personal branding

De chefkok als merk

Deze tekst maakt onderdeel uit van de herziene versie van het boek ‘Het Merk IK (r)’, dat verschijnt in november 2009.

De wat oudere lezer herinnert zich Lonny Gerungan (1956) nog, misschien wel de eerste TV kok in Nederland. In 1997 lanceerde de TROS hem met het programma ‘De reistafel’. Lonny’s personal brand van kok met hoge aaibaarheidsfactor maakte hem bekend. Tot aan de dag van vandaag is zijn agenda goed gevuld met tal van culinaire workshops, masterclasses en demonstraties.

Eind vorige eeuw werden chefkoks regelmatig uitgenodigd in televisieprogramma’s. Het ging dan vaak om een inhoudelijke bijdrage van keurige experts van onbesproken gedrag. Cas Spijkers was hiervan het beste voorbeeld.

Joop Braakhekke

Tot Joop Braakhekke (1941) op de buis verscheen. De flamboyante en gastronomische televisiekok en uitbater van o.a Le Garage in Amsterdam Zuid maakte naam met zijn programma ‘Kookgek’, waar hij zelf ook menig glas wijn tijdens de uitzending verorberde. Dit was nieuw! Zijn televisiecarrière en daarbij behorende kookboekenreeks maakte ook van Joop een bekende Nederlander.

Jamie Oliver

Begin van de 21e eeuw verscheen het boek ‘The Naked Chef’ van Jamie Oliver (1975). De twintiger, klaarblijkelijk zonder jarenlange ervaring, stal de show met zijn jonge, frisse uitstraling en zijn laagdrempelige recepten. Jamie verscheen wereldwijd in tal van televisieprogramma’s, schreef een eindeloze reeks boeken, opende een restaurantketen ‘Fifteen’. En dit alles zonder de jarenlange ervaring van zijn oudere collega chefs.

Jamie bereidde de weg voor vele televisiekoks, allen met een eigen uitstraling. Gordon Ramsey (1966), de bozige, strenge leermeester, die vloekend schoon schip maakt in verwaarloosde restaurants met programma’s als ‘Hell’s kitchen’ en regelmatig in opspraak komt door zijn te grove taalgebruik.

Herman den Blijker

Of de Rotterdamse evenknie Herman den Blijker (1958), met het programma ‘Herrie in de keuken’ en de gelijknamige boeken. Herman ontpopt zich als een handig ondernemer, die zijn televisiepersoonlijkheid omzet in klinkende munt met een uitdijend horeca-imperium.

De Haagse Pierre Wind (1965) heeft als schrijvende kok weer een dichterlijk en rauw imago, mede door zijn boektitels ‘Wind aan de kook’ of ‘Patatje oorlog’, met Bart Chabot. Met deze laatste titel introduceerde hij de snackster, voor de betere snackbars.

Sonja Bakker

Het domein van koken is zeker geen louter mannelijke aangelegenheid. Het meest succesvolle voorbeeld van een vrouwelijk personal brand is natuurlijk Sonja Bakker, die zelfs een eigen werkwoord op haar naam heeft staan. Zij is echter zelf geen chef-kok.

Een goede Personal Branding kan voor koks behoorlijk lucratief zijn. Inkomsten kunnen gegenereerd worden uit lezingen, workshops of andere optredens, waarvoor bij sommigen duizenden euro’s wordt betaald. Ook kan het opleveren om je (bekende) naam te verbinden aan restaurants of andere horecagelegenheden. Ook kookboeken en columns kunnen een bron van inkomsten zijn.

Het komt steeds vaker voor dat dat commerciële bedrijven televisiekoks inschakelen voor de versterking van hun eigen merknaam. Cas Spijkers is al jaren verbonden aan de keukenmachines van Princess. En Tefal zag zijn omzet stijgen door de samenwerking met Jamie Oliver. Inmiddels heeft Tefal een nieuwe rijzende ster aan zich verbonden, de jonge Mathijs Vrieze. Blijkbaar is het merk Tefal gebaat bij sterkere merkpersoonlijkheden.

Familie advies rond de kerst

Kerst

Op BNR sprak ik vandaag over de komende kerstdagen, en hoe je actief je familie kunt inzetten om tips, adviezen en hulp te krijgen bij het realiseren van je doelen en dromen voor 2009. Misschien hebben zij wel een verrassend beeld over jouw talenten en dromen, en hoe die met elkaar te verbinden.

Netwerken werkt soms verrassend goed als je er onverwachte mensen bij betrekt. Niet alleen op je werk of via blogs en Twitter, maar ook aan onder de kerstkalkoen.

Presentatrice Frederique kon zich er nog niet al te veel bij voorstellen, maar gaande de uitzending werd het duidelijker.

Volg me op Twitter!

Nu mijn boek www.personalbrand.nl bij de drukker ligt, ben ik me nog actiever met verschillende social networks aan het bezig houden. Centraal thema van het boek: ‘Hoe maak je effectief gebruik van al het moois wat web 2.0 te bieden heeft?’

Twitter

De meesten kennen LinkedIn, Hyves en Youtube wel, maar doe je er je voordeel mee in je queeste om je doelen en dromen te realiseren? En wat is er allemaal mogelijk, waar je nu nog geen weet van hebt.

Twitter is voor veel mensen een mooi fenomeen in die laatste categorie.

Sinds een paar dagen heb ik me vol op Twitter gestort. Twitter is een ‘microblog’; je houdt je netwerk middels kleine berichtjes (max. 140 karakters, een soort sms) op de hoogte van wat je doet. Het is een leuke manier om interessante dingen die je meemaakt met anderen te delen. Het mooie van Twitter is dat je zelf kunt bepalen van wie jij die update berichtjes wilt ontvangen. Ook kun je bepalen wie jou mag ‘volgen’, d.w.z. wie jou updates mag ontvangen.

Mijn eerste Twitter dagen

Mijn eerste Twitter dagen waren leuk en leerzaam. Ik ontving van televisiemaker Francisco van Jole een Twitter-berichtje (ook wel tweet genoemd) dat zijn programma ‘De Leugen regeert’ begint en complimenteerde hem achteraf met een tweet voor zijn column, en ontving weer een bedankje. Ik volg de omzwervingen van een contact in Groningen, leef mee met een verliezend voetbalfanaat in Doetinchem en neem minutieus kennis van een avondje stappen in London.

Op een zondag thuis met de kids onderhield ik op de achtergrond met een man of twintig contact via Twitter, een schaduw sociaal leven zonder de deur uit te gaan. Mede door de mogelijkheid interessante mensen op afstand te kunnen volgen, auteurs, goeroe’s, inspirators, ondernemers en visionairs uit alle delen van de wereld, ben ik om. Ik ga het Twitter avontuur vol in duiken. Wil je weten hoe dat verloopt? Volg me dan via http://www.twitter.com/huub

Personal Branding voor dummies

Met Bas en Tom schrijf ik een boek over Online Personal Branding. Een voor mij niet onbekend terrein, eerder schreef ik over Personal Branding de boeken ‘Het merk IK’ en ‘Een onweerstaanbaar CV’. Maar wat me opvalt is dat het onderwerp ‘Personal Branding’ of ‘persoonlijke marketing’ ook cynisme en onbegrip tegenkomen.
Dus toch nog maar eens de tijd nemen om het idee achter en het nut van Personal Branding uit te leggen. Zo simpel en krachtig als het is, zo onbegrepen en daardoor onbenut door velen….

Het creëren van een markt

Als ‘marketeer’ is het je doel om een ‘markt’ voor de producten en diensten van je klant te creëren. Dat is de letterlijke en functionele betekenis van het woord marketing. Het gaat erom dat je de aandacht van je potentiële en bestaande klant op een zo effectief mogelijke manier weet te vangen en dit weet om te zetten naar een directe of indirecte koop.

Als professional ben je ook gebaat bij marketing van jezelf. Immers, ook dan is je doel om bestaande en potentiële ‘klanten’ jou direct of indirect te laten kopen. Daar hoeven we volgens mij niet ingewikkeld over te doen: je wilt dat je ‘klanten’ jou kopen, of je nou consultant, ambtenaar, lokettist, zangeres, developer, tekstschrijver, intercedent, trainee, programmamanager of vormgever bent. En ongeacht of die ‘klant’ een echte kopende klant is, of een collega, een netwerkpartner, je baas of je ondergeschikte. Je wilt dat hij of zij jou ‘koopt’.

Waarom kijken we dan niet goed naar wat marketeers zo succesvol doen om daar de lessen van te leren voor onszelf?

Van product naar succesvol merk

Als marketeers van een product een succesvol merk te maken, doen ze dat door een belevingswereld rondom het product te creëren. Merken als Nike, Red Bull, Diesel, Apple, Chivas, Prada, Ikea, Starbucks, Coca Cola of Google bestaan door de wereld die er rondom het functionele van het product bestaat. Klanten komen niet puur op het product af (dat is zelden echt onderscheidend of superieur), maar worden gelokt door een merkwereld, ontdekt of geschapen door kundige marketeers.

Leerpunt

Blijkbaar zien marketeers de noodzaak en effectiviteit in van het focussen op andere zaken dan het puur functionele: het functionele alleen is niet krachtig genoeg om de concurrent te verslaan, dus wordt er gegrepen naar bestaande of gecreëerde emotionele en expressieve merkwaarden rondom het product.
– Apple gaat niet over MP3 spelers en computers, maar over ‘Think Different’
– Ikea zijn geen in elkaar te sleutelen confectiemeubelen maar ‘Iedereen Is Een Designer’,
– Red Bull praat niet over de mierzoete limonade maar ‘Geeft Je Vleugels’,
– Diesel spijkerbroeken zijn ‘Succesful Living’ en
– Nike gympies en trainingspakken staan voor ‘Just Do It!’.
Het niet onderscheidende functionele wordt overschaduwd door een veel groter merkverhaal. Met als resultaat: hoger marktaandeel, hogere prijs en marges, betere klantvoorkeur.

Interessant

Welke les kun je daar als professional uit leren? Simpel. Er is een kans dat je op basis van je functionele kwaliteiten (je kennis, opleiding en ervaring) waarschijnlijk niet superieur en onderscheidend genoeg bent om je concurrenten het nakijken te geven en een hoger marktaandeel, hogere prijs en marge en betere klantvoorkeur te genereren.
Als je jezelf wilt toch wilt verkopen, leren marketeers ons dat het noodzakelijk en effectief is om niet alleen op je functionele kwaliteiten te focussen, maar op zoek te gaan naar de wereld die er om jouw ‘product’ heen bestaat.

En dan nu het goede nieuws: de wereld rondom jouw ‘product’ bestaat allang. Daar hoef je geen eindeloos marketingbudget voor te hebben of een leger slimme marketingconsultants voor in te huren. Die wereld bestaat bij de gratie van jouw persoonlijkheid. Jouw unieke talenten, passies, dromen, eigenschappen en persoonlijkheid vormen de wereld waarmee jij het verschil kan maken ten opzichte van je (functioneel instekende) concurrenten.

De proef op de som

Laten we de proef op de som nemen met een analyse van een aantal sterke Personal Brands (merkpersoonlijkheden):

  • Jamie Oliver. Functioneel niet de allerbeste kok, maar omdat het zo’n aardige vent met flair is, die goede verantwoorde initiatieven onderneemt, stijgt hij ver boven de rest uit.
  • Oprah Winfrey, mateloos populair maar niet omdat ze functioneel de beste interviews afneemt. Het gevoel rondom Oprah gaat over de selfmade women en haar kracht om mensen met haar boekenclubs en andere initiatieven iets te brengen.
  • Madonna: qua zang en dans redelijk, maar absoluut niet top, maar haar persoonlijkheid van onafhankelijk, niet te vangen, continu vernieuwend maakt haar ijzersterk voor de massa.
  • Maak het rijtje maar af: David Beckham, Ruud de Wild, Majoor Bosshardt , Erica Terpstra, Frans Bauer. Functioneel zijn ze goed tot uitstekend, maar hun persoonlijkheid en de belevingswereld om hen heen zorgt ervoor dat ze ver boven de rest uitsteken.

Personal Branding

Personal Branding is: jezelf op een authentieke manier verkopen, op basis van je functionele kwaliteiten, aangevuld door het onderscheidende verhaal wat je met je talenten, passies, dromen en persoonlijkheid te bieden hebt. En dat kan je slim doen, door op zoek te gaan naar jouw onderscheidende verhaal en dat uit te nutten. Je kunt heel gefocust bedenken waar jij voor staat en dat als aanvullende propositie ‘meeverkopen’ aan je ‘klanten’. Zodat zij op basis van wie jij bent als authentiek persoon, een voorkeur voor je kunnen hebben boven de concurrentie. En wellicht zelfs bereid zijn meer voor jou te betalen, sneller en vaker bij je terug te komen of je aan anderen aan te bevelen.

Persoonlijk heb ik veel met Personal Branding, omdat ik zie dat het voor mijn klanten en de lezers van mijn boeken niet alleen een middel is naar meer verkoop of omzet, maar ook een manier om te ontdekken wie je echt bent. Wanneer je naar jezelf gaat kijken als een (potentieel) Personal Brand, dan leidt dat ertoe dat je heel goed bij jezelf te rade moet gaan wat jouw echte onderscheidende verhaal is. Op zoek naar wat je goed kan, wat je graag wil, wat je wilt neerzetten in de toekomst. Op zoek naar waar jij voor staat als functionaris en als persoon. En dat leidt ertoe dat je heel dicht bij je zelf moet blijven. Resultaat: meer geluk, succes en plezier in werk. En dat gun ik iedereen!

Dus, hoe meer aandacht en uitwerking van Personal Branding, hoe liever het mij is.

What’s in a name?

Personal Brands

Kwam gisteren zappend terecht bij het programma ‘Oprah, Tina en Cher’. Drie mooie ‘personal brands’, die alleen met hun voornaam hoeven te worden aangemerkt. Da’s een aardige indicatie voor de kracht van je personal brand. Maar het kan ook vertekenen, zo ontdek ik steeds vaker.

Sophie, Katja en Paul

Veel personal brands zijn vooral bekend in hun eigen niche. En hoewel dat voor de meesten afdoende is, kan het ook tot spraakverwarring leiden.
Zo had ik deze week een leuke avond met vriend Pim, die bij BNN werkt. Met een vanzelfsprekendheid sprak hij over zijn collega’s Sophie, Katja en Paul in voornamen. Pas in 2e instantie begreep ik dat het om respectievelijk Hilbrand, Schuurman en de Leeuw ging.

Marco

In een andere spraakverwarring had ik eerder deze week. Ik begreep mijn mede-auteur en marketingfacts blogger Bas, van mijn nieuwe boek Personal Brand.nl, niet direct toen hij het over ‘Marco’ had. “Marco Derksen, natuurlijk” was zijn reactie, vol onbegrip dat ik de marketingfacts voorman blijkbaar niet top-of-mind had.

Ruud

Maar het mooiste voorbeeld van hoe zeer een persoonlijk referentiekader bepalend kan zijn voor de sterkte van een Personal Brand, maakte ik een tijdje geleden mee met Henkjan Smits, toen we schreven aan het boek ‘Ontdek je X-factor’. We spraken over Personal Brand ‘Gullit’. Toen dat bij hem nog geen muntje deed vallen legde ik hem uit dat het om de voetballer Ruud Gullit ging. De veelzeggende reactie van ‘showbiz’ Henkjan was: “O, Gullit, van Estelle Gullit!!”

Waarom zo bang voor je digitale footprint?

Het Financiële Dagblad besteedde in zijn weekspecial van afgelopen week aandacht aan de digitale sporen die je op het web achterlaat. Het is tegenwoordig wel heel gemakkelijk om iemands ware aard te achterhalen. De gevaren die je zou kunnen lopen werden breed uitgemeten, want journalisten, verkopers en marketeers weten: niets werkt beter dan een appèl op angst, onzekerheid of twijfel. Dus: horrorverhalen over identiteitsdiefstal, online persoonsverwisselingen en recruiters die misbruik van je privacy maken.

Toch ben ik van mening dat de informatie die over mensen te vinden is op het internet veel eerder een kans is dan een bedreiging. Als je tenminste bent wie je wilt zijn!

WieOWie

In eerste instantie best even slikken hoe makkelijk gegevens op internet te vinden zijn. Als ik mezelf op wieowie.nl in typ ligt mijn volledige profiel op straat. Dat gaat wel erg makkelijk….

Maar in tweede instantie ben ik er juist blij mee. Mensen hoeven mijn gegevens maar in te typen op het net en ze zien precies wie ik ben, waar ik voor sta en wat ik voor ze kan betekenen. Da’s ook wel lekker makkelijk. Vroeger moest je daar brochures voor laten drukken, flyers versturen, adverteren. Dit is een stuk eenvoudiger.

Legio kansen

En de kansen zijn legio: Zo werd ik deze week gebeld door een vriendinnetje van de middelbare school, die mij via internet was tegengekomen en wellicht mogelijkheden binnen haar bedrijf ziet. Vanmiddag een afspraak met Andre, schrijver van een interessant boek met wie ik via LinkedIn een afspraak had gemaakt. Ik sprak vandaag met een nieuwe contactpersoon bij een klant, die vast mijn naam op Google intypt om wat achtergrondinformatie in te winnen.

Voorwaarde om de kans te zien en niet de bedreiging, is natuurlijk dat je bent wie je wil zijn. En dat je dus niets te verbergen hebt. Ik hoorde deze week het verhaal van iemand die zijn bijbaan als DJ verzweeg voor zijn werkgever, omdat ie dacht dat het niet goed zou vallen. Regelmatig ontmoet ik mensen die professioneel een heel ander leven leiden dan privé. Mensen die een deel van hun persoonlijkheid achterlaten voordat ze het kantoor binnenstappen. Ik kan me voorstellen dat je dan met kromme tenen je naam op Google intypt. Want je wil toch niet dat mensen zie wie je echt bent? Maar als je niets te verbergen hebt, een professioneel leven leidt in het verlengde van je persoonlijke interesses, hobbies en passies, kan het internet je een enorme dienst bewijzen.

Wie ben je echt?

Volgens mij zijn er steeds minder mensen die professioneel een totaal andere rol willen spelen dan privé. Wie wil er nou niet zijn wie je echt bent? In al je facetten tot je recht komen in je werk? Ik denk dat dat de enige en snelste manier is om succesvol en gelukkig te worden. En daar kan het internet je enorm mee helpen. Want, je bent wie Google zegt dat je bent. Geen smoesjes. Geen verhalen. Gewoon, transparantie. Wil je wat van me weten? Google me maar!

(eerder gepost op Marketingfacts)

Pagina 2 van 41234