Ik sprak vandaag een buurtgenoot die met ontslag te maken had. De afdeling werd ge-outsourced. Einde verhaal. Ze wist het al een tijdje, maar het moment kwam dichterbij. Nog twee maanden voor het uur U, en dan gelukkig nog 7 maanden volledig doorbetaald. Een riante regeling.
Wat daarna
De vraag ‘wat daarna?’ speelde natuurlijk door haar hoofd. Een collega ging een opleiding voor doktersassistent doen, dat leek haar ook wel wat. Ze had nog een week de tijd om te beslissen. Want misschien wilde ze ook wel in de branche blijven. Maar waarschijnlijk werd het die opleiding. Ze wilde toch iets met mensen doen. Binnen het sociaal plan was ook een outplacementtraject aangereikt. Dat kon ze ook nog gaan doen, ze moest nog maar eens kijken. Ik heb haar het laatste aangeraden. Ik vond het ongelooflijk dat ze dat zelf niet bedacht had. Maar toen begreep ik waarom.
Jezelf opnieuw uitvinden
Mensen die met ontslag geconfronteerd worden maken zich vaak alleen zorgen over het vinden van een nieuwe baan. Maar als je in deze situatie komt, heb je vaak een enorme kans om jezelf opnieuw uit te vinden. Om te ontdekken waar je lol in hebt, waar je goed in bent, waar je van toegevoegde waarde kunt zijn. In een dergelijke situatie krijg je vaak geld en tijd om dit uitgebreid uit te zoeken. Veel mensen zouden dat geld en die tijd anders nooit hebben geïnvesteerd. Ze zouden gewoon rustig hebben doorgekabbeld in een baan die, zoals voor deze dame, nou niet bepaald haar droombaan was. Hoewel het een cliché lijkt, is voor veel mensen ontslag dus een van de mooiste dingen die hen had kunnen overkomen.
Grijp alle mogelijkheden
Mijn advies bij ontslag: grijp alle mogelijkheden die er zijn om op kosten van je werkgever echt de diepte in te gaan en te ontdekken wat het werk is dat echt bij je past. Want als je het antwoord op die vraag eenmaal weet, is het vinden van een baan daarin geen enkel probleem meer. Die komt dan schijnbaar vanzelf op je af, door je eigen creativiteit en geïnspireerde actie vanuit je hervonden passie.
Dat beloof ik je, want ik weet het uit ervaring van onze duizenden klanten.
Bas van de Haterd
op 18 Mar 2009