TalentFirst gebruikt cookies

fourhourworkweek

Business is pleasure

Business is pleasure
Mijn 40 lessen uit tien jaar ondernemerschap

Sinds ik als ondernemer begon in 2000 heb ik heel wat geleerd. Soms door te proberen, soms door keihard onderuit te gaan, vaak door gaandeweg te ervaren. Profiteer van mijn leerproces, en versnel je eigen ontwikkeling, met mijn 40 lessen uit tien jaar ondernemerschap.
Laat je inspireren door mensen die meer succes hebben dan jij.

Zoek ze op, interview ze, volg ze online, ontmoet ze, onderzoek ze.
Geef jaloezie geen kans, maar stel de vragen:
Wat doen ze wat ik ook wil en kan?
Wat kan ik van ze leren?
Wat heb ik hen te bieden zodat ze mij willen helpen?
Wat hebben ze wat jij niet wilt? Wat is het verschil?

Leidt een leven lang leren door het volgen van trainingen, lezen van boeken, volgen van seminars.

Be the change. Wees het goede voorbeeld voor je klanten: volg je droom en zet deze om in concrete resultaten.

Fun is a currency. Minstens zo belangrijk als geld.

Gedrag is de belangrijkste vorm van personal branding. En het is ook nog het lastigst te veranderen.
Als gedrag iets anders communiceert dan je website, folder, elevator pitch, visitekaartje, CV en sociale media, wint je gedrag.
Wees authentiek, neem jezelf als uitgangspunt. Da’s wel zo makkelijk.

Versnel je personal branding met de boekfactor:
Eén boek: factor 2
Een goed boek: factor 5
Een goed verkopend boek: factor 6.
Meerdere goed verkopende boeken: 8
Bestseller auteur (> 10.000 per boek): factor 10

Televisie is de killer app voor promotie. Wat op televisie komt kan geen rotzooi zijn.
Mijn optredens in ‘De Nieuwe Moscowitcz’ (in 2005), bij Jort K en DWDD  beinvloedde de perceptie van veel mensen onevenredig positief. Wel terecht overigens.

Radio is een goede tweede. Vooral als het een zender betreft die wordt beluisterd.
Mijn wekelijkse bijdrage als BNR carrierecoach heeft me veel gebracht.

Dromen zijn bedrog, behalve die waar je werk van maakt. Ze zijn jouw kadootjes aan de wereld.

Blijf je onderweg afvragen of je droom nog echt je droom is. Zo niet, durf het los te laten.
Tien jaar geleden droomde ik ervan CEO van een groot bedrijf te worden, met veel personeel in dienst. Brrrr.

Schrijf je doelen, dromen en verlangens op. Lees het regelmatig terug en verbind je met de realisatie ervan. Het is fascinerend hoeveel er uit is gekomen van de dromen die ik vijf jaar geleden opschreef tijdens het ‘Bal der Beloften

Richt je met je personal branding en marketing niet alleen naar buiten, maar ook op je collega’s. Zij zijn minstens net zo belangrijk voor je succes als de buitenwereld.

Het is nooit te vroeg voor actie.

Bereid je voor. Minacht de automatische piloot. Daar storten vliegtuigen mee neer.

Ontwikkel de vaardigheden van slimmer werken. Besteed uit wat je niet zelf kunt of wilt doen. Vraag hulp. Ik heb zoveel gehad aan Getting Things Done, Lifehacking.nl en The Four Hour Workweek.

Wordt steeds beter in het onderwerp van je passie. Vernieuw alleen wat vernieuwd moet worden. Behoud, verdiep en ontwikkel wat goed is.

Zorg voor een werkplek waar jij als allereerste blij van wordt. Je klanten komen af en toe langs, jij zit er het meest. Onze locaties zitten om die reden op plekken midden in de stad, op de prachtigste en gezelligste plekken.

Volg je intuitie in samenwerking. Als het – zeker na enige tijd – niet helemaal lekker voelt, neem dan weer afscheid van elkaar. Blijf trouw aan jezelf. Daar heb ik nooit spijt van gekregen.

Zorg dat je in de pers komt. Bedenk hoe wat jij doet de moeite waard is om over te schrijven. Wordt vrienden met de schrijvende pers. Neem gerust wat risico.

Een column in een medium waar je klanten voor warm lopen is een aanrader.
Als je van schrijven houdt.
Mijn Telegraaf columns zijn een vaste marketing tool voor me, waarvoor ik zonodig alles op zij zet. Ik schreef lastminute columns met mijn kids in de speeltuin of in een internetcafe op vakantie in Marokko.

Zorg dat je grip krijgt op je financien. Zoek er hulp bij als het niet je ding is.
Wat je factureert minus je kosten is wat je overhoudt. Best belangrijk.
Onderzoek je ‘financial footprint’. Geloof je echt in overvloed?

Deel je dromen met anderen. Ze gaan er echt niet mee vandoor, want ze hebben niet dezelfde passie. Ze hebben wellicht wel goede ideeen, contacten en tips voor je.

Factureer!
Weggeven is goed, maar de kans is groot dat je meer waarde toevoegt als iemand er ook echt geld voor over heeft. Waar je de meeste waarde toevoegt kun je het meest factureren.

Optimaliseer de waarde die je kunt leveren. Denk als je klant. Wat heb je nog meer waar ze wat aan heeft? Het is je morele plicht het optimale aan te bieden. Laat de keuze aan de klant. Lever meer dan je klant verwacht.

Evalueer met je klant. Luister echt en leer ervan.

Je eigen ontwikkeling is een investering geen kostenpost.
Ik investeerde veel en met plezier in inspirerende trips om mensen te ontmoeten, seminars te bezoeken, onderzoek te doen, boeken te schrijven. Geen seconde spijt van.

Live your talents.
Doe waar je goed in bent.
Ik ben geen coach, ben er veel te ongeduldig voor. Toch heb ik regelmatig gecoachd.
Het werkt niet voor mij en zeker niet voor de klant.
Niet doen.

Klassiek adverteren werkt nauwelijks.
Ik gaf een paar keer duizenden euro’s uit, met nagenoeg geen respons.
Ga voor inhoudelijke artikelen in de pers, of voor lezersacties.

Creeer fans. Investeer in je relatie met hen. Geef en creeer waarde.

Zorg voor harde afspraken op papier in langere samenwerkingen. Vrijblijvendheid is de hond in de pot en ondermijnt het succes.

Voor je verkoop geldt dat wat je zaait je zult oogsten.
Als je niet zaait, wiedt en onderhoudt blijft je tuintje kaal of overheerst het onkruid.
Werk en prive zijn één. Business is pleasure.
Schroom niet om je partner, vrienden en kennissen voor je business te benutten.
Schroom ook niet om je business voor je partner, vrienden en kennissen te benutten.

Hire for attitude, train for skills. De klik met de mensen die je inhuurt is cruciaal.

Besteed uit wat als werk voelt.
Doe niet waar je niet goed in bent.
Anderen doen dat met veel plezier.
Ik ben zo blij met hulp op financien, projectmanagement, acquisitie, relatieonderhoud, PR en personal brandmanagement.

Neem af en toe een paar dagen afstand. Trek je eens terug in de bossen, in een huisje, aan zee. Ik koos voor Costa Rica, Diever, Amerika. Heerlijk en cruciale momenten in mijn ontwikkeling.

Schakel een mentor of een coach in voor gebieden waar je wilt leren. Ik had en heb ze op de volgende gebieden: ondernemen, schrijven, marketing, internet, Mac, GTD, spreken, seminars geven, financien en groot denken.

Zorg voor de juiste peer-group. De mensen om je heen bepalen je plafond. Kies de juiste. En neem afscheid van de verkeerde.

Zorg goed voor jezelf. Een gezonde geest in een gezond lichaam is niet voor niets een cliché. Houd je lichamelijke fitheid op niveau.

Beperk vergaderen tot een minimum.
Zeker als je er, zoals ik, zo weinig geduld voor hebt.

Zorg voor je eigen dreamteam, bestaand uit mensen met dezelfde passie maar aanvullende talenten.

Werk op een Mac. En beheers de finesses ervan.

Tim Ferriss on dreamjobs and the 4 hour work week

Tim Ferriss on dreamjobs and the 4 hour work week


Spending almost 25% of a whole work week with Timothy Ferriss (45 minutes in his case, since he’s the author of the highly inspirational book ‘Four Hour Work week), was a complete privilege!

I was happy to find out that we’re on the same site when it comes to the concept of work. Although sometimes misunderstood on this, Tim is not aiming for people to quit working or be inactive, he’s very passionate to help people maximizing the time and energy they spend on the things they love. And that can be work as well!

Tim hates to see that so many talented and valuable people waste their time on things they dislike, but which they think they need to do in order to secure finances. His contribution – with the book and blog – is to teach many short cuts and tricks to prevent work for work’s sake and free time to do what you love.

In the interview, Tim gives an interesting insights in how he organizes his own life. Listen to his dreamlining charts for the next months and more distant future. He shares some topics from his new book, an exciting hacker’s guide to the human body (Becoming Super Human) that will be published autumn 2010.
He also shares his thoughts on the projects on education, both in the U.S. and abroad, in which he is involved, in association with www.roomtoread.org and www.donorschoose.org

Listen yourself to the full audio file of the interview here

Thanks to Tim, and to Boris and Patrick of The Next Web to give me this opportunity!
(I enjoyed being accompanied by Hans, the man behind the most succesful seminars in Holland)

Wat MOET ik Timothy Ferriss vragen op 27/29 april?

Wat MOET ik Timothy Ferriss vragen op 27/29 april?

The Four Hour Workweek heb ik gelezen en herlezen en nog eens herlezen. Gesmuld heb ik van de inzichten van Timothy Ferriss. Zijn briljante kijk op hoe je leven te organiseren en welke rol werk daarin zou moeten hebben, heeft voor mij vele mentale deuren geopend.
Ik was er dan ook als de kippen bij toen de kans zich aandeed om hem te interviewen als hij tijdens The Next Web Conference op 27, 28 en 29 april 2010 zal spreken.

Ik ben een fan van Ferriss omdat hij in zijn boek begint met het belangrijkste: neem je dromen als uitgangspunt bij het vormgeven van je leven en je carrière. Niet je status, baan, salaris of positie is bepalend, maar het leven waarbij jij je vingers af likt. Niet het geld van de miljonair, maar de lifestyle is het benijden waard.
Ik genoot van zijn ideeen en inzichten om alles in je werkproces te elimineren wat je afleidt en wat eigenlijk onnodig is (zoals afspraken die nergens toe leiden, of te lang om de hete brij heen draaien)
Ook het automatiseren van je werkproces heeft me geholpen. Vele onderdelen van mijn werk komen direct bij de persoon terecht die er wat mee doet (in plaats van bij mij). Zelfs directe links naar onze leveranciers heb ik ingevoerd, wat me enorm veel tijd oplevert.
Jezelf uit de loop van je workflow halen is voor mij een van de grootste effectiviteitswinners gebleken.

Toch zijn er ook een aantal dingen in zijn boek waar ik niet achter sta.
Tim lijkt te beweren dat werken per definitie noodzakelijk kwaad is. Iets dus, wat je moet beperken tot een minimum (vier uur).
Ik denk, met mijn collega’s van TalentFirst, daarentegen dat het mogelijk is om werk te hebben wat je zo leuk vind en wat zo waardevol voor anderen is, dat je er graag (veel) meer dan 4 uur per week aan besteedt.
Ik vind ook niet dat je zo veel mogelijk geld moet verdienen (met om het even welke ‘muse’), om vervolgens naast dat werk leuke dingen te kunnen doen. Ik denk dat je werk en vrije tijd allebei leuk en vervullend kunt maken. En daar kan (veel) geld verdienen een onderdeel van zijn.

Ik zie er naar uit om hem hierover te kunnen ondervragen op de conferentie.
Heb jij aanvullende vragen die ik niet achterwege zou moeten laten en wil je in de voorbereiding mijn co-interviewer zijn? Wil je helpen zodat ik de beste vragen aan Ferriss voor kan leggen, zodat we optimaal gebruik maken van deze kans? Ik vermeld je graag als mede-auteur van het interview als je vraag aanvullend is.

Grotere doelen, minder concurrentie

Grotere doelen, minder concurrentie

Gisterenmiddag las ik The Four Hour Workweek (voor de derde keer), om opnieuw mijn persoonlijke positie en strategie te bepalen voor de nabije toekomst. Het boek van Tim Ferris heeft me daarin al diverse malen op het juiste spoor gezet.
Ineens viel mijn oog op een stukje wat me eerder niet was opgevallen, maar wat me bijzonder aansprak:

Onrealistische dingen doen is makkelijker dan realistische dingen doen.

Tim legt zijn stelling als volgt uit:
– 99% van de mensen denkt dat hij/ zij niet in staat is om grote dingen te doen, dus neemt ie genoegen met middelmaat.
– de concurrentie is daardoor het grootst voor middelmatige doelen
– je bent misschien onzeker, maar bedenk dat de rest van de wereld dat ook is
– overschat je concurrentie niet, en onderschat jezelf niet
– onredelijke, onrealistische doelen veroorzaken een grotere adrenaline kick dan een middelmatig doel teweeg brengt.
– vissen lukt het best waar weinig anderen vissen
– collectieve onzekerheid maakt het makkelijk om een homerun te maken als alle anderen voor het eerste honk gaan

Tijdens een massage in de sauna gisteravond, realiseerde ik me dat dit inzicht in mijn eigen leven klopt. De dingen waar ik de grootste kick van kreeg waren de grote, onrealistische doelen. En eigenlijk waren ze niet eens zo moeilijk.
– De diverse nieuwe functies die ik bij mijn werkgever Randstad voor mezelf creëerde, waaronder die van Areamanager in Rome (in een tijd dat Randstad nog niet in Rome zat). Dat was zeer onredelijk (en kicken dat het lukte!)
– Het opzetten van het TalentenFort voor onze klant Telfort, in een belendend leegstaand kantoorpand. Onrealistisch (maar gaaf toen het er stond!)
Het vinden en aanschaffen van ons huis en bedrijfspand op de Bloemgracht. ‘Dat zou iedereen wel willen’, was een veel gehoorde afkeurende reactie van mensen aan wie we onze droomhuiswens vertelden. Of ‘je moet wel realistisch blijven.’ (nu we er zitten, ben ik blij niet geluisterd te hebben)
Ik schreef 7 boeken in vijf jaar, waarvan 2 dit jaar. Ook behoorlijk onrealistisch in de ogen van anderen.
Mijn laatste boek en paradepaardje: de inspiratieroman ‘Marijn Is Klaar Met Werken’, een project in eigen beheer van meer dan € 100K, met een inhoud, concept en vormgeving en verkoopprijs die door velen als zeer onredelijk en onrealistisch wordt gezien. (maar trots dat ik ben!)

Door het lezen van Ferris’ visie, ben ik geïnspireerd om mijn doelen onredelijk te upgraden en niet met minder genoegen te nemen.
Dus:
– ga ik mezelf definitief neerzetten als de autoriteit op het gebied van de kunst van het werken, compleet met zichtbaarheid in de media, boekhandel en het bedrijfsleven;
– ga ik dit najaar gebruiken om middels mijn boeken het grootste project voor TalentFirst binnen te halen;
– ga ik de Art Of Work Foundation internationaal leven inblazen, gesteund door grote partijen en sponsors, een verschil makend voor werknemers waar dan ook ter wereld;
– ga ik mijn inkomsten op het niveau krijgen dat ik nog meer vrijheid en middelen heb om zoveel mogelijk anderen van mijn talenten en passies te laten profiteren.

Dat klinkt niet al te realistisch, he? Eigenlijk best een beetje onredelijk!
Gelukkig maar!