Geen categorie

The One Thing – TGIM blog 3 van 21

The One Thing – TGIM blog 3 van 21

Vandaag koos ik ervoor om rustig te overdenken wat te doen, alvorens in de actie te schieten. Een andere aanpak, met resultaten.

Onlangs las ik het boek The One Thing en dat greep me volledig.
Het boek beschrijft de 80/20 regel die iedereen wel zo’n beetje kent: 80% van je resultaten haal je uit 20% van je inspanningen.
Maar welke 20% dat is, is lastig vooraf te bepalen.
Toch zit daar een belangrijke succesfactor. Door eerst goed na te denken over welke inspanningen waarschijnlijk het meest succesvol zullen worden of het meeste impact zullen hebben, bespaar je jezelf niet alleen teleurstelling, maar ook een hoop werk.

Maar Gary Keller van ‘The One Thing’ gaat nog een stap verder. Hij oppert om de 80/20 regel dubbel toe te passen.
Dus: Kijk naar de meest effectieve 20% van je inspanningen, en bepaal nog eens volgens de 80/20 regel, welke 20% van die 20% het echte verschil maakt.
En nog eens….
Tot je uiteindelijk op Het Ene Ding uitkomt wat alle verschil maakt.
Of, zoals Gary het zegt: Dat Ene Ding wat alle andere dingen makkelijker of zelfs overbodig maakt.
En richt vervolgens al je energie op dat Ene Ding.
Briljant toch?

Mijn ‘numbers game’ strategie van ’90 mislukte marketing-technieken – 10 gelukte’ (lees hierover in mijn 1e blog), staat hier eigenlijk haaks op. Da’s de aanpak van zoveel mogelijk proberen en gewoon gaan doen en afwachten waar ‘ie valt. Vandaag koos ik voor de One Thing strategie.

Gelet op de korte tijd die we nog hebben tot de theatershow Thank God It’s Monday op 21 januari, is het zaak om alle energie te richten op datgene wat het meest succesvol is. Simpelweg omdat er geen tijd is om alles te doen. Dus, eerst maar eens goed nadenken. Waar zit de hefboom? Hoe kunnen we in korte tijd zoveel mogelijk mensen bereiken, met relatief weinig moeite. Die vraag als uitgangspunt. En dan met de basisgedachte van Berthold, dat elk probleem gewoon een uitnodiging is tot creativiteit.

Na diverse brainstorm sessies, met zowel mijn nieuwe meebouwer Martine en vriend Demian, kwamen we op een mooi rijtje krachtige hefbomen:

  • het netwerk van de TalentFirst ondernemers nog meer meekrijgen
  • de massamedia, bijvoorbeeld in de ochtendshows
  • redactionele content, over januari als peilstok voor de rest van het jaar: nu is het moment om de toon te zetten
  • een deel van de kaarten gesponsord ter beschikking stellen, voor werkzoekenden zonder budget voor een kaartje
  • kaarten verkopen in pakketjes van 5 of 10, voor groepen collega’s, vrienden, etc
  • gericht onze klanten benaderen, persoonlijk

Een mooie uitgedunde lijst, met stuk voor stuk potentie tot groot bereik en resultaat. De radio ochtendshows hebben mijn eerste focus. Ik denk gelijk terug aan hoe ik met mijn vriendin Antoinette ooit in de ochtendshow bij Giel ben terechtgekomen, om aandacht te vragen voor de Avond van de Overvloed (een feest voor het goede doel). Toen stonden we gewoon om 5 uur voor de deur met een fles champagne, en werden we doorgelaten… Eens kijken welke aanpak nu gaat werken.

Dit blog is er 1 in de serie van 21 blogs naar de theatershow Thank God It’s Monday, op 21 januari 2019.
Ben je er ook bij? Klik dan hier, het wordt geweldig!
Wil je een seintje als ik een nieuwe blog post, laat dan hier je naam achter:

De wet van de nieuwsbrief (Grrrrr….)

De wet van de nieuwsbrief (Grrrrr….)

Ik schrijf 21 dagelijkse blogs, in de aanloop naar de theatershow Thank God It’s Monday, op maandag 21 januari 2019.

Nr 2 – 2 januari

Het voordeel – en ook het hele idee er achter trouwens – van het schrijven van een dagelijkse blog, is dat ik mezelf verplicht elke dag in actie te komen. Niet alleen met het schrijven van het blog, maar vooral met alle acties waarover je in je blog kunt schrijven. Want, niets erger dan een blog schrijven terwijl je niets te melden hebt.

Ik kreeg dit idee ooit van iemand die vertelde dat ie elk jaar een marathon liep. En dat was ook zijn manier om elk jaar een marathon te lopen, door dat continu aan iedereen te vertellen. Daarmee had ie namelijk zijn eigen accountability georganiseerd. Iedereen vroeg namelijk steeds aan hem: ‘En, heb je dit jaar al een marathon gelopen?’. Waardoor ie wel moest….

Zo werkt het ook met een dagelijks blog. Dan moet je wel. Zinvolle dingen doen, waarover je kan bloggen.
En in dit geval dus zinvolle dingen doen in de aanloop naar de theatershow Thank God It’s Monday op 21 januari, want daar gaat het hier om.

En dat is direct een beetje een probleem vandaag. Want ik vind eigenlijk dat ik te weinig gedaan heb. Elke dag is er één en nu komt het er op aan. Geen tijd te veliezen.

Maar ik heb me ook voorgenomen ruimte te houden en te nemen voor ontspanning, zijn, sporten, mediteren… En dus stond vanochtend met trainer Mike in de sportschool en daarna naar de fysio. En was er tijd voor mijn collega’s, waarvan er vandaag één nieuw startte. Maar daardoor eigenlijk te weinig gedaan.

En wat ik gedaan heb, ging eigenlijk mis. Ik word er zo moe van: De Wet Van De Nieuwsbrief. Die wet houdt in dat er bij elke nieuwsbrief steevast iets gruwelijks mis gaat.
Vandaag was ik in een nieuwsbrief naar 20.000 mensen vergeten de aanhef goed te zetten. Ze begonnen daardoor met “Beste…..”, letterlijk, met de puntjes. You never get a second chance for a first impression. Leuk hoor, die daadkracht, lekker mailings versturen. Maar laat ‘m anders voortaan eerst even controleren, bijvoorbeeld door je P.A. Anouschka, die ernaast zat… #lesjegeleerd

Vanmiddag nog even overleg met Jeannette, die vanuit Portugal onze oud klanten aan het nabellen is. Dat is een mooie diepte investering in de business. En met vriend Jelle van Beam Systems, die zich als stagemanager heeft aangeboden (held!), door de technische dingen gelopen. Besloten dat we vet in video editing duiken. Theater Amsterdam heeft namelijk een scherm van zo’n 500 m2, zonde om dat niet te gebruiken.

Verder aan de nodige bellen getrokken en acties ingezet, zonder al te veel respons.
Ligt iedereen nog onder zijn oud-en-nieuw steen??
Behalve Thijs dan, die kwam door met een mooi filmpje, stiekum opgenomen in Theater Amsterdam. Ik was voor de kerst zijn gast in zijn podcast en hij gaat iets leuks doen tijdens mijn show. En daarover stuurt hij een mail rond. Koning Thijs. Check zijn/ onze podcast hier.

Nu eens rustig in bad, met een filmpje of een boek.
Morgen weer aan de bak!

Dit blog is er 1 in de serie van 21 blogs naar de theatershow Thank God It’s Monday, op 21 januari 2019.
Ben je er ook bij? Klik dan hier, het wordt geweldig!
Wil je een seintje als ik een nieuwe blog post, laat dan hier je naam achter:

Vuurwerk – TGIM blog – 1 januari

Vuurwerk – TGIM blog – 1 januari

Happy New Year!
Een jaar vol beloftes, plannen en mogelijkheden.
Toch?

En hoewel iedereen vandaag in de rust en bijkom-stand staat, is het vandaag Maandag.
Over precies drie weken vanaf nu staat de theatershow Thank God It’s Monday gepland.

In oktober bedacht ik me dat ik de show, die ik 6 jaar geleden een aantal keer organiseerde in Carré en het De La Mar, weer nieuw leven in wilde blazen. Het waren magische avonden, waar ik zoveel lol in had. En waarmee we zoveel mensen een prachtervaring hebben geboden. Echt onderscheidend, echt fun, echt inspirerend. Ook heel veel leuke contacten opgeleverd en een enorme boost voor de business destijds. In de fase waarin TalentFirst nu is, vol levendigheid na een paar jaar vooral interne gerichtheid, past dit perfect. En ik vind het ook nog eens het leukste wat er is!

Gelijk een zaal geboekt uiteraard. 😉
Eerst De La Mar, want Carré deed moeilijk. En uiteindelijk Theater Amsterdam, die goedkoper bleek dan het De La Mar, en ook nog eens bijna 2 x zoveel stoelen biedt. 1100 om precies te zijn.

Een regisseur in de arm genomen, de fantastische Jelle Kuiper. De vorige keren had ik minder lang nagedacht over de opbouw van de inhoud, daar was verbetering mogelijk. Jelle en ik hebben de afgelopen maanden steevast op maandagavond bij elkaar gezeten en gepuzzeld. Stapje voor stapje. En nu staat er iets moois volgens mij. Met mooie gasten, een aangename afwisseling in sfeer en energie. Niet te vol, maar wel zeer rijkelijk gevuld. Veel interactie, fun, verdieping.

De uitdaging is nu om de juiste mensen te bereiken, voor wie dit het van waarde is en die er de waarde van inzien. Naast het inhoudelijke dus het commerciele, 1100 kaarten verkopen.

Het eerste gesprek met Jelle – ergens in november – was verhelderend. Als theatermaker opende hij gelijk mijn bliksveld, door het beeld te schetsen van meerdere edities van de show op 1 dag. Een ochtendeditie, een in de middag en dan in de avond. I liked it. Niet strugglen om de zaal te vullen, maar gewoon 3 x zoveel mensen blij maken.

Dat was in november…

De maand december ben ik vol aan de bak gegaan. Mijn levensstijl zelfs aangepast om focus te hebben op dit project. Lekker sporten, geen grote feesten, geen drank. Veel schrappen in mijn agenda. En een onvermoeibare daadkracht uit de kast gehaald om zoveel mogelijk marketingacties uit te zetten. Ik was on fire.

Op enig moment realiseerde ik met dat het een ‘numbers game’ zou worden. Heel veel dingen proberen en uitzetten, om pas later te ontdekken welke acties het succes zouden brengen. Ik zette een excel file op mijn computer met 100 marketing ideeën en gaf het de titel ’90 mislukte marketingactie (en 10 succesvolle)’, nog niet wetend welke het succes waren en welke de mislukking. Ik had er wel lol in.

En toen was het kerstmis en was de verkoop nog niet goed op gang gekomen. Ik doolde klaarblijkelijk nog in die 90….

De timing is uitdagend, want alles valt zo’n beetje stil vanaf 20 december, tot begin januari. Allerlei contacten met wie ik grote plannen heb, zijn op vakantie of in winterslaap. Reacties blijven uit.

Ik realiseerde me dat het verschil dus blijkbaar in januari moet worden gemaakt. Drie weken.
Nog meer gas bij dus. Nog meer focus.

Kerst vierden we in London met de familie.
Ik had zowel kaarten voor Manifesto (27 dec) als het Balonnenfeest  (28 dec) in Paradiso, twee spectaculaire feesten, die steevast een paar dagen herstel vergen. Beiden dus afgezegd, want I’m On A Mission!
In plaats daarvan op kantoor een War-Room in gericht, speciaal voor het project.
Plafonnetje eruit gesloopt, rood geschilderd. Goede verlichting erin, een aantal relikwieen, helemaal perfect.

Een van de marketingideeen die ik had was contact leggen met 100 auteurs van boeken over werkgeluk. Via Upwork iemand ingehuurd die telefoonnummers en emails achterhaalde en 100 mensen via mail verzocht om hun Gouden Tip voor 2019. Ik had nog geen idee wat ik ermee zou gaan doen, gewoon intuïtief gedaan. Er druppelden gaandeweg leuke reacties binnen.

Zonder dat ik er erg in had, was het toch aan me gaan vreten dat er nog weinig echt succesvolle plannen waren ontstaan. Sommige waren zelfs ronduit beroerd uitgepakt, waar ik best hoop op had. Een grootschalige actie opgezet voor een speciale doelgroep, met eigen website: 1 aanmelding. Een mooie actie voor een andere doelgroep: nul aanmeldingen. Facebook advertenties: een enkele aanmelding. Hoeveel wilskracht kan een mens hebben?

Het besef drong door toen ik op 30 december een man ontmoette. Een spontane ontmoeting, na wat online contact, alweer van jaren terug. We bleken een onwijze klik te hebben. Hij hielp me over mijn onzekerheid en frustratie heen. ‘Kom op Huub! Ik volg je al jaren en heb je hoog zitten, en met wat jij heb staan moet dit makkelijk haalbaar zijn.’.

Leuk om te horen natuurlijk!

‘Sterker nog,’ zei hij, ‘mag ik je niet helpen? Ik heb de komende weken een paar uur per dag tijd en vind het een geweldig project. Dit is leuk! En belangrijk.’

Geweldig!

Ik besefte me dat ik een maatje in het project heel goed kan gebruiken. Mijn valkuil is dat ik teveel op wilskracht en eigen energie heel hard aan het werk ben. Terwijl het samen natuurlijk veel leuker is. 

We begonnen direct te brainstormen: Hoe in zo weinig tijd zoveel mogelijk mensen te bereiken?Waar zit die hefboom? Wie kennen we allemaal? Wat zijn de haakjes?

Hoe kunnen we het actuele moment van Blue Monday naar voren halen?
Kunnen we niet een editie voor werkeloze mensen doen, die gratis mogen komen?
Ideeën stroomden direct rijkelijk, ook bij mijzelf. Er leek een deurtje open te gaan.

We spraken af direct op Nieuwjaarsdag te beginnen.

Op oudjaarsdag besloot ik een filmpje te maken van de Gouden Tips die binnen waren gekomen. Erg leuk en waardevol!
Er tekende zich een onderscheid af tussen WAT je moet doen voor je eigen werkgeluk en HOE je dingen moet doen.
Mooie inzichten:

En wat leuk dat zoveel mensen er aan hadden meegewerkt. Het was het perfecte oudjaarsdag project, vertaald in pagina op onze website. Blij met de vorm, die ik van te voren nog niet had bedacht en leuk om in contact te zijn met zowel nieuwe als oude vakgenoten.

Oud en nieuw was spectaculair ouderwets gezellig. Sjoelen en oliebollen. En vuurwerk. Maar op tijd naar bed, want 2019 stond voor de deur.

De eerste ochtend van 2019 was deceptie.
Mijn nieuwe ‘maatje’ in het project haakt toch af. Tijd en prioriteit enzo. Het past toch niet helemaal, ook inhoudelijk.
Een flinke bummer.

En tegelijk voelde ik ook strijdlust. Want door hem had ik mijn onzekerheid afgeschud, ontdekt dat ik dit samen moet doen en al allerlei ideeën gekregen. Daar ben ik hem dankbaar voor. Maar jammer was het wel natuurlijk. Even schakelen.

Strijdvaardig trok ik me terug in mijn nieuwe War-Room op kantoor om me te bezinnen.
Met het nummer ‘Don’t give up’ van Peter Gabriel keek ik eens goed naar alle tips over werkgeluk, die ik had verzameld.
Zouden ze gewoon direct voor mij bedoeld zijn?
Was dat waar ik intuïtief dit project voor had gedaan?

Ineens werd de route helder voor de komende weken.
Niet alleen het WAT, maar vooral ook het HOE.
Het WAT is gewoon die magische avond creëren. Ervoor gaan. Weten dat ik iets moois te bieden heb aan de wereld, omdat het uit mijn hart komt, gewoon klopt.
En het HOE: Samen. Met de juiste mensen, in de juiste omgeving. Kwetsbaar zijn. Om hulp vragen. In een evenwicht tussen doen en zijn. Rust creëren. Een low info dieet. Goed voor mezelf zorgen, mediteren, sporten. Op tijd naar bed, niet alleen wilskracht, in balans.

En dan het hek van de dam houden: ideeën genereren, laten stromen, op zoek naar de hefboom, geven, gul zijn, groot denken.
Goed voorbereid mensen benaderen, conceptualiseren.
Hulptroepen inschakelen, mijn nek uitsteken.
Elke dag een blogpost schrijven.
Gaan!

 

 

Dit blog is er 1 in de serie van 21 blogs naar de theatershow Thank God It’s Monday, op 21 januari 2019.
Ben je er ook bij? Klik dan hier, het wordt geweldig!
Wil je een seintje als ik een nieuwe blog post, laat dan hier je naam achter:

De beste versie van jezelf

De beste versie van jezelf

Ik geloof erin dat iedereen is voorbestemd om te schitteren. Voor mij is dit aangewakkerd door een tekst die ik ruim 10 jaar geleden las met de titel ‘we zijn allemaal voorbestemd om te schitteren’, zie onder. Deze tekst is van Marianne Williamson en het gerucht gaat dat Nelson Mandela deze gebruikte voor zijn inaugurele rede in 1994. Of dat nou waar is of niet maakt niet zoveel uit, de tekst sloeg bij mij in als een bom. Waarom?
Lees meer

Only the lonely

Only the lonely

Breng jij wel eens tijd alleen door? En hoe vind je dat, alleen zijn? Ik vond het nooit zo fijn om alleen te zijn, maar heb er in de loop der jaren meer behoefte aan gekregen. Ik vraag me af hoe dat komt. Is het omdat ik in een gezinssituatie met kids eigenlijk bijna nooit meer alleen ben? Of is het omdat we afgelopen jaren een flink aantal ‘life events’ voor onze kiezen hebben gekregen en dat ‘verwerkingstijd’ nodig heeft? Of heeft het te maken met het feit dat we als vrouwen van deze tijd alles willen combineren; leuk werk, een goede moeder en partner zijn en ook nog ruimte voor zelfontplooiing? Vragen we teveel van onszelf? Ik weet het niet.

Lees meer

(B)angst, Boos of Blij?

(B)angst, Boos of Blij?

Weet jij wat contemplatie betekent? Ik wist het niet, maar ’t is zoiets als beschouwing, bespiegeling, overpeinzing. Iets wat me automatisch gebeurt aan het eind van het jaar. De tijd van reflectie, lichtjes, hoop en liefde. Wat komt er bij jou allemaal op als je terugkijkt op 2015?

Voor mij was het een roerig jaar. De grootste impact had het verlies van mijn vader. Daarnaast gebeurde er nog veel meer; onze jongste zoon werd vier en ging naar school; ik zette verdere stappen in mijn zelfstandig ondernemerschap en daarnaast hakten de aanslagen in de Thalys en in Parijs erin, om maar ’s wat te noemen.Lees meer

Pagina 2 van 712345...Minst recente »