Het merk Frans Bauer
Altijd leuk om weer een Nederlandse krant te zien als je op vakantie bent. Na een tijd van nieuws verstoken te zijn geweest, liep ik op het vliegveld van Bangkok langs de buitenlandse kranten: pontificaal de Telegraaf bovenaan: Grootste nieuws: Frans Bauer getrouwd!
Chocoladeletters
Een halve pagina nieuws, met in chocoladeletters: ‘Opnieuw Verliefd Op Maris!’ Wat zegt het als Frans de zaterdagoplage van de Telegraaf, met meer dan 1 miljoen oplage, mag overheersen met het nieuws van zijn bruiloft? Het is geen nieuws, ze zijn al jaren samen, het heeft niet tot massahysterie geleid, het was verder geen spraakmakende dag… Maar toch kiest de Telegraaf ervoor het zo prominent te brengen.
Sterk merk
Het deed me denken aan de begrafenis van André Hazes, die andere volksheld. Buitenproportioneel was de belangstelling destijds, met een live uitzending van een herdenkingsconcert in de ArenA, die hij dood makkelijker vol kreeg dan menigeen in levende lijve. Frans Bauer spreekt zo tot de verbeelding van de massa, deels door zijn muziek, maar nog meer door zijn toegankelijke persoon, dat hij een van de beste voorbeelden is van een sterk merk.
Menig massa marketeer zou er goed aan doen om te kijken op welke merkwaarden Frans zich onderscheidt, en hoe zijn product op dienst daarvan zou kunnen leren…