Jos Schut, CHRO van Randstad Holding - TalentFirst
Hoe werkt Randstad tijdens de Corona-crisis?
06 mei 2020 
2 min. leestijd

Hoe werkt Randstad tijdens de Corona-crisis?

Mijn gesprekspartner voor Het Boek ‘Lekker, werken!’ is Jos Schut is CHRO van Randstad Holding, de Nederlandse uitzendreus die wereldwijd honderdduizenden mensen dagelijks aan het werk houdt.

Randstad is mijn oud werkgever en ook Jos ken ik al jaren, we werkten vele jaren samen vanaf het begin van TalentFirst, dus het was een gesprek om naar uit te kijken.

Al vanaf begin januari 2020 was Jos voorzitter van het Global Steering Crisis team, omdat de crisis – die vanaf maart 2020 in Europa landde, zich toen al in China aandiende. En daar zijn al snel wijze lessen geleerd:

Medewerkers vertrouwen

“Je mensen vertrouwen moet nu, dat mag geen vraag meer zijn. Je kunt mensen simpelweg niet controleren als ze vanuit huis werken. En ja, dat gaat op sommige plekken makkelijker dan elders, omdat dat cultureel niet overal hetzelfde is. In de wat meer hiërarchisch georiënteerde samenlevingen zoals in Azië en Zuid Europa is dat soms een wat grotere stap.”

Jos was jarenlang Randstad HR baas in Azië en Australië en woonde daar ook. Mijn eigen laatste baan voor Randstad was areamanager in Rome en zelf liep ik ook aan tegen het cultuurverschil. Mijn Italiaanse baas Marco Ceresa, leek niet altijd even gecharmeerd van mijn empowerde en bijdehante werkhouding. Onze werkrelatie was dan ook van korte duur en hij zit daar (20 jaar later) nog steeds.

“Het is ook een blessing in disguise,” zegt Jos, “want waar je standaard ook ligt, je zult er door deze crisis een stap in moeten maken. Het is een versneller van wat we altijd al dachten: vertrouwen werkt gewoon, dat wordt nu ook aangetoond.”

En er zijn meer verschillen over de wereld.

“Kwetsbare groepen zijn gezinnen met jonge kinderen, waar ook ter wereld. De combinatie van werken en onderwijs geven aan de kids is lastig.”
“En singles in de grote steden in Azië hebben het ook zwaar, want die wonen vaak letterlijk op een paar vierkante meter en mogen daar op veel plekken ook echt niet uit. Da’s heel pittig, mensen voelen zich eenzaam.”

De organisatie probeert daarin te verlichten, met allerlei vormen van communicatie.

“Dat varieert van het organiseren van luchtige communicatie, challenges, “show your pet”, “show your kids”, Randstad Radio, enzovoort.”
“Maar ook constante, wekelijkse monitoring van hoe het met je gaat. In wereldwijd opgezette doorlopende well-being onderzoeken, die tot een groep van zes mensen is terug te brengen (om anonimiteit te waarborgen), waarmee managers zicht krijgen op het welzijn van hun mensen. En daarmee aan de slag kunnen.”

Nieuwe balans bij Randstad

Jos ziet door de crisis ook een nieuwe balans ontstaan, in hoe werk fysiek kan worden georganiseerd.

“We willen elkaar zien, dat is ook duidelijk, maar moet je je kantoren niet anders gaan gebruiken? Een paar dagen thuis werken, een paar dagen op kantoor? We zien nu dat het technisch kan en ook veel voordelen op levert.”

“Dat wisten we al van ons hoofdkantoor: dat hebben we onlangs drastisch verbouwd en veel flexibeler gemaakt, waardoor nu vele honderden mensen meer van hetzelfde gebouw gebruik kunnen maken. Dat kan misschien wel op meer plekken.”

Randstad’s missie is ‘Shaping the world of work’ en wil daarmee individuen en organisaties helpen hun ware potentie te realiseren. Dat klinkt prachtig natuurlijk, maar hoe werkt dat voor die ene individuele medewerker?

“Het is een gedeelde verantwoordelijkheid tussen organisatie en individu. Als medewerker moet je zelfreflectie hebben. Stel jezelf regelmatig de vragen ‘wat wil ik?’, ‘Hoe kan ik me ontwikkelen?’, ‘Past het nog?’.

‘Past wat jij wil ook bij wat het bedrijf nodig heeft?’

‘En andersom?’

Wees daar eerlijk in en maak dat bespreekbaar.”

Great Conversations

“We faciliteren dat met ‘Great Conversations’. Los van de performance gesprekken, zijn dit gelijkwaardige gesprekken van mens tot mens, tussen manager en medewerker, waarin alles besproken kan worden. Je ambitie, je struggles, maar ook persoonlijk.”

Die gesprekken lopen ook op de ene plek in de wereld beter dan in de andere, langs de cultuurverschillen die hardnekkig zijn.

“Mijn droombeeld van de arbeidsmarkt is een wereld waarin we continu van elkaar leren, voor zoals als we met elkaar samenwerken. En dan niet alleen langs de hiërarchische lijnen, maar ook van elkaar, peer-to-peer. En dat dat nog veel meer vanzelf gaat dan nu, dat zou geweldig zijn.”

Dit gesprek vond plaats in het kader van het boek ‘Lekker, werken!‘ en de podcast / YouTube serie Fluitend naar je werk.

Bekijk het hele gesprek via deze link en bestel het boek gratis!

Over de schrijver
Huub is oprichter van TalentFirst, spreker en best selling auteur van 10 boeken. Vindt zijn werk zelf zo leuk dat hij dat anderen ook van harte gunt en daar heeft ie dus zijn werk van gemaakt... Is er in 25 jaar elk jaar weer in geslaagd om zichzelf opnieuw uit te vinden en zijn droombaan opnieuw vorm te geven
Reactie plaatsen