Ik heb ontdekt hoe onze grootste concurrent eruit ziet.
Het is geen trainingsbureau, geen coach-organisatie, geen inspirerend seminarleider, geen spraakmakend persoonlijk ontwikkelingsboek, geen talentenbureau of persoonlijkheidsanalyse instrument….
Onze grootste concurrent is ‘Niets Doen’.
Voor veel mensen is het ‘Niets Doen’ de optie die ze kiezen boven met ons (of met onze concollega’s) in zee te gaan. Niet dat ze ontkennen, zeker na wat doorvragen, dat hun werk absoluut niet ideaal is, dat ze slechts een fractie van hun talenten gebruiken, en dat ze veel leuker, beter af of gelukkiger zouden zijn als hier verandering in zou komen. Daar zijn ze makkelijk in mee te krijgen. Maar toch, als het puntje bij paaltje komt, is het ‘Niets Doen’ een aantrekkelijker alternatief dan de simpele stap te zetten in zelfonderzoek, talentenanalyse of droombaanspeurtocht.
DroomBaanDag
Vandaag verzorgde ik een DroomBaanDag® voor De Nederlandse Bank. Van de 170 deelnemers gaf slechts 1 iemand aan 100% van haar talenten kwijt te kunnen in haar werk. De rest niet. Toch heerste er een groot gebrek aan urgentie om daarmee aan de slag te gaan. Een groot deel van het collectief leek zich er bij neer te leggen dat werken nou eenmaal werken is, iets wat erbij hoort, en dat dat niet altijd leuk kan zijn. Op hoeveel manieren ik het ook aanvloog, mijn boodschap om daarmee geen genoegen te nemen, kwam maar bij een klein deel daadwerkelijk over. Zij gingen tot actie over. De rest koos uiterlijk voor het ‘Niets Doen’.
Of zou er in hun hoofden toch een klein zaadje voor actie in de toekomst geplant zijn?