Ik ben (soms) een boefje, het is niet anders.
Ik ben (soms) een boefje, het is niet anders.
12 januari 2011 
1 min. leestijd

Ik ben (soms) een boefje, het is niet anders.

Personal Branding is het beeld wat anderen van je hebben, bewust beïnvloeden op de manier die jij wenst. Dat doe je door de communicatie over jezelf te sturen.
Realiseer je daarbij één ding: alles is communicatie inclusief je gedrag.
Communicatie is het verhaal wat je over jezelf vertelt, je CV, je tweets op Twitter, je LinkedIN pagina, je visitekaartje. Alles wekt een indruk van wie jij bent en waar jij voor staat.
Maar je gedrag is de meest krachtige vorm van communicatie.

Doe!

Wat je schrijft, zegt, twittert of blogt valt in het niet bij wat je doet. Je gedrag beïnvloedt de perceptie van de ander verreweg het krachtigst. En je gedrag is ook nog eens het minst makkelijk te beïnvloeden, want het meeste gaat vanzelf. 95% van je gedrag is onbewust gedrag, voortkomend uit je persoonlijkheid, je karakter, je overtuigingen en je normen en waarden.

Gisteren sprak ik voor het Ministerie van Infra en Milieu over personal branding. Omdat ze geen parkeergarage hebben, is parkeren een drama daar. Dat wetend, reed ik de parkeergarage van de buren (provincie Zuid Holland) binnen, druk op de knop en zeg: ‘Ik kom een workshop geven.’ Niets gelogen, ik kwam inderdaad een workshop geven, zij het bij de buren. De stem uit het kastje vraagt mijn naam, is even stil, vraagt ook mijn voornaam en is weer even stil. En wat ik verwachtte gebeurde. De slagboom gaat open.

Eenmaal in de zaal introduceer ik mezelf met een aantal persoonlijke anekdotes, waaronder mijn zojuist beschreven ervaring. De onderliggende boodschap, die onderdeel uitmaakt van mijn Personal Branding: Ik ben een boefje, ik mag graag af en toe kattenkwaad uithalen. Een aantal mensen grinnikt. Een aantal mensen kijkt afkeurend. Personal Branding: You win some, you lose some.

Gedrag

Je gedrag is de belangrijkste Personal Branding tool die er is. En het moeilijkst te beïnvloeden; immers, het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Dat levert een dilemma op voor mensen die zichzelf anders voordoen dan ze in werkelijkheid zijn. Door het internet komt het meeste gedrag boven tafel, links om of rechtsom. Zorg er dus voor dat je klanten, relaties, partners, werknemers en bazen, voor jou kiezen zoals je bent, in al je facetten.
Ook als je (soms) een boefje bent!

Over de schrijver
Huub is oprichter van TalentFirst, spreker en best selling auteur van 10 boeken. Vindt zijn werk zelf zo leuk dat hij dat anderen ook van harte gunt en daar heeft ie dus zijn werk van gemaakt... Is er in 20 jaar elk jaar weer in geslaagd om zichzelf opnieuw uit te vinden en zijn droombaan opnieuw vorm te geven
Carolien Ruijs
Door

Carolien Ruijs

op 12 Jan 2011

;-))

Daan
Door

Daan

op 12 Jan 2011

LOL....boefje of Peter Pan?

Daan Verhorst
Door

Daan Verhorst

op 14 Jan 2011

Heel herkenbaar, ik zelf heb dezelfde mindset: 'Je regelt het maar'. Het mooie is als je de kleine regeltjes buigt met een glimlach en authentiek blijft kom je er eigenlijk altijd wel mee weg. Zoals we in Leiden altijd zeiden: 'Zo niet, dan toch'.

Groet
www.daanverhorst.com

Marjolein
Door

Marjolein

op 14 Jan 2011

Herkenbaar, wie niet sterk is moet slim zijn is mijn motto.

Reactie plaatsen