Afvallen zoals Napoleon Hill het zou doen
arrow_drop_up arrow_drop_down
5 februari 2010 

Afvallen zoals Napoleon Hill het zou doen

Ik houd van uitdagingen, die zetten me aan tot actie.

Een uitdaging gekoppeld aan een intrinsiek verlangen of droom werkt bij mij magisch!

Sinds een paar weken realiseer ik me dat 10 kilo lichter zijn, of eigenlijk op het gewicht uitkomen wat bij me paste toen ik 20 was (voordat mijn studententijd begon), niets minder is dan een volwaardige droom of verlangen. Dat is iets waar ik gewoon heel erg naar uit zie, en tegelijkertijd ook heel erg (onderhuids en subtiel) ontevreden over ben in mijn huidige leven. Dat vertaalt zich in minder zelfvertrouwen, minder lekker in mijn vel zitten, minder blij zijn als ik in de spiegel kijk, minder fit zijn, minder aantrekkelijk voelen, minder spontaan zijn naar anderen, minder comfortabel zijn op het strand of zwembad, minder lol en plezier hebben. En dus, minder uit mijn leven halen dan mogelijk. Ineens werd het me helemaal duidelijk dat die 10 of 12 kilo teveel gewicht die ik met me meesleep, eigenlijk een hele grote invloed hebben op mij en mijn bestaan.

Napoleon Hill

Sinds ik me dat heb gerealiseerd ben ik vol gedoken in het terugbrengen van mijn gewicht naar de default stand van onder de 90 kilo. Met een vastberaden doelgerichtheid zoals Napoleon Hill het in zijn onvolprezen boek ‘Think & Grow Rich’ beschreven heeft. Door het zo precies te voelen zoals ik het boven beschreven heb, is er in mijn hoofd een soort hefboom in werking getreden, waardoor ik eigenlijk geen enkele twijfel heb dat het te doen is en dat het mij gaat lukken. Dat helpt me om dat wat ervoor gedaan moet worden – want het gaat natuurlijk zeker niet vanzelf – met speels gemak klaar te spelen. Omdat het niet meer gaat om wat ik moet doen, maar het gaat om waarom ik het doe. Omdat ik me intens verbonden heb met het wenkend perspectief van het lichaam wat bij me past. En net zo intens beleef wat het nu en in de toekomst voor me betekent als ik daar niets aan doe. Ik moet zeggen dat dat een geweldige beleving is, nu al, zonder dat het resultaat is geboekt. Zoals gezegd weet ik dat er het een en ander voor moet doen.

Wat ik tot nu toe doe is:

  • Ik drink geen alcohol meer vanaf 1 januari (2 glaasjes uitgezonderd ergens begin januari). Het grappige is dat ik hiermee was gestopt voordat ik me dit verlangen realiseerde. Een mooie bijkomstigheid.
  • Ik beperk het snaaien en snoepen tot een minimum.
  • Ik gebruik geen suiker meer in koffie en thee (ook geen honing)
  • Op aanraden van mijn collega Ilonka heb ik gevisualiseerd hoeveel 10 kilo eigenlijk is, met tien pakken suiker (zwaar!!). Dat geeft een mooi hefboomeffect. Dat wil ik dus niet meer dagelijks mee hoeven slepen!
  • Ik heb mijn afvaldroom gedeeld met mijn collega’s tijdens ons weekend in Portugal. Sowieso deel ik het met steeds meer mensen, want het helpt! Het belangrijkste effect is op mezelf, dat ik er steeds meer vol in ga staan. Fascinerend vind ik het feit dat het toch een niet echt ‘cool’ ding is voor mensen. Ik merk nu ineens hoe subtiel de invloed van mensen om je heen kan zijn. Vooral mensen die zelf ook net iets te zwaar zijn, kunnen soms heel indirect afwijzend of terughoudend reageren (zou zomaar iets met eigen onzekerheid te maken kunnen hebben). Ik laat dit vrij makkelijk van me afglijden, tenslotte ben ik op een missie!
  • Sinds drie weken doe ik drie keer per week Bikram Yoga. Dat is een vrij fysiek zware 90 minuten durende yoga in een ruimte die 40 graden is. Doel is om soepeler te worden en afvalstoffen uit te stoten. Je valt er ook van af. Het is een nieuwe ervaring, pittig, maar zeer bevredigend. Een hele nieuwe manier van met je lichaam bezig zijn.
  • Ook loop ik een paar keer per week hard. Niet al te lang, drie kwartier ongeveer, en dat gaat eigenlijk heel lekker.
  • Ik heb een online Mentaal Dieet Plan aangeschaft, getriggerd door het feit dat het zich voornamelijk tussen je oren afspeelt hoe en wat en waarom je eet. Het heeft me een aantal mooie inzichten opgeleverd.

Praktische tips

  • veel water drinken helpt, en dan niet in glazen maar in een paar halve liter flesjes per dag. Bijvoorbeeld net voordat je gaat eten, wat je hongergevoel minder maakt.
  • meerdere malen per dag kleine maaltijden, dus bijvoorbeeld zowel om 11 uur als om 2 uur één broodje, in plaats van een complete lunch om half één.
  • tijdens het eten pas een volgende hap nemen als je mond leeg is. Zo’n open deur, maar ik betrap mezelf er continu op.
  • het verschil tussen vetten, koolhydraten en eiwitten en het geheim van eiwit als brandstof als je wilt afvallen
  • Ook ben ik de online cursus van Psychologie Magazine ‘Denk je slank’ gestart. Ben ook hier vooral getriggerd in het mentale aspect. Hoe kun je je gedachten sturen om je eetgedrag te veranderen. Want uiteindelijk is dat toch wat je dikt maakt en houdt: wat en hoe je eet. Of zoals een trainer bij Tony Robbins ooit zei: ‘The problem is that this whole (wees naar z’n mond) bigger is than that whole (wees naar z’n achterste). 😉
  • Daarnaast heb ik me aangemeld voor het 1 kilo per week dieet van Dr. Frank, wat een enorme hit blijkt te zijn met 177.000 mensen die meedoen (en 2 tot 3000 per dag erbij). Ook bij hem draait het om eiwitten als sleutel. Ik vind het een vertrouwenwekkend verhaal en laat me er graag door inspireren.

Uit alle dingen die ik oppik en aan deelneem vorm ik mijn eigen proces. Met vastberaden doelgerichtheid. Want wat je je kunt indenken en waar je in kunt geloven kun je bereiken, zegt Napoleon Hill. En ik zie uit naar de resultaten!

Over de schrijver
Huub is oprichter van TalentFirst, spreker en best selling auteur van 9 boeken. Vindt zijn werk zelf zo leuk dat hij dat anderen ook van harte gunt en daar heeft ie dus zijn werk van gemaakt... Is er in 18 jaar elk jaar weer in geslaagd om zichzelf opnieuw uit te vinden en zijn droombaan opnieuw vorm te geven
Ca

Door

Ca

op 6 February 2010

Mooi geschreven, Huub.
En ik weet zeker dat het je gaat lukken!! Ca

Paul

Door

Paul

op 6 February 2010

Volgens mij ben je helemaal klaar voor mijn sessie Personal Training! Paul

オテモヤン
Carolien Oosterhoff

Door

Carolien Oosterhoff

op 8 February 2010

Hoi Huub,

Het is niet alleen inspirerend om te lezen; het zet me werkelijk aan het denken. Nu ben ik op een aantal aspecten na al een redelijke healthfreak en toch heb ik volgens de weegschaal nog steeds teveel 'bodyfat'. Mijn gewicht is om precies te zijn 70.8 en ik heb damesmaat 38-40. Dus eigenlijk zou ik niets hebben om ontevreden over te zijn. Toch baart me dat vetpercentage zorgen: 33.6%. En dat is echt teveel. Het zit rond mijn buik en dus om mijn vitale organen. En dat is niet goed. Je blog inspireert me om opnieuw te gaan kijken naar hoe en wat ik eet. Ik heb door jouw blog nu ook een voornemen. Ik wil mijn gewicht ook nog iets naar beneden en wil vooral het vetpercentage naar beneden halen. Aan de slag dus met mijn plan van aanpak. Mijn hardlooptraining zal ik 2 x per week veranderen in langzamer lopen en meer duurlopen. Dat verbrandt nogal wat. Will keep you posted. En super dat jij er al 3 kwijt bent! Ik ga je volgen (letterlijk en figuurlijk!)

Carolien Oosterhoff

Anoniem

Door

Anoniem

op 13 May 2010

Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

Janneke

Door

Janneke

op 26 August 2011

Op Yoga Amsterdam vind je een overzicht van Yogascholen in Amsterdam. Ik heb gehoord dat bikramyoga niet voor iedereen even veilig is!

Reactie plaatsen

TalentFirst gebruikt cookies