TalentFirst gebruikt cookies

werken als levenskunst

Oproep aan HR minnend Nederland: geef talent een kans!

Oproep aan HR minnend Nederland: geef talent een kans!
Toen ik elf jaar geleden startte met mijn onderneming en een naam koos met het woord ‘Talent’ erin, zag de wereld er anders uit dan vandaag.
Bij ‘talent’ dacht je aan exotische dingen als muziek, dans of kunst. 
Niet zelden moesten we onze ‘klanten’ dan ook uitleggen dat je bij ons ‘talentenbureau’ geen auditie kon doen voor Idols-achtige programma’s, maar dat we mensen bemiddelden en training en coachen verzorgden.
Het was een verwarrende tijd voor de ‘talenten-specialisten’ die wij waren.
 

Tegenwoordig neemt elke recruiter, P&O manager of personeelsmedewerker het woord ‘talent’ minimaal drie keer per dag in de mond.

Ook lijnmanagers nemen zichzelf eigenlijk niet meer serieus als er niet af en toe gesproken wordt over de talenten van de medewerkers.
In 2011 lijkt ‘talent’ het meest gebruikte en misbruikte verzamelbegrip als het over mensen in hun werk gaat. 
Uitzendbureaus claimen de term (jij hebt talent, wij hebben werk) en talentmanagers of talentdevelopment programs zijn inmiddels de normaalste zaak van de wereld bij de meeste bedrijven. 
Postbus 51 heeft zelfs een grote campagne met de ‘talentenvertaler’, compleet met televisie-exposure en website.
 
In de eerste jaren waarin ‘talent’ als term in opmars was, was er verwarring rond de definitie, maar dit lijkt dit nu langzaam weg te ebben. 
Een talent ben je niet, een ‘talent’ heb je (meerdere zelfs). 
Een ‘talent’ is niet een persoon die iets bijzonders kan. Een ‘talent’ is ook niet het veelbelovende aanstormende jonkie van de organisatie.
Nee, een talent is een positief onderscheidende eigenschap waarover iemand beschikt. 
Een talent is iets waar je goed in bent. Iets wat je makkelijk afgaat van nature en wat je in meer of mindere mate ontwikkeld hebt. Een talent is een eigenschap met onderscheidend vermogen: iets waar jij van nature goed in bent, maar waar een heleboel anderen minder goed in zijn.
 
Een ‘talent’ is ook niet persé iets exotisch, het kan om gewone dingen gaan: een organisatietalent, het talent om goed te overtuigen, een talent om jezelf goed uit te drukken, een talent om te schrijven, tekenen, onderzoeken, autorijden, kaartlezen, ideeën bedenken, oplossingen als eerste zien, de boel aan de gang houden. 
Iedereen heeft talenten. Er is niemand die nergens goed in is.
Steeds algemener wordt dit ‘talentdenken’ geaccepteerd in mensminnend Nederland.
 
Hoewel de term ‘talent’ gemeengoed is geworden en door sommigen als een irrelevant containerbegrip terzijde wordt geschoven, ben ik een groot voorstander van de term en van het ‘talentdenken’ wat er bij hoort.
 
Ik geloof dat werk een van de belangrijkste zaken in ons leven is. Niet alleen omdat we er verreweg het meeste tijd aan besteden (meer dan aan je partner, aan je kinderen of aan je vrienden), maar vooral omdat werk ons de mogelijkheid geeft ons optimaal te ontwikkelen. Werk kan het perfecte podium zijn om het beste wat je in je hebt te laten zien en daarmee van toegevoegde waarde voor anderen te zijn.
Ik ben een fervent voorstander van werk en de afgelopen jaar ben ik onafgebroken bezig geweest de kunst van het werken te verspreiden en een lans te breken voor werk. 
Werk is namelijk het mooiste wat er is, als je tenminste het juiste werk doet! 
Als je er tenminste in slaagt het werk te doen wat bij je past en waarin je datgene wat jij te bieden hebt, kunt inzetten.
 
En dat lijkt voor een heel groot deel van de arbeidsbevolking een lastige opgave. Het grootste deel van de werknemers zit op een plek waar ze liever niet zijn, doet werk waar ze liever vandaag dan morgen mee zouden stoppen en vakanties en weekenden worden uitbundig gevierd omdat men dan weer even verlost is van het werk! 
Wat een zonde. Wat een verspilling van energie, tijd en moeite. Wat een zinloze besteding van het grootste deel van je leven!
 
Het goede nieuws is dat het vrij eenvoudig is om mensen te helpen bij het vinden van vervullend werk. Met een aantal simpele processen en ingrepen, zijn mensen te motiveren en te bewegen naar een werkplek waar ze wel energie van krijgen, bevlogen zijn en vervulling krijgen van wat ze doen. En waar ze de beste bijdrage leveren aan de wereld om hen heen.
Dat kan met het simpele drie stappenplan: inzicht, vertaling, actie.
 
Vervullend werk is werk waarin je datgene wat jij te bieden hebt kunt inzetten voor anderen, op een manier die waardering en beloning oogst.
Het is werk waarin je jouw ‘talenten’ kunt benutten. Waarin je datgene wat jou van nature makkelijk afgaat, de hele dag kunt doen en waarmee je een wezenlijke bijdrage kunt leveren.
 

De term ‘talent’ helpt ons om op een laagdrempelige manier mensen inzicht te geven in de dingen die echt bij hen passen. 

De snelste weg naar geluk en succes is als je je talenten kunt inzetten ten behoeve van anderen. Daarom is ‘Wat zijn jouw talenten?’ de eerste cruciale vraag.
En die vraag is eigenlijk eenvoudig te beantwoorden. Ga maar op zoek naar momenten waarop je helemaal in je element was. Kijk maar eens naar de momenten in werk waarin de tijd voorbij vloog.
Onderzoek maar eens wat de topmomenten in je leven tot nu waren. Eenvoudige manieren om inzicht te krijgen in je talenten.
Of vraag het aan de mensen om je heen. Zij weten over het algemeen vrij nauwkeurig wat jouw talenten zijn. Je vrienden, je ouders, je collega’s. Zij hebben een haarscherp beeld in waarin jij jezelf onderscheidt van anderen. Anderen kunnen je helpen om die talenten te zien die jou zelf niet meer opvallen, omdat ze je tenslotte je leven lang al makkelijk af gaan.
 
Het inzicht in talenten is de eerste stap om te vertalen naar werk. Alleen als je weet hoe het ideale werk eruit ziet (waarin je je talenten kwijt kan), kun je in actie komen om dat werk te bemachtigen.
In actie komen zonder zelfinzicht is zinloos en weinig effectief. 
Net zoals het zelfinzicht zonder dat je erop in actie komt, ineffectief is.
 
Ik verheug me in een veranderde wereld, waarin het uitgaan van talenten van mensen steeds breder geaccepteerd is.
Ik verheug me ook in organisaties, waarin steeds meer gezien wordt dat een optimale werksituatie ontstaat als een individuele werknemer zijn of haar talenten kan inzetten binnen de doelen van de organisatie.
Een groeiende gelijkwaardigheid op de arbeidsmarkt, waarin werknemers en werkgevers met elkaar onderzoeken hoe er optimaal kan worden gewerkt aan zowel de collectieve als de individuele doelen. 
En dat werkrelaties gedijen zolang beide partijen bereid zijn open te zoeken naar de optimale synergie tussen wat de organisatie wil en wat het individu te bieden heeft.
Ik verheug me erin dat dit steeds meer vervulde professionals oplevert, voor wie werk niet langer ‘noodzakelijk kwaad’ is, maar een vrij gekozen, leuke manier om je tijd te besteden en bij te dragen.
De wereld wordt er mooier van!
 
Maar denken en handelen vanuit ‘talenten’ kan uitdagend zijn. 
Wat als iemand eigenschappen en kwaliteiten in huis heeft die net niet lijken te passen bij wat de werkgever wil? 
Wat als iemand eigenlijk andere verlangens heeft dan die op dit moment in de organisatie handig zijn?
Dat zijn de momenten waarop ‘talentdenken’ op de proef wordt gesteld. Dan vergt het moed, vertrouwen en visie om open te gaan onderzoeken of er mogelijkheden zijn waarbij de talenten van het individu recht wordt aangedaan. Het vraagt durf en karakter van recruiter, lijnmanager of leider om open te staan en echt op zoek te gaan naar win-win kansen. En niet toch voor de korte ‘niet-lullen-maar-poetsen-want-je-krijgt-er-toch-voor-betaald’ aanpak. 
Maar achter die uitdaging ligt de sleutel naar duurzame inzetbaarheid en samenwerking.
 
Als professionals in het P&O vak hebben we een enorme kans. 
Ik geloof dat werk een plek is waar mensen het beste uit zichzelf kunnen halen, als ze in staat zijn om het juiste werk te doen. 
Als mensen echt kunnen groeien in dat wat hen van nature gegeven is, zullen ze in staat zijn om de beste bijdrage te leveren, de meest tevreden klanten te bedienen en de leukste versie van zichzelf te zijn.
 
Wij, als mensminnend deel van de natie, hebben de kans om hier een bijdrage aan te leveren, door in recruitment, HR cycli en beoordelingsystemen het ‘talentdenken’ continu hoog in het vaandel te houden.
Als we dat doen dragen we eraan bij dat meer mensen de weg naar geluk en succes bewandelen, via het volgen van hun talenten.

Zullen we die kans oppakken met elkaar?

(note: dit is het hoofdartikel in het blad Werf &, waarvan Huub gasthoofdredacteur was in oktober 2011)

De noordzee over zeilen

De noordzee over zeilen

Elke dag iets doen waar je bang voor bent. Een mooi streven zoals verwoord in het lied van Baz Luhrman.
Lucas Schroder, spraakmakend solozeiler die in mijn boek ‘Marijn Is Klaar Met Werken’, wordt opgevoerd omdat hij zijn oceaanovertocht liet sponsoren door zijn werkgever T-Mobile. Een bijzonder verhaal. Hij vaarde in 27 dagen van Frankrijk naar Brazilië, in zijn eentje op een piepklein bootje.
Ik besloot met hem mee te gaan de Noordzee over. Ik wilde snappen wat hij deed en het wel eens meemaken, hoewel ik er ook een beetje zenuwachtig van werd. Tenslotte is Lucas’ bootje maar 6,5 meter, van alle luxe ontdaan en alleen gericht op hard en effectief zeilen. Barbaars sporten.

Dus liep ik zaterdag 11 juni vol goede moed door de haven in Scheveningen in de vroege morgen, met vers gekochte zeillaarzen, thermisch ondergoed en een mooi geleend zeilpak. De haven lag vol met schitterende zeilboten, de een nog groter en luxer dan de andere. En Lucas’ boot….

Het zeilen begon met een sleepje uit de haven, want de boot heeft uiteraard geen motor. Buitengaats de zeilen hoog en op naar de startlijn, een paar mijl uit de kust. De regen die ons vergezelde had zich inmiddels in hagel ontwikkeld en tegen de tijd dat de start plaats vond, kwam het met bakken uit de hemel. Mijn pak hield het goed en onontkoombaar zetten we koers richting Engeland.

Over mijn schouder zag ik hoe het strand van Scheveningen lekker in het zonnetje lag. De strandtenten op het Zwarte Pad openden hun deuren. Ik kon me een heerlijk dagje op het strand, met live muziek en goed gezelschap voorstellen, ware het niet dat wij 50 mijl (90 km) de andere kant op gingen varen.

Hoewel mijn pak het goed hield was de wind fors koud. Op de kleine boot van Lucas is het hard werken, maar voor een relatieve zeil-leek als ik, is het voornamelijk in de weg zitten. Lucas sprong van links naar rechts, verwisselde zeilen, ging overstag en terug, tweakde en snuffelde aan elke lijn en katrol. Het kon steeds nog iets scherper, sneller, beter.
We voerden gesprekken, hadden plezier en lachten om de regen. Toch kreeg ik het steeds kouder en werd ook enigszins misselijk. Al snel leek het slim om even binnen te zitten om op te warmen.
Daar moet je je overigens niet teveel van voorstellen. Binnen zitten in Lucas’ boot is je oprollen in het vooronder. Het is er wel wat warmer en je dommelt er lekker weg op de woelige baren.

Lucas was overigens in zijn nopjes aan dek. In zijn element. Continu bezig verder zijn zeil-skills te verbeteren, scherper te varen en er een knoopje bij te snoepen, door de Genaker door de Spinaker te vervangen, of andersom.

Ik zal een lang verhaal kort maken. Dit zeilavontuur is niet mijn nieuwe roeping.
Ik heb met verbazing en bewondering gekeken naar Lucas, die er naar uit ziet om drie weken op dit bootje, solo (!), de oceaan over te gaan zeilen. Maar mij is het te barbaars, te eenzaam, te nutteloos, te zwaar, te eenzijdig. Meest kenmerkend was misschien mijn vraag aan Lucas, nog 20 mijl verwijderd van de boei die ons keerpunt vormde: ‘Lucas, wat gingen we ook alweer doen bij die boei?’

Maar hoe interessant om te zien dat Lucas inderdaad in zijn element was met zijn boot. Heerlijk aan het pielen, aan het finetunen, beter, harder, scherper te zeilen. Wat voor de één een droom is, is voor de ander een drama. Wederom bevestigd, in levende lijve.
Terwijl ik keer naar Lucas, dacht ik aan de situaties waarin ik me in mijn element voelde. Een vier uur durend seminar geven voor 300 mensen. Twee weken alleen in Costa Rica, om mijn boek te schrijven. Uren aan het pielen zijn, achter de computer websites bijwerken en teksten schrijven.
Misschien wel dingen waar Lucas van zou gruwen….

Lucas vertrekt in september, met zijn nieuwe sponsor Brunel, om dezelfde tocht die hij drie jaar geleden deed, nog eens te doen. Hij verwacht er, door zijn nieuwe, snellere, betere boot, anderhalve dag minder over te doen. Da’s dus nog maar 25 dagen 24 uur per dag zeilen, solo op een boot van 6,5 meter.
Mijn respect is gegroeid, nu ik weet hoe zwaar dit is. Topsport met een hoofdletter T.
En Lucas gaat er 25 dagen van genieten, in zijn element.
Lucas, bedankt voor de ervaring. Geniet! En succes.

Doe je dat thuis ook?

Doe je dat thuis ook?

Als mensen vragen wat wij met mijn bedrijf TalentFirst nou precies doet, kan ik voor de lange en de korte route kiezen.
De lange route leidt langs uitgebreide beschrijvingen van onze talentenontwikkelingsprogramma’s voor grote en kleine bedrijven, personal branding trainingen, de persoonlijke coaching voor individuen, seminars en inspiratiesessies. Best leuk om te vertellen, maar wel wat lang.
Daarom kies ik vaker voor de kortere route. Die is eenvoudiger en luidt:
“Wij helpen mensen om meer zichzelf te zijn op hun werk”.

In de meeste organisaties en bedrijven worden medewerkers, bewust of onbewust, subtiel of wat minder subtiel, aangezet om zich te gedragen zoals het hoort. Hele volksstammen spelen tijdens kantooruren een rol. Ze doen hun uiterste best om te passen in het ideaalprofiel, kleden zich naar behoren (bijvoorbeeld net zoals de baas) en gedragen zoals ze denken dat het hoort.
Het resulteert in een grote grijze massa vergelijkbare professionals, die nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn. Wij helpen mensen om zich daar bewust van te worden en om opnieuw een keuze te hebben.

Het is namelijk maar de vraag of die aangepaste versie van jezelf wel de leukste versie is! Tenslotte gedragen de meeste mensen zich thuis, met vrienden of familie anders dan op hun werk. Zou het kunnen dat de thuisversie van jezelf eigenlijk leuker, echter en effectiever is?

Het is de moeite waard om eens te onderzoeken.
Wat zou er gebeuren als je meer jezelf bent op je werk?
Welke dingen doe je thuis en laat je op je werk achterwege?
En welke daarvan (vast niet allemaal) zou je best kunnen doen op je werk?
Stel jezelf of je collega’s af en toe eens de vraag ‘Doe je dat thuis ook?’.

Ik ben geïnspireerd door mensen die echt zichzelf zijn op hun werk, en daardoor een bijzonder leven leiden, succes hebben in hun loopbaan en minder stress over de werk/ prive balans. Zij kijken niet alleen uit naar het weekend, maar ook naar de maandagmorgen, om weer lekker aan de slag te gaan! Voor hen is werken een feest.
Hoe je dat doet, bespreken we met tal van voorbeelden en rolmodellen op het podium tijdens het ‘Thank God It’s Monday’-event in Amsterdam op 20 juni. Het geheim van een inspirerend leven blijkt namelijk verrassend eenvoudig: Werken is geen opgave meer is, als je gewoon jezelf bent. Juist op je werk!

All the juice

All the juice

Sinds vorige week weet ik het, in een engelstalige presentatie stelde ik me voor: I’m the dreamjob-guy. Klinkt best lekker, ik houd m erin.
Ik krijg een steeds duidelijker beeld van het concept ‘droombaan’. Want de term grijpt om zich heen, maar waar staat het nou echt voor?
Wat is een droombaan? Wat is jouw droombaan?

De korte uitleg: je droombaan heb je als je goed betaald het werk kan doen wat je zelfs zou doen als je er geen geld voor kreeg. Eenvoudig toch? Werk waarvan je energie krijgt, de lichtjes in je ogen, etc.
Maar de iets langere uitleg die mij de laatste tijd bezig houdt gaat verder.

Je droombaan is het doen van het werk, waarin alle facetten van jouw persoonlijkheid echt tot uiting komen. Ook die delen die wat minder voor de hand liggen of die wat minder sociaal wenselijk of geaccepteerd zijn.
En dan wordt het uitdagender, maar komt het ook dichter bij de optimale bijdrage die jij aan de wereld te leveren hebt.
Dat vraagt moed, doorzettingsvermogen en oprechte zelfreflectie.

Zo ontdekte ik onlangs het volgende over mijn eigen droombaan:
Met TalentFirst verzorgen wij leiderschaps- en talentenprogramma’s, waarbij we grote groepen medewerkers van bedrijven helpen bij het verwerven van zelfinzicht en de vertaling ervan naar hun werk. Prachtige programma’s, voor mooie mensen, daar niet van.
Maar als ik terugkijk op de afgelopen jaren, realiseer ik me dat de hoogtepunten van mijn werk niet bestonden:

  • uit het inhoudelijk invullen van die programma’s.
  • of uit het uitvoerende werk in die programma’s (hoewel dat heel leuk was).
  • en zelfs niet uit het klantcontact en het binnenhalen van de opdrachten.

Nee, de mooiste momenten beleefde ik in de zijlijn van die programma’s:
Toen Telfort ons vroeg om alle 600 medewerkers een talententraject te laten doorlopen, kreeg ik het idee om een aparte locatie voor het programma te realiseren. Ik vond een leegstand ABN kantoor naast het Telfort kantoor en verbouwde dat tot het TalentenFort. Dat vond ik echt een kick!
Rabobank vroeg ons om groepen van 60 managers voor 2 jaar te begeleiden en ik bedacht dat het slim zou zijn daar een aparte locatie voor te vinden. Samen met collega Monique vond ik de Talentenbakkerij in Amersfoort, waar we onze tweede TalentFirst locatie realiseerde. Kicken!
Twee jaar geleden beschreef ik het DroomBaanHotel in het boek ‘Marijn Is Klaar Met Werken’. Deze zomer kreeg ik de ingeving hoe dat ook echt te financieren en te realiseren. Een paar weken geleden openden we de deuren van dit unieke plekje, midden in de Jordaan. Weer zo’n kick!

Blijkbaar is dat tastbaar creeeren, bijvoorbeeld in de vorm van de panden zoals hierboven beschreven, één aspect wat voor mij hoort bij mijn droombaan. Het hoort bij mij, het gaat vanzelf en als ik er op terug kijk, zijn het echte hoogtepunten in de afgelopen jaren. Ik heb iets met locaties en panden, blijkbaar.
Als ik dit deel van mijn ideaalplaatje zou ontkennen en/of niet sereus zou nemen, zou ik mezelf te kort doen. Maar ook de wereld om me heen, want met dat aspect erbij kan ik nog veel meer voor anderen betekeken. Het is onderdeel van mijn kadootje voor de wereld.
Ik realiseer me dat er een diepere laag in het concept ‘droombaan’ is. Een laag die verder gaat dan dat je er energie van krijgt, je talenten in kwijt kunt en het net als werk voelt. Als je echt je droombaan wilt realiseren, durf jezelf dan in de spiegel te kijken en te onderzoeken waar jouw verhaal afwijkt van het sociaal wenselijke, het voor de hand liggende. Durf te onderzoeken hoe je echt jouw unieke bijdrage kunt leveren aan de mensen om je heen, op basis van alle aspecten van jouw persoon.

Want, neem het aan van the Dreamjob-guy: That’s where all the juice is!

Kortste cursus Personal Branding: Get a life!

Kortste cursus Personal Branding: Get a life!

Personal Branding is hot. Iedereen denkt na over hoe hij of zij zichzelf het beste kan presenteren en profileren. Authentiek, onderscheidend en effectief.
Ik ben een groot voorstander van Personal Branding, ik heb er 3 boeken over geschreven. Ik heb letterlijk duizenden mensen tips gegeven over het beste CV, website, visitiekaartje of elevator pitch. Om hen na te laten denken over wie ze zijn en wie ze willen zijn en dat te vertalen naar slimme communicatie.

Het was goed bedoeld, maar nu realiseer ik me dat er een kortere weg is.

De krachtigste communicatie is gedrag.
Wat je zegt, schrijft of blogt over jezelf, valt in het niet bij wat je doet.
Je acties zeggen alles.

Hoe aardig de verpakking ook is, het kan het tegenvallende uitgepakte kadootje niet compenseren.

Alles wat je doet is terug te vinden op het net.
Mensen die wat van je willen weten (recruiters, zakenpartners, klanten) raadplegen het net om uit te vinden wie je bent.
Het beste personal branding advies is daarom:
Doe bijzondere dingen. Zorg dat je meerwaarde creeert, wees wie je wil zijn, doe waar je je op voorstaat, en doe het elke dag!

Of, heel in het kort: Get A Life!

Business is pleasure

Business is pleasure
Mijn 40 lessen uit tien jaar ondernemerschap

Sinds ik als ondernemer begon in 2000 heb ik heel wat geleerd. Soms door te proberen, soms door keihard onderuit te gaan, vaak door gaandeweg te ervaren. Profiteer van mijn leerproces, en versnel je eigen ontwikkeling, met mijn 40 lessen uit tien jaar ondernemerschap.
Laat je inspireren door mensen die meer succes hebben dan jij.

Zoek ze op, interview ze, volg ze online, ontmoet ze, onderzoek ze.
Geef jaloezie geen kans, maar stel de vragen:
Wat doen ze wat ik ook wil en kan?
Wat kan ik van ze leren?
Wat heb ik hen te bieden zodat ze mij willen helpen?
Wat hebben ze wat jij niet wilt? Wat is het verschil?

Leidt een leven lang leren door het volgen van trainingen, lezen van boeken, volgen van seminars.

Be the change. Wees het goede voorbeeld voor je klanten: volg je droom en zet deze om in concrete resultaten.

Fun is a currency. Minstens zo belangrijk als geld.

Gedrag is de belangrijkste vorm van personal branding. En het is ook nog het lastigst te veranderen.
Als gedrag iets anders communiceert dan je website, folder, elevator pitch, visitekaartje, CV en sociale media, wint je gedrag.
Wees authentiek, neem jezelf als uitgangspunt. Da’s wel zo makkelijk.

Versnel je personal branding met de boekfactor:
Eén boek: factor 2
Een goed boek: factor 5
Een goed verkopend boek: factor 6.
Meerdere goed verkopende boeken: 8
Bestseller auteur (> 10.000 per boek): factor 10

Televisie is de killer app voor promotie. Wat op televisie komt kan geen rotzooi zijn.
Mijn optredens in ‘De Nieuwe Moscowitcz’ (in 2005), bij Jort K en DWDD  beinvloedde de perceptie van veel mensen onevenredig positief. Wel terecht overigens.

Radio is een goede tweede. Vooral als het een zender betreft die wordt beluisterd.
Mijn wekelijkse bijdrage als BNR carrierecoach heeft me veel gebracht.

Dromen zijn bedrog, behalve die waar je werk van maakt. Ze zijn jouw kadootjes aan de wereld.

Blijf je onderweg afvragen of je droom nog echt je droom is. Zo niet, durf het los te laten.
Tien jaar geleden droomde ik ervan CEO van een groot bedrijf te worden, met veel personeel in dienst. Brrrr.

Schrijf je doelen, dromen en verlangens op. Lees het regelmatig terug en verbind je met de realisatie ervan. Het is fascinerend hoeveel er uit is gekomen van de dromen die ik vijf jaar geleden opschreef tijdens het ‘Bal der Beloften

Richt je met je personal branding en marketing niet alleen naar buiten, maar ook op je collega’s. Zij zijn minstens net zo belangrijk voor je succes als de buitenwereld.

Het is nooit te vroeg voor actie.

Bereid je voor. Minacht de automatische piloot. Daar storten vliegtuigen mee neer.

Ontwikkel de vaardigheden van slimmer werken. Besteed uit wat je niet zelf kunt of wilt doen. Vraag hulp. Ik heb zoveel gehad aan Getting Things Done, Lifehacking.nl en The Four Hour Workweek.

Wordt steeds beter in het onderwerp van je passie. Vernieuw alleen wat vernieuwd moet worden. Behoud, verdiep en ontwikkel wat goed is.

Zorg voor een werkplek waar jij als allereerste blij van wordt. Je klanten komen af en toe langs, jij zit er het meest. Onze locaties zitten om die reden op plekken midden in de stad, op de prachtigste en gezelligste plekken.

Volg je intuitie in samenwerking. Als het – zeker na enige tijd – niet helemaal lekker voelt, neem dan weer afscheid van elkaar. Blijf trouw aan jezelf. Daar heb ik nooit spijt van gekregen.

Zorg dat je in de pers komt. Bedenk hoe wat jij doet de moeite waard is om over te schrijven. Wordt vrienden met de schrijvende pers. Neem gerust wat risico.

Een column in een medium waar je klanten voor warm lopen is een aanrader.
Als je van schrijven houdt.
Mijn Telegraaf columns zijn een vaste marketing tool voor me, waarvoor ik zonodig alles op zij zet. Ik schreef lastminute columns met mijn kids in de speeltuin of in een internetcafe op vakantie in Marokko.

Zorg dat je grip krijgt op je financien. Zoek er hulp bij als het niet je ding is.
Wat je factureert minus je kosten is wat je overhoudt. Best belangrijk.
Onderzoek je ‘financial footprint’. Geloof je echt in overvloed?

Deel je dromen met anderen. Ze gaan er echt niet mee vandoor, want ze hebben niet dezelfde passie. Ze hebben wellicht wel goede ideeen, contacten en tips voor je.

Factureer!
Weggeven is goed, maar de kans is groot dat je meer waarde toevoegt als iemand er ook echt geld voor over heeft. Waar je de meeste waarde toevoegt kun je het meest factureren.

Optimaliseer de waarde die je kunt leveren. Denk als je klant. Wat heb je nog meer waar ze wat aan heeft? Het is je morele plicht het optimale aan te bieden. Laat de keuze aan de klant. Lever meer dan je klant verwacht.

Evalueer met je klant. Luister echt en leer ervan.

Je eigen ontwikkeling is een investering geen kostenpost.
Ik investeerde veel en met plezier in inspirerende trips om mensen te ontmoeten, seminars te bezoeken, onderzoek te doen, boeken te schrijven. Geen seconde spijt van.

Live your talents.
Doe waar je goed in bent.
Ik ben geen coach, ben er veel te ongeduldig voor. Toch heb ik regelmatig gecoachd.
Het werkt niet voor mij en zeker niet voor de klant.
Niet doen.

Klassiek adverteren werkt nauwelijks.
Ik gaf een paar keer duizenden euro’s uit, met nagenoeg geen respons.
Ga voor inhoudelijke artikelen in de pers, of voor lezersacties.

Creeer fans. Investeer in je relatie met hen. Geef en creeer waarde.

Zorg voor harde afspraken op papier in langere samenwerkingen. Vrijblijvendheid is de hond in de pot en ondermijnt het succes.

Voor je verkoop geldt dat wat je zaait je zult oogsten.
Als je niet zaait, wiedt en onderhoudt blijft je tuintje kaal of overheerst het onkruid.
Werk en prive zijn één. Business is pleasure.
Schroom niet om je partner, vrienden en kennissen voor je business te benutten.
Schroom ook niet om je business voor je partner, vrienden en kennissen te benutten.

Hire for attitude, train for skills. De klik met de mensen die je inhuurt is cruciaal.

Besteed uit wat als werk voelt.
Doe niet waar je niet goed in bent.
Anderen doen dat met veel plezier.
Ik ben zo blij met hulp op financien, projectmanagement, acquisitie, relatieonderhoud, PR en personal brandmanagement.

Neem af en toe een paar dagen afstand. Trek je eens terug in de bossen, in een huisje, aan zee. Ik koos voor Costa Rica, Diever, Amerika. Heerlijk en cruciale momenten in mijn ontwikkeling.

Schakel een mentor of een coach in voor gebieden waar je wilt leren. Ik had en heb ze op de volgende gebieden: ondernemen, schrijven, marketing, internet, Mac, GTD, spreken, seminars geven, financien en groot denken.

Zorg voor de juiste peer-group. De mensen om je heen bepalen je plafond. Kies de juiste. En neem afscheid van de verkeerde.

Zorg goed voor jezelf. Een gezonde geest in een gezond lichaam is niet voor niets een cliché. Houd je lichamelijke fitheid op niveau.

Beperk vergaderen tot een minimum.
Zeker als je er, zoals ik, zo weinig geduld voor hebt.

Zorg voor je eigen dreamteam, bestaand uit mensen met dezelfde passie maar aanvullende talenten.

Werk op een Mac. En beheers de finesses ervan.

Ik ben (soms) een boefje, het is niet anders.

Ik ben (soms) een boefje, het is niet anders.

Personal Branding is het beeld wat anderen van je hebben, bewust beïnvloeden op de manier die jij wenst. Dat doe je door de communicatie over jezelf te sturen.
Realiseer je daarbij één ding: alles is communicatie inclusief je gedrag.
Communicatie is het verhaal wat je over jezelf vertelt, je CV, je tweets op Twitter, je LinkedIN pagina, je visitekaartje. Alles wekt een indruk van wie jij bent en waar jij voor staat.
Maar je gedrag is de meest krachtige vorm van communicatie.

Wat je schrijft, zegt, twittert of blogt valt in het niet bij wat je doet. Je gedrag beinvloedt de perceptie van de ander verreweg het krachtigst. En je gedrag is ook nog eens het minst makkelijk te beinvloeden, want het meeste gaat vanzelf. 95% van je gedrag is onbewust gedrag, voortkomend uit je persoonlijkheid, je karakter, je overtuigingen en je normen en waarden.

Gisteren sprak ik voor het Ministerie van Infra en Milieu over personal branding. Omdat ze geen parkeergarage hebben, is parkeren een drama daar. Dat wetend, reed ik de parkeergarage van de buren (provincie Zuid Holland) binnen, druk op de knop en zeg: ‘Ik kom een workshop geven.’ Niets gelogen, ik kwam inderdaad een workshop geven, zij het bij de buren. De stem uit het kastje vraagt mijn naam, is even stil, vraagt ook mijn voornaam en is weer even stil. En wat ik verwachtte gebeurde. De slagboom gaat open.

Eenmaal in de zaal introduceer ik mezelf met een aantal persoonlijke anekdotes, waaronder mijn zojuist beschreven ervaring. De onderliggende boodschap, die onderdeel uitmaakt van mijn Personal Branding: Ik ben een boefje, ik mag graag af en toe kattewaad uithalen.
Een aantal mensen grinnikt. Een aantal mensen kijkt afkeurend.
Personal Branding: You win some, you lose some.

Je gedrag is de belangrijkste Personal Branding tool die er is. En het moeilijkst te beinvloeden; immers, het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Dat levert een dilemma op voor mensen die zichzelf anders voordoen dan ze in werkelijkheid zijn. Door het internet komt het meeste gedrag boven tafel, links om of rechtsom. Zorg er dus voor dat je klanten, relaties, partners, werknemers en bazen, voor jou kiezen zoals je bent, in al je facetten.
Ook als je (soms) een boefje bent!

Pagina 1 van 512345