Elke dag actie (maar wat?)
Elke dag actie (maar wat?)
04 oktober 2011 
2 min. leestijd

Elke dag actie (maar wat?)

Ik ben druk met het schrijven aan mijn nieuwe boek, ‘de Z(Z)P-er als merk’, wat over enkele weken uitkomt. In dit boek deel ik één van mijn belangrijkste overtuigingen ten aanzien van ondernemerschap. En dat is dat elke dag actie, je uiteindelijk succesvol maakt. Wanneer jij jouw deel doet en met gestructureerde, gepassioneerde discipline elke dag minimaal één ding doet in de richting van jouw droombaan of droombestaan, dan zul je daar gegarandeerd steeds dichterbij komen. Dat is de snelste en enige weg naar succes.Daar ben ik echt van overtuigd.

Actie

De eerste actie die je moet ondernemen, is ontdekken wat jij te bieden hebt. Zelfonderzoek is de eerste stap. Maar zelfonderzoek zonder actie is niet effectief en zonde van je tijd. Je moet uiteindelijk in actie, naar buiten….

Wil je, om het boek nog beter te maken, met me meedenken welke acties je allemaal kunt ondernemen? Je kunt natuurlijk het beste bezig zijn met uitvoerend werk. Hiermee creëer je waarde voor je klanten. Door een topprestatie neer te zetten, zullen je tevreden klanten met je mee gaan denken en als ambassadeurs je helpen om vervolgopdrachten te krijgen en duurzaam inzetbaar te zijn.

Wanneer je even zonder een klus zit, gebruik je alle tijd om te zaaien. Een goede manier om mensen te laten zien wat je kan, is om het gewoon te gaan doen. Desnoods onbetaald, in de vorm van een pilot, een stage of een vriendendienst.

Tijd vrijmaken

Of je nou wel of niet een betaalde klus hebt, je zult tegelijkertijd tijd vrij moeten maken om te zaaien om later te kunnen oogsten. Je dagelijkse acties die gericht zijn op het stevig neerzetten van wat jij te bieden hebt, zullen op termijn resultaat opleveren. Uit onderstaande lijst kun je inspiratie halen om elke dag in actie te komen.

Communicatie:

Offline:

  • visitekaartjes
  • persoonlijk profiel 
  • een onweerstaanbaar cv
  • een eigen folder of flyer
  • een op jouw merk-template gebaseerde voicemail boodschap
  • een bestickering van je auto maken
  • je kleding aanpassen
  • een aangepaste inrichting van je werkplek
  • een bewust gekozen ontmoetingsplek creëren
  • een bij jou passend marketing gadget bedenken
  • een eenmalig of terugkerend event creëren

Online:

  • persoonlijke website(s)
  • eigen blog
  • webinars organiseren
  • een aangepaste email handtekening
  • je LinkedIn profiel
  • twitteren vanuit je personal branding
  • een periodieke nieuwsbrief versturen, bijvoorbeeld eens per maand, of per week
  • persbericht versturen bij een bijzondere mijlpaal
  • een Google Adwords campagne
  • zoekmachine optimalisatie
  • een QR-code maken, die verwijst naar je website

Public relations:

  • een persbestand aanleggen
  • radio en televisie contact leggen
  • gericht artikelen schrijven en aanbieden
  • een column schrijven, bijvoorbeeld voor een vakblad of voor een online podium

Kennis verzamelen en delen:

  • een rss feeds inrichten
  • mensen interviewen en bestuderen
  • trainingen meedoen
  • seminars bezoeken
  • intervisie meedoen en/of organiseren
  • presentaties maken en op slideshare delen
  • filmpjes maken op YouTube
  • presentaties geven
  • gastbloggen op blogs van anderen
  • reageren op blogs van anderen
  • nieuws lezen en van comments voorzien en doorsturen
  • best practises beschrijven, wat je doet voor je klanten
  • onderzoekjes doen en publiceren
  • je kennis vastleggen (en uitbreiden), door boeken te schrijven
  • een ebook maken
  • online kennisproducten maken

Contacten opdoen en onderhouden

  • evalueren met klanten en oud-klanten
  • klantensysteem aanleggen (CRM)
  • klantencontactplan maken
  • klantenbijeenkomst organiseren
  • potentiële klanten in kaart brengen en benaderen
  • vak-gerelateerde contacten
  • samenwerkingspartners bedenken en contact mee leggen
  • collega’s (die t zelfde doen)
  • collega’s Z(Z)P-er (die iets anders doen, voor de gezelligheid)
  • netwerkavonden bezoeken
  • in bestuur plaats nemen van clubs
Over de schrijver
Huub is oprichter van TalentFirst, spreker en best selling auteur van 10 boeken. Vindt zijn werk zelf zo leuk dat hij dat anderen ook van harte gunt en daar heeft ie dus zijn werk van gemaakt... Is er in 20 jaar elk jaar weer in geslaagd om zichzelf opnieuw uit te vinden en zijn droombaan opnieuw vorm te geven
Sonja Epping
Door

Sonja Epping

op 04 Oct 2011

Dag Huub,
Ik vind een mooie aansprekende foto van jezelf (en wellicht van je diensten) belangrijk.
Vr.groet en veel succes.
Sonja Epping

Sonja Epping
Door

Sonja Epping

op 04 Oct 2011

Reageren op updates of ander belangrijk nieuws van je contacten.

Peter Bardoul
Door

Peter Bardoul

op 05 Oct 2011

Ontwikkel een professionele huisstijl inclusief logo, die uitstraalt waar jij voor staat.
Peter Bardoul

Jasper hollenbeek brouwer
Door

Jasper hollenbeek brouwer

op 05 Oct 2011

Dag Huub,

De aanvulling die ik heb is om klanten te vragen om 'testimonials' op film. In deze testimonials kunnen ze in 30 seconden hun (positieve) ervaring met je vertellen.

Succes verder!
Jasper Hollenbeek Brouwer
P.s. heb ik mooi je tip: 'reageren op blogs van anderen' in de praktijk gebracht :)

Tara's Dolce Vita
Door

Tara's Dolce Vita

op 12 Oct 2011

De lijst is al heel lang zou ik zo zeggen, maar misschien heb ik toch nog 1 aanvulling, namelijk:

Een goede foto van jezelf laten maken door een fotograaf (of door een vriend / familielid die een beetje kan fotograferen).
Deze foto kun je zowel op je website als op Linkedin gebruiken.

Reactie plaatsen