps- en talentenprogramma’s, waarbij we grote groepen medewerkers van bedrijven helpen bij het verwerven van zelfinzicht en de vertaling ervan naar hun werk. Prachtige programma’s, voor mooie mensen, daar niet van. Maar als ik terugkijk op de afgelopen jaren, realiseer ik me dat de hoogtepunten van mijn werk niet bestonden:

  • uit het inhoudelijk invullen van die programma’s.
  • of uit het uitvoerende werk in die programma’s (hoewel dat heel leuk was).
  • en zelfs niet uit het klantcontact en het binnenhalen van de opdrachten.

Mooiste momenten

Nee, de mooiste momenten beleefde ik in de zijlijn van die programma’s:

Toen Telfort ons vroeg om alle 600 medewerkers een talententraject te laten doorlopen, kreeg ik het idee om een aparte locatie voor het programma te realiseren. Ik vond een leegstand ABN kantoor naast het Telfort kantoor en verbouwde dat tot het TalentenFort. Dat vond ik echt een kick!

Rabobank vroeg ons om groepen van 60 managers voor 2 jaar te begeleiden en ik bedacht dat het slim zou zijn daar een aparte locatie voor te vinden. Samen met collega Monique vond ik de Talentenbakkerij in Amersfoort, waar we onze tweede TalentFirst locatie realiseerde. Kicken!

Twee jaar geleden beschreef ik het DroomBaanHotel in het boek ‘Marijn Is Klaar Met Werken’. Deze zomer kreeg ik de ingeving hoe dat ook echt te financieren en te realiseren. Een paar weken geleden openden we de deuren van dit unieke plekje, midden in de Jordaan. Weer zo’n kick!

Tastbaar Creëren

Blijkbaar is dat tastbaar creëren, bijvoorbeeld in de vorm van de panden zoals hierboven beschreven, één aspect wat voor mij hoort bij mijn droombaan. Het hoort bij mij, het gaat vanzelf en als ik er op terug kijk, zijn het echte hoogtepunten in de afgelopen jaren. Ik heb iets met locaties en panden, blijkbaar.
Als ik dit deel van mijn ideaalplaatje zou ontkennen en/of niet serieus zou nemen, zou ik mezelf te kort doen. Maar ook de wereld om me heen, want met dat aspect erbij kan ik nog veel meer voor anderen betekenen. Het is onderdeel van mijn kadootje voor de wereld.

Ik realiseer me dat er een diepere laag in het concept ‘droombaan’ is. Een laag die verder gaat dan dat je er energie van krijgt, je talenten in kwijt kunt en het net als werk voelt. Als je echt je droombaan wilt realiseren, durf jezelf dan in de spiegel te kijken en te onderzoeken waar jouw verhaal afwijkt van het sociaal wenselijke, het voor de hand liggende. Durf te onderzoeken hoe je echt jouw unieke bijdrage kunt leveren aan de mensen om je heen, op basis van alle aspecten van jouw persoon.

Want, neem het aan van the Dreamjob-guy: That’s where all the juice is!

Wat te doen bij schijnloyaliteit

Wat te doen bij schijnloyaliteit

In een onderzoek van Right Management geeft 74% van de werknemers aan ‘latent werkzoekend’ te zijn. Dus: of heel actief aan het solliciteren, of passief advertenties in de gaten houden. Of open staan voor nieuwe kansen en daar ogen en oren voor open houden. Een uitdaging voor werkgevers….

De crisis lijkt over te zijn gewaaid en de massale terugtocht van babyboomers die met pensioen gaan, leidt tot steeds meer tot krapte op de arbeidsmarkt. De schijnloyaliteit van veel werknemers, die zich in de afgelopen twee jaar rustig hebben gehouden – uit crisis-angst elders geen baan te kunnen vinden – vertaalt zich nu in een rusteloos om zich heen kijken, door driekwart van werkend Nederland!

Wat een drama voor werkgevers

Als driekwart van je mensen eigenlijk het liefste elders zou zijn, hoe effectief en productief kun je dan met elkaar iets moois bouwen of onderhouden? Hoe blijf je dan zelf als baas of leidinggevende nog gemotiveerd?

Het antwoord is eigenlijk eenvoudig

Steeds meer werkgevers zien in dat de relatie met je werknemers niet ‘for granted’ kan worden genomen. En door bovenstaande cijfers zullen nog veel meer werkgevers zich dat gaan realiseren.

‘Amuse me, or loose me’

Dit bleek een van de belangrijkste eisen van de nieuwe generatie werknemers, volgens een onderzoek van Studentalent uit 2010. Ik denk dat dit het belangrijkste kenmerk is van ‘het nieuwe werken’. Werknemers nemen met minder geen genoegen meer, ze willen zichzelf in kunnen zetten als totaal mens, compleet met talenten, drijfveren, waarden, dromen en ambities. Werkgevers zullen de relatie met hun werknemers steeds serieuzer moeten nemen en echt moeten kijken wat individuele werknemers boeit.

Gedurende de (beperkte) tijd dat werkgever en werknemer met elkaar optrekken, zullen beide partijen op gelijkwaardige manier moeten bekijken hoe beider doelstellingen, ambities, kwaliteiten en dromen elkaar kunnen versterken. Alleen dan is een organisatie in staat om werknemers te behouden. Dus: de overige 25% die er graag voor kiezen voorlopig te blijven en samen synergetisch te werken.

Hoe ik mijn droombaan ontdekte bij Trabajo

Hoe ik mijn droombaan ontdekte bij Trabajo

Trabajo

Vrijdag 19 november ontdekte ik per ongeluk mijn nieuwste droombaan, toen ik te gast was bij Trabajo. Trabajo helpt mensen met kleine afstand tot de arbeidsmarkt om te voorkomen dat ze in de bijstand komen. Dat gaat soms om wetenschappelijk opgeleide mensen en ook om mensen met minder opleiding. Allen worden samengebracht, en in groepen van 15 personen in een snelkookpan van 3 maanden begeleid naar een duurzame betaalde baan. Het is een intensief traject, want elke dag is voor de helft gevuld door (productie-)werk en voor de andere helft met training en coaching. En dat drie maanden lang.

Er was een reden voor een feestje, want Trabajo bestond een jaar en had inmiddels hele goede resultaten laten zien. 60% van de deelnemers is inmiddels aan het werk in een betaalde baan, veelal met duurzaam perspectief.

Jubileum

Om het 1 jarig jubileum luister bij te zetten, mocht ik de zaal een uurtje vermaken rondom mijn thema droombanen. Voorafgaand aan de middag, hadden 250 mensen de mogelijkheid gekregen een DroomBaanReis te ondergaan. Tien dagen kreeg iedereen een mail met opdracht, gebaseerd op het boek ‘Marijn Is Klaar Met Werken’. Heel veel mensen hebben de reis gemaakt, en ik heb een mailbox vol ontroerende, inzichtvolle en inspirerende reacties van de deelnemers. Ik had dus veel zin om naar Eindhoven af te reizen voor de finale…

Nadat we de oprichters en initiatiefnemers in het zonnetje hadden gezet, lieten we een aantal deelnemers aan het woord. Deelnemers Patrick, type ruwe bolster blanke pit, maakte indruk met een paar krachtige one-liners over wat Trabajo hem had geleerd. Van zijn trainers had hij inspirerende lessen geleerd zoals “Als je valt ben je nog niet verslagen”. Of een volstrekt verfrissende manier van solliciteren, door gewoon een bedrijf binnen te stappen met de openingszin: “We hebben allebei geluk vandaag!’.

Vervolgens mocht ik met de zaal aan de slag en dat was een mooie ervaring. Stel je voor: vrijdagmiddag, een donkere zaal met achterin de lonkende bar. Ik ontdekte dat er maar één manier was om deze groep aan me te binden: interactief en met humor. Met diverse oefeningen liet ik mensen met elkaar in gesprek gaan en nodigde ik ze uit om uit hun comfortzone te stappen. Lekker los, lekker luchtig.

En toen ik daar, tegenover de donkere anonieme mensenmassa in theaterachtige-borrelsetting, mijn ding deed bedacht ik me ineens: zou stand-up comedy dan inderdaad mijn volgende droombaan zijn? (zoals mijn anonieme coach me al suggereerde…)

Wat gebeurde er na de DroomBaanDag?

Wat gebeurde er na de DroomBaanDag?

Elke maand verzorg ik de DroomBaanDag ®. Het is een seminar wat ik al heel wat jaren verzorg. Zowel op open inschrijving als incompany. De inhoud van de dag wijzigt maandelijks op details, maar de grote lijn blijft eigenlijk steeds overeind. Inmiddels hebben al enkele duizenden mensen de dag meegemaakt.

Droomreacties

Het leukste van de DroomBaanDag ® vind ik de reacties over de resultaten na afloop. Soms pas jaren later. De mails die ik ontvang van mensen die vertellen dat de dag hen aan het denken heeft gezet, of beter nog, aan het doen! Dat zijn de mails waar ik het meeste plezier aan beleef. Ik zal niet zeggen dat dat is waar ik het voor doe, want ik vind het natuurlijk ook zelf gewoon leuk om te doen. Maar het geeft me wel de extra voldoening om te merken dat mensen profijt hebben en nieuwe inzichten krijgen, waarmee ze zelf vanaf de DroomBaanDag ®, hun leven een niveautje hoger kunnen tillen.

Ik zou het leuk vinden als je – mits je ex-deelnemer bent natuurlijk – jouw reactie en resultaat van de DroomBaanDag ®, hieronder zou willen beschrijven.

Droombaan gevonden?

Misschien heb je daadwerkelijk je droombaan gevonden. Of misschien heb je (net als ik zelf een aantal keer deed) gewoon je droombaan zelf verzonnen en ben je dat gaan doen. Zelfstandig, of (zoals ik in eerste instantie bij Randstad) in loondienst. Misschien ben je er nog niet uit, maar heeft het je wel tot actie aangezet. Ik ben dan natuurlijk benieuwd wat je hebt gedaan en wat het opleverde. Of heeft het je (nog) niets opgeleverd? Dan hoor ik dat ook graag, misschien kan ik, of een van de andere ex-deelnemers, nog iets voor je kan doen! Ik zie uit naar je verhaal!

NB. Als je geen DroomBaanDag® hebt meegemaakt, maar een ander seminar of lezing, en toch een ervaring wilt delen, je bent van harte welkom!

Pagina 2 van 712345...Minst recente »