Personal Magazine
Sanoma directeur Rob van Vuure schreef in zijn Bladendokter column (Volkskrant, 24 mei ‘08) over Personal Magazines. In zijn onderhoudende analyse van dit ultieme personal branding-fenomeen slaat hij echter een paar keer de plank mis. Bovendien is het leuk om de brug te slaan naar wat je als Personal Professional Brand van personal magazines kunt leren.
Oprah Winfrey duikt regelmatig op in lijstjes van sterke merken. Oprah – die stand houdt tussen de merken Google, Apple en Coca Cola – is dan ook het beste voorbeeld van een sterk Personal Brand. Haar merk is zo sterk dat er niet alleen een magazine (O Magazine), maar een complete wereld van andere activiteiten door gedragen wordt.
De Linda
In Nederland zien we aan het succes van de Linda, dat het ook hier mogelijk is om als sterk Personal Brand een magazine te dragen. Van Vuure beweert dat het blad gewoon goed gemaakt wordt en ook zonder Linda een succes was geweest. Ik waag dat te betwijfelen omdat Linda de Mol zelfs zo sterk in het concept verweven is, dat ze op elke cover staat. Een gedurfde, on-Nederlandse aanpak, die bewijst dat je ook hier best je nek mag uitsteken.
Wie is er als Personal Brand sterk genoeg om een Magazine te dragen. Dat is geen ABC-tje. Alleen bekendheid doet het niet, blijkens de mager scorende bladen als Catherine en Heleen. De merkwereld rondom de persoon moet blijkbaar voldoende tot de verbeelding spreken en genoeg in zich hebben. Zie hier de uitdaging voor iedereen die zich als sterk merk wil profileren. Je moet wel wat te melden hebben, een wereld, een ervaring rondom je persoon weten te creëren. En dan het liefst een die voor anderen interessant, aansprekend en bijzonder is.
Een blad kunnen dragen
Wie zijn de Nederlandse voorbeelden die een blad kunnen dragen? Van Vuure pleit voor de bladen de ‘Paul’, de ‘Gordon’, de ‘Katja’ of het culinaire magazine de ’Johannes’. Maar gek genoeg ziet Rob niets in de ‘Cruijff’. Ik kan niet geloven dat de bladendokter de bladen ‘Johan’ of concurrent ‘14’ gemist heeft, dus ik twijfel of zijn opmerking als grap bedoeld was.
Een pakkende naam helpt natuurlijk, moeten ze gedacht hebben toen de makers van Linda – na de uitgave van de ‘Jan’ – het blad ‘Dinand’ bedachten. Ik betwijfel of er genoeg beleving om de zanger van Kane heen hangt om tot een succes te komen. Zou hij niet teveel een one-trick-pony zijn, slechts zanger, verder niets.
Jouw personal brand
Het is leuk om te bedenken of jouw eigen Personal Brand sterk genoeg is om een magazine (in jouw niche) te dragen. Heb jij voldoende tot de verbeelding sprekend en onderscheidend vermogen? Wordt jij herkend rondom de dingen waar je voor staat en spreek je daar een benoembare doelgroep mee aan? Als het antwoord hierop ja is, zou je kunnen overwegen via een magazine met je doelgroep te communiceren. The medium is the message in dit geval: het getuigt van lef en visie als je het aandurft. Afhankelijk van de grootte van je doelgroep, kies je wellicht liever voor een laagdrempeliger middel als een digitaal magazine of een nieuwsbrief.
Moodboards
In trainingen over Personal Branding wordt veel met moodboards gewerkt. Met een moodboard bepaal je welke beelden, sferen, kleuren passen bij jouw merkwereld. Het is een van de oefeningen om te komen tot jouw persoonlijke merkwaarden. Maar waarom zou je niet doorpakken, en na denken over jouw Personal Magazine. Welke rubrieken, sfeer, foto’s, inhoud en reportages staan daarin? Welke interviews? En welke lezersaanbiedingen? Welke columns? Gericht nadenken over deze vraag geeft je een schat aan informatie over jouw eigen merkwereld. Ik ga eens nadenken over wat er in de ‘Huub’ zou staan?