personal branding

Nu jij een Personal Magazine

Personal Magazine

Sanoma directeur Rob van Vuure schreef in zijn Bladendokter column (Volkskrant, 24 mei ‘08) over Personal Magazines. In zijn onderhoudende analyse van dit ultieme personal branding-fenomeen slaat hij echter een paar keer de plank mis. Bovendien is het leuk om de brug te slaan naar wat je als Personal Professional Brand van personal magazines kunt leren.

Oprah Winfrey duikt regelmatig op in lijstjes van sterke merken. Oprah – die stand houdt tussen de merken Google, Apple en Coca Cola – is dan ook het beste voorbeeld van een sterk Personal Brand. Haar merk is zo sterk dat er niet alleen een magazine (O Magazine), maar een complete wereld van andere activiteiten door gedragen wordt.

De Linda

In Nederland zien we aan het succes van de Linda, dat het ook hier mogelijk is om als sterk Personal Brand een magazine te dragen. Van Vuure beweert dat het blad gewoon goed gemaakt wordt en ook zonder Linda een succes was geweest. Ik waag dat te betwijfelen omdat Linda de Mol zelfs zo sterk in het concept verweven is, dat ze op elke cover staat. Een gedurfde, on-Nederlandse aanpak, die bewijst dat je ook hier best je nek mag uitsteken.

Wie is er als Personal Brand sterk genoeg om een Magazine te dragen. Dat is geen ABC-tje. Alleen bekendheid doet het niet, blijkens de mager scorende bladen als Catherine en Heleen. De merkwereld rondom de persoon moet blijkbaar voldoende tot de verbeelding spreken en genoeg in zich hebben. Zie hier de uitdaging voor iedereen die zich als sterk merk wil profileren. Je moet wel wat te melden hebben, een wereld, een ervaring rondom je persoon weten te creëren. En dan het liefst een die voor anderen interessant, aansprekend en bijzonder is.

Een blad kunnen dragen

Wie zijn de Nederlandse voorbeelden die een blad kunnen dragen? Van Vuure pleit voor de bladen de ‘Paul’, de ‘Gordon’, de ‘Katja’ of het culinaire magazine de ’Johannes’. Maar gek genoeg ziet Rob niets in de ‘Cruijff’. Ik kan niet geloven dat de bladendokter de bladen ‘Johan’ of concurrent ‘14’ gemist heeft, dus ik twijfel of zijn opmerking als grap bedoeld was.

Een pakkende naam helpt natuurlijk, moeten ze gedacht hebben toen de makers van Linda – na de uitgave van de ‘Jan’ – het blad ‘Dinand’ bedachten. Ik betwijfel of er genoeg beleving om de zanger van Kane heen hangt om tot een succes te komen. Zou hij niet teveel een one-trick-pony zijn, slechts zanger, verder niets.

Jouw personal brand

Het is leuk om te bedenken of jouw eigen Personal Brand sterk genoeg is om een magazine (in jouw niche) te dragen. Heb jij voldoende tot de verbeelding sprekend en onderscheidend vermogen? Wordt jij herkend rondom de dingen waar je voor staat en spreek je daar een benoembare doelgroep mee aan? Als het antwoord hierop ja is, zou je kunnen overwegen via een magazine met je doelgroep te communiceren. The medium is the message in dit geval: het getuigt van lef en visie als je het aandurft. Afhankelijk van de grootte van je doelgroep, kies je wellicht liever voor een laagdrempeliger middel als een digitaal magazine of een nieuwsbrief.

Moodboards

In trainingen over Personal Branding wordt veel met moodboards gewerkt. Met een moodboard bepaal je welke beelden, sferen, kleuren passen bij jouw merkwereld. Het is een van de oefeningen om te komen tot jouw persoonlijke merkwaarden. Maar waarom zou je niet doorpakken, en na denken over jouw Personal Magazine. Welke rubrieken, sfeer, foto’s, inhoud en reportages staan daarin? Welke interviews? En welke lezersaanbiedingen? Welke columns? Gericht nadenken over deze vraag geeft je een schat aan informatie over jouw eigen merkwereld. Ik ga eens nadenken over wat er in de ‘Huub’ zou staan?

Gebruik Internet voor je personal branding

In het artikel van Guido David over Personal Branding 2.0, zet hij een aantal interessante lessen van marketeers op een rijtje voor iedereen die zich met Personal Branding bezig houdt. Echter, de belofte in de toevoeging 2.0 in de titel wordt niet waargemaakt, terwijl het internet een enorme versneller is en kansen biedt voor iedereen die zich met personal branding bezig houdt of wil houden.

TalentBranding

Personal Branding, of TalentBranding, jezelf als merk in de markt zetten, is met je persoon doen wat marketeers met producten of diensten doen.
De stap van product naar merk maken, is voor personen: de stap van functionaris naar persoonlijkheid.
Meer kleur, meer beleving, meer onderscheidend vermogen. En op basis daarvan meer klantvoorkeur creëren. Of die klant nou een werkgever, opdrachtgever, collega of baas is.

Ik vind personal branding zeer nuttig voor je eigen ontwikkeling, omdat het je dwingt na te denken over je onderscheidend vermogen, je kwaliteiten, je unieke propositie. En dat is niet alleen belangrijk voor iemand die op zoek is naar een nieuwe baan, maar minstens zo cruciaal voor de bijna 1 miljoen ZZP’ers, voor in loondienst werkende consultants, projectmanagers, intercedenten, marketeers, etc.

Gebruik het internet

Tot voor kort had je hiervoor een aantal middelen tot je beschikking: een CV, een visitekaartje, je eigen verhaal. Op deze plek is het natuurlijk een open deur om te vermelden, maar het internet heeft het aantal mogelijkheden om jezelf als Personal Brand te onderscheiden, enorm vergroot. Het aantal tool ervoor groeit bijna dagelijks.

Toch is het aardig om een aantal van de mogelijkheden op een rijtje te zetten en in te zoomen hoe je de kansen kan benutten voor je eigen Personal Brand.

De eerste stap van offline naar online voor professionals leek ooit het elektronisch CV, geplaatst op een eigen homepage. Inmiddels zijn persoonlijke websites voor veel mensen het medium om zichzelf in geuren en kleuren te profileren, rondom hun specifieke interesses en belevingswereld. De kunst bij het maken van een goede persoonlijke website is het maken van je keuzes en het leggen van je focus. En dat maakt het voor veel mensen een moeilijk proces. Je hebt toch het idee dat er ineens 1 miljard chinezen met je meekijken. Dus het moet wel goed zijn!

Persoonlijke website

Mijn eigen persoonlijke website heeft om die reden ook een behoorlijk tijdje op zich laten wachten voor dat ik het resultaat had waar ik nu echt blij mee ben.

Bloggen op een persoonlijk blog of groepsblog is een zeer krachtig middel om jezelf onderscheidend en herkenbaar neer te zetten. Niet alleen de eigen posts, maar ook de reacties die je plaatst communiceren wie je bent en waar je voor staat. Het is slim om daar bewust mee om te gaan. Hetzelfde geldt voor microblogs als Twitter. Het beeld van je activiteiten gedurende de dag laat een indruk van je achter. Dat kan maar beter de indruk zijn die je wilt en die klopt met jouw personal brand.

Het Merk IK

De eerste zin in ons boek ‘Het Merk IK’ uit 2004 begon met de tekst: ‘Je wordt toch wel in een hokje gestopt, bepaal dan zelf welk hokje’. Authenticiteit is ook hier om meerdere redenen het kernwoord. Je Personal Brand moet kloppen met wie je echt bent en wil zijn. In deze online wereld is het nauwelijks meer anders vol te houden. Een beeld neerzetten van iemand of iets anders dan je werkelijk bent lukt je niet als je actief bent op het net. Het internet is meedogenloos transparant en goudeerlijk. Je bent wie Google zegt dat je bent.

Social networks als Facebook, Hyves, LinkedIn of look-a-likes bieden ook een uitstekend podium om jezelf te profileren. Het opvallende vindt ik dat mensen zich op Hyves een stuk kleurrijker presenteren dan ze gewend zijn te doen op een CV of in een zakelijke omgeving. Ook LinkedIn lijkt het serieuze broertje van Hyves en Facebook te zijn geworden, met de focus op functies en taken die je hebt vervuld.

Ik voorspel dat er tussenvormen gaan ontstaan, waar je je aan je zakelijke omgeving steeds meer kunt gaan profileren als een persoonlijkheid, een mens van vlees en bloed, met passies, talenten, interesses en eigenaardigheden. Want mensen willen met mensen samenwerken.

De kracht van online personal branding is dat je daarmee die weg kunt afsnijden. Je kunt jezelf helpen sneller herkenbaar, verkozen en gewaardeerd te worden om de persoon die je bent, met alle menselijke en professionele kanten die daar bij horen. En dat maakt je leven een stuk makkelijker en leuker.

Ik schrijf een nieuw boek, online!

Met Bas van de Haterd en Tom Scholte werk ik aan een nieuw boek, over jezelf online personal branden. Het boek het Personal Brand.nl, de kansen van je online identiteit.

Online

Het interessante van het boek is dat we het online schrijven. En daar bedoel ik niet alleen mee dat we met z’n drieën werken met Googel Docs om online te kunnen werken, maar ik doel op het blog personalbrand.nl waar we onze vorderingen online delen en beschikbaar maken van commentaar. Een nieuwe manier van delen, gelovend in de kracht van het internet. Practise what we preach, zeg maar….

Het merk Frans Bauer

Altijd leuk om weer een Nederlandse krant te zien als je op vakantie bent. Na een tijd van nieuws verstoken te zijn geweest, liep ik op het vliegveld van Bangkok langs de buitenlandse kranten: pontificaal de Telegraaf bovenaan: Grootste nieuws: Frans Bauer getrouwd!

Chocoladeletters

Een halve pagina nieuws, met in chocoladeletters: ‘Opnieuw Verliefd Op Maris!’ Wat zegt het als Frans de zaterdagoplage van de Telegraaf, met meer dan 1 miljoen oplage, mag overheersen met het nieuws van zijn bruiloft? Het is geen nieuws, ze zijn al jaren samen, het heeft niet tot massahysterie geleid, het was verder geen spraakmakende dag… Maar toch kiest de Telegraaf ervoor het zo prominent te brengen.

Sterk merk

Het deed me denken aan de begrafenis van André Hazes, die andere volksheld. Buitenproportioneel was de belangstelling destijds, met een live uitzending van een herdenkingsconcert in de ArenA, die hij dood makkelijker vol kreeg dan menigeen in levende lijve. Frans Bauer spreekt zo tot de verbeelding van de massa, deels door zijn muziek, maar nog meer door zijn toegankelijke persoon, dat hij een van de beste voorbeelden is van een sterk merk.

Menig massa marketeer zou er goed aan doen om te kijken op welke merkwaarden Frans zich onderscheidt, en hoe zijn product op dienst daarvan zou kunnen leren…

Jezelf als merk, online en offline

Het boek over Online Personal Branding begint vorm te krijgen. Dat het onderwerp hot is blijkt uit de wijze waarop Volkskrant Banen het oppikt. Mooi om te zien dat we op de golf zitten. Een artikel met mijn mening erin, staat vandaag niet alleen online maar ook gelijk in de Volkskrant, Volkskrant Banen en Dag. Toch leuk om ook offline van je te kunnen doen spreken. Lees hier het hele artikel.

Online

We hebben besloten het boek online te gaan ontwikkelen, waarover later meer. We gaan een manier creëren waardoor anderen ons kunnen inspireren en corrigeren in de content van het boek. Lijkt me een mooi experiment!

Het merk Erica Terpstra

Het werkt altijd tijdens mijn lezingen en seminars om mensen op het verkeerde been te zetten: ik introduceer de theorie over de mens als merk, laat dan een aantal aansprekende voorbeelden zien van mooie mensen als merk: Nelson Mandela, Pim Fortuyn, Richard Branson, Jamie Oliver. Iedereen kan zich er iets bij voorstellen.
En dan Erica Terpstra.

Succes verzekerd. De lachers op mijn hand.

Waar iedereen eerst geneigd is te denken dat sterke merken er mooi uitzien, verzorgd, aantrekkelijk, bewijst Erica Terpstra tronie dat dat dus niet nodig is om een sterk merk te zijn. Iedereen realiseert het zich, omdat Erica voor iedereen onmiskenbaar een sterk merk is. En niet perse omdat ze zo mooi is. In de uitzending van ‘Profiel’ deze week over Terpstra, werd ze door vriendin Ada Kok mooi beschreven als ‘een grote oranje vlek, ergens op de tribune’. Duidelijk voor mijn publiek is steevast dat de belangrijkste merkwaarde van Erica ‘enthousiast’ is. Terpstra, het vleesgeworden enthousiasme. Want vlees, dat is die andere herkenbare merkwaarde.

Het merk Adje

Authenticiteit is een belangrijk kenmerk van sterke Persoonlijke Merken. Tenminste, dat verkondig ik al jaren en daar geloof ik ook heilig in. En nu word ik alweer uitgedaagd op dit punt: met het merk Adje.

Adje

Adje, de zwakzinnige uit Paul de Leeuws shows, waarvan velen jarenlang, nog steeds, niet weten dat het eigenlijk het alterego is van acteur Arijan van Bavel. Adje is een sterk merk, herkenbaar, onderscheidend en blijkbaar aansprekend voor velen. Al jaren in stand gehouden door Paul de Leeuw. De formule werkt.

Adje als sterk merk, hoewel volledig gespeeld door de acteur. Het merk is zelf zo sterk dat het deze week ten koste ging van de persoon Arijan van Bavel. De hele Tilburgse gemeenteraad is erop gevallen. Arijan als ondernemer had plannen voor een theater in deze gemeente, maar door de associatie die mensen met zijn alterego hadden, dat van de zwakzinnige, wordt hij ook als ondernemer niet serieus genomen. Blijkbaar zien mensen met hem steeds de in oranje bruine outfit gehesen goedzak, die door de Leeuw in de meest compromitterende situaties wordt gemanouvreerd. Het merk is sterker geworden dan de werkelijkheid.

Pagina 3 van 41234