TalentFirst gebruikt cookies

doelen

Business is pleasure

Business is pleasure
Mijn 40 lessen uit tien jaar ondernemerschap

Sinds ik als ondernemer begon in 2000 heb ik heel wat geleerd. Soms door te proberen, soms door keihard onderuit te gaan, vaak door gaandeweg te ervaren. Profiteer van mijn leerproces, en versnel je eigen ontwikkeling, met mijn 40 lessen uit tien jaar ondernemerschap.
Laat je inspireren door mensen die meer succes hebben dan jij.

Zoek ze op, interview ze, volg ze online, ontmoet ze, onderzoek ze.
Geef jaloezie geen kans, maar stel de vragen:
Wat doen ze wat ik ook wil en kan?
Wat kan ik van ze leren?
Wat heb ik hen te bieden zodat ze mij willen helpen?
Wat hebben ze wat jij niet wilt? Wat is het verschil?

Leidt een leven lang leren door het volgen van trainingen, lezen van boeken, volgen van seminars.

Be the change. Wees het goede voorbeeld voor je klanten: volg je droom en zet deze om in concrete resultaten.

Fun is a currency. Minstens zo belangrijk als geld.

Gedrag is de belangrijkste vorm van personal branding. En het is ook nog het lastigst te veranderen.
Als gedrag iets anders communiceert dan je website, folder, elevator pitch, visitekaartje, CV en sociale media, wint je gedrag.
Wees authentiek, neem jezelf als uitgangspunt. Da’s wel zo makkelijk.

Versnel je personal branding met de boekfactor:
Eén boek: factor 2
Een goed boek: factor 5
Een goed verkopend boek: factor 6.
Meerdere goed verkopende boeken: 8
Bestseller auteur (> 10.000 per boek): factor 10

Televisie is de killer app voor promotie. Wat op televisie komt kan geen rotzooi zijn.
Mijn optredens in ‘De Nieuwe Moscowitcz’ (in 2005), bij Jort K en DWDD  beinvloedde de perceptie van veel mensen onevenredig positief. Wel terecht overigens.

Radio is een goede tweede. Vooral als het een zender betreft die wordt beluisterd.
Mijn wekelijkse bijdrage als BNR carrierecoach heeft me veel gebracht.

Dromen zijn bedrog, behalve die waar je werk van maakt. Ze zijn jouw kadootjes aan de wereld.

Blijf je onderweg afvragen of je droom nog echt je droom is. Zo niet, durf het los te laten.
Tien jaar geleden droomde ik ervan CEO van een groot bedrijf te worden, met veel personeel in dienst. Brrrr.

Schrijf je doelen, dromen en verlangens op. Lees het regelmatig terug en verbind je met de realisatie ervan. Het is fascinerend hoeveel er uit is gekomen van de dromen die ik vijf jaar geleden opschreef tijdens het ‘Bal der Beloften

Richt je met je personal branding en marketing niet alleen naar buiten, maar ook op je collega’s. Zij zijn minstens net zo belangrijk voor je succes als de buitenwereld.

Het is nooit te vroeg voor actie.

Bereid je voor. Minacht de automatische piloot. Daar storten vliegtuigen mee neer.

Ontwikkel de vaardigheden van slimmer werken. Besteed uit wat je niet zelf kunt of wilt doen. Vraag hulp. Ik heb zoveel gehad aan Getting Things Done, Lifehacking.nl en The Four Hour Workweek.

Wordt steeds beter in het onderwerp van je passie. Vernieuw alleen wat vernieuwd moet worden. Behoud, verdiep en ontwikkel wat goed is.

Zorg voor een werkplek waar jij als allereerste blij van wordt. Je klanten komen af en toe langs, jij zit er het meest. Onze locaties zitten om die reden op plekken midden in de stad, op de prachtigste en gezelligste plekken.

Volg je intuitie in samenwerking. Als het – zeker na enige tijd – niet helemaal lekker voelt, neem dan weer afscheid van elkaar. Blijf trouw aan jezelf. Daar heb ik nooit spijt van gekregen.

Zorg dat je in de pers komt. Bedenk hoe wat jij doet de moeite waard is om over te schrijven. Wordt vrienden met de schrijvende pers. Neem gerust wat risico.

Een column in een medium waar je klanten voor warm lopen is een aanrader.
Als je van schrijven houdt.
Mijn Telegraaf columns zijn een vaste marketing tool voor me, waarvoor ik zonodig alles op zij zet. Ik schreef lastminute columns met mijn kids in de speeltuin of in een internetcafe op vakantie in Marokko.

Zorg dat je grip krijgt op je financien. Zoek er hulp bij als het niet je ding is.
Wat je factureert minus je kosten is wat je overhoudt. Best belangrijk.
Onderzoek je ‘financial footprint’. Geloof je echt in overvloed?

Deel je dromen met anderen. Ze gaan er echt niet mee vandoor, want ze hebben niet dezelfde passie. Ze hebben wellicht wel goede ideeen, contacten en tips voor je.

Factureer!
Weggeven is goed, maar de kans is groot dat je meer waarde toevoegt als iemand er ook echt geld voor over heeft. Waar je de meeste waarde toevoegt kun je het meest factureren.

Optimaliseer de waarde die je kunt leveren. Denk als je klant. Wat heb je nog meer waar ze wat aan heeft? Het is je morele plicht het optimale aan te bieden. Laat de keuze aan de klant. Lever meer dan je klant verwacht.

Evalueer met je klant. Luister echt en leer ervan.

Je eigen ontwikkeling is een investering geen kostenpost.
Ik investeerde veel en met plezier in inspirerende trips om mensen te ontmoeten, seminars te bezoeken, onderzoek te doen, boeken te schrijven. Geen seconde spijt van.

Live your talents.
Doe waar je goed in bent.
Ik ben geen coach, ben er veel te ongeduldig voor. Toch heb ik regelmatig gecoachd.
Het werkt niet voor mij en zeker niet voor de klant.
Niet doen.

Klassiek adverteren werkt nauwelijks.
Ik gaf een paar keer duizenden euro’s uit, met nagenoeg geen respons.
Ga voor inhoudelijke artikelen in de pers, of voor lezersacties.

Creeer fans. Investeer in je relatie met hen. Geef en creeer waarde.

Zorg voor harde afspraken op papier in langere samenwerkingen. Vrijblijvendheid is de hond in de pot en ondermijnt het succes.

Voor je verkoop geldt dat wat je zaait je zult oogsten.
Als je niet zaait, wiedt en onderhoudt blijft je tuintje kaal of overheerst het onkruid.
Werk en prive zijn één. Business is pleasure.
Schroom niet om je partner, vrienden en kennissen voor je business te benutten.
Schroom ook niet om je business voor je partner, vrienden en kennissen te benutten.

Hire for attitude, train for skills. De klik met de mensen die je inhuurt is cruciaal.

Besteed uit wat als werk voelt.
Doe niet waar je niet goed in bent.
Anderen doen dat met veel plezier.
Ik ben zo blij met hulp op financien, projectmanagement, acquisitie, relatieonderhoud, PR en personal brandmanagement.

Neem af en toe een paar dagen afstand. Trek je eens terug in de bossen, in een huisje, aan zee. Ik koos voor Costa Rica, Diever, Amerika. Heerlijk en cruciale momenten in mijn ontwikkeling.

Schakel een mentor of een coach in voor gebieden waar je wilt leren. Ik had en heb ze op de volgende gebieden: ondernemen, schrijven, marketing, internet, Mac, GTD, spreken, seminars geven, financien en groot denken.

Zorg voor de juiste peer-group. De mensen om je heen bepalen je plafond. Kies de juiste. En neem afscheid van de verkeerde.

Zorg goed voor jezelf. Een gezonde geest in een gezond lichaam is niet voor niets een cliché. Houd je lichamelijke fitheid op niveau.

Beperk vergaderen tot een minimum.
Zeker als je er, zoals ik, zo weinig geduld voor hebt.

Zorg voor je eigen dreamteam, bestaand uit mensen met dezelfde passie maar aanvullende talenten.

Werk op een Mac. En beheers de finesses ervan.

Gratis eBoek 365 vakantiedagen

Mensen die mijn nieuwsbrief krijgen, kregen mijn eBook 365 vakantiedagen kado. In de mail stond deze tekst:

“Ben je ook al stiekem terug aan het kijken op 2010? Aan het bedenken wat goed ging dit jaar, en beter kan volgend jaar? Maak je al nieuwe plannen voor 2011?

Ik wel!

Ik ga mooie dingen doen komend jaar….  waarover ik je heel snel veel meer ga vertellen. Tipje van de sluier: droombaanreizen in allerlei vormen!

Binnenkort (veel) meer daarover….

Nu wil ik je mijn boek 365 vakantiedagen graag kado doen (klik hier voor de download), wat ik enige tijd geleden maakte.
Neem het als inspiratiebron om te ijken of je op de juiste koers bent. En welke koerswijzigingen je gaat doorvoeren in 2011.”

Esther Jacobs interviewde me voor ‘Wat is jouw droom?’

Esther Jacobs interviewde me voor ‘Wat is jouw droom?’

Sinds we een paar jaar geleden samen op een podium stonden bij CapGemini, kruisen Esther Jacobs‘ en mijn wegen elkaar herhaaldelijk. En dat is altijd inspirerend.
Zo gaf het interview (lees het hieronder) wat ze met me afnam, voor haar boek ‘Wat is jouw droom?’, mij de impuls voor actie voor mijn droomproject: het DroomBaanHotel.

Het interview is leuk geworden, tussen een heleboel andere leuke en inspirerende levensverhalen. Hieronder mijn stuk, met daaronder een link naar een pdf van het eerste hoofdstuk. En naar de bestelpagina voor het hele boek van Esther.

Huub (42) zegde zijn baan op om een eigen bedrijf te beginnen. Hij werd ‘droombaangoeroe’ en helpt nu anderen hun droombaan te vinden.

“Ik werkte bij Randstad. Toen ze daar mijn droombaan niet hadden, heb ik hem een aantal keer zelf gecreëerd! Uiteindelijk moet je het toch zelf doen.
De eerste keer werd ik account manager new business in Amsterdam. Ik merkte dat alle uitzendbureaus in dezelfde vijver visten en zich op dezelfde klanten stortten. Ik dacht: als we nu eens vooruit denken en juist bedrijven benaderen die zich in Amsterdam willen gaan vestigen, dan onderscheiden we ons, hebben een duidelijke meerwaarde en hebben eigenlijk geen concurrentie. Ik maakte een strak plan, Randstad kon er niet omheen. Het idee werd dus goed ontvangen en ik kreeg de functie die ik zelf had bedacht.

De tweede keer zat ons kantoor op de Dam midden in het centrum van Amsterdam. Ik merkte dat we eigenlijk weinig deden voor de winkels om ons heen. Tijdens een interview met AT5 bedacht ik impulsief dat we daar iets aan moesten doen en onthulde ik een plan daarvoor. Ik vroeg de mensen van AT5 om als titel onder mijn naam “Randstad Retail” neer te zetten. Die divisie van Randstad bestond helemaal niet! In de hiërarchie naar beneden toe werd de actie goed ontvangen, maar naar boven toe was het hele bedrijf in rep en roer. Gelukkig had ik van tevoren even bij mijn directe baas gecheckt en die vond het wel een goed idee, dus dekte hij me. ‘Zolang je maar resultaten boekt is het voor mij OK’ zei hij letterlijk. Randstad Retail was al op TV, bestond dus eigenlijk al, kortom ze konden er niet meer omheen. Met zoveel publiciteit moesten er wel iets gebeuren en mocht ik uiteindelijk met het plan aan de slag.


Weer een tijd later zou mijn vriendin naar Rome verhuizen. Ik wilde natuurlijk graag met haar mee. Randstad bleek wel in Noord-Italië een kantoor te hebben, maar niet in Rome. Ik dacht: “waarom eigenlijk niet in Rome?” en schreef een business plan voor ‘Randstad Rome’. Ik ging op eigen houtje een week naar Rome, huurde een scooter en reed bij alle concurrenten langs om een offerte te vragen voor een denkbeeldig bedrijf dat zich in Rome zou vestigen. Zo bracht ik de hele markt in kaart. Dat plan legde ik voor aan mijn baas. Wat meespeelde in de beslissing om mij Randstad Rome op te laten zetten waren twee dingen: Ik was er al geweest, had het onderzoek al gedaan: ik had initiatief getoond en laten zien dat er een markt lag voor Randstad. Een ten tweede had ik al ontslag genomen om met mijn vriendin mee naar Rome te verhuizen. Ik had dus niets te verliezen en was niet afhankelijk van Randstad. Bij wijze van spreken zou ik het plan ook zelf kunnen uitvoeren of bij een concurrent voorleggen. Al die factoren speelden denk ik mee.


Uiteindelijk heeft het avontuur in Rome niet lang geduurd. Mijn kantoor viel onder Randstad Italië en ik had constant discussies met mijn Italiaanse baas. Ik wilde met een groot PR offensief de nieuwe vestiging in de markt zetten. Hij had meer een klein winkeltje in gedachten. Uiteindelijk kwamen we er niet uit.

Na een aantal jaar bij uitzendbureaus kwam ik tot de conclusie dat de branche van werving en selectie vooral is gericht op de bedrijven die mensen nodig hebben. Die organisaties zijn het uitgangspunt, niet de werkzoekenden. De bedrijven betalen de werving, dus zij hebben het voor het zeggen.
Ik besloot een ‘omgekeerd’ wervingsbureau op te zetten. We werkten vanuit de klant, de werkzoekende. De mens was leidend, niet het bedrijf. Wij zochten uit wat de werkzoekende wilde en vonden een passende baan. Uiteindelijk ontvingen we dan ook nog de bemiddelingsfee van het bedrijf, maar we gaven de helft weer aan de klant als opleidingsbudget. Het was een vernieuwend concept en het liep goed.

Ik moet zeggen dat ik wel enigszins naïef in het ondernemerschap was gestapt. Het was hoogconjunctuur: de economie draaide als een tierelier. Iedereen was op zoek naar mensen en er werd enorm veel geld betaald voor de bemiddeling. Ik nam al snel een aantal mensen aan en bood ze een hoog salaris, een auto, een laptop etc. Zolang het goed ging was dat geen probleem, maar in 2001, na 9/11 zakte de markt in. Het was een enorme uitdaging: de hele wervings- en selectiemarkt stortte in. Mijn bedrijf met hoge kosten werd een financieel drama. Ik bleek geen goede manager te zijn. Ik was op van de stress en werd een soort tiran op de werkvloer. Toen we bijna failliet gingen, heb ik met pijn in het hart afscheid moeten nemen van mijn medewerkers. Ik bleef achter met een halve ton euro schuld.

Daar kwam nog bij dat in dat zelfde jaar ook ons eerste kind werd geboren en mijn vrouw borstkanker bleek te hebben. Gelukkig is alles weer goed gekomen, maar je kunt je voorstellen hoe onzeker, chaotisch en moeilijk die tijd was…

Die schuld drukte enorm op me. Van een goede vriend kreeg ik de tip om regelingen te treffen met mijn schuldeisers. Ik wist helemaal niet dat dat kon, maar veel bedrijven kiezen in zo’n situatie liever voor een klein bedrag ineens, dan een onzeker groter bedrag (met het risico dat degene die ze moet betalen failliet gaat en ze dus helemaal niets krijgen), in de toekomst. Voor een trainingsbureau mocht ik mijn schuld afbetalen door trainingen te verzorgen. Zo heb ik een groot deel van mijn schuld weggewerkt.
In die periode ontstond een nieuw idee. Ik wilde trainingen gaan verzorgen voor werkzoekenden, en ze daar zelf voor laten betalen. Zo was ik niet afhankelijk van de grote bedrijven en kon ik me nog beter op de klant richten. Ik besloot dit keer geen mensen in dienst te nemen. Dat was minder risico en bovendien was ik geen goede manager gebleken. Bij Talentfirst werken we alleen met free-lancers, die zich helemaal verbinden aan het concept en de trainingen die we geven. Het is heel leuk dat iedereen zijn eigen verantwoording heeft, flexibel zijn tijd in kan delen, zijn eigen klanten heeft en dat we toch gezamenlijk een filosofie, methode en ruimte delen.

Eigenlijk ben ik dankbaar dat het zo is gegaan. Als de crisis een jaar later was gekomen, was het heel anders gelopen. Dan had ik nog meer mensen in dienst gehad, nog meer kosten gemaakt en was de financiële ramp nog groter geweest. Dan had ik het waarschijnlijk niet gered als de crisis uiteindelijk had toegeslagen. Het klinkt raar, maar zo’n crisis is goed voor ondernemers. Je moet dan goed naar je kosten kijken. Als de economie goed draait is de druk minder groot. Crisis is een kans. Je moet goed kijken naar je kosten en je toegevoegde waarde. Als je makkelijk geld verdient, dan let je daar niet zo op en dan word je log en lui.

Wat ik heb geleerd is dat je zoveel mogelijk actie moet ondernemen. Je moet zoveel mogelijk zaaien en alle omstandigheden creëren en optimaliseren die je kunt beïnvloeden. Daarna moet je het loslaten en aan het universum overlaten of het lukt. Je moet je er niet persoonlijk aan verbinden. Dus: zelfs als je er alles aan hebt gedaan, lukt het niet altijd. Maar als je er niet alles aan hebt gedaan, dan kan je jezelf dat nooit verwijten.”

Mijn dubbelleven en alcohol

Mijn dubbelleven en alcohol

Sinds oud en nieuw drink ik geen alcohol meer. Zoals dat vaker gaat, besloot ik de wijntjes en biertjes eens een poosje te laten staan. Geen idee voor hoe lang. Goede voornemens, je kent ze. Tegelijkertijd kreeg ik een reactie op mijn blog over ‘het eindejaarsgesprek met jezelf’ van Ruth, uit Indonesië. Zij vertelde trots te zijn al twee jaar geen alcohol meer te drinken. Ik was getriggerd.

Rond 15 januari besloot ik, o.a. geïnspireerd door een filmpje van Anthony Robbins, werk te gaan maken van mijn droom om minder dan 90 kg te wegen. Daar paste mijn tijdelijke alcohol-ban natuurlijk perfect in. Met mijn inspanningen om af te vallen verlengde ik automatisch mijn non alcohol experiment.

Inmiddels zijn we bijna 4 maanden verder. Ik ben 14 kg lichter, voel me fit en mentaal scherp. En ik drink nog steeds geen alcohol, ondanks de verleiding die er af en toe is om mee te doen in de gewoonte van velen om me heen. Het is opvallend hoe vaak je gek aan gekeken wordt als je een frisje neemt in plaats van een prosecco, biertje of wijntje.

En na vier maanden heb ik een bijzondere ontdekking gedaan. Het niet drinken van alcohol levert me een zee van tijd, scherpte, effectiviteit, energie en mogelijkheden op! En er is eigenlijk geen nadeel aan!

Het voelt alsof ik een dubbelleven heb gekregen. Ik maak feestjes mee waar ik me uitstekend vermaak, leuke gesprekken en plezier en fiets fris als een hoentje naar huis. Ik sta tot 3 uur ‘s nachts op een housefeest in de Gashouder, om vanaf 9 uur de volgende ochtend een super Droombaandag te verzorgen, zonder een centje pijn. Gisteren begon een Amsterdamse vrijmibo om 18 uur op ‘t Spui en ging over in een gezellige avond via de Pieper, George en Bo Cinq tot 2.00 u. En vanmorgen stond ik om 9 uur weer in mijn Yoga les. Het begin van een heerlijke zaterdag in de zon. Hoe anders zou dat gelopen zijn als ik mijn glaasjes had meegedronken tussen 18.00 en 2.00 uur?

Ik ben er eigenlijk wel uit.
Ik verleng mijn experiment voor onbepaalde tijd.
Ik ben er blij mee!

Het Nieuwe Werken – onbegrepen en misbruikt

Het Nieuwe Werken – onbegrepen en misbruikt

Het Nieuwe Werken grijpt om zich heen. Helaas wordt het begrip nog te vaak verkeerd begrepen en zelfs misbruikt. Jammer en onnodig, want het kan ook de perfecte hefboom zijn die juist nu nodig is.

Als het over Het Nieuwe Werken gaat, ligt de focus bijna altijd op de inzet van techniek en de fysieke inrichting van werkplekken en kantoren. Het komt niet verder dan slimmer werken met ict-vaardigheden en tools en locatie-onafhankelijk werken. Het Nieuwe Werken wordt een handig argument voor extra bezuinigingen op werkplekken of om meer privé-tijd van werknemers af te snoepen (‘het Nieuwe overWerken’).

Terwijl het Nieuwe Werken juist een enorme kans is om arbeid veel beter te benutten en effectiever en slimmer om te gaan met intelligentie, kennis, passie en talent van mensen. En dat is precies wat professionals op de arbeidsmarkt van nu niet alleen wensen, maar zelfs eisen! Maar dan zullen we het Nieuwe Werken wel anders moeten aanvliegen en doel en middel niet met elkaar moeten verwisselen.

Slim gebruik maken van technische middelen, zonder het doel helder te hebben, doet me denken aan een perfect schaatsende Sven Kramer die de verkeerde bocht neemt. Ik denk aan al die Porches Turbo in de dagelijkse file op de A2. Of aan met groot technisch vernuft, zoeken op Funda of Marktplaats, zonder duidelijke zoek-criteria. Efficiënt, maar niet effectief. Als de professional die behendig de carrièreladder op klimt, om boven te ontdekken dat hij tegen de verkeerde muur staat.

Om de potentie van Het Nieuwe Werken volledig te benutten, zullen we op individueel en collectief niveau eerst en vooral stil moeten staan bij de vraag wat we willen doen. Eerst het wat, dan het hoe.
Als organisatie moet je eerst nadenken over je visie en missie. Waarvoor ben je ook alweer met elkaar bezig, wat wil je bijdragen of bereiken?
En als individu moet je jezelf eerst de vraag stellen wat jij te bieden hebt. Wat wil jij bijdragen, wat zijn jouw talenten, passies en drijfveren. Wat vind jij belangrijk? Waar krijg jij de lichtjes van in je ogen?
Eerst het wat, dan het hoe.

Laten we het Nieuwe Werken vleugels geven. Maar dan wel op de meest effectieve manier. Laten we organisaties en professionals empoweren om te ontdekken wat echt bij ze past (het wat) en pas daarna helpen bij het organiseren van de (technisch) meest efficiënte route om dat te realiseren (het hoe). Simpel door te helpen bij het zelfonderzoek wat de eenvoudige vraag naar jouw onderscheidend vermogen bloot legt. Want als je daar begint, wordt het Nieuwe Werken de hefboom die ons helpt optimaal gebruik te maken van het menselijk potentieel.

Een ontmoeting met Miles Hilton Barber

Een ontmoeting met Miles Hilton Barber
Het is natuurlijk waardevol om in zelfhulpboeken te lezen dat je zelf invloed hebt op hoe je leven eruit ziet. Maar het heeft net iets meer impact uit de mond van een blinde man van 61, die – ondanks zijn handicap – na zijn 50e in een straaljager heeft gevlogen, de Kilimanjaro heeft beklommen, powerboats heeft geraced, 250 km door de Dead Valley woestijn liep, de koudste marathon ter wereld in Siberie voltooide, 400 km met een slee over Antartica trok, bobslee records heeft gevestigd, van London naar Australie vloog in een lichtgewicht vliegtuigje, diepzee dook, en nog zo een paar dingen. Een blinde man, inderdaad. Dat is andere koek!

Het is verhaal van Miles Hilton Barber, met wie ik dinsdag het privilege had van een interview op Big Improvement Day. Wat een bijzondere man en wat een inspirerende ontmoeting!

Miles is blind vanaf zijn 21e en was ongelukkig tot zijn 50e. Hij was overtuigd dat zijn blindheid immers zijn geluk in de weg stond en hij wachtte op de medische vooruitgang, een ingreep van God, of wat dan ook om te genezen. Want dat zou de enige sleutel zijn tot geluk zijn.
Tot zijn broer, ook blind door dezelfde afwijking, zijn passie voor zeilen achterna ging en als blinde op een zelfgemaakte zeilboot de oceaan overstak. Dat zette voor Miles ook de knop om: “Niet de omstandigheden, maar hoe je mee omgaat, bepalen je leven”, realiseerde hij zich en dat was het begin van het realiseren van zijn eigen dromen.

Nu vertelt Miles aan wie het maar wil horen dat “Your attitude determines your altitude” en van hem mag je dat aannemen. Met een jeugdige onbezonnenheid en een heleboel plezier en humor, vertelt hij over zijn avonturen en vooral over zijn mindset. Begin met je dromen, niet met de omstandigheden. ‘Droom, Beslis, Plan en Houd Vol’ is Miles’ mantra om zijn dromen ook daadwerkelijk te realiseren.

Ik was geraakt door zijn simpele kijk op zaken. “Het feit dat het nog nooit gedaan is, betekent niet dat het onmogelijk is.” en “Alles wat je wilt, blijkt acheraf makkelijker dan je vooraf dacht. Het valt altijd mee. Er gaat veel meer energie naar de zorgen die we ons vooraf maken, dan aan het daadwerkelijk doen van dingen.”
Ik dacht na over mijn ogen dromen en angsten en over dat wat mijn klanten zichzelf ontzeggen. Hoe vaak laten we onszelf weerhouden door angsten voor het onbekende, angst voor falen of afkeuring door anderen. Of laten we onszelf beinvloeden door wat de mensen om ons heen denken dat hoort of mogelijk is.
Wat laat ik daardoor zelf allemaal aan mijn neus voorbij gaan? Op welke ongerealiseerde dromen ga ik daardoor terugkijken aan het einde van mijn leven? Het zette me aan het denken.

Want als een blinde zich niet laat weerhouden om met 2000 km per uur in een straaljager te vliegen, wie ben jij dan om je als werknemer neer te leggen bij een baan die je niet bevalt, of om als ondernemer bij de pakken neer te zitten door een economische crisis.
Ik heb, daar bij Miles aan tafel, de beslissing genomen om het goede voorbeeld te geven en mijn dromen te gaan realiseren.

Nog even een kort overzicht van het CV van Miles, tenminste het deel wat ie na zijn 50e heeft opgebouwd:

* First blind pilot to undertake a 55-day, 21,000 kilometre microlight flight from London to Sydney, relying on revolutionary speech-output technology (developed by Software Express) on his instruments for navigation, accompanied by his sighted co-pilot
* Man-hauling a sledge over 250 miles across Antarctica
* Completing “The Toughest Foot-race on Earth” – 150 miles across the Sahara Desert.
* Climbing to 17,500 feet in the Himalayas
* Climbing Mt Kilimanjaro and Mt. Blanc- Africa’s/Europe’s highest mountains
* Running the 11-day Ultra-Marathon race across China from the Gobi Desert to the Great Wall
* Completing the “Coldest Marathon on Earth”- the Siberian Ice Marathon
* Competing in the hottest ultra-marathon on earth across Death Valley California.
* Crossing the entire Qatar Desert non-stop day/night in 78 hours without sleep
* Circumnavigating 38,000 miles around the world using 80 different forms of transport
* Setting the Malaysian Grand Prix lap record for a blind driver in a 230kph Lotus
* Setting a new British high-altitude record for a tandem microlight (20,300 feet) with -55 Centigrade open-cockpit temperatures
* White-water rafting down the Zambezi River
* Completing more than 40 skydiving jumps
* Cage-diving with Great White Sharks
* First blind pilot to undertake a sortie of extreme aerobatics in a +600 MPH Hawker Hunter fighter jet with an ex-Red Arrows co-pilot
* Becoming the first blind person to do the solo kamikaze skeleton run down the 5G Olympic bob-sleigh track in Lillehammer, Norway
* First blind person to pilot a 340 BHP performance rated Zap Cat power boat in ocean time trials
* First blind aviator to break sound barrier- attaining speed of Mach 1.4/1,060 MPH during vertical climb to 50,000 feet in just 90 seconds in an English Electric Lightning fighter jet.
* First blind person to participate in a drag-racing event, driving a supercharged machine at Britain’s Santa Pod drag track.

Doe het zelf Eindejaarsgesprek

Doe het zelf Eindejaarsgesprek

Resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst. Ze kunnen je echter wel helpen om betere keuzes te maken, omdat ze je een hint geven waar je je grootste succes kunt boeken en je geluk kunt vinden. Neem daarom eens even de tijd om een doe-het-zelf eindejaarsgesprek met jezelf te houden (de term kwam ik tegen bij Dan Pink’s blog).
Je legt er een mooi fundament mee om op basis daarvan je goede voornemens, dromen en plannen voor 2010 te formuleren.

Ik wil je graag stimuleren om dit te doen, omdat het volgens mij een cruciaal iets is tegen het einde van het jaar. En iets waar veel mensen te makkelijk overheen stappen.
Daarom als extra duwtje in de rug, verloot ik een exemplaar van het koffietafelboek ‘Marijn Is Klaar Met Werken’ onder de mensen die mij voor donderdag 31 december 09 de antwoorden op onderstaande vragen mailen of plaatsen als reactie op dit blogbericht! (wel ff mailgegevens erbij noteren):

  • Wat heb je geleerd?
  • Waarin heb je jezelf overtroffen?
  • Wat kun je nu, wat je een jaar geleden nog niet kon?
  • Waar ben je trots op?
  • Wanneer kon je het beste gebruik maken van je talenten?
  • Waarmee heb je het meest voor anderen bijgedragen?
  • Wat heb je gecreëerd?
  • Wat heb je over jezelf ontdekt?
  • Wat gaf je de lichtjes in je ogen?
  • Waar wil je meer van in het komend jaar?
  • Welke drie successen heb je geboekt waarop je door wil gaan pakken?
Pagina 1 van 212