Coaching Tips- 22 Coaching Tips Van TalentFirst

Coaching Tips! Van ons aan jou: 22 gratis personal branding tips.

Omarm het hokjesdenken

Je wordt toch wel in een hokje gestopt door anderen, ga daar maar vanuit. Maar je kunt zelf bepalen welk hokje! Door je heel gericht te gedragen, te uiten en herkenbaar te worden op de kenmerken van jouw eigen merkpersoonlijkheid, zorg je er actief voor dat mensen je op de juiste manier plaatsen. Want dat ze je zullen plaatsen is een gegeven. Laat dat niet aan het toeval over!

Herontdek je vanzelfsprekende talenten

De dingen waar jij goed in bent, zijn voor jou na een leven lang, de normaalste zaak van de wereld. Je hebt het niet eens meer door dat je beter dan de meeste anderen bent, in een aantal heel specifieke dingen. Omdat ze zo gewoon zijn. Toch zit daar waarschijnlijk jouw onderscheidend vermogen. Het is dus de kunst je weer bewust te worden van je vanzelfsprekende talenten. En grote kans dat je daar anderen voor nodig hebt, die heel helder van een afstandje zien, waar jij beter in bent dan anderen. Omdat ze het objectief kunnen vergelijken. Vraag het je vrienden maar eens, of je familie.

Laat bescheidenheid varen

Echt zoeken naar onderscheidend vermogen, vraagt dat je ook valse bescheidenheid los laat. Wat kun jij beter dan tienduizend anderen? Waar ben jij gewoon beter in dan de meeste mensen om je heen. Dat is ook gelijk wat je aan anderen te bieden hebt.

Onderzoek je waarden en drijfveren


Uiteindelijk zitten jouw sterke merkwaarden niet alleen in wat je doet, maar ook waarom je het doet. Jouw waarden en drijfveren zijn bepalend voor wie jij bent, en zullen dus een belangrijk onderdeel vormen van hoe jij een sterk en onderscheidende persoon met meerwaarde kunt zijn.

Je eigen aardigheden


Jouw eigenaardigheden zijn ook je eigen aardigheden. Juist waar je afwijkt van de massa heb je iets te bieden aan diezelfde massa. Heb je een gekke interesse, een aparte vaardigheid, een opvallende passie? Het kan evengoed een guilty pleasure zijn, iets waar je je eigenlijk een beetje voor schaamt, omdat het zo uitzonderlijk is. Misschien dat je daarmee juist iets te geks kunt creëren, wat voor anderen van waarde is, juist omdat het zo afwijkt.

Niet authentiek, vergeet het dan maar!

Neem niet als startpunt waar anderen op zitten te wachten, maar begin bij jezelf. Elk sterk merk, en ook elke sterke merkpersoonlijkheid is 100% authentiek. Het kan nooit echt aantrekkelijk zijn als het van buiten naar binnen is gecreëerd en niet echt klopt met de persoon. Dat houdt je niet vol, maar komt ook totaal niet over, zeker niet op de langere termijn.

Ga van wens naar werkelijkheid


Neem ook je dromen mee in het ontdekken van jouw merk. Ga van wens naar werkelijkheid, door actief te gaan staan voor waar je naar toe wilt en waar je van droomt. Voor de meeste mensen is het interessanter om te weten wat je gaat doen, dan wat je in het verlegen gedaan hebt. Van de toekomst kunnen ze met jou samen deel uit maken, het verleden is voorbij.

Stap uit je comfortzone


De magie bevindt zich buiten je comfort zone. Dat betekent dat je echt met lef dingen zult moeten doen, die je nog niet eerder deed, als je jezelf op een magische wijze magneetkracht wil aanmeten. Laat jezelf zien, daag jezelf uit en doe iets waar je een beetje zenuwachtig van wordt.

Bouw een unieke merkpersoonlijkheid

Jouw unieke merkpersoonlijkheid is een samenraapsel van alles wat je te bieden hebt. Je waarden en drijfveren, je gedrag, je persoonlijke leven, je dromen en ambities. Creëer een aanstekelijk plaatje, door uit de grote brei van kenmerken de meest aansprekende te kiezen, die op dit moment jou de lichtjes in je ogen geven.

Durf ‘werk in uitvoering’ te zijn


Weet dat het nooit af is. Jouw merk is 'werk in uitvoering' en zal dat altijd zijn. Het mag ook steeds scherper worden en veranderen. Durf te staan voor een individu in ontwikkeling, die nu al perfect is zoals ie is.

Wat je aandacht geeft, groeit.

Door aandacht te geven aan jouw zorgvuldig gekozen merkwaarden, versterk je ze voor jezelf en voor anderen. TalentBranding is ook voor jezelf een belangrijk middel om scherp te blijven op wie je bent en wie je wilt zijn. Het geeft je focus en laat groeien wat belangrijk voor je is.

Zie jezelf eerst als als product (of dienst)

Door naar jezelf te kijken als een product of dienst waar anderen waarde aan hechten, kun je de technieken van marketeers gaan toepassen. Jouw product of dienst wordt pas waardevol als anderen er weet van hebben en het bij de juiste mensen onder de aandacht komt.

Je bent meer dan je cv


Zie jezelf echter ook als meer dan je CV. Natuurlijk heb je van alles te bieden aan kennis, opleiding en ervaring, maar je bent toch veel meer? Neem het persoonlijke en emotionele van jouw persoon mee in je merk, net als succesvolle grootmerken dat doen. Leidt de aandacht van het functionele af, omdat het persoonlijke vele malen aantrekkelijker en onderscheidender is.

Kiezen of verliezen 
Het voelt een beetje gek om actief dingen los te laten en ervoor uit te komen dat je niet alles kan. Maar het is natuurlijk volstrekt logisch. Pas als je duidelijk weet en onderkent dat je van een heel aantal dingen niet bent, kun je krachtig gaan staan voor wat je wel bent! Het is kiezen of verliezen, want niemand kan overal goed in zijn.

Durf uniek te zijn

Je bent niet voor niets uniek. Wat jij te bieden hebt, in de combinatie van jouw bijzondere eigenschappen en talenten, heeft niemand anders. Jouw unieke aanbod is van waarde voor anderen en het is jouw morele verantwoordelijkheid om dat voor hen beschikbaar te maken.

Durf specifiek te zijn.

Wat ben je wel en wat niet. Welk specifieke aanbod is van de grootste waarde? Durf specifiek te zijn, los van de angst om kansen te missen buiten jouw specifieke gebied. Hoe scherper jij bent, hoe groter je waarde.

Anders kijken naar je toegevoegde waarde


Met elk moment, elke week, maand, jaar dat jij het langer uitstelt om jouw unieke aanbod te gaan leven, is precies de tijd waarin je het anderen misgunt om van jouw aanbod te profiteren. Doe het niet voor jezelf, maar leef jouw unieke merk voor de mensen voor wie jij van onschatbare waarde kan zijn.

Van functionaris naar persoonlijkheid

De kans is groot dat jij, net als iedereen, gevallen bent voor een aantal sterk in de markt gezette merken. Nog groter de kans dat dat niet alleen op basis van de ratio is gebeurd. Marketeers zijn er meester in om emotie aan een merk te koppelen, waardoor het sympathie en merkvoorkeur genereert. Het bruine suikerdrankje met koolzuurprikkels staat voor familie, gezelligheid, kerstmis en feelgood. De gympies en trainingspakken staan voor ‘just do it!’ en boven jezelf uitstijgen. 
Leer van marketeers: Zorg dat je jezelf op meer dan alleen het functionele in de markt zet en ga van functionaris naar persoonlijkheid.

Benut diverse communicatiekanalen

Als jouw boodschap op meerdere manieren bij de ontvanger komt, wordt de inhoud ervan versterkt. Zorg dat je verhaal op alle plekken met elkaar overeenkomt. Je CV, je social media, je elevator pitch en hoe je je gedraagt, moet met elkaar in lijn zijn.

De kracht van herhaling.
Wees niet bang om jezelf te herhalen. Een goed gecommuniceerde boodschap wordt eindeloos en consistent herhaald, om optimaal effect te hebben. Is het je al opgevallen dat succesvolle marketingcampagnes soms decennialang dezelfde boodschap blijven herhalen? Daar is een goede reden voor.

Congruent gedrag vergroot je geloofwaardigheid.

Alle personal branding tips vallen in het niet, als je gedrag er niet congruent mee is. Je kunt nog zo hard aan je personal brand werken, doordacht en consistent een specifieke boodschap communiceren, maar als je vervolgens gedrag vertoont wat daarmee niet in overeenstemming is, wordt het niets met je geloofwaardigheid. Gedrag is de lakmoesproef.

Get a life!


De laatste personal branding les is ook gelijk de kortste: Get A Life. Zorg dat je je bezig houdt met de dingen waar je mee bezig wilt zijn. Zodat mensen er over gaan praten, je acties online terug te vinden zijn en je kunt vertellen over je ‘in real life’ acties. Actie wint het van de verhalen. Resultaten als bewijs, zijn door geen marketingstrategie te overtreffen. Met als bijkomend voordeel, dat je er ook nog een een heel leuk leven door krijgt!

Laten we praten!

En ontdekken hoe we voor jou het beste traject op maat kunnen samenstellen, passend bij jouw wensen en eisen

Contactformulier

[gravityforms id="19" title="false"]