jezelf als merk

Een voicemail van Johan Cruijff!!

Een onverwacht bericht van Johan Cruijff op mijn voicemail (luister hieronder), na m’n navolgende column in de Telegraaf van afgelopen zaterdag:

Cruijff’s droombaan (snelcursus)

De beroemde nummer 14 heeft met zijn carrierestap een probleem, wat voor veel mensen herkenbaar is: hoe blijf je trouw aan je eigen talenten, terwijl er een breder beroep op je wordt gedaan? Een snelcursus voor Johan en voor wie zich in hem herkent.

Cruijff is een unieke persoon met vele talenten en bijzondere kwaliteiten. Hij is één van de sterktste ‘personal brands’ van Nederland. De enige persoon die een eigen taal op zijn naam heeft staan! Ik voer zijn voorbeeld daarom graag op in mijn lezingen over ‘personal branding’. De merkwaarden ‘authentiek’, ‘eigenwijs’ en ‘autoriteit’ komen dan altijd vrij makkelijk uit het publiek naar voren. Zijn kennis en ervaring als voetballer, trainer en voetbalanalist zijn ook onbetwist.

Nu krijgt Johan de positie van bestuurder in zijn schoenen geschoven. Een functie die veel minder bij hem voor de hand ligt. Je voelt aan je klompen dat het geen perfecte match is als Johan teveel moet overleggen, afstemmen en politiek moet zijn. Toch wordt nu op hem, in het heetst van de strijd, een beroep gedaan om een dergelijke functie te gaan invullen.
Ongevraagd adviseer ik hem de volgende drie dingen te doen, die jij ook kunt toepassen als men andere dingen van je vraagt dan datgene wat bij je past:

Realiseer je glashelder wat je talenten en drijfveren zijn. Voor iemand met de  levenservaring en zelfkennis van Johan is dat geen probleem. Anderen zullen hier wellicht nog wat onderzoek naar moeten doen om een goed inzicht in sterke en zwakke kanten te hebben. Weet wat je te bieden hebt!

Wees vervolgens 100% trouw aan dat wat jij te bieden hebt, zonder water bij de wijn te doen in een nieuwe (aangeboden) functie, hoe verleidelijk ook. Als de match met de nieuwe baan niet 100% is, neem er dan mentaal afstand van.

Praat vervolgens helemaal niet meer over de vacante functie, maar vertel de mensen om je heen stelselmatig wat jij te bieden hebt, waar jouw kracht ligt en wat je daarmee kunt brengen. Je kunt dit uitbreiden door te vertellen waar je niet goed in bent en waar je dus niet op ingezet moet worden.

Als je dit drie stappen plan uitvoert, zul je zien dat anderen voor jou bedenken dat de baan in kwestie niet het beste idee is. In de daardoor ontstane ruimte, ontstaat het beeld van de ideale functie die wel bij je past. MIsschien moet je het lot een beetje helpen door een nieuwe functie te bedenken die perfect past.

Ik ben benieuwd wat de echte droombaan van Johan bij Ajax wordt!

BREKEND! Luister hier naar het voicemailbericht van Johan, n.a.v. deze column!*

PS. Cruijff en jij hebben nog maar tot 8 mei 23.59 uuur om je in te schrijven voor de DroomBaanReis

*) deze geluidsfile kreeg ik toegezonden van Dave, die zijn droombaan gevonden heeft!

Is jouw CV het beste CV van Nederland?

Het boek ‘Een onweerstaanbaar CV’, dat ik samen met mijn vrouw Wien schreef in 2006 (in Maleisie!), kwam in 2011 in een nieuwe versie uit. We deden hier een oproep voor onweerstaanbare CV’s voor in het boek. Je kunt het boek – met de CV’s – inmiddels hier bestellen.


Van het boek ‘Een onweerstaanbaar CV’ zijn inmiddels zo’n 20.000 exemplaren verkocht. Een heel mooi aantal voor een loopbaanboek.
Op zich niet zo gek, want een CV is nog steeds een cruciaal onderdeel van veel sollicitatie- en orientatietrajecten. En dus bij uitstek het document wat je kunt inzetten voor je ‘personal branding’.
Laat jouw CV je van je meest sprankelende kant zien?
In ons boek laten we zien dat er eigenlijk maar één maatstaf is voor een goed CV: de vraag of je er zelf blij van wordt!
Is het CV in staat jou – op de voor jou beste manier aan anderen te presenteren, ook als je zelf niet in de buurt bent. En welke keuzes in vorm, inhoud en presentatie moet je daarvoor kiezen. Er is zoveel mogelijk, kijk maar eens hier of hier of hier of hier (als je ’t wat minder heftig wilt). Ook op de site van Lifebrander.nl staat een mooi overzicht.
De nieuwste versie van het boek, wordt uitgebreid met een full colour katern, waarin de beste voorbeelden van onweerstaanbare CV’s worden opgenomen. En daarvoor gaan we op zoek!
Heb jij een CV dat een gooi kan doen naar de titel ‘Het Beste CV van Nederland’ ?
Doe mee aan de competitie en stuur je CV naar cv@talentfirst.nl met een motivatie voor je nominatie. Als we onder de indruk zijn, tonen we je CV hieronder op deze online plek. Op die manier kunnen bezoekers van deze site, middels een reactie op dit bericht, hun stem uitbrengen op het beste CV.
De beste CV’s krijgen een ereplaatsje in ons boek! Als dat geen versneller van je loopbaan wordt….!

Geef je mening!
Onderstaande CV’s zijn als ‘onweerstaanbaar’ opgenomen. Welke vind jij het best/ mooist/ effectiefst?
Laat je reactie onder aan dit bericht achter. Als je een reactie achterlaat, maar je kans op een gratis boek, we verloten 10 exemplaren. De best beoordeelde CV’s kom in ons boek!

Inzending 1. Dimitri Lambermont
 
download het volledige CV van Dimitri 


Inzending 4. Annette Dolle

download het volledige CV van Annette




Inzending 5. Marnet Schoemaker

download het interactieve (!) CV van Marnet

Inzending 6. Carolien Ruijs

download het volledige Carolien

 Inzending 7. Petra Schouten-Mathey (onder)

 

Inzending 8. Tessa Faber

Inzending 9. Leonie Fotiadis


Inzending 10. Peter van Embden

 Inzending 11. Sonja Hollands

Inzending 12. Marcel Burger

Inzending 13. Anna Duznovic

Inzending 14. Emil Doychev

Inzending 15. Daan Mijnders

Business is pleasure

Mijn 40 lessen uit tien jaar ondernemerschap

Sinds ik als ondernemer begon in 2000 heb ik heel wat geleerd. Soms door te proberen, soms door keihard onderuit te gaan, vaak door gaandeweg te ervaren. Profiteer van mijn leerproces, en versnel je eigen ontwikkeling, met mijn 40 lessen uit tien jaar ondernemerschap.
Laat je inspireren door mensen die meer succes hebben dan jij.

Zoek ze op, interview ze, volg ze online, ontmoet ze, onderzoek ze.
Geef jaloezie geen kans, maar stel de vragen:
Wat doen ze wat ik ook wil en kan?
Wat kan ik van ze leren?
Wat heb ik hen te bieden zodat ze mij willen helpen?
Wat hebben ze wat jij niet wilt? Wat is het verschil?

Leidt een leven lang leren door het volgen van trainingen, lezen van boeken, volgen van seminars.

Be the change. Wees het goede voorbeeld voor je klanten: volg je droom en zet deze om in concrete resultaten.

Fun is a currency. Minstens zo belangrijk als geld.

Gedrag is de belangrijkste vorm van personal branding. En het is ook nog het lastigst te veranderen.
Als gedrag iets anders communiceert dan je website, folder, elevator pitch, visitekaartje, CV en sociale media, wint je gedrag.
Wees authentiek, neem jezelf als uitgangspunt. Da’s wel zo makkelijk.

Versnel je personal branding met de boekfactor:
Eén boek: factor 2
Een goed boek: factor 5
Een goed verkopend boek: factor 6.
Meerdere goed verkopende boeken: 8
Bestseller auteur (> 10.000 per boek): factor 10

Televisie is de killer app voor promotie. Wat op televisie komt kan geen rotzooi zijn.
Mijn optredens in ‘De Nieuwe Moscowitcz’ (in 2005), bij Jort K en DWDD  beinvloedde de perceptie van veel mensen onevenredig positief. Wel terecht overigens.

Radio is een goede tweede. Vooral als het een zender betreft die wordt beluisterd.
Mijn wekelijkse bijdrage als BNR carrierecoach heeft me veel gebracht.

Dromen zijn bedrog, behalve die waar je werk van maakt. Ze zijn jouw kadootjes aan de wereld.

Blijf je onderweg afvragen of je droom nog echt je droom is. Zo niet, durf het los te laten.
Tien jaar geleden droomde ik ervan CEO van een groot bedrijf te worden, met veel personeel in dienst. Brrrr.

Schrijf je doelen, dromen en verlangens op. Lees het regelmatig terug en verbind je met de realisatie ervan. Het is fascinerend hoeveel er uit is gekomen van de dromen die ik vijf jaar geleden opschreef tijdens het ‘Bal der Beloften

Richt je met je personal branding en marketing niet alleen naar buiten, maar ook op je collega’s. Zij zijn minstens net zo belangrijk voor je succes als de buitenwereld.

Het is nooit te vroeg voor actie.

Bereid je voor. Minacht de automatische piloot. Daar storten vliegtuigen mee neer.

Ontwikkel de vaardigheden van slimmer werken. Besteed uit wat je niet zelf kunt of wilt doen. Vraag hulp. Ik heb zoveel gehad aan Getting Things Done, Lifehacking.nl en The Four Hour Workweek.

Wordt steeds beter in het onderwerp van je passie. Vernieuw alleen wat vernieuwd moet worden. Behoud, verdiep en ontwikkel wat goed is.

Zorg voor een werkplek waar jij als allereerste blij van wordt. Je klanten komen af en toe langs, jij zit er het meest. Onze locaties zitten om die reden op plekken midden in de stad, op de prachtigste en gezelligste plekken.

Volg je intuitie in samenwerking. Als het – zeker na enige tijd – niet helemaal lekker voelt, neem dan weer afscheid van elkaar. Blijf trouw aan jezelf. Daar heb ik nooit spijt van gekregen.

Zorg dat je in de pers komt. Bedenk hoe wat jij doet de moeite waard is om over te schrijven. Wordt vrienden met de schrijvende pers. Neem gerust wat risico.

Een column in een medium waar je klanten voor warm lopen is een aanrader.
Als je van schrijven houdt.
Mijn Telegraaf columns zijn een vaste marketing tool voor me, waarvoor ik zonodig alles op zij zet. Ik schreef lastminute columns met mijn kids in de speeltuin of in een internetcafe op vakantie in Marokko.

Zorg dat je grip krijgt op je financien. Zoek er hulp bij als het niet je ding is.
Wat je factureert minus je kosten is wat je overhoudt. Best belangrijk.
Onderzoek je ‘financial footprint’. Geloof je echt in overvloed?

Deel je dromen met anderen. Ze gaan er echt niet mee vandoor, want ze hebben niet dezelfde passie. Ze hebben wellicht wel goede ideeen, contacten en tips voor je.

Factureer!
Weggeven is goed, maar de kans is groot dat je meer waarde toevoegt als iemand er ook echt geld voor over heeft. Waar je de meeste waarde toevoegt kun je het meest factureren.

Optimaliseer de waarde die je kunt leveren. Denk als je klant. Wat heb je nog meer waar ze wat aan heeft? Het is je morele plicht het optimale aan te bieden. Laat de keuze aan de klant. Lever meer dan je klant verwacht.

Evalueer met je klant. Luister echt en leer ervan.

Je eigen ontwikkeling is een investering geen kostenpost.
Ik investeerde veel en met plezier in inspirerende trips om mensen te ontmoeten, seminars te bezoeken, onderzoek te doen, boeken te schrijven. Geen seconde spijt van.

Live your talents.
Doe waar je goed in bent.
Ik ben geen coach, ben er veel te ongeduldig voor. Toch heb ik regelmatig gecoachd.
Het werkt niet voor mij en zeker niet voor de klant.
Niet doen.

Klassiek adverteren werkt nauwelijks.
Ik gaf een paar keer duizenden euro’s uit, met nagenoeg geen respons.
Ga voor inhoudelijke artikelen in de pers, of voor lezersacties.

Creeer fans. Investeer in je relatie met hen. Geef en creeer waarde.

Zorg voor harde afspraken op papier in langere samenwerkingen. Vrijblijvendheid is de hond in de pot en ondermijnt het succes.

Voor je verkoop geldt dat wat je zaait je zult oogsten. 
Als je niet zaait, wiedt en onderhoudt blijft je tuintje kaal of overheerst het onkruid. 

Werk en prive zijn één. Business is pleasure.
Schroom niet om je partner, vrienden en kennissen voor je business te benutten.
Schroom ook niet om je business voor je partner, vrienden en kennissen te benutten.

Hire for attitude, train for skills. De klik met de mensen die je inhuurt is cruciaal.

Besteed uit wat als werk voelt.
Doe niet waar je niet goed in bent.
Anderen doen dat met veel plezier.
Ik ben zo blij met hulp op financien, projectmanagement, acquisitie, relatieonderhoud, PR en personal brandmanagement.

Neem af en toe een paar dagen afstand. Trek je eens terug in de bossen, in een huisje, aan zee. Ik koos voor Costa Rica, Diever, Amerika. Heerlijk en cruciale momenten in mijn ontwikkeling.

Schakel een mentor of een coach in voor gebieden waar je wilt leren. Ik had en heb ze op de volgende gebieden: ondernemen, schrijven, marketing, internet, Mac, GTD, spreken, seminars geven, financien en groot denken.

Zorg voor de juiste peer-group. De mensen om je heen bepalen je plafond. Kies de juiste. En neem afscheid van de verkeerde.

Zorg goed voor jezelf. Een gezonde geest in een gezond lichaam is niet voor niets een cliché. Houd je lichamelijke fitheid op niveau.

Beperk vergaderen tot een minimum.
Zeker als je er, zoals ik, zo weinig geduld voor hebt.

Zorg voor je eigen dreamteam, bestaand uit mensen met dezelfde passie maar aanvullende talenten.

Werk op een Mac. En beheers de finesses ervan.

Grotere doelen, minder concurrentie

Gisterenmiddag las ik The Four Hour Workweek (voor de derde keer), om opnieuw mijn persoonlijke positie en strategie te bepalen voor de nabije toekomst. Het boek van Tim Ferris heeft me daarin al diverse malen op het juiste spoor gezet.
Ineens viel mijn oog op een stukje wat me eerder niet was opgevallen, maar wat me bijzonder aansprak:

Onrealistische dingen doen is makkelijker dan realistische dingen doen.

Tim legt zijn stelling als volgt uit:
– 99% van de mensen denkt dat hij/ zij niet in staat is om grote dingen te doen, dus neemt ie genoegen met middelmaat.
– de concurrentie is daardoor het grootst voor middelmatige doelen
– je bent misschien onzeker, maar bedenk dat de rest van de wereld dat ook is
– overschat je concurrentie niet, en onderschat jezelf niet
– onredelijke, onrealistische doelen veroorzaken een grotere adrenaline kick dan een middelmatig doel teweeg brengt.
– vissen lukt het best waar weinig anderen vissen
– collectieve onzekerheid maakt het makkelijk om een homerun te maken als alle anderen voor het eerste honk gaan

Tijdens een massage in de sauna gisteravond, realiseerde ik me dat dit inzicht in mijn eigen leven klopt. De dingen waar ik de grootste kick van kreeg waren de grote, onrealistische doelen. En eigenlijk waren ze niet eens zo moeilijk.
– De diverse nieuwe functies die ik bij mijn werkgever Randstad voor mezelf creëerde, waaronder die van Areamanager in Rome (in een tijd dat Randstad nog niet in Rome zat). Dat was zeer onredelijk (en kicken dat het lukte!)
– Het opzetten van het TalentenFort voor onze klant Telfort, in een belendend leegstaand kantoorpand. Onrealistisch (maar gaaf toen het er stond!)
Het vinden en aanschaffen van ons huis en bedrijfspand op de Bloemgracht. ‘Dat zou iedereen wel willen’, was een veel gehoorde afkeurende reactie van mensen aan wie we onze droomhuiswens vertelden. Of ‘je moet wel realistisch blijven.’ (nu we er zitten, ben ik blij niet geluisterd te hebben)
Ik schreef 7 boeken in vijf jaar, waarvan 2 dit jaar. Ook behoorlijk onrealistisch in de ogen van anderen.
Mijn laatste boek en paradepaardje: de inspiratieroman ‘Marijn Is Klaar Met Werken’, een project in eigen beheer van meer dan € 100K, met een inhoud, concept en vormgeving en verkoopprijs die door velen als zeer onredelijk en onrealistisch wordt gezien. (maar trots dat ik ben!)

Door het lezen van Ferris’ visie, ben ik geïnspireerd om mijn doelen onredelijk te upgraden en niet met minder genoegen te nemen.
Dus:
– ga ik mezelf definitief neerzetten als de autoriteit op het gebied van de kunst van het werken, compleet met zichtbaarheid in de media, boekhandel en het bedrijfsleven;
– ga ik dit najaar gebruiken om middels mijn boeken het grootste project voor TalentFirst binnen te halen;
– ga ik de Art Of Work Foundation internationaal leven inblazen, gesteund door grote partijen en sponsors, een verschil makend voor werknemers waar dan ook ter wereld;
– ga ik mijn inkomsten op het niveau krijgen dat ik nog meer vrijheid en middelen heb om zoveel mogelijk anderen van mijn talenten en passies te laten profiteren.

Dat klinkt niet al te realistisch, he? Eigenlijk best een beetje onredelijk!
Gelukkig maar!

De chefkok als merk

Deze tekst maakt onderdeel uit van de herziene versie van het boek ‘Het Merk IK (r)’, dat verschijnt in november 2009.

De wat oudere lezer herinnert zich Lonny Gerungan (1956) nog, misschien wel de eerste TV kok in Nederland. In 1997 lanceerde de TROS hem met het programma ‘De reistafel’. Lonny’s personal brand van kok met hoge aaibaarheidsfactor maakte hem bekend. Tot aan de dag van vandaag is zijn agenda goed gevuld met tal van culinaire workshops, masterclasses en demonstraties.
Eind vorige eeuw werden chefkoks regelmatig uitgenodigd in televisieprogramma’s. Het ging dan vaak om een inhoudelijke bijdrage van keurige experts van onbesproken gedrag. Cas Spijkers was hiervan het beste voorbeeld.
Tot Joop Braakhekke (1941) op de buis verscheen. De flamboyante en gastronomische televisiekok en uitbater van o.a Le Garage in Amsterdam Zuid maakte naam met zijn programma ‘Kookgek’, waar hij zelf ook menig glas wijn tijdens de uitzending veroberde. Dit was nieuw! Zijn televisiecarriere en daarbij behorende kookboekenreeks maakte ook van Joop een bekende Nederlander.
Begin van de 21e eeuw verscheen het boek ‘The Naked Chef’ van Jamie Oliver (1975). De twintiger, klaarblijkelijk zonder jarenlange ervaring, stal de show met zijn jonge, frisse uitstraling en zijn laagdrempelige recepten. Jamie verscheen wereldwijd in tal van televisieprogramma’s, schreef een eindeloze reeks boeken, opende een restaurantketen ‘Fifteen’. En dit alles zonder de jarenlange ervaring van zijn oudere collega chefs.
Jamie bereidde de weg voor vele televisiekoks, allen met een eigen uitstraling. Gordon Ramsey (1966), de bozige, strenge leermeester, die vloekend schoon schip maakt in verwaarloosde restaurants met programma’s als ‘Hell’s kitchen’ en regelmatig in opspraak komt door zijn te grove taalgebruik.
Of de Rotterdamse evenknie Herman den Blijker (1958), met het programma ‘Herrie in de keuken’ en de gelijknamige boeken. Herman ontpopt zich als een handig ondernemer, die zijn televisiepersoonlijkheid omzet in klinkende munt met een uitdijend horeca-imperium.
De Haagse Pierre Wind (1965) heeft als schrijvende kok weer een dichterlijk en rauw imago, mede door zijn boektitels ‘Wind aan de kook’ of ‘Patatje oorlog’, met Bart Chabot. Met deze laatste titel introduceerde hij de snackster, voor de betere snackbars.
Het domein van koken is zeker geen louter mannelijke aangelegenheid. Het meest succesvolle voorbeeld van een vrouwelijk personal brand is natuurlijk Sonja Bakker, die zelfs een eigen werkwoord op haar naam heeft staan. Zij is echter zelf geen chefkok.
Een goede Personal Branding kan voor koks behoorlijk lucratief zijn. Inkomsten kunnen gegenereerd worden uit lezingen, workshops of andere optredens, waarvoor bij sommigen duizenden euro’s wordt betaald. Ook kan het opleveren om je (bekende) naam te verbinden aan restaurants of andere horecagelegenheden. Ook kookboeken en columns kunnen een bron van inkomsten zijn.
Het komt steeds vaker voor dat dat commerciele bedrijven televisiekoks inschakelen voor de versterking van hun eigen merknaam. Cas Spijkers is al jaren verbonden aan de keukenmachines van Princess. En Tefal zag zijn omzet stijgen door de samenwerking met Jamie Oliver. Inmiddels heeft Tefal een nieuwe rijzende ster aan zich verbonden, de jonge Mathijs Vrieze. Blijkbaar is het merk Tefal gebaat bij sterkere merkpersoonlijkheden.

Volg me op Twitter!


Nu mijn boek www.personalbrand.nl bij de drukker ligt, ben ik me nog actiever met verschillende social networks aan het bezig houden. Centraal thema van het boek: ‘Hoe maak je effectief gebruik van al het moois wat web 2.0 te bieden heeft?’
De meesten kennen LinkedIn, Hyves en Youtube wel, maar doe je er je voordeel mee in je queeste om je doelen en dromen te realiseren? En wat is er allemaal mogelijk, waar je nu nog geen weet van hebt.

Twitter is voor veel mensen een mooi fenomeen in die laatste categorie.

Sinds een paar dagen heb ik me vol op Twitter gestort. Twitter is een ‘microblog’; je houdt je netwerk middels kleine berichtjes (max 140 karakters, een soort sms) op de hoogte van wat je doet. Het is een leuke manier om interessante dingen die je meemaakt met anderen te delen.
Het mooie van Twitter is dat je zelf kunt bepalen van wie jij die update berichtjes wilt ontvangen. Ook kun je bepalen wie jou mag ‘volgen’, d.w.z. wie jou updates mag ontvangen.

Mijn eerste Twitter dagen waren leuk en leerzaam.
Ik ontving van televisiemaker Francisco van Jole een twitter-berichtje (ook wel tweet genoemd) dat zijn programma ‘De Leugen regeert’ begint en complimenteerde hem achteraf met een tweet voor zijn column, en ontving weer een bedankje.
Ik volg de omzwervingen van een contact in Groningen, leef mee met een verliezend voetbalfanaat in Doetinchem en neem minutieus kennis van een avondje stappen in London.

Op een zondag thuis met de kids onderhield ik op de achtergrond met een man of twintig contact via Twitter, een schaduw sociaal leven zonder de deur uit te gaan.

Mede door de mogelijkheid interessante mensen op afstand te kunnen volgen, auteurs, goeroe’s, inspirators, ondernemers en visionairs uit alle delen van de wereld, ben ik om. Ik ga het Twitter avontuur vol in duiken.

Wil je weten hoe dat verloopt?
Volg me dan via http://www.twitter.com/huub

Pagina 1 van 41234