online personal branding

Elke dag actie (maar wat?)

Elke dag actie (maar wat?)

Ik ben druk met het schrijven aan mijn nieuwe boek, ‘de Z(Z)P-er als merk’, wat over enkele weken uitkomt. In dit boek deel ik één van mijn belangrijkste overtuigingen ten aanzien van ondernemerschap. En dat is dat elke dag actie, je uiteindelijk succesvol maakt. Wanneer jij jouw deel doet en met gestructureerde, gepassioneerde discipline elke dag minimaal één ding doet in de richting van jouw droombaan of droombestaan, dan zul je daar gegarandeerd steeds dichterbij komen. Dat is de snelste en enige weg naar succes.Daar ben ik echt van overtuigd.

Actie

De eerste actie die je moet ondernemen, is ontdekken wat jij te bieden hebt. Zelfonderzoek is de eerste stap. Maar zelfonderzoek zonder actie is niet effectief en zonde van je tijd. Je moet uiteindelijk in actie, naar buiten….

Wil je, om het boek nog beter te maken, met me meedenken welke acties je allemaal kunt ondernemen? Je kunt natuurlijk het beste bezig zijn met uitvoerend werk. Hiermee creëer je waarde voor je klanten. Door een topprestatie neer te zetten, zullen je tevreden klanten met je mee gaan denken en als ambassadeurs je helpen om vervolgopdrachten te krijgen en duurzaam inzetbaar te zijn.

Wanneer je even zonder een klus zit, gebruik je alle tijd om te zaaien. Een goede manier om mensen te laten zien wat je kan, is om het gewoon te gaan doen. Desnoods onbetaald, in de vorm van een pilot, een stage of een vriendendienst.

Tijd vrijmaken

Of je nou wel of niet een betaalde klus hebt, je zult tegelijkertijd tijd vrij moeten maken om te zaaien om later te kunnen oogsten. Je dagelijkse acties die gericht zijn op het stevig neerzetten van wat jij te bieden hebt, zullen op termijn resultaat opleveren. Uit onderstaande lijst kun je inspiratie halen om elke dag in actie te komen.

Communicatie:

Offline:

  • visitekaartjes
  • persoonlijk profiel 
  • een onweerstaanbaar cv
  • een eigen folder of flyer
  • een op jouw merk-template gebaseerde voicemail boodschap
  • een bestickering van je auto maken
  • je kleding aanpassen
  • een aangepaste inrichting van je werkplek
  • een bewust gekozen ontmoetingsplek creëren
  • een bij jou passend marketing gadget bedenken
  • een eenmalig of terugkerend event creëren

Online:

  • persoonlijke website(s)
  • eigen blog
  • webinars organiseren
  • een aangepaste email handtekening
  • je LinkedIn profiel
  • twitteren vanuit je personal branding
  • een periodieke nieuwsbrief versturen, bijvoorbeeld eens per maand, of per week
  • persbericht versturen bij een bijzondere mijlpaal
  • een Google Adwords campagne
  • zoekmachine optimalisatie
  • een QR-code maken, die verwijst naar je website

Public relations:

  • een persbestand aanleggen
  • radio en televisie contact leggen
  • gericht artikelen schrijven en aanbieden
  • een column schrijven, bijvoorbeeld voor een vakblad of voor een online podium

Kennis verzamelen en delen:

  • een rss feeds inrichten
  • mensen interviewen en bestuderen
  • trainingen meedoen
  • seminars bezoeken
  • intervisie meedoen en/of organiseren
  • presentaties maken en op slideshare delen
  • filmpjes maken op YouTube
  • presentaties geven
  • gastbloggen op blogs van anderen
  • reageren op blogs van anderen
  • nieuws lezen en van comments voorzien en doorsturen
  • best practises beschrijven, wat je doet voor je klanten
  • onderzoekjes doen en publiceren
  • je kennis vastleggen (en uitbreiden), door boeken te schrijven
  • een ebook maken
  • online kennisproducten maken

Contacten opdoen en onderhouden

  • evalueren met klanten en oud-klanten
  • klantensysteem aanleggen (CRM)
  • klantencontactplan maken
  • klantenbijeenkomst organiseren
  • potentiële klanten in kaart brengen en benaderen
  • vak-gerelateerde contacten
  • samenwerkingspartners bedenken en contact mee leggen
  • collega’s (die t zelfde doen)
  • collega’s Z(Z)P-er (die iets anders doen, voor de gezelligheid)
  • netwerkavonden bezoeken
  • in bestuur plaats nemen van clubs

Kortste cursus Personal Branding: Get a life!

Kortste cursus Personal Branding: Get a life!

Personal Branding is hot. Iedereen denkt na over hoe hij of zij zichzelf het beste kan presenteren en profileren. Authentiek, onderscheidend en effectief. Ik ben een groot voorstander van Personal Branding, ik heb er 3 boeken over geschreven. Ik heb letterlijk duizenden mensen tips gegeven over het beste CV, website, visitekaartje of elevator pitch. Om hen na te laten denken over wie ze zijn en wie ze willen zijn en dat te vertalen naar slimme communicatie. Het was goed bedoeld, maar nu realiseer ik me dat er een kortere weg is.

De krachtigste communicatie is gedrag

Wat je zegt, schrijft of blogt over jezelf, valt in het niet bij wat je doet. Je acties zeggen alles. Hoe aardig de verpakking ook is, het kan het tegenvallende uitgepakte kadootje niet compenseren.

Alles wat je doet is terug te vinden op het net

Mensen die wat van je willen weten (recruiters, zakenpartners, klanten) raadplegen het net om uit te vinden wie je bent. Het beste personal branding advies is daarom: Doe bijzondere dingen. Zorg dat je meerwaarde creëert, wees wie je wil zijn, doe waar je je op voorstaat, en doe het elke dag! Of, heel in het kort: Get A Life!

Business is pleasure

Business is pleasure

Mijn 40 lessen uit tien jaar ondernemerschap

Sinds ik als ondernemer begon in 2000 heb ik heel wat geleerd. Soms door te proberen, soms door keihard onderuit te gaan, vaak door gaandeweg te ervaren. Profiteer van mijn leerproces, en versnel je eigen ontwikkeling, met mijn 40 lessen uit tien jaar ondernemerschap.
Laat je inspireren door mensen die meer succes hebben dan jij.

Zoek ze op, interview ze, volg ze online, ontmoet ze, onderzoek ze.
Geef jaloezie geen kans, maar stel de vragen:
Wat doen ze wat ik ook wil en kan?
Kan ik van ze leren?
Wat heb ik hen te bieden zodat ze mij willen helpen?
Wat hebben ze wat jij niet wilt? En wat is het verschil?

Leven lang leren

Leidt een leven lang leren door het volgen van trainingen, lezen van boeken, volgen van seminars.

Be the change. Wees het goede voorbeeld voor je klanten: volg je droom en zet deze om in concrete resultaten.

Fun is a currency. Minstens zo belangrijk als geld.

Gedrag is de belangrijkste vorm van personal branding. En het is ook nog het lastigst te veranderen.
Als gedrag iets anders communiceert dan je website, folder, elevator pitch, visitekaartje, CV en sociale media, wint je gedrag.
Wees authentiek, neem jezelf als uitgangspunt. Da’s wel zo makkelijk.

Boekfactor

Versnel je personal branding met de boekfactor:
Eén boek: factor 2
Een goed boek: factor 5
Een goed verkopend boek: factor 6.
Meerdere goed verkopende boeken: 8
Bestseller auteur (> 10.000 per boek): factor 10

Televisie is de killer app voor promotie. Wat op televisie komt kan geen rotzooi zijn.
Mijn optredens in ‘De Nieuwe Moscowitcz’ (in 2005), bij Jort K en DWDD beïnvloedde de perceptie van veel mensen onevenredig positief. Wel terecht overigens.

Radio is een goede tweede. Vooral als het een zender betreft die wordt beluisterd.
Mijn wekelijkse bijdrage als BNR carrierecoach heeft me veel gebracht.

Dromen zijn bedrog, behalve die waar je werk van maakt. Ze zijn jouw kadootjes aan de wereld.

Loslaten

Blijf je onderweg afvragen of je droom nog echt je droom is. Zo niet, durf het los te laten.
Tien jaar geleden droomde ik ervan CEO van een groot bedrijf te worden, met veel personeel in dienst. Brrrr.

Schrijf je doelen, dromen en verlangens op. Lees het regelmatig terug en verbind je met de realisatie ervan. Het is fascinerend hoeveel er uit is gekomen van de dromen die ik vijf jaar geleden opschreef tijdens het ‘Bal der Beloften

Richt je met je personal branding en marketing niet alleen naar buiten, maar ook op je collega’s. Zij zijn minstens net zo belangrijk voor je succes als de buitenwereld.

Actie

Het is nooit te vroeg voor actie.

Bereid je voor. Minacht de automatische piloot. Daar storten vliegtuigen mee neer.

Ontwikkel de vaardigheden van slimmer werken. Besteed uit wat je niet zelf kunt of wilt doen. Vraag hulp. Ik heb zoveel gehad aan Getting Things Done, Lifehacking.nl en The Four Hour Workweek.

Wordt steeds beter in het onderwerp van je passie. Vernieuw alleen wat vernieuwd moet worden. Behoud, verdiep en ontwikkel wat goed is.

Zorg voor een werkplek waar jij als allereerste blij van wordt. Je klanten komen af en toe langs, jij zit er het meest. Onze locaties zitten om die reden op plekken midden in de stad, op de prachtigste en gezelligste plekken.

Volg je intuitie in samenwerking. Als het – zeker na enige tijd – niet helemaal lekker voelt, neem dan weer afscheid van elkaar. Blijf trouw aan jezelf. Daar heb ik nooit spijt van gekregen.

Zorg dat je in de pers komt. Bedenk hoe wat jij doet de moeite waard is om over te schrijven. Wordt vrienden met de schrijvende pers. Neem gerust wat risico.

Een column in een medium waar je klanten voor warm lopen is een aanrader.
Als je van schrijven houdt.
Mijn Telegraaf columns zijn een vaste marketing tool voor me, waarvoor ik zo nodig alles op zij zet. Ik schreef last-minute columns met mijn kids in de speeltuin of in een internetcafé op vakantie in Marokko.

Zorg dat je grip krijgt op je financiën. Zoek er hulp bij als het niet je ding is. Wat je factureert minus je kosten is wat je overhoudt. Best belangrijk. Onderzoek je ‘financial footprint’. Geloof je echt in overvloed?

Deel je dromen met anderen. Ze gaan er echt niet mee vandoor, want ze hebben niet dezelfde passie. Ze hebben wellicht wel goede ideeen, contacten en tips voor je.

Factureer

Weggeven is goed, maar de kans is groot dat je meer waarde toevoegt als iemand er ook echt geld voor over heeft. Waar je de meeste waarde toevoegt kun je het meest factureren.

Optimaliseer de waarde die je kunt leveren. Denk als je klant. Wat heb je nog meer waar ze wat aan heeft? Het is je morele plicht het optimale aan te bieden. Laat de keuze aan de klant. Lever meer dan je klant verwacht.

Evalueer met je klant. Luister echt en leer ervan.

Je eigen ontwikkeling is een investering geen kostenpost.
Ik investeerde veel en met plezier in inspirerende trips om mensen te ontmoeten, seminars te bezoeken, onderzoek te doen, boeken te schrijven. Geen seconde spijt van.

Live your talents

Doe waar je goed in bent.
Ik ben geen coach, ben er veel te ongeduldig voor. Toch heb ik regelmatig gecoacht.
Het werkt niet voor mij en zeker niet voor de klant. Dus niet doen.

Klassiek adverteren werkt nauwelijks.
Ik gaf een paar keer duizenden euro’s uit, met nagenoeg geen respons.
Ga voor inhoudelijke artikelen in de pers, of voor lezersacties.

Creeer fans. Investeer in je relatie met hen. Geef en creeer waarde.

Zorg voor harde afspraken op papier in langere samenwerkingen. Vrijblijvendheid is de hond in de pot en ondermijnt het succes.

Voor je verkoop geldt dat wat je zaait je zult oogsten.
Als je niet zaait, wiedt en onderhoudt blijft je tuintje kaal of overheerst het onkruid.
Werk en prive zijn één. Business is pleasure.
Schroom niet om je partner, vrienden en kennissen voor je business te benutten.
Schroom ook niet om je business voor je partner, vrienden en kennissen te benutten.

Hire for attitude, train for skills.

De klik met de mensen die je inhuurt is cruciaal.

Besteed uit wat als werk voelt.
Doe niet waar je niet goed in bent.
Anderen doen dat met veel plezier.
Ik ben zo blij met hulp op financien, projectmanagement, acquisitie, relatieonderhoud, PR en personal brandmanagement.

Neem af en toe een paar dagen afstand. Trek je eens terug in de bossen, in een huisje, aan zee. Ik koos voor Costa Rica, Diever, Amerika. Heerlijk en cruciale momenten in mijn ontwikkeling.

Schakel een mentor of een coach in voor gebieden waar je wilt leren. Ik had en heb ze op de volgende gebieden: ondernemen, schrijven, marketing, internet, Mac, GTD, spreken, seminars geven, financien en groot denken.

Zorg voor de juiste peer-group. De mensen om je heen bepalen je plafond. Kies de juiste. En neem afscheid van de verkeerde.

Zorg goed voor jezelf. Een gezonde geest in een gezond lichaam is niet voor niets een cliché. Houd je lichamelijke fitheid op niveau.

Beperk vergaderen tot een minimum.
Zeker als je er, zoals ik, zo weinig geduld voor hebt.

Zorg voor je eigen dreamteam, bestaand uit mensen met dezelfde passie maar aanvullende talenten.

Werk op een Mac. En beheers de finesses ervan.

Ik ben (soms) een boefje, het is niet anders.

Ik ben (soms) een boefje, het is niet anders.

Personal Branding is het beeld wat anderen van je hebben, bewust beïnvloeden op de manier die jij wenst. Dat doe je door de communicatie over jezelf te sturen.
Realiseer je daarbij één ding: alles is communicatie inclusief je gedrag.
Communicatie is het verhaal wat je over jezelf vertelt, je CV, je tweets op Twitter, je LinkedIN pagina, je visitekaartje. Alles wekt een indruk van wie jij bent en waar jij voor staat.
Maar je gedrag is de meest krachtige vorm van communicatie.

Doe!

Wat je schrijft, zegt, twittert of blogt valt in het niet bij wat je doet. Je gedrag beïnvloedt de perceptie van de ander verreweg het krachtigst. En je gedrag is ook nog eens het minst makkelijk te beïnvloeden, want het meeste gaat vanzelf. 95% van je gedrag is onbewust gedrag, voortkomend uit je persoonlijkheid, je karakter, je overtuigingen en je normen en waarden.

Gisteren sprak ik voor het Ministerie van Infra en Milieu over personal branding. Omdat ze geen parkeergarage hebben, is parkeren een drama daar. Dat wetend, reed ik de parkeergarage van de buren (provincie Zuid Holland) binnen, druk op de knop en zeg: ‘Ik kom een workshop geven.’ Niets gelogen, ik kwam inderdaad een workshop geven, zij het bij de buren. De stem uit het kastje vraagt mijn naam, is even stil, vraagt ook mijn voornaam en is weer even stil. En wat ik verwachtte gebeurde. De slagboom gaat open.

Eenmaal in de zaal introduceer ik mezelf met een aantal persoonlijke anekdotes, waaronder mijn zojuist beschreven ervaring. De onderliggende boodschap, die onderdeel uitmaakt van mijn Personal Branding: Ik ben een boefje, ik mag graag af en toe kattenkwaad uithalen. Een aantal mensen grinnikt. Een aantal mensen kijkt afkeurend. Personal Branding: You win some, you lose some.

Gedrag

Je gedrag is de belangrijkste Personal Branding tool die er is. En het moeilijkst te beïnvloeden; immers, het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Dat levert een dilemma op voor mensen die zichzelf anders voordoen dan ze in werkelijkheid zijn. Door het internet komt het meeste gedrag boven tafel, links om of rechtsom. Zorg er dus voor dat je klanten, relaties, partners, werknemers en bazen, voor jou kiezen zoals je bent, in al je facetten.
Ook als je (soms) een boefje bent!

Volg me op Twitter!

Volg me op Twitter!

Nu mijn boek www.personalbrand.nl bij de drukker ligt, ben ik me nog actiever met verschillende social networks aan het bezig houden. Centraal thema van het boek: ‘Hoe maak je effectief gebruik van al het moois wat web 2.0 te bieden heeft?’

Twitter

De meesten kennen LinkedIn, Hyves en Youtube wel, maar doe je er je voordeel mee in je queeste om je doelen en dromen te realiseren? En wat is er allemaal mogelijk, waar je nu nog geen weet van hebt.

Twitter is voor veel mensen een mooi fenomeen in die laatste categorie.

Sinds een paar dagen heb ik me vol op Twitter gestort. Twitter is een ‘microblog’; je houdt je netwerk middels kleine berichtjes (max. 140 karakters, een soort sms) op de hoogte van wat je doet. Het is een leuke manier om interessante dingen die je meemaakt met anderen te delen. Het mooie van Twitter is dat je zelf kunt bepalen van wie jij die update berichtjes wilt ontvangen. Ook kun je bepalen wie jou mag ‘volgen’, d.w.z. wie jou updates mag ontvangen.

Mijn eerste Twitter dagen

Mijn eerste Twitter dagen waren leuk en leerzaam. Ik ontving van televisiemaker Francisco van Jole een Twitter-berichtje (ook wel tweet genoemd) dat zijn programma ‘De Leugen regeert’ begint en complimenteerde hem achteraf met een tweet voor zijn column, en ontving weer een bedankje. Ik volg de omzwervingen van een contact in Groningen, leef mee met een verliezend voetbalfanaat in Doetinchem en neem minutieus kennis van een avondje stappen in London.

Op een zondag thuis met de kids onderhield ik op de achtergrond met een man of twintig contact via Twitter, een schaduw sociaal leven zonder de deur uit te gaan. Mede door de mogelijkheid interessante mensen op afstand te kunnen volgen, auteurs, goeroe’s, inspirators, ondernemers en visionairs uit alle delen van de wereld, ben ik om. Ik ga het Twitter avontuur vol in duiken. Wil je weten hoe dat verloopt? Volg me dan via http://www.twitter.com/huub

Hoe digitaal ben jij als HR professional?

Hoe digitaal ben jij als HR professional?

Voor ons boek Personal Brand.nl, over jezelf krachtig online profileren, interviewen we veel recruiters en P & O managers. We ondervragen hen over het gebruik van online tools in hun werving en selectieproces. Bijna unaniem geeft men aan dat er volop gebruik wordt gemaakt van sites als Google, Youtube, Wieowie, LinkedIN en Hyves om het ware verhaal achter de kandidaat te achterhalen. Opvallende verhalen, deels nu al te lezen op het weblog van het boek.

Jullie mening

Omdat wij met het boek niet over 1 nacht ijs willen gaan, willen we zoveel mogelijk HR professionals om hun mening vragen ten aanzien van dit onderwerp. Gebruik je het net ook om te checken of de al te mooie verhalen van je (potentiële) collega’s waar zijn? Of is dat voor jou de ver van je bed show en vertrouw je op je intuïtie, empathisch vermogen en mensenkennis….

Wil je 2,5 minuten van je tijd investeren in ons korte onderzoekje? Alvast bedankt!

Klik hier voor het onderzoekje.

Personal Branding voor dummies

Personal Branding voor dummies

Met Bas en Tom schrijf ik een boek over Online Personal Branding. Een voor mij niet onbekend terrein, eerder schreef ik over Personal Branding de boeken ‘Het merk IK’ en ‘Een onweerstaanbaar CV’. Maar wat me opvalt is dat het onderwerp ‘Personal Branding’ of ‘persoonlijke marketing’ ook cynisme en onbegrip tegenkomen.
Dus toch nog maar eens de tijd nemen om het idee achter en het nut van Personal Branding uit te leggen. Zo simpel en krachtig als het is, zo onbegrepen en daardoor onbenut door velen….

Het creëren van een markt

Als ‘marketeer’ is het je doel om een ‘markt’ voor de producten en diensten van je klant te creëren. Dat is de letterlijke en functionele betekenis van het woord marketing. Het gaat erom dat je de aandacht van je potentiële en bestaande klant op een zo effectief mogelijke manier weet te vangen en dit weet om te zetten naar een directe of indirecte koop.

Als professional ben je ook gebaat bij marketing van jezelf. Immers, ook dan is je doel om bestaande en potentiële ‘klanten’ jou direct of indirect te laten kopen. Daar hoeven we volgens mij niet ingewikkeld over te doen: je wilt dat je ‘klanten’ jou kopen, of je nou consultant, ambtenaar, lokettist, zangeres, developer, tekstschrijver, intercedent, trainee, programmamanager of vormgever bent. En ongeacht of die ‘klant’ een echte kopende klant is, of een collega, een netwerkpartner, je baas of je ondergeschikte. Je wilt dat hij of zij jou ‘koopt’.

Waarom kijken we dan niet goed naar wat marketeers zo succesvol doen om daar de lessen van te leren voor onszelf?

Van product naar succesvol merk

Als marketeers van een product een succesvol merk te maken, doen ze dat door een belevingswereld rondom het product te creëren. Merken als Nike, Red Bull, Diesel, Apple, Chivas, Prada, Ikea, Starbucks, Coca Cola of Google bestaan door de wereld die er rondom het functionele van het product bestaat. Klanten komen niet puur op het product af (dat is zelden echt onderscheidend of superieur), maar worden gelokt door een merkwereld, ontdekt of geschapen door kundige marketeers.

Leerpunt

Blijkbaar zien marketeers de noodzaak en effectiviteit in van het focussen op andere zaken dan het puur functionele: het functionele alleen is niet krachtig genoeg om de concurrent te verslaan, dus wordt er gegrepen naar bestaande of gecreëerde emotionele en expressieve merkwaarden rondom het product.
– Apple gaat niet over MP3 spelers en computers, maar over ‘Think Different’
– Ikea zijn geen in elkaar te sleutelen confectiemeubelen maar ‘Iedereen Is Een Designer’,
– Red Bull praat niet over de mierzoete limonade maar ‘Geeft Je Vleugels’,
– Diesel spijkerbroeken zijn ‘Succesful Living’ en
– Nike gympies en trainingspakken staan voor ‘Just Do It!’.
Het niet onderscheidende functionele wordt overschaduwd door een veel groter merkverhaal. Met als resultaat: hoger marktaandeel, hogere prijs en marges, betere klantvoorkeur.

Interessant

Welke les kun je daar als professional uit leren? Simpel. Er is een kans dat je op basis van je functionele kwaliteiten (je kennis, opleiding en ervaring) waarschijnlijk niet superieur en onderscheidend genoeg bent om je concurrenten het nakijken te geven en een hoger marktaandeel, hogere prijs en marge en betere klantvoorkeur te genereren.
Als je jezelf wilt toch wilt verkopen, leren marketeers ons dat het noodzakelijk en effectief is om niet alleen op je functionele kwaliteiten te focussen, maar op zoek te gaan naar de wereld die er om jouw ‘product’ heen bestaat.

En dan nu het goede nieuws: de wereld rondom jouw ‘product’ bestaat allang. Daar hoef je geen eindeloos marketingbudget voor te hebben of een leger slimme marketingconsultants voor in te huren. Die wereld bestaat bij de gratie van jouw persoonlijkheid. Jouw unieke talenten, passies, dromen, eigenschappen en persoonlijkheid vormen de wereld waarmee jij het verschil kan maken ten opzichte van je (functioneel instekende) concurrenten.

De proef op de som

Laten we de proef op de som nemen met een analyse van een aantal sterke Personal Brands (merkpersoonlijkheden):

  • Jamie Oliver. Functioneel niet de allerbeste kok, maar omdat het zo’n aardige vent met flair is, die goede verantwoorde initiatieven onderneemt, stijgt hij ver boven de rest uit.
  • Oprah Winfrey, mateloos populair maar niet omdat ze functioneel de beste interviews afneemt. Het gevoel rondom Oprah gaat over de selfmade women en haar kracht om mensen met haar boekenclubs en andere initiatieven iets te brengen.
  • Madonna: qua zang en dans redelijk, maar absoluut niet top, maar haar persoonlijkheid van onafhankelijk, niet te vangen, continu vernieuwend maakt haar ijzersterk voor de massa.
  • Maak het rijtje maar af: David Beckham, Ruud de Wild, Majoor Bosshardt , Erica Terpstra, Frans Bauer. Functioneel zijn ze goed tot uitstekend, maar hun persoonlijkheid en de belevingswereld om hen heen zorgt ervoor dat ze ver boven de rest uitsteken.

Personal Branding

Personal Branding is: jezelf op een authentieke manier verkopen, op basis van je functionele kwaliteiten, aangevuld door het onderscheidende verhaal wat je met je talenten, passies, dromen en persoonlijkheid te bieden hebt. En dat kan je slim doen, door op zoek te gaan naar jouw onderscheidende verhaal en dat uit te nutten. Je kunt heel gefocust bedenken waar jij voor staat en dat als aanvullende propositie ‘meeverkopen’ aan je ‘klanten’. Zodat zij op basis van wie jij bent als authentiek persoon, een voorkeur voor je kunnen hebben boven de concurrentie. En wellicht zelfs bereid zijn meer voor jou te betalen, sneller en vaker bij je terug te komen of je aan anderen aan te bevelen.

Persoonlijk heb ik veel met Personal Branding, omdat ik zie dat het voor mijn klanten en de lezers van mijn boeken niet alleen een middel is naar meer verkoop of omzet, maar ook een manier om te ontdekken wie je echt bent. Wanneer je naar jezelf gaat kijken als een (potentieel) Personal Brand, dan leidt dat ertoe dat je heel goed bij jezelf te rade moet gaan wat jouw echte onderscheidende verhaal is. Op zoek naar wat je goed kan, wat je graag wil, wat je wilt neerzetten in de toekomst. Op zoek naar waar jij voor staat als functionaris en als persoon. En dat leidt ertoe dat je heel dicht bij je zelf moet blijven. Resultaat: meer geluk, succes en plezier in werk. En dat gun ik iedereen!

Dus, hoe meer aandacht en uitwerking van Personal Branding, hoe liever het mij is.

Pagina 1 van 212