jezelf als merk

Personal Branding voor dummies

Met Bas en Tom schrijf ik een boek over Online Personal Branding. Een voor mij niet onbekend terrein, eerder schreef ik over Personal Branding de boeken ‘Het merk IK’ en ‘Een onweerstaanbaar CV’. Maar wat me opvalt is dat het onderwerp ‘Personal Branding’ of ‘persoonlijke marketing’ ook cynisme en onbegrip tegenkomen.
Dus toch nog maar eens de tijd nemen om het idee achter en het nut van Personal Branding uit te leggen. Zo simpel en krachtig als het is, zo onbegrepen en daardoor onbenut door velen….

Het creëren van een markt

Als ‘marketeer’ is het je doel om een ‘markt’ voor de producten en diensten van je klant te creëren. Dat is de letterlijke en functionele betekenis van het woord marketing. Het gaat erom dat je de aandacht van je potentiële en bestaande klant op een zo effectief mogelijke manier weet te vangen en dit weet om te zetten naar een directe of indirecte koop.

Als professional ben je ook gebaat bij marketing van jezelf. Immers, ook dan is je doel om bestaande en potentiële ‘klanten’ jou direct of indirect te laten kopen. Daar hoeven we volgens mij niet ingewikkeld over te doen: je wilt dat je ‘klanten’ jou kopen, of je nou consultant, ambtenaar, lokettist, zangeres, developer, tekstschrijver, intercedent, trainee, programmamanager of vormgever bent. En ongeacht of die ‘klant’ een echte kopende klant is, of een collega, een netwerkpartner, je baas of je ondergeschikte. Je wilt dat hij of zij jou ‘koopt’.

Waarom kijken we dan niet goed naar wat marketeers zo succesvol doen om daar de lessen van te leren voor onszelf?

Van product naar succesvol merk

Als marketeers van een product een succesvol merk te maken, doen ze dat door een belevingswereld rondom het product te creëren. Merken als Nike, Red Bull, Diesel, Apple, Chivas, Prada, Ikea, Starbucks, Coca Cola of Google bestaan door de wereld die er rondom het functionele van het product bestaat. Klanten komen niet puur op het product af (dat is zelden echt onderscheidend of superieur), maar worden gelokt door een merkwereld, ontdekt of geschapen door kundige marketeers.

Leerpunt

Blijkbaar zien marketeers de noodzaak en effectiviteit in van het focussen op andere zaken dan het puur functionele: het functionele alleen is niet krachtig genoeg om de concurrent te verslaan, dus wordt er gegrepen naar bestaande of gecreëerde emotionele en expressieve merkwaarden rondom het product.
– Apple gaat niet over MP3 spelers en computers, maar over ‘Think Different’
– Ikea zijn geen in elkaar te sleutelen confectiemeubelen maar ‘Iedereen Is Een Designer’,
– Red Bull praat niet over de mierzoete limonade maar ‘Geeft Je Vleugels’,
– Diesel spijkerbroeken zijn ‘Succesful Living’ en
– Nike gympies en trainingspakken staan voor ‘Just Do It!’.
Het niet onderscheidende functionele wordt overschaduwd door een veel groter merkverhaal. Met als resultaat: hoger marktaandeel, hogere prijs en marges, betere klantvoorkeur.

Interessant

Welke les kun je daar als professional uit leren? Simpel. Er is een kans dat je op basis van je functionele kwaliteiten (je kennis, opleiding en ervaring) waarschijnlijk niet superieur en onderscheidend genoeg bent om je concurrenten het nakijken te geven en een hoger marktaandeel, hogere prijs en marge en betere klantvoorkeur te genereren.
Als je jezelf wilt toch wilt verkopen, leren marketeers ons dat het noodzakelijk en effectief is om niet alleen op je functionele kwaliteiten te focussen, maar op zoek te gaan naar de wereld die er om jouw ‘product’ heen bestaat.

En dan nu het goede nieuws: de wereld rondom jouw ‘product’ bestaat allang. Daar hoef je geen eindeloos marketingbudget voor te hebben of een leger slimme marketingconsultants voor in te huren. Die wereld bestaat bij de gratie van jouw persoonlijkheid. Jouw unieke talenten, passies, dromen, eigenschappen en persoonlijkheid vormen de wereld waarmee jij het verschil kan maken ten opzichte van je (functioneel instekende) concurrenten.

De proef op de som

Laten we de proef op de som nemen met een analyse van een aantal sterke Personal Brands (merkpersoonlijkheden):

  • Jamie Oliver. Functioneel niet de allerbeste kok, maar omdat het zo’n aardige vent met flair is, die goede verantwoorde initiatieven onderneemt, stijgt hij ver boven de rest uit.
  • Oprah Winfrey, mateloos populair maar niet omdat ze functioneel de beste interviews afneemt. Het gevoel rondom Oprah gaat over de selfmade women en haar kracht om mensen met haar boekenclubs en andere initiatieven iets te brengen.
  • Madonna: qua zang en dans redelijk, maar absoluut niet top, maar haar persoonlijkheid van onafhankelijk, niet te vangen, continu vernieuwend maakt haar ijzersterk voor de massa.
  • Maak het rijtje maar af: David Beckham, Ruud de Wild, Majoor Bosshardt , Erica Terpstra, Frans Bauer. Functioneel zijn ze goed tot uitstekend, maar hun persoonlijkheid en de belevingswereld om hen heen zorgt ervoor dat ze ver boven de rest uitsteken.

Personal Branding

Personal Branding is: jezelf op een authentieke manier verkopen, op basis van je functionele kwaliteiten, aangevuld door het onderscheidende verhaal wat je met je talenten, passies, dromen en persoonlijkheid te bieden hebt. En dat kan je slim doen, door op zoek te gaan naar jouw onderscheidende verhaal en dat uit te nutten. Je kunt heel gefocust bedenken waar jij voor staat en dat als aanvullende propositie ‘meeverkopen’ aan je ‘klanten’. Zodat zij op basis van wie jij bent als authentiek persoon, een voorkeur voor je kunnen hebben boven de concurrentie. En wellicht zelfs bereid zijn meer voor jou te betalen, sneller en vaker bij je terug te komen of je aan anderen aan te bevelen.

Persoonlijk heb ik veel met Personal Branding, omdat ik zie dat het voor mijn klanten en de lezers van mijn boeken niet alleen een middel is naar meer verkoop of omzet, maar ook een manier om te ontdekken wie je echt bent. Wanneer je naar jezelf gaat kijken als een (potentieel) Personal Brand, dan leidt dat ertoe dat je heel goed bij jezelf te rade moet gaan wat jouw echte onderscheidende verhaal is. Op zoek naar wat je goed kan, wat je graag wil, wat je wilt neerzetten in de toekomst. Op zoek naar waar jij voor staat als functionaris en als persoon. En dat leidt ertoe dat je heel dicht bij je zelf moet blijven. Resultaat: meer geluk, succes en plezier in werk. En dat gun ik iedereen!

Dus, hoe meer aandacht en uitwerking van Personal Branding, hoe liever het mij is.

What’s in a name?

Personal Brands

Kwam gisteren zappend terecht bij het programma ‘Oprah, Tina en Cher’. Drie mooie ‘personal brands’, die alleen met hun voornaam hoeven te worden aangemerkt. Da’s een aardige indicatie voor de kracht van je personal brand. Maar het kan ook vertekenen, zo ontdek ik steeds vaker.

Sophie, Katja en Paul

Veel personal brands zijn vooral bekend in hun eigen niche. En hoewel dat voor de meesten afdoende is, kan het ook tot spraakverwarring leiden.
Zo had ik deze week een leuke avond met vriend Pim, die bij BNN werkt. Met een vanzelfsprekendheid sprak hij over zijn collega’s Sophie, Katja en Paul in voornamen. Pas in 2e instantie begreep ik dat het om respectievelijk Hilbrand, Schuurman en de Leeuw ging.

Marco

In een andere spraakverwarring had ik eerder deze week. Ik begreep mijn mede-auteur en marketingfacts blogger Bas, van mijn nieuwe boek Personal Brand.nl, niet direct toen hij het over ‘Marco’ had. “Marco Derksen, natuurlijk” was zijn reactie, vol onbegrip dat ik de marketingfacts voorman blijkbaar niet top-of-mind had.

Ruud

Maar het mooiste voorbeeld van hoe zeer een persoonlijk referentiekader bepalend kan zijn voor de sterkte van een Personal Brand, maakte ik een tijdje geleden mee met Henkjan Smits, toen we schreven aan het boek ‘Ontdek je X-factor’. We spraken over Personal Brand ‘Gullit’. Toen dat bij hem nog geen muntje deed vallen legde ik hem uit dat het om de voetballer Ruud Gullit ging. De veelzeggende reactie van ‘showbiz’ Henkjan was: “O, Gullit, van Estelle Gullit!!”

Het merk Bruce Springsteen

The Boss

Met heel wat anderen zag ik the Boss in de ArenA. Hoewel ik niet tot in mijn vezels fan ben, was ik makkelijk overgehaald door vriend Peter. Hij stuurt me regelmatig blogposts en recenties door van mensen die lyrisch zijn over de oude Springsteen. Onlangs nog een uitgebreid verhaal van Kluun, die meedoet aan de Bruce missie van volgelingen. Het was goed toeven met 50.000 van hen vorige week…

Persoonlijk merk

Bruce voldoet aan alle kenmerken van een sterk persoonlijk merk. De X-factor op je 60e. In het boek waaraan ik enkele jaren geleden met Henkjan Smits schreef, onderzochten we waar die X-factor nu eigenlijk voor staat. Conclusie: Authentiek jezelf zijn en daarmee de ander weten te raken.

En dat is precies wat Bruce doet. Hij is volledig zichzelf, heeft er lol in, en weet daarmee alle aanwezigen te raken. Alleen al het feit dat hij met een ongeëvenaarde intensiteit zijn show weggeeft doet menigeen sidderen. Hij staat er voor de volle honderd procent en is er helemaal in het moment.
Een inspirerend voorbeeld van iemand die al jarenlang echt zijn eigen ding doet.

Nu jij een Personal Magazine

Personal Magazine

Sanoma directeur Rob van Vuure schreef in zijn Bladendokter column (Volkskrant, 24 mei ‘08) over Personal Magazines. In zijn onderhoudende analyse van dit ultieme personal branding-fenomeen slaat hij echter een paar keer de plank mis. Bovendien is het leuk om de brug te slaan naar wat je als Personal Professional Brand van personal magazines kunt leren.

Oprah Winfrey duikt regelmatig op in lijstjes van sterke merken. Oprah – die stand houdt tussen de merken Google, Apple en Coca Cola – is dan ook het beste voorbeeld van een sterk Personal Brand. Haar merk is zo sterk dat er niet alleen een magazine (O Magazine), maar een complete wereld van andere activiteiten door gedragen wordt.

De Linda

In Nederland zien we aan het succes van de Linda, dat het ook hier mogelijk is om als sterk Personal Brand een magazine te dragen. Van Vuure beweert dat het blad gewoon goed gemaakt wordt en ook zonder Linda een succes was geweest. Ik waag dat te betwijfelen omdat Linda de Mol zelfs zo sterk in het concept verweven is, dat ze op elke cover staat. Een gedurfde, on-Nederlandse aanpak, die bewijst dat je ook hier best je nek mag uitsteken.

Wie is er als Personal Brand sterk genoeg om een Magazine te dragen. Dat is geen ABC-tje. Alleen bekendheid doet het niet, blijkens de mager scorende bladen als Catherine en Heleen. De merkwereld rondom de persoon moet blijkbaar voldoende tot de verbeelding spreken en genoeg in zich hebben. Zie hier de uitdaging voor iedereen die zich als sterk merk wil profileren. Je moet wel wat te melden hebben, een wereld, een ervaring rondom je persoon weten te creëren. En dan het liefst een die voor anderen interessant, aansprekend en bijzonder is.

Een blad kunnen dragen

Wie zijn de Nederlandse voorbeelden die een blad kunnen dragen? Van Vuure pleit voor de bladen de ‘Paul’, de ‘Gordon’, de ‘Katja’ of het culinaire magazine de ’Johannes’. Maar gek genoeg ziet Rob niets in de ‘Cruijff’. Ik kan niet geloven dat de bladendokter de bladen ‘Johan’ of concurrent ‘14’ gemist heeft, dus ik twijfel of zijn opmerking als grap bedoeld was.

Een pakkende naam helpt natuurlijk, moeten ze gedacht hebben toen de makers van Linda – na de uitgave van de ‘Jan’ – het blad ‘Dinand’ bedachten. Ik betwijfel of er genoeg beleving om de zanger van Kane heen hangt om tot een succes te komen. Zou hij niet teveel een one-trick-pony zijn, slechts zanger, verder niets.

Jouw personal brand

Het is leuk om te bedenken of jouw eigen Personal Brand sterk genoeg is om een magazine (in jouw niche) te dragen. Heb jij voldoende tot de verbeelding sprekend en onderscheidend vermogen? Wordt jij herkend rondom de dingen waar je voor staat en spreek je daar een benoembare doelgroep mee aan? Als het antwoord hierop ja is, zou je kunnen overwegen via een magazine met je doelgroep te communiceren. The medium is the message in dit geval: het getuigt van lef en visie als je het aandurft. Afhankelijk van de grootte van je doelgroep, kies je wellicht liever voor een laagdrempeliger middel als een digitaal magazine of een nieuwsbrief.

Moodboards

In trainingen over Personal Branding wordt veel met moodboards gewerkt. Met een moodboard bepaal je welke beelden, sferen, kleuren passen bij jouw merkwereld. Het is een van de oefeningen om te komen tot jouw persoonlijke merkwaarden. Maar waarom zou je niet doorpakken, en na denken over jouw Personal Magazine. Welke rubrieken, sfeer, foto’s, inhoud en reportages staan daarin? Welke interviews? En welke lezersaanbiedingen? Welke columns? Gericht nadenken over deze vraag geeft je een schat aan informatie over jouw eigen merkwereld. Ik ga eens nadenken over wat er in de ‘Huub’ zou staan?

Gebruik Internet voor je personal branding

In het artikel van Guido David over Personal Branding 2.0, zet hij een aantal interessante lessen van marketeers op een rijtje voor iedereen die zich met Personal Branding bezig houdt. Echter, de belofte in de toevoeging 2.0 in de titel wordt niet waargemaakt, terwijl het internet een enorme versneller is en kansen biedt voor iedereen die zich met personal branding bezig houdt of wil houden.

TalentBranding

Personal Branding, of TalentBranding, jezelf als merk in de markt zetten, is met je persoon doen wat marketeers met producten of diensten doen.
De stap van product naar merk maken, is voor personen: de stap van functionaris naar persoonlijkheid.
Meer kleur, meer beleving, meer onderscheidend vermogen. En op basis daarvan meer klantvoorkeur creëren. Of die klant nou een werkgever, opdrachtgever, collega of baas is.

Ik vind personal branding zeer nuttig voor je eigen ontwikkeling, omdat het je dwingt na te denken over je onderscheidend vermogen, je kwaliteiten, je unieke propositie. En dat is niet alleen belangrijk voor iemand die op zoek is naar een nieuwe baan, maar minstens zo cruciaal voor de bijna 1 miljoen ZZP’ers, voor in loondienst werkende consultants, projectmanagers, intercedenten, marketeers, etc.

Gebruik het internet

Tot voor kort had je hiervoor een aantal middelen tot je beschikking: een CV, een visitekaartje, je eigen verhaal. Op deze plek is het natuurlijk een open deur om te vermelden, maar het internet heeft het aantal mogelijkheden om jezelf als Personal Brand te onderscheiden, enorm vergroot. Het aantal tool ervoor groeit bijna dagelijks.

Toch is het aardig om een aantal van de mogelijkheden op een rijtje te zetten en in te zoomen hoe je de kansen kan benutten voor je eigen Personal Brand.

De eerste stap van offline naar online voor professionals leek ooit het elektronisch CV, geplaatst op een eigen homepage. Inmiddels zijn persoonlijke websites voor veel mensen het medium om zichzelf in geuren en kleuren te profileren, rondom hun specifieke interesses en belevingswereld. De kunst bij het maken van een goede persoonlijke website is het maken van je keuzes en het leggen van je focus. En dat maakt het voor veel mensen een moeilijk proces. Je hebt toch het idee dat er ineens 1 miljard chinezen met je meekijken. Dus het moet wel goed zijn!

Persoonlijke website

Mijn eigen persoonlijke website heeft om die reden ook een behoorlijk tijdje op zich laten wachten voor dat ik het resultaat had waar ik nu echt blij mee ben.

Bloggen op een persoonlijk blog of groepsblog is een zeer krachtig middel om jezelf onderscheidend en herkenbaar neer te zetten. Niet alleen de eigen posts, maar ook de reacties die je plaatst communiceren wie je bent en waar je voor staat. Het is slim om daar bewust mee om te gaan. Hetzelfde geldt voor microblogs als Twitter. Het beeld van je activiteiten gedurende de dag laat een indruk van je achter. Dat kan maar beter de indruk zijn die je wilt en die klopt met jouw personal brand.

Het Merk IK

De eerste zin in ons boek ‘Het Merk IK’ uit 2004 begon met de tekst: ‘Je wordt toch wel in een hokje gestopt, bepaal dan zelf welk hokje’. Authenticiteit is ook hier om meerdere redenen het kernwoord. Je Personal Brand moet kloppen met wie je echt bent en wil zijn. In deze online wereld is het nauwelijks meer anders vol te houden. Een beeld neerzetten van iemand of iets anders dan je werkelijk bent lukt je niet als je actief bent op het net. Het internet is meedogenloos transparant en goudeerlijk. Je bent wie Google zegt dat je bent.

Social networks als Facebook, Hyves, LinkedIn of look-a-likes bieden ook een uitstekend podium om jezelf te profileren. Het opvallende vindt ik dat mensen zich op Hyves een stuk kleurrijker presenteren dan ze gewend zijn te doen op een CV of in een zakelijke omgeving. Ook LinkedIn lijkt het serieuze broertje van Hyves en Facebook te zijn geworden, met de focus op functies en taken die je hebt vervuld.

Ik voorspel dat er tussenvormen gaan ontstaan, waar je je aan je zakelijke omgeving steeds meer kunt gaan profileren als een persoonlijkheid, een mens van vlees en bloed, met passies, talenten, interesses en eigenaardigheden. Want mensen willen met mensen samenwerken.

De kracht van online personal branding is dat je daarmee die weg kunt afsnijden. Je kunt jezelf helpen sneller herkenbaar, verkozen en gewaardeerd te worden om de persoon die je bent, met alle menselijke en professionele kanten die daar bij horen. En dat maakt je leven een stuk makkelijker en leuker.

Ik schrijf een nieuw boek, online!

Met Bas van de Haterd en Tom Scholte werk ik aan een nieuw boek, over jezelf online personal branden. Het boek het Personal Brand.nl, de kansen van je online identiteit.

Online

Het interessante van het boek is dat we het online schrijven. En daar bedoel ik niet alleen mee dat we met z’n drieën werken met Googel Docs om online te kunnen werken, maar ik doel op het blog personalbrand.nl waar we onze vorderingen online delen en beschikbaar maken van commentaar. Een nieuwe manier van delen, gelovend in de kracht van het internet. Practise what we preach, zeg maar….

Jezelf als merk, online en offline

Het boek over Online Personal Branding begint vorm te krijgen. Dat het onderwerp hot is blijkt uit de wijze waarop Volkskrant Banen het oppikt. Mooi om te zien dat we op de golf zitten. Een artikel met mijn mening erin, staat vandaag niet alleen online maar ook gelijk in de Volkskrant, Volkskrant Banen en Dag. Toch leuk om ook offline van je te kunnen doen spreken. Lees hier het hele artikel.

Online

We hebben besloten het boek online te gaan ontwikkelen, waarover later meer. We gaan een manier creëren waardoor anderen ons kunnen inspireren en corrigeren in de content van het boek. Lijkt me een mooi experiment!

Pagina 2 van 41234