Het Merk

Het merk Bruce Springsteen

The Boss

Met heel wat anderen zag ik the Boss in de ArenA. Hoewel ik niet tot in mijn vezels fan ben, was ik makkelijk overgehaald door vriend Peter. Hij stuurt me regelmatig blogposts en recenties door van mensen die lyrisch zijn over de oude Springsteen. Onlangs nog een uitgebreid verhaal van Kluun, die meedoet aan de Bruce missie van volgelingen. Het was goed toeven met 50.000 van hen vorige week…

Persoonlijk merk

Bruce voldoet aan alle kenmerken van een sterk persoonlijk merk. De X-factor op je 60e. In het boek waaraan ik enkele jaren geleden met Henkjan Smits schreef, onderzochten we waar die X-factor nu eigenlijk voor staat. Conclusie: Authentiek jezelf zijn en daarmee de ander weten te raken.

En dat is precies wat Bruce doet. Hij is volledig zichzelf, heeft er lol in, en weet daarmee alle aanwezigen te raken. Alleen al het feit dat hij met een ongeëvenaarde intensiteit zijn show weggeeft doet menigeen sidderen. Hij staat er voor de volle honderd procent en is er helemaal in het moment.
Een inspirerend voorbeeld van iemand die al jarenlang echt zijn eigen ding doet.

Gebruik Internet voor je personal branding

In het artikel van Guido David over Personal Branding 2.0, zet hij een aantal interessante lessen van marketeers op een rijtje voor iedereen die zich met Personal Branding bezig houdt. Echter, de belofte in de toevoeging 2.0 in de titel wordt niet waargemaakt, terwijl het internet een enorme versneller is en kansen biedt voor iedereen die zich met personal branding bezig houdt of wil houden.

TalentBranding

Personal Branding, of TalentBranding, jezelf als merk in de markt zetten, is met je persoon doen wat marketeers met producten of diensten doen.
De stap van product naar merk maken, is voor personen: de stap van functionaris naar persoonlijkheid.
Meer kleur, meer beleving, meer onderscheidend vermogen. En op basis daarvan meer klantvoorkeur creëren. Of die klant nou een werkgever, opdrachtgever, collega of baas is.

Ik vind personal branding zeer nuttig voor je eigen ontwikkeling, omdat het je dwingt na te denken over je onderscheidend vermogen, je kwaliteiten, je unieke propositie. En dat is niet alleen belangrijk voor iemand die op zoek is naar een nieuwe baan, maar minstens zo cruciaal voor de bijna 1 miljoen ZZP’ers, voor in loondienst werkende consultants, projectmanagers, intercedenten, marketeers, etc.

Gebruik het internet

Tot voor kort had je hiervoor een aantal middelen tot je beschikking: een CV, een visitekaartje, je eigen verhaal. Op deze plek is het natuurlijk een open deur om te vermelden, maar het internet heeft het aantal mogelijkheden om jezelf als Personal Brand te onderscheiden, enorm vergroot. Het aantal tool ervoor groeit bijna dagelijks.

Toch is het aardig om een aantal van de mogelijkheden op een rijtje te zetten en in te zoomen hoe je de kansen kan benutten voor je eigen Personal Brand.

De eerste stap van offline naar online voor professionals leek ooit het elektronisch CV, geplaatst op een eigen homepage. Inmiddels zijn persoonlijke websites voor veel mensen het medium om zichzelf in geuren en kleuren te profileren, rondom hun specifieke interesses en belevingswereld. De kunst bij het maken van een goede persoonlijke website is het maken van je keuzes en het leggen van je focus. En dat maakt het voor veel mensen een moeilijk proces. Je hebt toch het idee dat er ineens 1 miljard chinezen met je meekijken. Dus het moet wel goed zijn!

Persoonlijke website

Mijn eigen persoonlijke website heeft om die reden ook een behoorlijk tijdje op zich laten wachten voor dat ik het resultaat had waar ik nu echt blij mee ben.

Bloggen op een persoonlijk blog of groepsblog is een zeer krachtig middel om jezelf onderscheidend en herkenbaar neer te zetten. Niet alleen de eigen posts, maar ook de reacties die je plaatst communiceren wie je bent en waar je voor staat. Het is slim om daar bewust mee om te gaan. Hetzelfde geldt voor microblogs als Twitter. Het beeld van je activiteiten gedurende de dag laat een indruk van je achter. Dat kan maar beter de indruk zijn die je wilt en die klopt met jouw personal brand.

Het Merk IK

De eerste zin in ons boek ‘Het Merk IK’ uit 2004 begon met de tekst: ‘Je wordt toch wel in een hokje gestopt, bepaal dan zelf welk hokje’. Authenticiteit is ook hier om meerdere redenen het kernwoord. Je Personal Brand moet kloppen met wie je echt bent en wil zijn. In deze online wereld is het nauwelijks meer anders vol te houden. Een beeld neerzetten van iemand of iets anders dan je werkelijk bent lukt je niet als je actief bent op het net. Het internet is meedogenloos transparant en goudeerlijk. Je bent wie Google zegt dat je bent.

Social networks als Facebook, Hyves, LinkedIn of look-a-likes bieden ook een uitstekend podium om jezelf te profileren. Het opvallende vindt ik dat mensen zich op Hyves een stuk kleurrijker presenteren dan ze gewend zijn te doen op een CV of in een zakelijke omgeving. Ook LinkedIn lijkt het serieuze broertje van Hyves en Facebook te zijn geworden, met de focus op functies en taken die je hebt vervuld.

Ik voorspel dat er tussenvormen gaan ontstaan, waar je je aan je zakelijke omgeving steeds meer kunt gaan profileren als een persoonlijkheid, een mens van vlees en bloed, met passies, talenten, interesses en eigenaardigheden. Want mensen willen met mensen samenwerken.

De kracht van online personal branding is dat je daarmee die weg kunt afsnijden. Je kunt jezelf helpen sneller herkenbaar, verkozen en gewaardeerd te worden om de persoon die je bent, met alle menselijke en professionele kanten die daar bij horen. En dat maakt je leven een stuk makkelijker en leuker.

Het merk Frans Bauer

Altijd leuk om weer een Nederlandse krant te zien als je op vakantie bent. Na een tijd van nieuws verstoken te zijn geweest, liep ik op het vliegveld van Bangkok langs de buitenlandse kranten: pontificaal de Telegraaf bovenaan: Grootste nieuws: Frans Bauer getrouwd!

Chocoladeletters

Een halve pagina nieuws, met in chocoladeletters: ‘Opnieuw Verliefd Op Maris!’ Wat zegt het als Frans de zaterdagoplage van de Telegraaf, met meer dan 1 miljoen oplage, mag overheersen met het nieuws van zijn bruiloft? Het is geen nieuws, ze zijn al jaren samen, het heeft niet tot massahysterie geleid, het was verder geen spraakmakende dag… Maar toch kiest de Telegraaf ervoor het zo prominent te brengen.

Sterk merk

Het deed me denken aan de begrafenis van André Hazes, die andere volksheld. Buitenproportioneel was de belangstelling destijds, met een live uitzending van een herdenkingsconcert in de ArenA, die hij dood makkelijker vol kreeg dan menigeen in levende lijve. Frans Bauer spreekt zo tot de verbeelding van de massa, deels door zijn muziek, maar nog meer door zijn toegankelijke persoon, dat hij een van de beste voorbeelden is van een sterk merk.

Menig massa marketeer zou er goed aan doen om te kijken op welke merkwaarden Frans zich onderscheidt, en hoe zijn product op dienst daarvan zou kunnen leren…

Het merk Erica Terpstra

Het werkt altijd tijdens mijn lezingen en seminars om mensen op het verkeerde been te zetten: ik introduceer de theorie over de mens als merk, laat dan een aantal aansprekende voorbeelden zien van mooie mensen als merk: Nelson Mandela, Pim Fortuyn, Richard Branson, Jamie Oliver. Iedereen kan zich er iets bij voorstellen.
En dan Erica Terpstra.

Succes verzekerd. De lachers op mijn hand.

Waar iedereen eerst geneigd is te denken dat sterke merken er mooi uitzien, verzorgd, aantrekkelijk, bewijst Erica Terpstra tronie dat dat dus niet nodig is om een sterk merk te zijn. Iedereen realiseert het zich, omdat Erica voor iedereen onmiskenbaar een sterk merk is. En niet perse omdat ze zo mooi is. In de uitzending van ‘Profiel’ deze week over Terpstra, werd ze door vriendin Ada Kok mooi beschreven als ‘een grote oranje vlek, ergens op de tribune’. Duidelijk voor mijn publiek is steevast dat de belangrijkste merkwaarde van Erica ‘enthousiast’ is. Terpstra, het vleesgeworden enthousiasme. Want vlees, dat is die andere herkenbare merkwaarde.

Het merk Adje

Authenticiteit is een belangrijk kenmerk van sterke Persoonlijke Merken. Tenminste, dat verkondig ik al jaren en daar geloof ik ook heilig in. En nu word ik alweer uitgedaagd op dit punt: met het merk Adje.

Adje

Adje, de zwakzinnige uit Paul de Leeuws shows, waarvan velen jarenlang, nog steeds, niet weten dat het eigenlijk het alterego is van acteur Arijan van Bavel. Adje is een sterk merk, herkenbaar, onderscheidend en blijkbaar aansprekend voor velen. Al jaren in stand gehouden door Paul de Leeuw. De formule werkt.

Adje als sterk merk, hoewel volledig gespeeld door de acteur. Het merk is zelf zo sterk dat het deze week ten koste ging van de persoon Arijan van Bavel. De hele Tilburgse gemeenteraad is erop gevallen. Arijan als ondernemer had plannen voor een theater in deze gemeente, maar door de associatie die mensen met zijn alterego hadden, dat van de zwakzinnige, wordt hij ook als ondernemer niet serieus genomen. Blijkbaar zien mensen met hem steeds de in oranje bruine outfit gehesen goedzak, die door de Leeuw in de meest compromitterende situaties wordt gemanouvreerd. Het merk is sterker geworden dan de werkelijkheid.

Het merk Eckhart Wintzen

Eckhart Wintzen is overleden. Idealistisch ondernemer, een sterk persoonlijk merk.

Na de verkoop van zijn op de unieke cellenstructuur gebouwde BSO aan Philips, was Wintzen financieel onafhankelijk. Niet dat hij op zijn lauweren rustte, hij zette zich in voor duurzaam ondernemen en milieubewustzijn. Ik heb hem één keer meegemaakt, op een Sprout lunch over duurzaam ondernemen, iets langer dan een jaar geleden. Het viel me op dat hij wat verbetener overkwam dan ik me had voorgesteld. Hij leek me minder luchtig en frivool dan ik dacht dat hij was.

Een sterk merk

Toch vind ik Wintzen een sterk merk, omdat hij heel herkenbaar was rondom een klein aantal waarden. Succesvol ondernemer, duurzaamheid en out-of-the box. Met een onconventionele aanpak en uitstraling wist hij zich goed te handhaven tussen de groten der aarde. Hij werd wel de Richard Branson van Nederland genoemd, hoewel ik denk dat de verschillen tussen de twee groot zijn. Wintzen was wat minder rücksichtslos, wat doordachter. En misschien daardoor ook wat serieuzer en zwaarder op de hand?

Het merk Andre Rieu

Ik heb een impuls aankoop gedaan: 2 kaarten voor Andre Rieu in de ArenA!

Nederlands Merk

Misschien wel het beste voorbeeld van een succesvol Nederlands persoonlijk merk. En een mooi voorbeeld van hoe Nederlands het is om iemand die succes heeft, klein te houden.
Bij DWDD was Andre te gast. Matthijs van Nieuwkerk was net zo verrast als ik bij het feit dat elke tweede dvd die in Australie verkocht is, van Andre Rieu is.

Rome

Ik herinner me nog mijn verbazing toen we in Rome woonden, en de stad vol hing met A0 posters van Rieu. Een grootheid daar in die tijd (2000). Terwijl in Nederland iedereen altijd een beetje laatdunkend over hem doet. Het is makkelijk om hem belachelijk te maken, zijn verschijning, accent, mimiek en stijl lenen zich er goed voor. Toch doet niemand hem na, op wereldwijde schaal. Marco Borsato niet, Paul de Leeuw niet, Youp van t Hek niet, Anouk niet. Ik heb een impulsaankoop gedaan om het grootste succesvolle Nederlandse personal brand te eren. Nu alleen nog iemand vinden die met me meegaat.

Pagina 2 van 3123