Whats in a name?
What's in a name?

Personal Brands

Kwam gisteren zappend terecht bij het programma ‘Oprah, Tina en Cher’. Drie mooie ‘personal brands’, die alleen met hun voornaam hoeven te worden aangemerkt. Da’s een aardige indicatie voor de kracht van je personal brand. Maar het kan ook vertekenen, zo ontdek ik steeds vaker.

Sophie, Katja en Paul

Veel personal brands zijn vooral bekend in hun eigen niche. En hoewel dat voor de meesten afdoende is, kan het ook tot spraakverwarring leiden.
Zo had ik deze week een leuke avond met vriend Pim, die bij BNN werkt. Met een vanzelfsprekendheid sprak hij over zijn collega’s Sophie, Katja en Paul in voornamen. Pas in 2e instantie begreep ik dat het om respectievelijk Hilbrand, Schuurman en de Leeuw ging.

Marco

In een andere spraakverwarring had ik eerder deze week. Ik begreep mijn mede-auteur en marketingfacts blogger Bas, van mijn nieuwe boek Personal Brand.nl, niet direct toen hij het over ‘Marco’ had. “Marco Derksen, natuurlijk” was zijn reactie, vol onbegrip dat ik de marketingfacts voorman blijkbaar niet top-of-mind had.

Ruud

Maar het mooiste voorbeeld van hoe zeer een persoonlijk referentiekader bepalend kan zijn voor de sterkte van een Personal Brand, maakte ik een tijdje geleden mee met Henkjan Smits, toen we schreven aan het boek ‘Ontdek je X-factor’. We spraken over Personal Brand ‘Gullit’. Toen dat bij hem nog geen muntje deed vallen legde ik hem uit dat het om de voetballer Ruud Gullit ging. De veelzeggende reactie van ‘showbiz’ Henkjan was: “O, Gullit, van Estelle Gullit!!”

Over de schrijver
Huub is oprichter van TalentFirst, spreker en best selling auteur van 10 boeken. Vindt zijn werk zelf zo leuk dat hij dat anderen ook van harte gunt en daar heeft ie dus zijn werk van gemaakt... Is er in 20 jaar elk jaar weer in geslaagd om zichzelf opnieuw uit te vinden en zijn droombaan opnieuw vorm te geven
Reactie plaatsen