online personal branding

Waarom zo bang voor je digitale footprint?

Waarom zo bang voor je digitale footprint?

Het Financiële Dagblad besteedde in zijn weekspecial van afgelopen week aandacht aan de digitale sporen die je op het web achterlaat. Het is tegenwoordig wel heel gemakkelijk om iemands ware aard te achterhalen. De gevaren die je zou kunnen lopen werden breed uitgemeten, want journalisten, verkopers en marketeers weten: niets werkt beter dan een appèl op angst, onzekerheid of twijfel. Dus: horrorverhalen over identiteitsdiefstal, online persoonsverwisselingen en recruiters die misbruik van je privacy maken.

Toch ben ik van mening dat de informatie die over mensen te vinden is op het internet veel eerder een kans is dan een bedreiging. Als je tenminste bent wie je wilt zijn!

WieOWie

In eerste instantie best even slikken hoe makkelijk gegevens op internet te vinden zijn. Als ik mezelf op wieowie.nl in typ ligt mijn volledige profiel op straat. Dat gaat wel erg makkelijk….

Maar in tweede instantie ben ik er juist blij mee. Mensen hoeven mijn gegevens maar in te typen op het net en ze zien precies wie ik ben, waar ik voor sta en wat ik voor ze kan betekenen. Da’s ook wel lekker makkelijk. Vroeger moest je daar brochures voor laten drukken, flyers versturen, adverteren. Dit is een stuk eenvoudiger.

Legio kansen

En de kansen zijn legio: Zo werd ik deze week gebeld door een vriendinnetje van de middelbare school, die mij via internet was tegengekomen en wellicht mogelijkheden binnen haar bedrijf ziet. Vanmiddag een afspraak met Andre, schrijver van een interessant boek met wie ik via LinkedIn een afspraak had gemaakt. Ik sprak vandaag met een nieuwe contactpersoon bij een klant, die vast mijn naam op Google intypt om wat achtergrondinformatie in te winnen.

Voorwaarde om de kans te zien en niet de bedreiging, is natuurlijk dat je bent wie je wil zijn. En dat je dus niets te verbergen hebt. Ik hoorde deze week het verhaal van iemand die zijn bijbaan als DJ verzweeg voor zijn werkgever, omdat ie dacht dat het niet goed zou vallen. Regelmatig ontmoet ik mensen die professioneel een heel ander leven leiden dan privé. Mensen die een deel van hun persoonlijkheid achterlaten voordat ze het kantoor binnenstappen. Ik kan me voorstellen dat je dan met kromme tenen je naam op Google intypt. Want je wil toch niet dat mensen zie wie je echt bent? Maar als je niets te verbergen hebt, een professioneel leven leidt in het verlengde van je persoonlijke interesses, hobbies en passies, kan het internet je een enorme dienst bewijzen.

Wie ben je echt?

Volgens mij zijn er steeds minder mensen die professioneel een totaal andere rol willen spelen dan privé. Wie wil er nou niet zijn wie je echt bent? In al je facetten tot je recht komen in je werk? Ik denk dat dat de enige en snelste manier is om succesvol en gelukkig te worden. En daar kan het internet je enorm mee helpen. Want, je bent wie Google zegt dat je bent. Geen smoesjes. Geen verhalen. Gewoon, transparantie. Wil je wat van me weten? Google me maar!

(eerder gepost op Marketingfacts)

Gebruik Internet voor je personal branding

Gebruik Internet voor je personal branding

In het artikel van Guido David over Personal Branding 2.0, zet hij een aantal interessante lessen van marketeers op een rijtje voor iedereen die zich met Personal Branding bezig houdt. Echter, de belofte in de toevoeging 2.0 in de titel wordt niet waargemaakt, terwijl het internet een enorme versneller is en kansen biedt voor iedereen die zich met personal branding bezig houdt of wil houden.

TalentBranding

Personal Branding, of TalentBranding, jezelf als merk in de markt zetten, is met je persoon doen wat marketeers met producten of diensten doen.
De stap van product naar merk maken, is voor personen: de stap van functionaris naar persoonlijkheid.
Meer kleur, meer beleving, meer onderscheidend vermogen. En op basis daarvan meer klantvoorkeur creëren. Of die klant nou een werkgever, opdrachtgever, collega of baas is.

Ik vind personal branding zeer nuttig voor je eigen ontwikkeling, omdat het je dwingt na te denken over je onderscheidend vermogen, je kwaliteiten, je unieke propositie. En dat is niet alleen belangrijk voor iemand die op zoek is naar een nieuwe baan, maar minstens zo cruciaal voor de bijna 1 miljoen ZZP’ers, voor in loondienst werkende consultants, projectmanagers, intercedenten, marketeers, etc.

Gebruik het internet

Tot voor kort had je hiervoor een aantal middelen tot je beschikking: een CV, een visitekaartje, je eigen verhaal. Op deze plek is het natuurlijk een open deur om te vermelden, maar het internet heeft het aantal mogelijkheden om jezelf als Personal Brand te onderscheiden, enorm vergroot. Het aantal tool ervoor groeit bijna dagelijks.

Toch is het aardig om een aantal van de mogelijkheden op een rijtje te zetten en in te zoomen hoe je de kansen kan benutten voor je eigen Personal Brand.

De eerste stap van offline naar online voor professionals leek ooit het elektronisch CV, geplaatst op een eigen homepage. Inmiddels zijn persoonlijke websites voor veel mensen het medium om zichzelf in geuren en kleuren te profileren, rondom hun specifieke interesses en belevingswereld. De kunst bij het maken van een goede persoonlijke website is het maken van je keuzes en het leggen van je focus. En dat maakt het voor veel mensen een moeilijk proces. Je hebt toch het idee dat er ineens 1 miljard chinezen met je meekijken. Dus het moet wel goed zijn!

Persoonlijke website

Mijn eigen persoonlijke website heeft om die reden ook een behoorlijk tijdje op zich laten wachten voor dat ik het resultaat had waar ik nu echt blij mee ben.

Bloggen op een persoonlijk blog of groepsblog is een zeer krachtig middel om jezelf onderscheidend en herkenbaar neer te zetten. Niet alleen de eigen posts, maar ook de reacties die je plaatst communiceren wie je bent en waar je voor staat. Het is slim om daar bewust mee om te gaan. Hetzelfde geldt voor microblogs als Twitter. Het beeld van je activiteiten gedurende de dag laat een indruk van je achter. Dat kan maar beter de indruk zijn die je wilt en die klopt met jouw personal brand.

Het Merk IK

De eerste zin in ons boek ‘Het Merk IK’ uit 2004 begon met de tekst: ‘Je wordt toch wel in een hokje gestopt, bepaal dan zelf welk hokje’. Authenticiteit is ook hier om meerdere redenen het kernwoord. Je Personal Brand moet kloppen met wie je echt bent en wil zijn. In deze online wereld is het nauwelijks meer anders vol te houden. Een beeld neerzetten van iemand of iets anders dan je werkelijk bent lukt je niet als je actief bent op het net. Het internet is meedogenloos transparant en goudeerlijk. Je bent wie Google zegt dat je bent.

Social networks als Facebook, Hyves, LinkedIn of look-a-likes bieden ook een uitstekend podium om jezelf te profileren. Het opvallende vindt ik dat mensen zich op Hyves een stuk kleurrijker presenteren dan ze gewend zijn te doen op een CV of in een zakelijke omgeving. Ook LinkedIn lijkt het serieuze broertje van Hyves en Facebook te zijn geworden, met de focus op functies en taken die je hebt vervuld.

Ik voorspel dat er tussenvormen gaan ontstaan, waar je je aan je zakelijke omgeving steeds meer kunt gaan profileren als een persoonlijkheid, een mens van vlees en bloed, met passies, talenten, interesses en eigenaardigheden. Want mensen willen met mensen samenwerken.

De kracht van online personal branding is dat je daarmee die weg kunt afsnijden. Je kunt jezelf helpen sneller herkenbaar, verkozen en gewaardeerd te worden om de persoon die je bent, met alle menselijke en professionele kanten die daar bij horen. En dat maakt je leven een stuk makkelijker en leuker.

Ik schrijf een nieuw boek, online!

Ik schrijf een nieuw boek, online!

Met Bas van de Haterd en Tom Scholte werk ik aan een nieuw boek, over jezelf online personal branden. Het boek het Personal Brand.nl, de kansen van je online identiteit.

Online

Het interessante van het boek is dat we het online schrijven. En daar bedoel ik niet alleen mee dat we met z’n drieën werken met Googel Docs om online te kunnen werken, maar ik doel op het blog personalbrand.nl waar we onze vorderingen online delen en beschikbaar maken van commentaar. Een nieuwe manier van delen, gelovend in de kracht van het internet. Practise what we preach, zeg maar….

Jezelf als merk, online en offline

Jezelf als merk, online en offline

Het boek over Online Personal Branding begint vorm te krijgen. Dat het onderwerp hot is blijkt uit de wijze waarop Volkskrant Banen het oppikt. Mooi om te zien dat we op de golf zitten. Een artikel met mijn mening erin, staat vandaag niet alleen online maar ook gelijk in de Volkskrant, Volkskrant Banen en Dag. Toch leuk om ook offline van je te kunnen doen spreken. Lees hier het hele artikel.

Online

We hebben besloten het boek online te gaan ontwikkelen, waarover later meer. We gaan een manier creëren waardoor anderen ons kunnen inspireren en corrigeren in de content van het boek. Lijkt me een mooi experiment!

Pagina 2 van 212