Het Merk

Het merk Boudewijn Buch

Het merk Boudewijn Buch

Gefascineerd zitten kijken naar ‘De dichter, de dodo en het demasque’ over Boudewijn Buch. Een sterk persoonlijk merk in zijn tijd. Bestseller-auteur, BN-er, televisiepersoonlijkheid.

Authenticiteit

Terwijl ik denk dat ‘authenticiteit‘ – ‘echt’ zijn – een van de belangrijkste kenmerken is van een sterk merk heeft Buch een groot deel van zijn eigen mythe verzonnen. Jarenlang heeft hij zijn eigen wereld gecreëerd, met een oneindige fantasie over zijn verleden, heden een toekomst. Een tough nut to crack vanuit de personal branding theorie!

Vrienden getuigden verslagen in de documentaire over de vele verhalen die niet bleken te kloppen. Buch was in ieder geval iemand die zijn eigen ‘brand’ wist uit te buiten. Hij verdiende 3 ton per jaar bij de VARA (3 x zoveel als Sonja Barends) en had daarnaast vele columns, nevenactiviteiten en inkomstenbronnen.

Eenzaamheid

Commercieel een succesvol persoonlijk merk, maar aan het einde was iedereen in de documentaire het er over eens dat ‘eenzaamheid’ uiteindelijke zijn belangrijkste merkwaarde was… Toch maar gaan voor echte authenticiteit, is mijn advies.

Het Merk Sonja Bakker

Het Merk Sonja Bakker

Vandaag werd ik door de zakensite Z24 gevraagd mijn mening te geven over het merk ‘Sonja Bakker‘, die nu niet alleen dieetgoeroe is, maar ook haar persoon leent voor reclames voor Robijn en Miss Etam.

Sterk merk

Hoewel ik Sonja nog nooit heb ontmoet is het een super voorbeeld van een sterk merk. Ik gaf dan ook graag mijn ‘deskundig’ oordeel:

“Huub van Zwieten, directeur van talentenbureau Talentfirst en auteur van onder meer het boek: Het merk ik.

“Sonja Bakker heeft het dieet niet per se nodig om succes te hebben. Haar merkwaarden hebben niets met diëten te maken.

Ze staat voor gewoon, simpel en bewust gezond. Wat haar tot een sterk merk maakt is het feit dat ze de gewoonheid zelve is gebleven. Ze is herkenbaar en toegankelijk voor heel veel mensen. Een gewone vrouw uit Noord Holland die haar eigen succes heeft gecreëerd. Zij laat zien dat een heel gewoon iemand ook heel succesvol kan zijn.

Sonjabakkeren

Ze kan de stem van de gewone man of vrouw te worden, de niet-pretentieuze Nederlander. De keuze om reclame te maken voor de merken Robijn en Miss Etam past daar goed bij.

Ik kan me voorstellen dat mensen over tien jaar nog steeds Sonjabakkeren. Ze kan ook diverser worden, met andere producten. Maar ze moet wel dicht bij zichzelf blijven. Dus producten die met gezondheid, sport of kleding te maken hebben.

Ze is niet hoogdravend of wetenschappelijk, dus ze moet geen dingen doen die te moeilijk zijn voor de gemiddelde Nederlander. Bijvoorbeeld auto’s of computers. Ook moet ze niet ineens alle feestjes in het BN-er circuit af gaan lopen. Dan vervreemdt ze mensen.

Ze moet gewoon van achter de keukentafel in Noord-Holland haar zaken blijven regelen. Samen met familie en vrienden. Internationaal succes zie ik niet zo snel gebeuren.”

Ben benieuwd of Sonja zelf mijn visie op haar merk deelt. Lijkt me leuk om haar daar eens over te spreken!

Pagina 3 van 3123