Het Merk

Elke dag actie (maar wat?)

Elke dag actie (maar wat?)

Ik ben druk met het schrijven aan mijn nieuwe boek, ‘de Z(Z)P-er als merk’, wat over enkele weken uitkomt. In dit boek deel ik één van mijn belangrijkste overtuigingen ten aanzien van ondernemerschap. En dat is dat elke dag actie, je uiteindelijk succesvol maakt. Wanneer jij jouw deel doet en met gestructureerde, gepassioneerde discipline elke dag minimaal één ding doet in de richting van jouw droombaan of droombestaan, dan zul je daar gegarandeerd steeds dichterbij komen. Dat is de snelste en enige weg naar succes.Daar ben ik echt van overtuigd.

Actie

De eerste actie die je moet ondernemen, is ontdekken wat jij te bieden hebt. Zelfonderzoek is de eerste stap. Maar zelfonderzoek zonder actie is niet effectief en zonde van je tijd. Je moet uiteindelijk in actie, naar buiten….

Wil je, om het boek nog beter te maken, met me meedenken welke acties je allemaal kunt ondernemen? Je kunt natuurlijk het beste bezig zijn met uitvoerend werk. Hiermee creëer je waarde voor je klanten. Door een topprestatie neer te zetten, zullen je tevreden klanten met je mee gaan denken en als ambassadeurs je helpen om vervolgopdrachten te krijgen en duurzaam inzetbaar te zijn.

Wanneer je even zonder een klus zit, gebruik je alle tijd om te zaaien. Een goede manier om mensen te laten zien wat je kan, is om het gewoon te gaan doen. Desnoods onbetaald, in de vorm van een pilot, een stage of een vriendendienst.

Tijd vrijmaken

Of je nou wel of niet een betaalde klus hebt, je zult tegelijkertijd tijd vrij moeten maken om te zaaien om later te kunnen oogsten. Je dagelijkse acties die gericht zijn op het stevig neerzetten van wat jij te bieden hebt, zullen op termijn resultaat opleveren. Uit onderstaande lijst kun je inspiratie halen om elke dag in actie te komen.

Communicatie:

Offline:

  • visitekaartjes
  • persoonlijk profiel 
  • een onweerstaanbaar cv
  • een eigen folder of flyer
  • een op jouw merk-template gebaseerde voicemail boodschap
  • een bestickering van je auto maken
  • je kleding aanpassen
  • een aangepaste inrichting van je werkplek
  • een bewust gekozen ontmoetingsplek creëren
  • een bij jou passend marketing gadget bedenken
  • een eenmalig of terugkerend event creëren

Online:

  • persoonlijke website(s)
  • eigen blog
  • webinars organiseren
  • een aangepaste email handtekening
  • je LinkedIn profiel
  • twitteren vanuit je personal branding
  • een periodieke nieuwsbrief versturen, bijvoorbeeld eens per maand, of per week
  • persbericht versturen bij een bijzondere mijlpaal
  • een Google Adwords campagne
  • zoekmachine optimalisatie
  • een QR-code maken, die verwijst naar je website

Public relations:

  • een persbestand aanleggen
  • radio en televisie contact leggen
  • gericht artikelen schrijven en aanbieden
  • een column schrijven, bijvoorbeeld voor een vakblad of voor een online podium

Kennis verzamelen en delen:

  • een rss feeds inrichten
  • mensen interviewen en bestuderen
  • trainingen meedoen
  • seminars bezoeken
  • intervisie meedoen en/of organiseren
  • presentaties maken en op slideshare delen
  • filmpjes maken op YouTube
  • presentaties geven
  • gastbloggen op blogs van anderen
  • reageren op blogs van anderen
  • nieuws lezen en van comments voorzien en doorsturen
  • best practises beschrijven, wat je doet voor je klanten
  • onderzoekjes doen en publiceren
  • je kennis vastleggen (en uitbreiden), door boeken te schrijven
  • een ebook maken
  • online kennisproducten maken

Contacten opdoen en onderhouden

  • evalueren met klanten en oud-klanten
  • klantensysteem aanleggen (CRM)
  • klantencontactplan maken
  • klantenbijeenkomst organiseren
  • potentiële klanten in kaart brengen en benaderen
  • vak-gerelateerde contacten
  • samenwerkingspartners bedenken en contact mee leggen
  • collega’s (die t zelfde doen)
  • collega’s Z(Z)P-er (die iets anders doen, voor de gezelligheid)
  • netwerkavonden bezoeken
  • in bestuur plaats nemen van clubs

Kortste cursus Personal Branding: Get a life!

Kortste cursus Personal Branding: Get a life!

Personal Branding is hot. Iedereen denkt na over hoe hij of zij zichzelf het beste kan presenteren en profileren. Authentiek, onderscheidend en effectief. Ik ben een groot voorstander van Personal Branding, ik heb er 3 boeken over geschreven. Ik heb letterlijk duizenden mensen tips gegeven over het beste CV, website, visitekaartje of elevator pitch. Om hen na te laten denken over wie ze zijn en wie ze willen zijn en dat te vertalen naar slimme communicatie. Het was goed bedoeld, maar nu realiseer ik me dat er een kortere weg is.

De krachtigste communicatie is gedrag

Wat je zegt, schrijft of blogt over jezelf, valt in het niet bij wat je doet. Je acties zeggen alles. Hoe aardig de verpakking ook is, het kan het tegenvallende uitgepakte kadootje niet compenseren.

Alles wat je doet is terug te vinden op het net

Mensen die wat van je willen weten (recruiters, zakenpartners, klanten) raadplegen het net om uit te vinden wie je bent. Het beste personal branding advies is daarom: Doe bijzondere dingen. Zorg dat je meerwaarde creëert, wees wie je wil zijn, doe waar je je op voorstaat, en doe het elke dag! Of, heel in het kort: Get A Life!

Gezocht: Personal Brand Manager

Gezocht: Personal Brand Manager

…in het dreamteam van Huub van Zwieten

(Update: reageren is niet meer mogelijk)

Huub van Zwieten verspreidt de kunst van het werken. Hij is een veelgevraagd spreker, seminarleider en trainer. Als oprichter van TalentFirst en auteur van 7 loopbaanboeken, (waarvan inmiddels 80.000 verkocht) weet hij een zeer divers publiek te boeien. In het dreamteam wat dit mogelijk maakt, zoekt hij een Personal Brand Manager om samen de volgende stap te maken.

Wie is de Personal Brand Manager?

Als Personal Brand Manager snap je als geen ander waar Huub met zijn collega’s mee bezig is en wat er nog meer mogelijk is. Je commercieel inzicht en daadkracht combineer je met een passie voor persoonlijke ontwikkeling. Je snapt de dynamiek binnen bedrijven en organisaties. HR en Talentmanagement zijn werelden waar je in thuis bent, dus je spreekt de taal van je potentiële opdrachtgevers. Dit kunnen overigens ook ondernemers, ministeries, opleidingsinstituten, brancheverenigingen of wat al dan niet meer zijn.

Wat te doen?

Als Personal Brand Manager help je het ‘Personal Brand’ Huub nog effectiever te maken onder een nog breder publiek. Je draagt direct of indirect bij aan het verspreiden van de kunst van het werken door Huub door onder andere:

Je volgt leads professioneel op en bent continu op zoek naar leads en aanleidingen in de markt, waar je actief op af stapt en mee aan de slag gaat. De logistiek rondom optredens, seminars en droombaandagen verzorg je en stem je af met de klant. Je coördineert alle acties die daarbij horen (boekhandel, cateraar, techniek, eventorganisator). Zo nodig huur je hier externe partijen in.

Je creëert kansen in de media: radio, televisie en de schrijvende pers. Je bent alert op samenwerkingsmogelijkheden met bedrijven en organisaties.
Verder organiseer je diverse ondersteunende activiteiten, of voert ze zelf uit. Hieronder vallen het versturen van opdrachtbevestigingen, versturen van boekbestellingen, interviewafspraken regelen, factuuropdrachten geven, het onderhouden van de website, blogs en sociale media en andere werkzaamheden.

Voorwaarden

Je werkt als zelfstandige professional, twintig uur per week voor een basisbedrag per uur. Hiernaast deel je mee in de behaalde omzet. Je pakt de uitdaging aan om samen met Huub en zijn collega’s het volgende niveau te halen, waardoor je (ook voor jezelf) een zeer gezonde maandelijkse omzet realiseert.

Interesse?

Stuur een mail naar wien@talentfirst.nl met een onweerstaanbaar cv (online of offline) en antwoord op de volgende vragen:

  • Waarom zou je deze werkzaamheden juist voor Huub van Zwieten willen verzorgen?
  • Welke verbeterkansen zie je rond de activiteiten, de profilering en positie van Huub van Zwieten?
  • Wat zijn de zaken waar je het liefst direct je tanden in zou zetten?

(foto: www.elsekramer.com)

De chefkok als merk

De chefkok als merk

Deze tekst maakt onderdeel uit van de herziene versie van het boek ‘Het Merk IK (r)’, dat verschijnt in november 2009.

De wat oudere lezer herinnert zich Lonny Gerungan (1956) nog, misschien wel de eerste TV kok in Nederland. In 1997 lanceerde de TROS hem met het programma ‘De reistafel’. Lonny’s personal brand van kok met hoge aaibaarheidsfactor maakte hem bekend. Tot aan de dag van vandaag is zijn agenda goed gevuld met tal van culinaire workshops, masterclasses en demonstraties.

Eind vorige eeuw werden chefkoks regelmatig uitgenodigd in televisieprogramma’s. Het ging dan vaak om een inhoudelijke bijdrage van keurige experts van onbesproken gedrag. Cas Spijkers was hiervan het beste voorbeeld.

Joop Braakhekke

Tot Joop Braakhekke (1941) op de buis verscheen. De flamboyante en gastronomische televisiekok en uitbater van o.a Le Garage in Amsterdam Zuid maakte naam met zijn programma ‘Kookgek’, waar hij zelf ook menig glas wijn tijdens de uitzending verorberde. Dit was nieuw! Zijn televisiecarrière en daarbij behorende kookboekenreeks maakte ook van Joop een bekende Nederlander.

Jamie Oliver

Begin van de 21e eeuw verscheen het boek ‘The Naked Chef’ van Jamie Oliver (1975). De twintiger, klaarblijkelijk zonder jarenlange ervaring, stal de show met zijn jonge, frisse uitstraling en zijn laagdrempelige recepten. Jamie verscheen wereldwijd in tal van televisieprogramma’s, schreef een eindeloze reeks boeken, opende een restaurantketen ‘Fifteen’. En dit alles zonder de jarenlange ervaring van zijn oudere collega chefs.

Jamie bereidde de weg voor vele televisiekoks, allen met een eigen uitstraling. Gordon Ramsey (1966), de bozige, strenge leermeester, die vloekend schoon schip maakt in verwaarloosde restaurants met programma’s als ‘Hell’s kitchen’ en regelmatig in opspraak komt door zijn te grove taalgebruik.

Herman den Blijker

Of de Rotterdamse evenknie Herman den Blijker (1958), met het programma ‘Herrie in de keuken’ en de gelijknamige boeken. Herman ontpopt zich als een handig ondernemer, die zijn televisiepersoonlijkheid omzet in klinkende munt met een uitdijend horeca-imperium.

De Haagse Pierre Wind (1965) heeft als schrijvende kok weer een dichterlijk en rauw imago, mede door zijn boektitels ‘Wind aan de kook’ of ‘Patatje oorlog’, met Bart Chabot. Met deze laatste titel introduceerde hij de snackster, voor de betere snackbars.

Sonja Bakker

Het domein van koken is zeker geen louter mannelijke aangelegenheid. Het meest succesvolle voorbeeld van een vrouwelijk personal brand is natuurlijk Sonja Bakker, die zelfs een eigen werkwoord op haar naam heeft staan. Zij is echter zelf geen chef-kok.

Een goede Personal Branding kan voor koks behoorlijk lucratief zijn. Inkomsten kunnen gegenereerd worden uit lezingen, workshops of andere optredens, waarvoor bij sommigen duizenden euro’s wordt betaald. Ook kan het opleveren om je (bekende) naam te verbinden aan restaurants of andere horecagelegenheden. Ook kookboeken en columns kunnen een bron van inkomsten zijn.

Het komt steeds vaker voor dat dat commerciële bedrijven televisiekoks inschakelen voor de versterking van hun eigen merknaam. Cas Spijkers is al jaren verbonden aan de keukenmachines van Princess. En Tefal zag zijn omzet stijgen door de samenwerking met Jamie Oliver. Inmiddels heeft Tefal een nieuwe rijzende ster aan zich verbonden, de jonge Mathijs Vrieze. Blijkbaar is het merk Tefal gebaat bij sterkere merkpersoonlijkheden.

What’s in a name?

What’s in a name?

Personal Brands

Kwam gisteren zappend terecht bij het programma ‘Oprah, Tina en Cher’. Drie mooie ‘personal brands’, die alleen met hun voornaam hoeven te worden aangemerkt. Da’s een aardige indicatie voor de kracht van je personal brand. Maar het kan ook vertekenen, zo ontdek ik steeds vaker.

Sophie, Katja en Paul

Veel personal brands zijn vooral bekend in hun eigen niche. En hoewel dat voor de meesten afdoende is, kan het ook tot spraakverwarring leiden.
Zo had ik deze week een leuke avond met vriend Pim, die bij BNN werkt. Met een vanzelfsprekendheid sprak hij over zijn collega’s Sophie, Katja en Paul in voornamen. Pas in 2e instantie begreep ik dat het om respectievelijk Hilbrand, Schuurman en de Leeuw ging.

Marco

In een andere spraakverwarring had ik eerder deze week. Ik begreep mijn mede-auteur en marketingfacts blogger Bas, van mijn nieuwe boek Personal Brand.nl, niet direct toen hij het over ‘Marco’ had. “Marco Derksen, natuurlijk” was zijn reactie, vol onbegrip dat ik de marketingfacts voorman blijkbaar niet top-of-mind had.

Ruud

Maar het mooiste voorbeeld van hoe zeer een persoonlijk referentiekader bepalend kan zijn voor de sterkte van een Personal Brand, maakte ik een tijdje geleden mee met Henkjan Smits, toen we schreven aan het boek ‘Ontdek je X-factor’. We spraken over Personal Brand ‘Gullit’. Toen dat bij hem nog geen muntje deed vallen legde ik hem uit dat het om de voetballer Ruud Gullit ging. De veelzeggende reactie van ‘showbiz’ Henkjan was: “O, Gullit, van Estelle Gullit!!”

Pagina 1 van 3123