Ik ben druk met het schrijven aan mijn nieuwe boek, ‘de Z(Z)P-er als merk’, wat over enkele weken uitkomt. In dit boek deel ik één van mijn belangrijkste overtuigingen ten aanzien van ondernemerschap. En dat is dat elke dag actie, je uiteindelijk succesvol maakt. Wanneer jij jouw deel doet en met gestructureerde, gepassioneerde discipline elke dag minimaal één ding doet in de richting van jouw droombaan of droombestaan, dan zul je daar gegarandeerd steeds dichterbij komen. Dat is de snelste en enige weg naar succes.Daar ben ik echt van overtuigd.
Actie
De eerste actie die je moet ondernemen, is ontdekken wat jij te bieden hebt. Zelfonderzoek is de eerste stap. Maar zelfonderzoek zonder actie is niet effectief en zonde van je tijd. Je moet uiteindelijk in actie, naar buiten….
Wil je, om het boek nog beter te maken, met me meedenken welke acties je allemaal kunt ondernemen? Je kunt natuurlijk het beste bezig zijn met uitvoerend werk. Hiermee creëer je waarde voor je klanten. Door een topprestatie neer te zetten, zullen je tevreden klanten met je mee gaan denken en als ambassadeurs je helpen om vervolgopdrachten te krijgen en duurzaam inzetbaar te zijn.
Wanneer je even zonder een klus zit, gebruik je alle tijd om te zaaien. Een goede manier om mensen te laten zien wat je kan, is om het gewoon te gaan doen. Desnoods onbetaald, in de vorm van een pilot, een stage of een vriendendienst.
Tijd vrijmaken
Of je nou wel of niet een betaalde klus hebt, je zult tegelijkertijd tijd vrij moeten maken om te zaaien om later te kunnen oogsten. Je dagelijkse acties die gericht zijn op het stevig neerzetten van wat jij te bieden hebt, zullen op termijn resultaat opleveren. Uit onderstaande lijst kun je inspiratie halen om elke dag in actie te komen.
Communicatie:
Offline:
- visitekaartjes
- persoonlijk profiel
- een onweerstaanbaar cv
- een eigen folder of flyer
- een op jouw merk-template gebaseerde voicemail boodschap
- een bestickering van je auto maken
- je kleding aanpassen
- een aangepaste inrichting van je werkplek
- een bewust gekozen ontmoetingsplek creëren
- een bij jou passend marketing gadget bedenken
- een eenmalig of terugkerend event creëren
Online:
- persoonlijke website(s)
- eigen blog
- webinars organiseren
- een aangepaste email handtekening
- je LinkedIn profiel
- twitteren vanuit je personal branding
- een periodieke nieuwsbrief versturen, bijvoorbeeld eens per maand, of per week
- persbericht versturen bij een bijzondere mijlpaal
- een Google Adwords campagne
- zoekmachine optimalisatie
- een QR-code maken, die verwijst naar je website
Public relations:
- een persbestand aanleggen
- radio en televisie contact leggen
- gericht artikelen schrijven en aanbieden
- een column schrijven, bijvoorbeeld voor een vakblad of voor een online podium
Kennis verzamelen en delen:
- een rss feeds inrichten
- mensen interviewen en bestuderen
- trainingen meedoen
- seminars bezoeken
- intervisie meedoen en/of organiseren
- presentaties maken en op slideshare delen
- filmpjes maken op YouTube
- presentaties geven
- gastbloggen op blogs van anderen
- reageren op blogs van anderen
- nieuws lezen en van comments voorzien en doorsturen
- best practises beschrijven, wat je doet voor je klanten
- onderzoekjes doen en publiceren
- je kennis vastleggen (en uitbreiden), door boeken te schrijven
- een ebook maken
- online kennisproducten maken
Contacten opdoen en onderhouden
- evalueren met klanten en oud-klanten
- klantensysteem aanleggen (CRM)
- klantencontactplan maken
- klantenbijeenkomst organiseren
- potentiële klanten in kaart brengen en benaderen
- vak-gerelateerde contacten
- samenwerkingspartners bedenken en contact mee leggen
- collega’s (die t zelfde doen)
- collega’s Z(Z)P-er (die iets anders doen, voor de gezelligheid)
- netwerkavonden bezoeken
- in bestuur plaats nemen van clubs
Sonja Epping
op 04 Oct 2011Sonja Epping
op 04 Oct 2011Peter Bardoul
op 05 Oct 2011Jasper hollenbeek brouwer
op 05 Oct 2011Tara's Dolce Vita
op 12 Oct 2011