Wat te doen bij schijnloyaliteit
Wat te doen bij schijnloyaliteit
05 april 2011 
in Dromen
1 min. leestijd

Wat te doen bij schijnloyaliteit

In een onderzoek van Right Management geeft 74% van de werknemers aan ‘latent werkzoekend’ te zijn. Dus: of heel actief aan het solliciteren, of passief advertenties in de gaten houden. Of open staan voor nieuwe kansen en daar ogen en oren voor open houden. Een uitdaging voor werkgevers….

De crisis lijkt over te zijn gewaaid en de massale terugtocht van babyboomers die met pensioen gaan, leidt tot steeds meer tot krapte op de arbeidsmarkt. De schijnloyaliteit van veel werknemers, die zich in de afgelopen twee jaar rustig hebben gehouden – uit crisis-angst elders geen baan te kunnen vinden – vertaalt zich nu in een rusteloos om zich heen kijken, door driekwart van werkend Nederland!

Wat een drama voor werkgevers

Als driekwart van je mensen eigenlijk het liefste elders zou zijn, hoe effectief en productief kun je dan met elkaar iets moois bouwen of onderhouden? Hoe blijf je dan zelf als baas of leidinggevende nog gemotiveerd?

Het antwoord is eigenlijk eenvoudig

Steeds meer werkgevers zien in dat de relatie met je werknemers niet ‘for granted’ kan worden genomen. En door bovenstaande cijfers zullen nog veel meer werkgevers zich dat gaan realiseren.

‘Amuse me, or loose me’

Dit bleek een van de belangrijkste eisen van de nieuwe generatie werknemers, volgens een onderzoek van Studentalent uit 2010. Ik denk dat dit het belangrijkste kenmerk is van ‘het nieuwe werken’. Werknemers nemen met minder geen genoegen meer, ze willen zichzelf in kunnen zetten als totaal mens, compleet met talenten, drijfveren, waarden, dromen en ambities. Werkgevers zullen de relatie met hun werknemers steeds serieuzer moeten nemen en echt moeten kijken wat individuele werknemers boeit.

Gedurende de (beperkte) tijd dat werkgever en werknemer met elkaar optrekken, zullen beide partijen op gelijkwaardige manier moeten bekijken hoe beider doelstellingen, ambities, kwaliteiten en dromen elkaar kunnen versterken. Alleen dan is een organisatie in staat om werknemers te behouden. Dus: de overige 25% die er graag voor kiezen voorlopig te blijven en samen synergetisch te werken.

Over de schrijver
Huub is oprichter van TalentFirst, spreker en best selling auteur van 10 boeken. Vindt zijn werk zelf zo leuk dat hij dat anderen ook van harte gunt en daar heeft ie dus zijn werk van gemaakt... Is er in 20 jaar elk jaar weer in geslaagd om zichzelf opnieuw uit te vinden en zijn droombaan opnieuw vorm te geven
Reactie plaatsen