Herken (jezelf als) een slechte manager
Herken (jezelf als) een slechte manager
27 september 2024 
1 min. leestijd

Herken (jezelf als) een slechte manager

Onderstaand rijtje kwam ik tegen. Hoeveel herken jij er?

Bij jezelf als je leidinggevende bent.

Of bij je leidinggevende.


Bij meer dan drie is het tijd voor ACTIE ;-)


1. Micromanagement : Te veel controle over details zonder vertrouwen in de medewerkers.

2. Vermijden van conflicten : Niet durven omgaan met problemen binnen het team.

3. Krediet stelen : De manager neemt de eer voor het werk van anderen.

4. Favoritisme : Bevoordelen van bepaalde teamleden boven anderen.

5. Onbeschikbaarheid : Een manager die zelden aanwezig is of tijd maakt voor medewerkers.

6. Slechte communicatie : Gebrek aan duidelijkheid over doelen, verwachtingen of feedback.

7. Anger management issues : Een manager die snel boos wordt of emotioneel reageert.

8. Gebrek aan visie : De manager heeft geen duidelijke richting of plan voor het team.

9. Geen feedback geven : Alleen reageren wanneer iets misgaat, zonder positief te bekrachtigen.

10. Geen verantwoordelijkheid nemen : De schuld op anderen afschuiven in plaats van zelf te reflecteren.

11. Regels breken : De manager houdt zich niet aan de regels die hij/zij zelf oplegt.

12. Geen connectie maken : Weinig persoonlijke interactie of interesse in teamleden.

13. Geen delegatie : Zelf alles willen doen en medewerkers niet de kans geven om te groeien.

14. Onrealistische verwachtingen : Doelen stellen die onmogelijk binnen de gegeven tijd of middelen te halen zijn.

15. Overbeloven en onderpresteren : Meer beloven dan kunnen waarmaken, wat leidt tot wantrouwen.

16. Geen ruimte voor diversiteit : Voorkeur geven aan gelijkgestemde teamleden en geen ruimte voor andere perspectieven.

17. Te veel controleren : Constant bovenop medewerkers zitten en autonomie ontnemen.

18. Inconsistentie : Regelmatig van prioriteit veranderen zonder duidelijke reden.

19. Slechte time management : Geen tijd maken voor belangrijke vergaderingen of deadlines.

20. Excessieve werkdruk opleggen : Verwachten dat medewerkers 24/7 beschikbaar zijn.

21. Niet luisteren naar feedback : Feedback negeren of defensief reageren.

22. Inconsequente beslissingen : Doelen en prioriteiten wisselen zonder logische verklaring.

23. Geen persoonlijke ontwikkeling ondersteunen : Medewerkers geen ruimte geven om zich te ontwikkelen.

24. Gebrek aan vertrouwen in medewerkers : Twijfel aan de capaciteiten van het team zonder dit bespreekbaar te maken.

25. Misbruik maken van macht : Ongepaste opmerkingen of gedrag dat werknemers klein maakt.

Over de schrijver
Huub is oprichter van TalentFirst, spreker en best selling auteur van 10 boeken. Vindt zijn werk zelf zo leuk dat hij dat anderen ook van harte gunt en daar heeft ie dus zijn werk van gemaakt... Is er in 25 jaar elk jaar weer in geslaagd om zichzelf opnieuw uit te vinden en zijn droombaan opnieuw vorm te geven
Reactie plaatsen