The One Thing

Vandaag koos ik ervoor om rustig te overdenken wat te doen, alvorens in de actie te schieten. Een andere aanpak, met resultaten. Onlangs las ik het boek The One Thing en dat greep me volledig. Het boek beschrijft de 80/20 regel die iedereen wel zo'n beetje kent: 80% van je resultaten haal je uit 20% van je inspanningen. Maar welke 20% dat is, is lastig vooraf te bepalen. Toch zit daar een belangrijke succesfactor. Door eerst goed na te denken over welke inspanningen waarschijnlijk het meest succesvol zullen worden of het meeste impact zullen hebben, bespaar je jezelf niet alleen teleurstelling, maar ook een hoop werk. Maar Gary Keller van 'The One Thing' gaat nog een stap verder. Hij oppert om de 80/20 regel dubbel toe te passen. Dus: Kijk naar de meest effectieve 20% van je inspanningen, en bepaal nog eens volgens de 80/20 regel, welke 20% van die 20% het echte verschil maakt. En nog eens.... Tot je uiteindelijk op Het Ene Ding uitkomt wat alle verschil maakt. Of, zoals Gary het zegt: Dat Ene Ding wat alle andere dingen makkelijker of zelfs overbodig maakt. En richt vervolgens al je energie op dat Ene Ding. Briljant toch? Mijn 'numbers game' strategie van '90 mislukte marketing-technieken - 10 gelukte' (lees hierover in mijn 1e blog), staat hier eigenlijk haaks op. Da's de aanpak van zoveel mogelijk proberen en gewoon gaan doen en afwachten waar 'ie valt. Vandaag koos ik voor de One Thing strategie. Gelet op de korte tijd die we nog hebben tot de theatershow Thank God It's Monday op 21 januari, is het zaak om alle energie te richten op datgene wat het meest succesvol is. Simpelweg omdat er geen tijd is om alles te doen. Dus, eerst maar eens goed nadenken. Waar zit de hefboom? Hoe kunnen we in korte tijd zoveel mogelijk mensen bereiken, met relatief weinig moeite. Die vraag als uitgangspunt. En dan met de basisgedachte van Berthold, dat elk probleem gewoon een uitnodiging is tot creativiteit. Na diverse brainstorm sessies, met zowel mijn nieuwe meebouwer Martine en vriend Demian, kwamen we op een mooi rijtje krachtige hefbomen:

  • het netwerk van de TalentFirst ondernemers nog meer meekrijgen
  • de massamedia, bijvoorbeeld in de ochtendshows
  • redactionele content, over januari als peilstok voor de rest van het jaar: nu is het moment om de toon te zetten
  • een deel van de kaarten gesponsord ter beschikking stellen, voor werkzoekenden zonder budget voor een kaartje
  • kaarten verkopen in pakketjes van 5 of 10, voor groepen collega's, vrienden, etc
  • gericht onze klanten benaderen, persoonlijk
Een mooie uitgedunde lijst, met stuk voor stuk potentie tot groot bereik en resultaat. De radio ochtendshows hebben mijn eerste focus. Ik denk gelijk terug aan hoe ik met mijn vriendin Antoinette ooit in de ochtendshow bij Giel ben terechtgekomen, om aandacht te vragen voor de Avond van de Overvloed (een feest voor het goede doel). Toen stonden we gewoon om 5 uur voor de deur met een fles champagne, en werden we doorgelaten... Eens kijken welke aanpak nu gaat werken.
Dit blog is er 1 in de serie van 21 blogs naar de theatershow Thank God It's Monday, op 21 januari 2019. Ben je er ook bij? Klik dan hier, het wordt geweldig! Wil je een seintje als ik een nieuwe blog post, laat dan hier je naam achter: