Leiderschap

4 geheimen voor succesvolle ondernemers!

4 geheimen voor succesvolle ondernemers!

31 oktober organiseert de website voor ondernemers Sprout in de beurs van Berlage zijn jaarlijkse Challenger Day. Dat belooft een dag vol inspirerende sprekers die hun geheimen voor succesvol ondernemen delen met de honderden nieuwsgierige ondernemers.

Helaas mag ik als vaste columnist van Sprout dit jaar nog niet zelf op het podium staan. Geen staande ovatie voor mij dit jaar. Maar gelukkig ben ik wel in de gelegenheid om vandaag op dit bescheiden podium toch een paar waardevolle tips met jullie te delen.

Ruim twintig jaar geleden las ik een beroemd boek. Een roman, maar het verhaal was niet wat mij het meeste raakte. Het was de filosofische verhandeling over kwaliteit die in het boek verweven zat en die mijn leven veranderde.

Zen en de kunst van het motoronderhoud, van de Amerikaan Robert Pirsig is een onderzoek naar waarden. Een viertal inzichten die ik uit dit boek haalde, zou ik op het podium van Challenger Day zo kunnen serveren als dé 4 geheimen voor succesvol ondernemen.

Wees niet bang, ontspan!

Pirsig houdt ons voor dat het onbekende ons vaak angst inboezemt. Hij legt uit dat dit onnodig en schadelijk is. Een open, onderzoekende houding ten opzichte van nieuwe (technische) ontwikkelingen is productiever dan een angstige, afwijzende houding. Een waarheid waar ondernemers hun voordeel mee kunnen doen.

Wanneer ondernemers angstig of gestrest reageren op de ontwikkelingen in de markt zijn zij zelden op hun best. Het rationele deel van ons brein werkt beter als wij ontspannen zijn. We analyseren beter, zijn beter instaat om informatie op te nemen en te combineren met eerdere informatie. We zijn creatiever en innovatiever bij het vinden van oplossingen voor de vraagstukken die ons bezig houden. Bedreigingen worden kansen.

Dus ondernemers, ontspan. Sport, mediteer, haal diep adem, strik je veters als je merkt dat je gespannen bent. Ontspannen kun je leren. En dat begint met het herkennen van de spanning in je lijf en de negatieve, risicomijdende gedachten die daar het gevolg van zijn.

Neem je intuïtie serieus!

Kwaliteit is niet altijd te vangen in cijfers of concrete bewijzen. Kwaliteit is niet alleen een objectief gegeven zoals: volgens de standaard of lang houdbaar. Subjectieve kwaliteit is een innerlijk besef van kwaliteit, los van afspraken en onze bewuste waarneming. Pirsig hecht veel waarde toe aan deze vorm kwaliteit.

Ondernemers staan vaak voor complexe keuzes. Het beoordelen van businessplannen, samenwerkingspartners, medewerkers of het formuleren van toekomstvisies vraagt om het vergaren van informatie, informatie die vaak tegenstrijdige aanwijzingen bevat en soms zelfs onbetrouwbaar is. En dan is er gelukkig onze intuïtie die ons helpt om keuzes te maken. Een onbestemd, ongemakkelijk gevoel of juist een energie die zin geeft om aan de slag te gaan. Het loont de moeite om hier gebruik van te maken bij het ondernemen. Het behoedt ons voor grote blunders en helpt ons ook om juist risico’s te nemen.

En als mijn intuïtie mij dan angstig en gespannen maakt? Denk dan aan de vorige tip. Ontspan! En onderzoek en analyseer pas daarna. Want wie angstig zoekt, zal altijd meer gevaren dan kansen en mogelijkheden vinden.

Wees bewust positief!

Alles om ons heen heeft kwaliteit. Het is de kunst om het te zien of te ontdekken. De vraag; “Wat is er goed aan?” Kan nooit beantwoord worden met: “Helemaal niets!” Dat besef helpt om te ontspannen, maar ook om gebruik te maken van alle kwaliteit om ons heen. Dit inzicht helpt ons om positieve emoties te ervaren bij alles wat ons omringt of “overkomt”.

Ondernemers die beseffen dat alles kwaliteit heeft zorgen beter voor zichzelf, hun medewerkers, hun spullen en vooral hun klanten. Organisaties waar bewust positief deviant gedrag wordt gestimuleerd komen sterker uit reorganisaties dan organisaties waar men vooral aandacht heeft voor wat er niet goed is. Bedrijven die vooral aandacht geven aan het wegwerken van problemen zijn bezig om goed te worden. Organisaties die beseffen dat ze al goed zijn, kunnen veel meer aandacht geven aan beter of zelfs de beste worden.

Wat ging er goed vandaag? Wat vindt je het leukste aan je werk? Dankjewel voor jouw unieke bijdrage! Wat waarderen onze klanten het meest in onze dienstverlening? Hoe kunnen we hier nog beter in worden? Ook hier kan je als ondernemer beter in worden. Als boegbeeld van de organisatie heb je een enorme impact op de manier waarop iedereen in jouw organisatie denkt en communiceert. Straal je vertrouwen uit in wat jouw mensen kunnen of voert wantrouwen de boventoon in jouw communicatie?

Wat kwaliteit is kan je het beste zelf ervaren!

Als je nog nooit zelf een motorfiets uit elkaar hebt gehaald, is het moeilijker om de kwaliteit van ieder onderdeel te beoordelen. Wie nooit zelf motor heeft gereden kan moeilijker de kwaliteiten van 2 verschillende motoren onderscheiden. Door zelf te ervaren groeit ons kwaliteitsbesef.

Wie als ondernemer geen klant is bij zijn of haar eigen bedrijf of gebruik maakt van de producten en diensten die zijn of haar onderneming aan klanten verkoopt, heeft minder gevoel voor de kwaliteit van die producten of diensten. Wie nog nooit gemanaged is, heeft minder gevoel voor de kwaliteit van zijn of haar managementstijl dan diegene die meerdere managers heeft meegemaakt. De persoon die ver van de werkvloer opereert begrijpt minder van de kwaliteit van zijn individuele medewerkers dan die ondernemer die zich verdiept in de kwaliteiten van iedere medewerker. Of die dat verlangt van al zijn managers. En wie in als ondernemer in zijn of haar directe omgeving vraagt waar hij of zij goed in is, begrijpt beter welke kwaliteiten je nog meer kan inzetten om een nog betere ondernemer te worden.

Ga op safari in je eigen bedrijf. Beleef zelf wat een klant ervaart. Vraag om concrete feedback aan de mensen om je heen. Breng in detail in kaart wat jouw kwaliteiten zijn als ondernemer en hoe die zich verhouden tot de uitdagingen waar je voor staat. Waar zijn anderen beter in dan jij en hoe kunnen zij dus bijdragen aan het succes van jouw onderneming.

En dan tot slot……”Wat is de kwaliteit van deze column?”

Pagina 3 van 3123