Personal Branding is het beeld wat anderen van je hebben, bewust beïnvloeden op de manier die jij wenst. Dat doe je door de communicatie over jezelf te sturen.
Realiseer je daarbij één ding: alles is communicatie inclusief je gedrag.
Communicatie is het verhaal wat je over jezelf vertelt, je CV, je tweets op Twitter, je LinkedIN pagina, je visitekaartje. Alles wekt een indruk van wie jij bent en waar jij voor staat.
Maar je gedrag is de meest krachtige vorm van communicatie.
Doe!
Wat je schrijft, zegt, twittert of blogt valt in het niet bij wat je doet. Je gedrag beïnvloedt de perceptie van de ander verreweg het krachtigst. En je gedrag is ook nog eens het minst makkelijk te beïnvloeden, want het meeste gaat vanzelf. 95% van je gedrag is onbewust gedrag, voortkomend uit je persoonlijkheid, je karakter, je overtuigingen en je normen en waarden.
Gisteren sprak ik voor het Ministerie van Infra en Milieu over personal branding. Omdat ze geen parkeergarage hebben, is parkeren een drama daar. Dat wetend, reed ik de parkeergarage van de buren (provincie Zuid Holland) binnen, druk op de knop en zeg: ‘Ik kom een workshop geven.’ Niets gelogen, ik kwam inderdaad een workshop geven, zij het bij de buren. De stem uit het kastje vraagt mijn naam, is even stil, vraagt ook mijn voornaam en is weer even stil. En wat ik verwachtte gebeurde. De slagboom gaat open.
Eenmaal in de zaal introduceer ik mezelf met een aantal persoonlijke anekdotes, waaronder mijn zojuist beschreven ervaring. De onderliggende boodschap, die onderdeel uitmaakt van mijn Personal Branding: Ik ben een boefje, ik mag graag af en toe kattenkwaad uithalen. Een aantal mensen grinnikt. Een aantal mensen kijkt afkeurend. Personal Branding: You win some, you lose some.
Gedrag
Je gedrag is de belangrijkste Personal Branding tool die er is. En het moeilijkst te beïnvloeden; immers, het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Dat levert een dilemma op voor mensen die zichzelf anders voordoen dan ze in werkelijkheid zijn. Door het internet komt het meeste gedrag boven tafel, links om of rechtsom. Zorg er dus voor dat je klanten, relaties, partners, werknemers en bazen, voor jou kiezen zoals je bent, in al je facetten.
Ook als je (soms) een boefje bent!
Carolien Ruijs
op 12 Jan 2011Daan
op 12 Jan 2011Daan Verhorst
op 14 Jan 2011Marjolein
op 14 Jan 2011