TalentFirst gebruikt cookies

online personal branding

Elke dag actie (maar wat?)

Elke dag actie (maar wat?)

Ik ben druk met het schrijven aan mijn nieuwe boek, ‘de Z(Z)P-er als merk’, wat over enkele weken uitkomt.
In dit boek deel ik één van mijn belangrijkste overtuigingen ten aanzien van ondernemerschap. En dat is dat elke dag actie, je uiteindelijk succesvol maakt. Wanneer jij jouw deel doet en met gestructureerde, gepassioneerde discipline elke dag minimaal één ding doet in de richting van jouw droombaan of droombestaan, dan zul je daar gegarandeerd steeds dichterbij komen.
Het is de snelste en enige weg naar succes.
Daar ben ik echt van overtuigd.
De eerste actie die je moet ondernemen, is ontdekken wat jij te bieden hebt. Zelfonderzoek is de eerste stap. Maar zelfonderzoek zonder actie is niet effectief en zonde van je tijd. Je moet uiteindelijk in actie, naar buiten….


Wil je, om het boek nog beter te maken, met me meedenken welke acties je allemaal kunt ondernemen?

Natuurlijk kun je het beste bezig zijn met uitvoerend werk, waarin je waarde voor je klanten creeert. Door een topprestatie neer te zetten, zullen je tevreden klanten met je mee gaan denken en als ambassadeurs je helpen om vervolgopdrachten te krijgen en duurzaam inzetbaar te zijn.
Wanneer je even zonder een klus zit, gebruik je alle tijd om te zaaien.
Een goede manier om mensen te laten zien wat je kan, is om het gewoon te gaan doen. Desnoods onbetaald, in de vorm van een pilot, een stage of een vriendendienst.
Of je nou wel of niet een betaalde klus hebt, je zult tegelijkertijd tijd vrij moeten maken om te zaaien om later op te kunnen oogsten. Je dagelijkse acties die gericht zijn op het stevig neerzetten van wat jij te bieden hebt, zal op termijn resultaat opleveren. 
Uit onderstaande lijst kun je inspiratie halen om elke dag in actie te komen.
Zijn er nog dingen die je mist? Is er iets wat onterecht op deze lijst ontbreekt?
Ik hoor het graag van je!
Communicatie:
offline
  • visitekaartjes
  • persoonlijk profiel 
  • een onweerstaanbaar cv
  • een eigen folder of flyer
  • een op jouw merktemplate gebaseerde voicemail boodschap
  • een bestikkering van je auto maken
  • je kleding aanpassen
  • een aangepaste inrichting van je werkplek
  • een bewust gekozen ontmoetingsplek creeeren
  • een bij jou passend marketing gadget bedenken
  • een eenmalig of terugkerend event creeeren

online:
  • een persoonlijke website(s)
  • een eigen blog
  • webinar organiseren
  • een aangepaste email handtekening
  • je linkedin profiel
  • twitteren vanuit je personal branding
  • een periodieke nieuwsbrief versturen, bijvoorbeeld eens per maand, of per week
  • persbericht versturen bij een bijzondere mijlpaal
  • een google adwords campagne
  • zoekmachine optimalisatie
  • een qr code maken, die verwijst naar je website
Public relations:
  • een persbestand aanleggen
  • radio en televisie contact leggen
  • gericht artikelen schrijven en aanbieden
  • een column schrijven, bijvoorbeeld voor een vakblad of voor een online podium
Kennis verzamelen en delen:
  • rss feeds inrichten 
– mensen interviewen en bestuderen
  • trainingen meedoen
  • seminars bezoeken
  • intervisie meedoen en/of organiseren
  • presentaties maken en op slideshare delen
  • filmpjes maken op youtube
  • presentaties geven
  • gastbloggen op blogs van anderen
  • reageren op blogs van anderen
  • nieuws lezen en van comments voorzien en doorsturen
  • best practises beschrijven, wat je doet voor je klanten
  • onderzoekjes doen en publiceren
  • je kennis vastleggen (en uitbreiden), door boeken te schrijven
  • een ebook maken
  • online kennisproducten maken
Contacten opdoen en onderhouden
  • evalueren met klanten en oud-klanten
  • klantensysteem aanleggen (CRM)
  • klantencontactplan maken
  • klantenbijeenkomst organiseren
  • potentiele klanten in kaart brengen en benaderen
  • vakgerelateerde contacten
  • samenwerkingspartners bedenken en contact mee leggen
  • collega’s (die t zelfde doen)
  • collega’s Z(Z)P-er (die iets anders doen, voor de gezelligheid)
  • netwerkavonden bezoeken
  • in bestuur plaats nemen van clubs
Deze lijst is nog niet volledig. Wat ontbreekt er nog aan? Ik hoor graag je creatieve ideeën en aanvullingen.

Kortste cursus Personal Branding: Get a life!

Kortste cursus Personal Branding: Get a life!

Personal Branding is hot. Iedereen denkt na over hoe hij of zij zichzelf het beste kan presenteren en profileren. Authentiek, onderscheidend en effectief.
Ik ben een groot voorstander van Personal Branding, ik heb er 3 boeken over geschreven. Ik heb letterlijk duizenden mensen tips gegeven over het beste CV, website, visitiekaartje of elevator pitch. Om hen na te laten denken over wie ze zijn en wie ze willen zijn en dat te vertalen naar slimme communicatie.

Het was goed bedoeld, maar nu realiseer ik me dat er een kortere weg is.

De krachtigste communicatie is gedrag.
Wat je zegt, schrijft of blogt over jezelf, valt in het niet bij wat je doet.
Je acties zeggen alles.

Hoe aardig de verpakking ook is, het kan het tegenvallende uitgepakte kadootje niet compenseren.

Alles wat je doet is terug te vinden op het net.
Mensen die wat van je willen weten (recruiters, zakenpartners, klanten) raadplegen het net om uit te vinden wie je bent.
Het beste personal branding advies is daarom:
Doe bijzondere dingen. Zorg dat je meerwaarde creeert, wees wie je wil zijn, doe waar je je op voorstaat, en doe het elke dag!

Of, heel in het kort: Get A Life!

Business is pleasure

Business is pleasure
Mijn 40 lessen uit tien jaar ondernemerschap

Sinds ik als ondernemer begon in 2000 heb ik heel wat geleerd. Soms door te proberen, soms door keihard onderuit te gaan, vaak door gaandeweg te ervaren. Profiteer van mijn leerproces, en versnel je eigen ontwikkeling, met mijn 40 lessen uit tien jaar ondernemerschap.
Laat je inspireren door mensen die meer succes hebben dan jij.

Zoek ze op, interview ze, volg ze online, ontmoet ze, onderzoek ze.
Geef jaloezie geen kans, maar stel de vragen:
Wat doen ze wat ik ook wil en kan?
Wat kan ik van ze leren?
Wat heb ik hen te bieden zodat ze mij willen helpen?
Wat hebben ze wat jij niet wilt? Wat is het verschil?

Leidt een leven lang leren door het volgen van trainingen, lezen van boeken, volgen van seminars.

Be the change. Wees het goede voorbeeld voor je klanten: volg je droom en zet deze om in concrete resultaten.

Fun is a currency. Minstens zo belangrijk als geld.

Gedrag is de belangrijkste vorm van personal branding. En het is ook nog het lastigst te veranderen.
Als gedrag iets anders communiceert dan je website, folder, elevator pitch, visitekaartje, CV en sociale media, wint je gedrag.
Wees authentiek, neem jezelf als uitgangspunt. Da’s wel zo makkelijk.

Versnel je personal branding met de boekfactor:
Eén boek: factor 2
Een goed boek: factor 5
Een goed verkopend boek: factor 6.
Meerdere goed verkopende boeken: 8
Bestseller auteur (> 10.000 per boek): factor 10

Televisie is de killer app voor promotie. Wat op televisie komt kan geen rotzooi zijn.
Mijn optredens in ‘De Nieuwe Moscowitcz’ (in 2005), bij Jort K en DWDD  beinvloedde de perceptie van veel mensen onevenredig positief. Wel terecht overigens.

Radio is een goede tweede. Vooral als het een zender betreft die wordt beluisterd.
Mijn wekelijkse bijdrage als BNR carrierecoach heeft me veel gebracht.

Dromen zijn bedrog, behalve die waar je werk van maakt. Ze zijn jouw kadootjes aan de wereld.

Blijf je onderweg afvragen of je droom nog echt je droom is. Zo niet, durf het los te laten.
Tien jaar geleden droomde ik ervan CEO van een groot bedrijf te worden, met veel personeel in dienst. Brrrr.

Schrijf je doelen, dromen en verlangens op. Lees het regelmatig terug en verbind je met de realisatie ervan. Het is fascinerend hoeveel er uit is gekomen van de dromen die ik vijf jaar geleden opschreef tijdens het ‘Bal der Beloften

Richt je met je personal branding en marketing niet alleen naar buiten, maar ook op je collega’s. Zij zijn minstens net zo belangrijk voor je succes als de buitenwereld.

Het is nooit te vroeg voor actie.

Bereid je voor. Minacht de automatische piloot. Daar storten vliegtuigen mee neer.

Ontwikkel de vaardigheden van slimmer werken. Besteed uit wat je niet zelf kunt of wilt doen. Vraag hulp. Ik heb zoveel gehad aan Getting Things Done, Lifehacking.nl en The Four Hour Workweek.

Wordt steeds beter in het onderwerp van je passie. Vernieuw alleen wat vernieuwd moet worden. Behoud, verdiep en ontwikkel wat goed is.

Zorg voor een werkplek waar jij als allereerste blij van wordt. Je klanten komen af en toe langs, jij zit er het meest. Onze locaties zitten om die reden op plekken midden in de stad, op de prachtigste en gezelligste plekken.

Volg je intuitie in samenwerking. Als het – zeker na enige tijd – niet helemaal lekker voelt, neem dan weer afscheid van elkaar. Blijf trouw aan jezelf. Daar heb ik nooit spijt van gekregen.

Zorg dat je in de pers komt. Bedenk hoe wat jij doet de moeite waard is om over te schrijven. Wordt vrienden met de schrijvende pers. Neem gerust wat risico.

Een column in een medium waar je klanten voor warm lopen is een aanrader.
Als je van schrijven houdt.
Mijn Telegraaf columns zijn een vaste marketing tool voor me, waarvoor ik zonodig alles op zij zet. Ik schreef lastminute columns met mijn kids in de speeltuin of in een internetcafe op vakantie in Marokko.

Zorg dat je grip krijgt op je financien. Zoek er hulp bij als het niet je ding is.
Wat je factureert minus je kosten is wat je overhoudt. Best belangrijk.
Onderzoek je ‘financial footprint’. Geloof je echt in overvloed?

Deel je dromen met anderen. Ze gaan er echt niet mee vandoor, want ze hebben niet dezelfde passie. Ze hebben wellicht wel goede ideeen, contacten en tips voor je.

Factureer!
Weggeven is goed, maar de kans is groot dat je meer waarde toevoegt als iemand er ook echt geld voor over heeft. Waar je de meeste waarde toevoegt kun je het meest factureren.

Optimaliseer de waarde die je kunt leveren. Denk als je klant. Wat heb je nog meer waar ze wat aan heeft? Het is je morele plicht het optimale aan te bieden. Laat de keuze aan de klant. Lever meer dan je klant verwacht.

Evalueer met je klant. Luister echt en leer ervan.

Je eigen ontwikkeling is een investering geen kostenpost.
Ik investeerde veel en met plezier in inspirerende trips om mensen te ontmoeten, seminars te bezoeken, onderzoek te doen, boeken te schrijven. Geen seconde spijt van.

Live your talents.
Doe waar je goed in bent.
Ik ben geen coach, ben er veel te ongeduldig voor. Toch heb ik regelmatig gecoachd.
Het werkt niet voor mij en zeker niet voor de klant.
Niet doen.

Klassiek adverteren werkt nauwelijks.
Ik gaf een paar keer duizenden euro’s uit, met nagenoeg geen respons.
Ga voor inhoudelijke artikelen in de pers, of voor lezersacties.

Creeer fans. Investeer in je relatie met hen. Geef en creeer waarde.

Zorg voor harde afspraken op papier in langere samenwerkingen. Vrijblijvendheid is de hond in de pot en ondermijnt het succes.

Voor je verkoop geldt dat wat je zaait je zult oogsten.
Als je niet zaait, wiedt en onderhoudt blijft je tuintje kaal of overheerst het onkruid.
Werk en prive zijn één. Business is pleasure.
Schroom niet om je partner, vrienden en kennissen voor je business te benutten.
Schroom ook niet om je business voor je partner, vrienden en kennissen te benutten.

Hire for attitude, train for skills. De klik met de mensen die je inhuurt is cruciaal.

Besteed uit wat als werk voelt.
Doe niet waar je niet goed in bent.
Anderen doen dat met veel plezier.
Ik ben zo blij met hulp op financien, projectmanagement, acquisitie, relatieonderhoud, PR en personal brandmanagement.

Neem af en toe een paar dagen afstand. Trek je eens terug in de bossen, in een huisje, aan zee. Ik koos voor Costa Rica, Diever, Amerika. Heerlijk en cruciale momenten in mijn ontwikkeling.

Schakel een mentor of een coach in voor gebieden waar je wilt leren. Ik had en heb ze op de volgende gebieden: ondernemen, schrijven, marketing, internet, Mac, GTD, spreken, seminars geven, financien en groot denken.

Zorg voor de juiste peer-group. De mensen om je heen bepalen je plafond. Kies de juiste. En neem afscheid van de verkeerde.

Zorg goed voor jezelf. Een gezonde geest in een gezond lichaam is niet voor niets een cliché. Houd je lichamelijke fitheid op niveau.

Beperk vergaderen tot een minimum.
Zeker als je er, zoals ik, zo weinig geduld voor hebt.

Zorg voor je eigen dreamteam, bestaand uit mensen met dezelfde passie maar aanvullende talenten.

Werk op een Mac. En beheers de finesses ervan.

Ik ben (soms) een boefje, het is niet anders.

Ik ben (soms) een boefje, het is niet anders.

Personal Branding is het beeld wat anderen van je hebben, bewust beïnvloeden op de manier die jij wenst. Dat doe je door de communicatie over jezelf te sturen.
Realiseer je daarbij één ding: alles is communicatie inclusief je gedrag.
Communicatie is het verhaal wat je over jezelf vertelt, je CV, je tweets op Twitter, je LinkedIN pagina, je visitekaartje. Alles wekt een indruk van wie jij bent en waar jij voor staat.
Maar je gedrag is de meest krachtige vorm van communicatie.

Wat je schrijft, zegt, twittert of blogt valt in het niet bij wat je doet. Je gedrag beinvloedt de perceptie van de ander verreweg het krachtigst. En je gedrag is ook nog eens het minst makkelijk te beinvloeden, want het meeste gaat vanzelf. 95% van je gedrag is onbewust gedrag, voortkomend uit je persoonlijkheid, je karakter, je overtuigingen en je normen en waarden.

Gisteren sprak ik voor het Ministerie van Infra en Milieu over personal branding. Omdat ze geen parkeergarage hebben, is parkeren een drama daar. Dat wetend, reed ik de parkeergarage van de buren (provincie Zuid Holland) binnen, druk op de knop en zeg: ‘Ik kom een workshop geven.’ Niets gelogen, ik kwam inderdaad een workshop geven, zij het bij de buren. De stem uit het kastje vraagt mijn naam, is even stil, vraagt ook mijn voornaam en is weer even stil. En wat ik verwachtte gebeurde. De slagboom gaat open.

Eenmaal in de zaal introduceer ik mezelf met een aantal persoonlijke anekdotes, waaronder mijn zojuist beschreven ervaring. De onderliggende boodschap, die onderdeel uitmaakt van mijn Personal Branding: Ik ben een boefje, ik mag graag af en toe kattewaad uithalen.
Een aantal mensen grinnikt. Een aantal mensen kijkt afkeurend.
Personal Branding: You win some, you lose some.

Je gedrag is de belangrijkste Personal Branding tool die er is. En het moeilijkst te beinvloeden; immers, het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Dat levert een dilemma op voor mensen die zichzelf anders voordoen dan ze in werkelijkheid zijn. Door het internet komt het meeste gedrag boven tafel, links om of rechtsom. Zorg er dus voor dat je klanten, relaties, partners, werknemers en bazen, voor jou kiezen zoals je bent, in al je facetten.
Ook als je (soms) een boefje bent!

Volg me op Twitter!

Volg me op Twitter!


Nu mijn boek www.personalbrand.nl bij de drukker ligt, ben ik me nog actiever met verschillende social networks aan het bezig houden. Centraal thema van het boek: ‘Hoe maak je effectief gebruik van al het moois wat web 2.0 te bieden heeft?’
De meesten kennen LinkedIn, Hyves en Youtube wel, maar doe je er je voordeel mee in je queeste om je doelen en dromen te realiseren? En wat is er allemaal mogelijk, waar je nu nog geen weet van hebt.

Twitter is voor veel mensen een mooi fenomeen in die laatste categorie.

Sinds een paar dagen heb ik me vol op Twitter gestort. Twitter is een ‘microblog’; je houdt je netwerk middels kleine berichtjes (max 140 karakters, een soort sms) op de hoogte van wat je doet. Het is een leuke manier om interessante dingen die je meemaakt met anderen te delen.
Het mooie van Twitter is dat je zelf kunt bepalen van wie jij die update berichtjes wilt ontvangen. Ook kun je bepalen wie jou mag ‘volgen’, d.w.z. wie jou updates mag ontvangen.

Mijn eerste Twitter dagen waren leuk en leerzaam.
Ik ontving van televisiemaker Francisco van Jole een twitter-berichtje (ook wel tweet genoemd) dat zijn programma ‘De Leugen regeert’ begint en complimenteerde hem achteraf met een tweet voor zijn column, en ontving weer een bedankje.
Ik volg de omzwervingen van een contact in Groningen, leef mee met een verliezend voetbalfanaat in Doetinchem en neem minutieus kennis van een avondje stappen in London.

Op een zondag thuis met de kids onderhield ik op de achtergrond met een man of twintig contact via Twitter, een schaduw sociaal leven zonder de deur uit te gaan.

Mede door de mogelijkheid interessante mensen op afstand te kunnen volgen, auteurs, goeroe’s, inspirators, ondernemers en visionairs uit alle delen van de wereld, ben ik om. Ik ga het Twitter avontuur vol in duiken.

Wil je weten hoe dat verloopt?
Volg me dan via http://www.twitter.com/huub

Vertel het je baas (en zoveel mogelijk anderen)

Vertel het je baas (en zoveel mogelijk anderen)

Grappig dat veel mensen hun dromen en wensen zorgvuldig voor zich houden. Terwijl het realiseren ervan waarschijnlijk net even sneller gaat, als je er anderen bij betrekt. Inclusief je baas, je collega’s, je moeder en de buurman…
Hierover mocht ik een mooi boompje opzetten met Harmke Pijpers op BNR, in mijn wekelijkse rubriek. Luister hier

Pagina 1 van 212