Business or pleasure
Ik zit in het vliegtuig naar San Francisco. Na een bezoekje aan schoonzus en –broer in San Jose, vlieg ik morgen door naar een marketingcongres van Jay Abraham, met 20 andere sprekers, waaronder Steven Covey sr en jr en Seth Godin.
Daarnaast heb ik misschien nog een interview met Marcus Buckingham (Discover Your Strengths) en zal ik menig boekhandel afstruinen voor inspiratie voor mijn 2 nieuwe boeken. Het schijnt daar 25 graden te zijn, ik heb een auto gehuurd, een hotel in Beverly Hills en een halflege koffer om gezien de lage dollarkoers vol mee terug te nemen. En nou moet ik op het formulier in het vliegtuig invullen of de trip business of pleasure is.
Business or Pleasure
Wat als ik nou heel veel pleasure in mijn business heb, wat moet ik dan invullen? Het onderscheid zakelijk of prive loopt bij mij al jaren harmonieus door elkaar. Volgens mij is het een typisch 20e eeuws onderscheid. Als je gewoon zakelijk ook doet wat echt bij je past, dan is dat dus evenzeer prive. En evenzeer pleasure. De vraag stellen: zakelijk of prive? Impliceert eigenlijk al dat het altijd 1 van de 2 is. En daar gaat het mijns inziens al mis.
Als je er vanuit gaat dat je moet kiezen, dan sta je niet open voor het idee dat de combinatie mogelijk is: business wat zo leuk is dat het als pleasure voelt! Ik neem met minder geen genoegen meer, want ik weet dat als ik die ideale combinatie heb, dat niet alleen voor mij, maar ook voor mijn gezin, mijn vrienden, mijn collega’s en mijn klanten het beste oplevert.