Een voicemail van Johan Cruijff!!
Een voicemail van Johan Cruijff!!
02 mei 2011 
in Dromen
1 min. leestijd

Een voicemail van Johan Cruijff!!

Een onverwacht bericht van Johan Cruijff op mijn voicemail (luister hieronder), na m’n navolgende column in de Telegraaf van afgelopen zaterdag:

Cruijff’s droombaan (snelcursus)

De beroemde nummer 14 heeft met zijn carrièrestap een probleem, wat voor veel mensen herkenbaar is: hoe blijf je trouw aan je eigen talenten, terwijl er een breder beroep op je wordt gedaan? Een snelcursus voor Johan en voor wie zich in hem herkent.

Cruijff is een unieke persoon met vele talenten en bijzondere kwaliteiten. Hij is één van de sterkste ‘personal brands’ van Nederland. De enige persoon die een eigen taal op zijn naam heeft staan! Ik voer zijn voorbeeld daarom graag op in mijn lezingen over ‘personal branding’. De merkwaarden ‘authentiek’, ‘eigenwijs’ en ‘autoriteit’ komen dan altijd vrij makkelijk uit het publiek naar voren. Zijn kennis en ervaring als voetballer, trainer en voetbalanalist zijn ook onbetwist.

Nu krijgt Johan de positie van bestuurder in zijn schoenen geschoven. Een functie die veel minder bij hem voor de hand ligt. Je voelt aan je klompen dat het geen perfecte match is als Johan teveel moet overleggen, afstemmen en politiek moet zijn. Toch wordt nu op hem, in het heetst van de strijd, een beroep gedaan om een dergelijke functie te gaan invullen.
Ongevraagd adviseer ik hem de volgende drie dingen te doen, die jij ook kunt toepassen als men andere dingen van je vraagt dan datgene wat bij je past:

Talenten en drijfveren

Realiseer je glashelder wat je talenten en drijfveren zijn. Voor iemand met de  levenservaring en zelfkennis van Johan is dat geen probleem. Anderen zullen hier wellicht nog wat onderzoek naar moeten doen om een goed inzicht in sterke en zwakke kanten te hebben. Weet wat je te bieden hebt!
Wees vervolgens 100% trouw aan dat wat jij te bieden hebt, zonder water bij de wijn te doen in een nieuwe (aangeboden) functie, hoe verleidelijk ook. Als de match met de nieuwe baan niet 100% is, neem er dan mentaal afstand van.
Praat vervolgens helemaal niet meer over de vacante functie, maar vertel de mensen om je heen stelselmatig wat jij te bieden hebt, waar jouw kracht ligt en wat je daarmee kunt brengen. Je kunt dit uitbreiden door te vertellen waar je niet goed in bent en waar je dus niet op ingezet moet worden.

Help het lot

Als je dit drie stappen plan uitvoert, zul je zien dat anderen voor jou bedenken dat de baan in kwestie niet het beste idee is. In de daardoor ontstane ruimte, ontstaat het beeld van de ideale functie die wel bij je past. Misschien moet je het lot een beetje helpen door een nieuwe functie te bedenken die perfect past.

Ik ben benieuwd wat de echte droombaan van Johan bij Ajax wordt!

BREKEND! Luister hier naar het voicemailbericht van Johan, n.a.v. deze column!

Over de schrijver
Huub is oprichter van TalentFirst, spreker en best selling auteur van 10 boeken. Vindt zijn werk zelf zo leuk dat hij dat anderen ook van harte gunt en daar heeft ie dus zijn werk van gemaakt... Is er in 20 jaar elk jaar weer in geslaagd om zichzelf opnieuw uit te vinden en zijn droombaan opnieuw vorm te geven
Mark
Door

Mark

op 02 May 2011

Pas maar op dat je Cruijff niet op je dak krijgt omdat je zijn naam gebruikt voor je eigen marketing. Hij bewaakt het merk 'Cruijff' erg goed :-)

anton
Door

anton

op 02 May 2011

Echt HEEEEEEEL dom! Heb mij ook direct afgemeld!!!

Leonhard Schnorrenberg
Door

Leonhard Schnorrenberg

op 02 May 2011

Leuk verzonnen Huub ... toch plaats ik een groot vraagteken of dit nu ´zinvol authentiek´ is om jouw werk onder de aandacht te brengen. Volgens mij heb je dit nodig. TalentFirst is toch een prima ´Branding´ met veel potentie om op eigen kracht marketing te kunnen doen.

Anoniem
Door

Anoniem

op 02 May 2011

... correctie: Moet heten: Volgens mij heb je dit nodig!

Leonhard Schnorrenberg
Door

Leonhard Schnorrenberg

op 02 May 2011

... correctie:
Moet heten: Volgens mij het je dit NIET nodig. Sorry voor de verwarring.

joy
Door

joy

op 03 May 2011

Beste Huub,

Goed dat je laat zien dat jouw visie&content voor een ieder toegankelijk is en wie dan ook in welke fase dan ook een grotere stap verder kan helpen.
Wij kunnen allemaal van elkaar leren ook met JC.

Groetjes van Joy Bindraban!!

Reactie plaatsen