Werkgeluk auteurs over hun advies voor 2019 - TalentFirst
arrow_drop_up arrow_drop_down

Ik vroeg 100 'werkgeluk' auteurs naar hun advies voor 2019

en dit is wat ze zeiden....

Manfred Kets de Vries

Manfred Kets de Vries

Ask yourself what (during the last month) gives you energy—and what activities drains you—and act accordingly....

Greetings from snowy Stockholm....

Alexandra Smith

  • Beschouw doen wat je leuk vindt als een voorwaarde en niet als doel op zich. De neiging is om werk te kiezen dat je leuk vindt en daarna maar met de flow mee te gaan. Resultaat: je begint met wat je leuk vindt en reageert daarna vooral op wat er op je afkomt. En dat zijn ook dingen die vooral leuk voor een ander zijn (en niet per se voor jou). Laat dus doen wat je leuk vindt je drijfveer zijn, maar koppel er vervolgens je eigen doelen en to-do’s aan. Zo blijft het werk voor jezelf leuk: je kunt dan to-do’s afstrepen en je eigen behaalde doelen vieren terwijl je ook beter nee kunt zeggen tegen dat wat niet bij je eigen doelen past.
  • Laat je werk samenvallen met zo veel mogelijk van je persoonlijke waarden. Laat de dingen die jij belangrijk vindt en waarop jij je keuzes en gedrag baseert een leidraad zijn voor het werk dat je doet. Hoe meer je werk, je opdrachtgever of je werkgever niet overeenkomen met je persoonlijke waarden, hoe minder jij je thuis voelt bij dat werk of zelfs aversie ertegen voelt. Resultaat: je hebt minder plezier of bent zelfs ronduit ongelukkig.
  • Wees overal je authentieke zelf. De neiging is om je aan te passen aan wat je omgeving van je verwacht. De kunst is om hierbinnen zo veel mogelijk trouw te blijven aan wie je bent. Het resultaat mag er zijn: dat wat niet bij je past valt vanzelf af (winst!) en dat wat wel bij je past geeft je energie (nog meer winst). Daarbovenop weet iedereen waar je voor staat en wie je echt bent, waardoor je geen rol hoeft te spelen. Mensen voelen zich eerder bij je thuis en ook omgekeerd. 
Berthold Gunster

Berthold Gunster

  • Beschouw elk probleem als creatieve energie.
    Een probleem is niets anders dan de frustrerende ervaring dat een verlangen (nog) geen vorm gevonden heeft. Koester dit verlangen. Het is de bron van creativiteit; de onvermijdelijke noodzaak op zoek te gaan naar nieuwe mogelijkheden.
  • Wees egocentrisch als het gaat om je verlangens.
    Wat wil je? Wat wil je echt? Wat je dat ook echt? Of schuilt er nog een verlangen achter je verlangen? Durs hardop te zeggen wat je ten diepste wilt.
  • Wees altruistisch als het gaat het verwezenlijken van je verlangens.
    Wat verlangt de ander naar; je partner, collega, baas of (potentiele) klant? Wil de ander dat echt? Of schuilt er een verlangen achter dat verlangen? Durf ongegeneerd te onderzoeken waar de ander naar verlangt.
David de Kock

David de Kock

  • Van geluk najagen word je ongelukkig.
  • Je diepste angst is om je alleen te voelen (uit verbinding, er niet meer bijhoren). Volg een low-info-diet. Geen sociale media, geen nieuws, geen mobile telefoon etc. Dit maakt ruimte voor echt contact, echt gesprek, echte verbinding. Daar zit je geluk.
  • Snelheid werkt traag en traagheid snel. Een duurzaam gelukkig leven vereist een goede voorbereiding. 

Denise Hulst

Denise Hulst

  • Obedientia : Luister aandachtig met een open hart en geest of luister niet.
    Door met je volle aandacht aanwezig te zijn tijdens een gesprek of een vergadering waarbij je ook je oordelen en meningen parkeert, kun je beter de wijsheid die je gesprekspartners in pacht hebben, horen. Daarmee vergroot je je eigen werkplezier en dat van die ander. En waarschijnlijk win je een hoop tijd doordat je goed luistert.
  • Tip 2: Contact houden met je eigen bronnen van wijsheid
    Door te vertragen en naar binnen te keren hou je contact met je eigen interne bronnen van wijsheid. Juist in tijden van drukte helpt het om te vertragen. Stress vernauwt onze blik: we gaan over op de automatische piloot omdat we in tijden van nood teruggrijpen op dat wat we gewend zijn te doen. Door te vertragen ontstaat er weer rust en ruimte waardoor je andere oplossingen kunt bedenken en betere beslissingen kunt nemen.
Victor, Erik en Stephen Steijger

Viktor, Erik en Stephen Steijger

  • Als mindfulness ‘graag even niet’ een stortvloed van drukte voor onze mind betekent, waarom noemen we het dan geen mindlessness?
  • De balans bewaken tussen doe-modus en zijn-modus is geen nice-to-do. Het is regelrechte need-to-do om de ratrace te overleven.
  • Geen risico in je loopbaan is soms een nog groter risico.
  • ‘Als je je werk zelfs zou willen doen wanneer je ervoor zou moeten betalen, dan weet je dat je het goede werk gekozen hebt.’
  • Het abc van dagelijkse loopbaandilemma’s: kies ik voor vrijheid of zekerheid, mijn eigen weg of sociale druk, competentiekeurslijf of talentontwikkeling?

Paul Wormer

Paul Wormer

  • Mediteer. De beste manier om te verwerken en te ordenen wat je allemaal al weet of hebt meegemaakt. Ieders wijsheid is veel groter dan hij/zij geneigd is te denken, en mediteren helpt je te oogsten. Mediteren kost minder tijd dan het oplevert :)
  • Slaap genoeg en goed. Het belang van slaap voor vitaliteit en geluk wordt onderschat. Bereid een goede slaap voor door minimaal een half uur schermloos fijne dingen te doen
  • Bezoek minder congressen en netwerkbijeenkomsten. Ze kosten waanzinnig veel tijd, en de opbrengst is vaak gering. Je kunt beter duurzame dingen doen om je netwerk te onderhouden. Heb eens een goed één op één gesprek over zaken waar het écht om gaat.

Menno De Bree

Menno De Bree

  • Je bent net zo’n lul als je collega. Er wordt in organisaties veel gescholden op andere afdelingen. Die collega’s daar begrijpen het niet, zijn dom, denken niet na. Waarschijnlijk heb je gelijk. Maar denk alleen niet dat je anders bent. (Zie TEDx ‘Life for Beginners’, Menno de Bree)
  • Weiger te werken om met mensen die geen humor hebben. De aanwezigheid van humor is allerbelangrijkste om op te letten tijdens een sollicitatie. Als iemand een beetje schrander uit de ogen kijkt en goed is opgevoed, komt het, mits de baan niet al te specialistisch is, inhoudelijk gezien meestal wel goed. Maar humor is een redelijk schaars goed, en helaas het enig werkende tegengif voor het totaaltheater dat ‘werk’ heet. (Zie verder de column ‘sollicitatietips' in ‘Het Eeuwig Tekort’)
  • Wapen je tegen mannen met passies. De meeste mensen hebben hobbies. Na een zekere leeftijd worden dat, vooral bij mannen, ‘passies’. Vraag je altijd af waarom mensen zich groter voor moeten doen dan dat ze zijn. Want er zijn maar heel weinig mensen echt gepassioneerd, en het is sowieso maar de vraag of dat een goede zaak is. Gedenk Spinoza: ‘Alles was voortreffelijk is, is even moeilijk als zeldzaam.’ (Zie verder de column ‘mannen met passies’ in Het Eeuwig Tekort)

    Brainwash talk
    Essay Geluk en Werk
Hanneke Dijkman

Hanneke Dijkman

Gelukkiger

De eerste stap is om te streven naar het gelukkiger maken van anderen en van jezelf. Ik zie hoe mensen beginnen te stralen als ze vertellen hoe ze hebben bijgedragen aan het geluk van anderen. Wacht dus niet met zelf gelukkiger worden voordat je je op anderen richt.


Kracht en kwetsbaarheid

De tweede stap is om je kracht en je kwetsbaarheid te ontdekken. De paradox is dat je, juist door je kwetsbaarheid onder ogen te zien, je kracht kunt ontdekken en vergroten. Met die kracht maak je anderen en jezelf gelukkig(er).


Leren

Bewust en speels leren, dat is de derde stap naar werkgeluk. Wie in een steeds veranderende omgeving wil blijven werken aan het geluk van anderen en zichzelf, wil blijven leren. Doe je dat op een speelse manier, dan kun je alles wat je tegenkomt zien als een mogelijkheid om te leren. Leren kan op kennis, vaardigheden en op persoonlijkheid. Sommigen ‘ikken’ hebben een te grote rol in ons leven gekregen. De perfectionistische ik bijvoorbeeld. Leren om bijvoorbeeld een mildere ik meer ruimte te geven, kán op een speelse manier. We mogen vallen en opstaan, lachen en weer verder gaan!


Doelen

Doelen stellen én gelukkig zijn in het hier en nu, dat is de vierde stap naar werkgeluk. Kun je hier en nu, terwijl je deze woorden leest, je gelukkig voelen? Dat kan juist als je weet welke richting je op wilt. Mijn doel voor 2019 wordt om een boek te schrijven over werk- én levensgeluk. Een doe-boek. Geïntegreerd met mijn ervaringen als zenleraar. Zo’n doel geeft me richting en rust. Wat wordt jouw doel voor 2019?

Ron Rietjens

Ron Rietjens

  • Stop met klagen, zeg wat je wilt en vraag wat je nodig hebt. Veel managers denken dat klagen negatief is en een teken van weerstand. Zet jouw betrokkenheid en bezwaren om in een vraag en zorg dat je ook een managementfluisteraar wordt.
  • Stop met boos worden en kies voor een effectieve reactie, zodat jij krijgt wat je nodig hebt. Boos worden is veel te gemakkelijk voor de ander. Lees meer in het boek boos op de baas om een conflict te gebruiken zodat je de relatie versterkt en krijgt wat jij wilt.
  • Stop met activiteiten waar je geen energie van krijgt. Er zijn anderen die daar wel energie van krijgen en gun hen om dat werk te doen. Zo komt iedereen van kramp naar kracht. Lees De zeven geheimen van tevreden medewerkers om ook te ontdekken hoe jij nog je werk kunt doen met al dat leiderschap om je heen.

Alien Verhoef

Alien Verhoef

Vergeet je droombaan!

Richt je ontspannen focus op de essentie ervan en op die momenten in je leven dat je deze essentie NU al leeft. Blijf vervolgens alert op wanneer je droombaan organisch op je pad komt, in welke vorm dan ook! Want wanneer je je aandacht heel bewust en ontspannen richt op de essenties van dat wat je wenst, dan trek je dat aan.

Rob Koops

Rob Koops

Mijn belangrijkste werkpleziertip is eigenlijk een heel eenvoudige: zet werkplezier op de agenda.

Letterlijk. Dus heb het er met elkaar over wat jou en je collega's werkplezier geeft. Want werkplezier heb je niet alleen maar samen.

Een handige driedeling als het gaat om plezier in je werk is daarbij:

  • waarmee wil je doorgaan in je werk?
  • waar wil je mee stoppen?
  • waar wil je mee beginnen?

Oh ja en zet kleine stapjes. Veel plezier! 

Carien Karsten

Carien Karsten

  • Bij frustratie: vraag je af wat is het tegengestelde? Voorbeeld: je baalt heel erg van je ex, welke leuke ervaring heb je ooit met hem gehad? Voor ex kun je collega invullen, baas etc.Ook mislukking, of fout. Zo blijf je daar niet in hangen.
  • Blijf gezellig. Bij stress krijg je kort lontje, word je kribbig. Zorg goed voor jezelf, waardoor je aardig kunt zijn voor een ander.
  • Experimenteer en blijf je zelf verrassen. Net dat ene stapje buiten je comfort-zone waardoor je nieuw dingen blijft ervaren en leren. Begin de dag met je open te stellen voor iets wat je niet had verwacht.
  • Werk samen.
  • Streef niet naar geluk, doe wat bij je past en waar je achter stat.

Dana Ploeger

Dana Ploeger

  • Werkgeluk zit ‘m erin dat je iets doet wat uit je hart komt. Als je iets graag doet, iets dat bij je past, dat klopt, dan kost het niet veel (negatieve) energie. Dus zoek werk dat je laat fladderen in je hoofd en hart, ook al roept iedereen om je heen anders. 

  • Werkgeluk komt op je pad als je niet alleen maar voor jezelf werkt, maar juist verbinding zoekt met anderen. Zelf merk ik dat bij de ontmoetingen die ik heb voor de levensverhalen, levenslessen en in memoriams die ik opteken. Als je dan even aangeraakt wordt door de levensthema’s van anderen, door de fouten en keuzes die mensen maken, dan kan je dat zelf ook weer op een ander spoor zetten. Laat je inspireren.

  • Bepaal het liefst voor 100% je eigen agenda, zeg nee tegen klussen die je tegenstaan en neem afscheid van opdrachtgevers die je slecht behandelen. Voel van tevoren goed aan of de opdracht die je moet doen ook bij je past. Hierdoor krijg je een werkkring met mensen die je energie geven. 

Pep Degens

Pep Degens

  • Durf geluksbesluiten te nemen. Dat zijn de zwaardere keuzes die je niet eerst gaat stukrekenen (heb ik dan nog genoeg geld? Waar haal ik de tijd vandaan om...?) maar die je neemt vanuit een diepere overtuiging die zo sterk bij jóu hoort dat je ze wellicht niemand uit kan leggen (noch hóeft uit te leggen)
  • Maak onderscheid tussen oppervlakkige deining en de diepere onderstroom van geluk ennricht vervolgens je energie op de laatste. Verbaas je er eerst gerust over hoeveel energie je nu nog stopt in deining; zaken die weliswaar urgentie en aandacht vragen maar niet over jouw duurzame geluk gaan.
  • Kies bewust voor groepen die jou geluk bevorderen. Als groepsdieren laten we graag zien bij wie we willen horen. We liken wat af! Gebruik dit in je voordeel en sluit je aan bij mensen waar je je mee verbonden voelt, word groepslid en gebruik hun energie om zelf ook gelukkiger te worden. En natuurlijk, verlaat die andere groepen!

Chris Grijns

Chris Grijns

Mijn tip voor mijzelf is ‘focussen op wat ik te bieden heb, en minder reageren op vragen van een ander’…

Marisa Garau

Marisa Garau

  • Mijn gouden tip voor het creëren en vasthouden van werk-geluk is je te realiseren dat je professioneel alleen tot bloei kunt komen in een omgeving die je de mogelijkheden geeft om te groeien en bloeien.
  • Ik krijg veel mailtjes van mensen die burnout hebben gekregen door hun werk, dan even thuis mogen uitrusten, waarna ze in een reïntegratietraject gestopt worden om zo snel mogelijk weer aan de slag te kunnen. In… precies dezelfde werkomgeving die hen juist ziek heeft gemaakt. Gek genoeg denkt iedereen (management, bedrijfsarts, de werknemer zelf) dat ze het probleem op deze manier kunnen fixen.
  • De meeste mensen vinden hun werk leuk, maar raken gestrest door de mensen waarmee ze moeten werken: nare collega’s, beslissingen van het management die niemand begrijpt en daardoor elke dag weer voor frustraties zorgen, open-plan kantoorinrichting waardoor je je niet kunt concentreren, werk dat afgerafeld moet worden omdat snelheid en kwantiteit belangrijker gevonden worden dan kwaliteit.
  • Werken in een onvruchtbare werkomgeving holt je emotioneel uit. Je kunt je wel voornemen dat je je na burnout niet meer gek laat maken… maar de ziekteverzuim-cijfers liegen er niet om. Na de eerste burnout volgt standaard een tweede, en vaak nog een derde burnout. Net zolang totdat je inziet dat je eenvoudigweg niet kunt functioneren — laat staan jezelf kunt ontplooien — in een ziekmakende werkomgeving.
  • Als je geluk in je werk zoekt, is het niet alleen belangrijk dat je iets doet wat je voldoening geeft, maar dat je dat ook doet met mensen die je waarderen en stimuleren.
  • Als je op dit moment geen plezier in je werk hebt (ook al vind je je werk an sich okay) dan raad ik je aan om niet te blijven hangen en langzaam maar zeker in de onvermijdelijke burnout te glijden. Heus, het wordt niet vanzelf beter. Ook niet in het nieuwe jaar. Houd op met jezelf voor de gek te houden en kom in actie. Ga op zoek naar een gezonde, stimulerende, inspirerende werkomgeving, of begin voor jezelf.
  • Wees mindful hoeveel impact je werk heeft op je gemoedstoestand, en hoe dit ook je gezin beïnvloedt. Als jij beter in je vel zit, dan ben je een leuker, aardiger en geduldiger mens met meer aandacht voor de mensen om je heen.

Veronique Kilian 

5 gouden tips voor werkgeluk
  • Geluk is een positieve emotie. Deze positieve emotie zorgt voor een kettingreactie in je Het zet de ramen open van je brein. Je gaat meer mogelijkheden zien en kansen aangrijpen.
  • Zorg dat je je geluksmakers kent die je helpen bij je positieve emotie te komen, op een duurzame manier. Dus geen verslavingen die je van kick naar kick brengen. Denk aan een activiteit die je in de flow brengt, of een goed gesprek waarin waardering en vertrouwen de boventoon voeren of even sporten. Creëer bewust je geluksmomenten.
  • Geluk is te trainen! Zoals je een spier kunt trainen om sterker te worden, kun je leren om de positieve emotie vast te houden en er een geluksstemming van te maken. Dat gaat je helpen beter met tegenslagen om te gaan.
  • Je kunt geluk trainen door geluksvaardigheden toe te passen en te leren. De hersenen hebben een negativiteits-bias, dat wil zeggen dat negatieve ervaringen of gedachten gemakkelijker aandacht geven. Door de geluksvaardigheden leer je effectiever en creatiever omgaan met (realistische) negativiteit.
  • Als je leert jezelf in een positieve vibe te houden, dan ga je steeds meer geluk aantrekken als een magneet. Je gaat floreren. Dit is de essentie van het FEEL-FLY-FLOURISH model waardoor werkgeluk rendeert.

De vier pijlers van werkgeluk

Of je nu bij een advocatenkantoor op de Zuidas werkt of bij de gemeente Noordenveld (ik mocht de afgelopen maanden lesgeven op beide plekken), overal willen mensen graag gelukkig zijn in hun werk. En het goede nieuws is: daar kun je zelf iets aan doen.


Ik heb dit niet van mijzelf. Mijn vrouw volgde een online cursus Happiness at Work van de Universiteit van Berkeley en bestookt me sindsdien dagelijks met haar kennis. In haar cursus stond het PERK-model centraal. PERK is een acroniem voor de vier pijlers onder ons werkgeluk: Purpose, Engagement, Resilience, Kindness (een hoger doel, betrokkenheid, veerkracht en vriendelijkheid).

  • Purpose draait erom dat jouw dagelijkse werkzaamheden passen bij jouw belangrijkste persoonlijke waarden. Je doet dingen waar je van houdt en in gelooft. Een favoriete casus van de mensen op Berkeley is het buitensportbedrijf Patagonia. Door de oprichter en de werknemers van dit bedrijf wordt veel belang gehecht aan natuurbescherming en gezinsleven. Dit vertaalt zich onder meer naar gebruik van duurzame materialen en kinderopvang bij de werkplek.
  • Engagement gaat over de emotionele betrokkenheid bij je werk. Volgens de Berkeley-docenten spelen drie elementen daarbij een hoofdrol. Allereerst: plezier. Bijvoorbeeld leuk contact met collega’s. Ten tweede: autonomie, de ruimte om zelf te beslissen over je agenda, je taken en je persoonlijke ontwikkeling. En als derde: de gelegenheid om werk te doen waar je in opgaat en niet telkens op de klok zit te kijken.
  • Resilience focust op de vraag of je kunt dealen met tegenvallers. Kun je ervan leren en je aanpassen aan nieuwe omstandigheden? Dit is essentieel voor je werkgeluk, volgens de Berkeley-mensen. Maar hoe vergroot je je persoonlijke veerkracht? Mindfulness blijkt te helpen. Leren om minder af te dwalen en meer met je gedachten bij je huidige activiteiten te zijn. Onderzoek van psychologen Matt Killingsworth en Daniel Gilbert liet enkele jaren geleden zien dat we ongeveer de helft van de tijd aan andere dingen denken dan aan de taak die we uitvoeren. Bovendien bleek dat dit afdwalen ons vaak somber maakt.
  • Kindness draait om vriendelijkheid tussen collega’s. Volgens Berkeley begint dat met ouderwetse beschaving. Respectvol met elkaar omgaan, spullen delen, goed luisteren naar elkaar, complimenten geven. Dat soort dingen. Wil je een stapje verder gaan, dan moet je jezelf oefenen in pro-sociaal gedrag: werken aan je empathie, compassie en dankbaarheid. Deze eigenschappen leiden niet alleen tot meer werkgeluk, maar ook tot betere samenwerking.

Interessant is dat iedereen aan wie mijn vrouw dit PERK-lijstje voorhoudt, zelf wel iets kan verzinnen om z’n werkgeluk te vergroten. Voor mij bleek punt drie echt belangrijk. Ik pieker veel te vaak tijdens en over mijn werk. Meer genieten van het moment is een vaardigheid waar ik aan ga werken. Ondanks aanvankelijke reserves wil ik dit jaar – eindelijk – eens meedoen aan een cursus mindfulness.


Ook interessant. Met het PERK-model in de hand snap je beter dat mensen prima gelukkig kunnen zijn in heel verschillende werkomgevingen. Veel van de punten op het lijstje draaien namelijk niet om de organisatie of je functie, maar om dingen waar je zelf de baas over bent. Wie doelbewust zoekt naar de positieve kanten van zijn werk, wie zelf beslissingen neemt over zijn loopbaan, wie bovendien niet te veel piekert en aardig is voor anderen, kan misschien wel overal gelukkig worden. Op de Zuidas en in Noordenveld.


Ben Tiggelaar (verschenen als column in NRC)

TalentFirst gebruikt cookies